Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf dgd2007 » 13. sep 2016, 12:11

Allmost_Famous skrev:Jeg var helt cool med det, indtil jeg læste, at barnets far heller ikke holdt barsel.

Det her barn har altså ikke nogen primær omsorgsperson, men går på arm mellem den unge pige i huset, pasningstilbud, bedsteforældrene, forældrene, og så antager jeg, at der nok også er en sekretær eller tilsvarende inde over, når barnet er med på job.
Karriereforældrene her er altså helt afhængige af, at alle omkring dem smider alt for at kompensere for den manglende tilstedeværelse af en forælder, og så selvfølgelig den hjælp, de kan betale sig fra.

Det kan da godt være, at barnet ser sin mor som det første ni ud af ti dage, men det klinger lidt hult, hvis der er tale om et hurtigt hej mens moren er på vej ud ad døren, og så ellers først er hjemme igen til at sige godnat, og det mere eller mindre er samme historie med faren.

Jeg synes nu heller ikke, det lyder så glorværdigt. :genert:
1
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 12:18

dgd2007 skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg var helt cool med det, indtil jeg læste, at barnets far heller ikke holdt barsel.

Det her barn har altså ikke nogen primær omsorgsperson, men går på arm mellem den unge pige i huset, pasningstilbud, bedsteforældrene, forældrene, og så antager jeg, at der nok også er en sekretær eller tilsvarende inde over, når barnet er med på job.
Karriereforældrene her er altså helt afhængige af, at alle omkring dem smider alt for at kompensere for den manglende tilstedeværelse af en forælder, og så selvfølgelig den hjælp, de kan betale sig fra.

Det kan da godt være, at barnet ser sin mor som det første ni ud af ti dage, men det klinger lidt hult, hvis der er tale om et hurtigt hej mens moren er på vej ud ad døren, og så ellers først er hjemme igen til at sige godnat, og det mere eller mindre er samme historie med faren.

Jeg synes nu heller ikke, det lyder så glorværdigt. :genert:

Dertil undrer jeg mig over, at man får et barn, når man ikke har mere end en uge sammen med barnet efter fødslen, og betragter det som "ferie efter kejsersnittet". Jeg gad ikke få et barn, jeg kun så hurtigt om morgenen og aftenen, hvis faren heller ikke var der for barnet. Så ville det virke noget meningsløst for mig. Hun sætter jo nærmest en ære i, at samarbejdspartnerne ikke vidste, hun havde fået et barn.
10
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5690

Indlægaf Animi » 13. sep 2016, 12:34

Jeg vil slet ikke begynde at vurdere om barnet mister noget, om det er en "ond" mor osv, da jeg absolut ingen indsigt har i deres liv til at kunne sige det. Ud fra den artikel er der ingen af os der kan vurdere om hun reelt set kun lige er der om morgen og om aftenen.
Men altså, efter et lille stalker-kig på hendes FB, ser det da ud som om at hun er meget sammen med familien - i hvert fald mere end hvad det virker til at folk tror herinde, baseret på artiklen.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
heysamaysa
Kort karma: 23
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 145

Indlægaf heysamaysa » 13. sep 2016, 12:45

jeg har det modsat de fleste herinde det noget anstrengt med hendes valg.

og det i bund og grund set fra et psykologisk udgangspunkt. Det første år er så afsindigt vigtigt i et barns liv og tilknytningen/symbiosen med ens mor. Det er vigtigt for om barnet får udviklet en sund personlighed og ellers er der basis for eksempelvis personlighedsforstyrrelser. (jeg har selv en borderline personlighedsforstyrrelse og det kan ikke anbefales)

Det er trods alt min8-9 timer inkl kørsel hun er væk fra baby plus sove om natten. så er der altså ikke meget tid til at opbygge en sund og tryg relation mellem barn og mor.
2
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3086

Indlægaf Rakel » 13. sep 2016, 12:48

Jeg synes, at der er synd for barnet - selvom det da nok i længden harmange (økonomiske) muligheder på baggrund af forældrenes valg i dag. Jeg ser modellen praktiseret i UK (hvor barsel og off pasning er helt anderledes end vi kender) og glæder mig over de gode forhold, som forældre og børn har i Danmark.
5
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 13. sep 2016, 12:54

I min kommune kan barnet først komme i pasning (=dagpleje, vuggestue) efter 6 mdr. Min klare holdning er, at barnet skal have en primærperson, dvs. enten mor eller far, hos sig i hvert fald de første 6 mdr. Det er jo en glidebane - hvornår vil hun så være der for barnet? Når det er 6? 12? Næh, der kører karrieren jo stadig på skinner for hende, og hun ønsker ikke at stå af ræset for sit barn.

Yikes, jeg synes, det er synd.

Det eneste, hun kan have lidt ret i, er at 3 gange barsel a 1 år lige i rap er belastende for arbejdspladsen. Og karrieren. Men det er et valg, man har ret til at tage, og jeg forstår ikke, hvorfor det skal anfægtes som værende egoistisk.
4
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 13. sep 2016, 13:00

Evapeva skrev:Det eneste, hun kan have lidt ret i, er at 3 gange barsel a 1 år lige i rap er belastende for arbejdspladsen. Og karrieren. Men det er et valg, man har ret til at tage, og jeg forstår ikke, hvorfor det skal anfægtes som værende egoistisk.

Det synes jeg, hun har en rigtig god pointe i - for jeg kan heller ikke forstå, at mange kvinder undrer sig over, at fx tre gange et års fravær (+ evt. prioritering af at kunne hente/bringe og holde syge- og omsorgsdage efterfølgende) nødvendigvis sætter nogle begrænsninger ift. karriere.

Der hvor filmen knækker for mig er at hun så skærer det helt ned til 1 uge - det er godt nok meget kort tid til lige at falde ind i rollen som mor, lære barnet at kende, få en rytme og sådan i det hele taget lige lade barnet lande.
4
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 13. sep 2016, 13:01

heysamaysa skrev:jeg har det modsat de fleste herinde det noget anstrengt med hendes valg.

og det i bund og grund set fra et psykologisk udgangspunkt. Det første år er så afsindigt vigtigt i et barns liv og tilknytningen/symbiosen med ens mor. Det er vigtigt for om barnet får udviklet en sund personlighed og ellers er der basis for eksempelvis personlighedsforstyrrelser. (jeg har selv en borderline personlighedsforstyrrelse og det kan ikke anbefales)

Det er trods alt min8-9 timer inkl kørsel hun er væk fra baby plus sove om natten. så er der altså ikke meget tid til at opbygge en sund og tryg relation mellem barn og mor.

Jeg vil indtil videre ikke blande mig i debatten af mange grunde - men lige her må jeg kommentere, at det altså først var i 2002 at der kom mulighed for 52 ugers barsel - dvs. orlogsretten blev markant udgivet - dbl. up. Jeg vil i den grad påstå, at vi ikke har set et drastisk fald i personlighedsforstyrrelser fra det årstal og til nu.
3
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 13. sep 2016, 13:03

dykkersild skrev:Jeg vil indtil videre ikke blande mig i debatten af mange grunde - men lige her må jeg kommentere, at det altså først var i 2002 at der kom mulighed for 52 ugers barsel - dvs. orlogsretten blev markant udgivet - dbl. up. Jeg vil i den grad påstå, at vi ikke har set et drastisk fald i personlighedsforstyrrelser fra det årstal og til nu.

Ja, men skal ikke få det til at lyde som om, alt under mindst et år er den visse død. bare i min generation havde mødrene jo kun
3 måneder, og vi er da blevet nogenlunde normale de fleste af os.

Der er bare langt ned til 1 uge og til at barnet derefter må være med på kontoret.
4
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 13:23

Akehurst2 skrev:
dykkersild skrev:Jeg vil indtil videre ikke blande mig i debatten af mange grunde - men lige her må jeg kommentere, at det altså først var i 2002 at der kom mulighed for 52 ugers barsel - dvs. orlogsretten blev markant udgivet - dbl. up. Jeg vil i den grad påstå, at vi ikke har set et drastisk fald i personlighedsforstyrrelser fra det årstal og til nu.

Ja, men skal ikke få det til at lyde som om, alt under mindst et år er den visse død. bare i min generation havde mødrene jo kun

Der er bare langt ned til 1 uge og til at barnet derefter må være med på kontoret.

..og der er endnu længere til, at ingen af forældrene er hjemme med barnet.

Havde faren taget barslen, havde der jo ikke været nogen ko på isen. Ikke i min bog, i hvert fald.
5
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 13. sep 2016, 13:35

Akehurst2 skrev:

Det er slet ikke den en uge jeg hver billigere eller påskønner - jeg må blot reagere på, at alt under et år kan give personlighedsforstyrrelse. Det var alligevel lidt af en mundfuld.
4
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3517

Indlægaf Lemonella » 13. sep 2016, 13:48

dykkersild skrev:
heysamaysa skrev:jeg har det modsat de fleste herinde det noget anstrengt med hendes valg.

Jeg vil indtil videre ikke blande mig i debatten af mange grunde - men lige her må jeg kommentere, at det altså først var i 2002 at der kom mulighed for 52 ugers barsel - dvs. orlogsretten blev markant udgivet - dbl. up. Jeg vil i den grad påstå, at vi ikke har set et drastisk fald i personlighedsforstyrrelser fra det årstal og til nu.

Da jeg i 1975 fik min første søn, var barselsorloven på 3 mdr.
Jeg måtte sygemeldes pga begyndende svangerskabsforgiftning og dengang, trak man så 1 måned fra barselsorloven. Man satte, ud fra, hvad jordemoderen havde sagt om forventet fødselstidspunkt, en dato, hvor man skulle have født.
Jeg gik over tid og skulle faktisk være startet på arbejdet igen efter 6 uger.
Da jeg ingen vuggestueplads havde og stadig ammede, valgte jeg, at sige mit arbejde op.

Havde jeg haft muligheden, var jeg taget på arbejdet og havde taget min søn med, så jeg kunne amme ham, nusse ham og være mor for ham, så godt som det nu kunne lade sig gøre. Så måtte en eventuel au pair/bedstemor, eller far, tage sig af resten.

Jeg tror ikke på, at man kan skære alle mødre, der handler som hende i artiklen, over én kam. Specielt ikke, når vi reelt ikke ved, hvor meget tid hun er sammen med sit barn.
3
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. sep 2016, 14:12

icelady skrev:http://www.business.dk/karriere/advokat-droppede-barselsorlov-jeg-braender-for-mit-arbejde-og-tjener-mange-

Denne artikel har sat sindene en del i kog, især på Berlingske Business´ FB-side.
Som jeg læser det umiddelbart er de fleste kvinder (ikke overraskende) imod hvad hun har gjort.

Personligt har jeg svært ved at hive mig op på forargelses-stadiet.

Hun er der om morgenen og aftenen og er sammen med barn og familie. Hun har fravalgt fritidsinteresser, biograftur/byture, netop for at kunne have samvær med familien.

Hvad mener I? Ond mor? Mister barnet noget? Eller har hun en pointe?

Hun tænker som en mand på arbejdsmarkedet, hun handler som en mand på arbejdsmarkedet, hun bliver belønnet som en mand på arbejdsmarkedet.

I modsætning til visse andre kvinder på arbejdsmarkedet, der stempler ud halve og hele år, og stadig tror at de har samme værdi for virksomheden, som en kollega i samme stilling som ikke stempler ud. Hun er en rollemodel for andre kvinder, og jeg piv-elsker den måde hvorpå hun losser spelt-segmentet i fissen.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 13. sep 2016, 14:18

Advocatus-Diaboli skrev:[...] Hun er en rollemodel for andre kvinder, og jeg piv-elsker den måde hvorpå hun losser spelt-segmentet i fissen.

Ja ja, lad os endelig droppe alle nuancer, almindelig sund fornuft og gyldne middelveje og den slags. :D
11
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. sep 2016, 14:20

Og hvad så? Selv i de fleste tilfælde, hvor moderen går hjemme i 6-12 måneder, er det jo virkeligheden at faderen er væk på job i samme tidsrum + sove om natten. Alligevel lykkedes det barn og far at skabe en sund og tryg relation. Symbiosen med moderen er ikke en millimeter vigtigere end symbiosen med faderen.
6
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"