Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 952

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Evapeva » 13. sep 2016, 16:05

Advocatus-Diaboli skrev:
heysamaysa skrev:jeg har det modsat de fleste herinde det noget anstrengt med hendes valg.

og det i bund og grund set fra et psykologisk udgangspunkt. Det første år er så afsindigt vigtigt i et barns liv og tilknytningen/symbiosen med ens mor. Det er vigtigt for om barnet får udviklet en sund personlighed og ellers er der basis for eksempelvis personlighedsforstyrrelser. (jeg har selv en borderline personlighedsforstyrrelse og det kan ikke anbefales)

Det er trods alt min8-9 timer inkl kørsel hun er væk fra baby plus sove om natten. så er der altså ikke meget tid til at opbygge en sund og tryg relation mellem barn og mor.

Og hvad så? Selv i de fleste tilfælde, hvor moderen går hjemme i 6-12 måneder, er det jo virkeligheden at faderen er væk på job i samme tidsrum + sove om natten. Alligevel lykkedes det barn og far at skabe en sund og tryg relation. Symbiosen med moderen er ikke en millimeter vigtigere end symbiosen med faderen.

Enig, det skal ikke blive sådan noget nazi-agtigt "mor er den eneste, der duer" - men det lyder netop ikke, som om faderen er trækplasteret i deres konstellation.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 282
Likede indlæg: 2090

Indlægaf Danseprinsesse » 13. sep 2016, 16:11

Vi har en virksomhed (og en søn på 2 mdr.). Derfor har han været med på kontoret, og jeg har også arbejdet en del hjemmefra.

Altså han er jo ret ligeglad med, hvor han er. Men derfor er vi alligevel blevet nødt til at skære mine kontordage ned til et minimum. Jeg er en langt bedre mor, når dagen primært kan følge hans rytme og hans behov, det er jeg slet ikke i tvivl om - og det kan den ikke, hvis jeg skal arbejde. Det gælder i øvrigt også, hvis det er mødregruppe eller familiebesøg, der rykker rundt på det.
Derfor prioriterer jeg stadig alle tingene af og til, enten fordi de er nødvendige eller giver os nogle andre vigtige ting.
Men at blive taget med hver dag på arbejde i den alder, det ville være decideret synd for ham. Der er en grund til, at de fleste holder barselsorlov. Han kræver min opmærksomhed på den ene eller anden måde en stor del af dagen, og jeg har altså ikke et specielt vanskeligt barn.

Hvis jeg skulle kunne få arbejdet ret meget me mit barn med på kontoret, vil jeg vove at påstå, at det ville blive på bekostning af hans behov for nærhed, kontakt, mad, søvn, etc.
Her har far så taget over, når noget har krævet mig i firmaet, hvilket jo er fint. Hvis han ikke kan/gør det, så bliver det jo en anden, der (forhåbentligt) må klare de ting.

Og det er nok humlen - andre er nødt til at tage over, hvis man ikke selv kan/vil dedikere det meste af sin tid til sit barn. Og spørgsmålet er så, om man er okay med, at det er andre end mor og far, der primært er dem, der opfylder ens spædbarns behov.
Jeg ville ikke være okay med det. Heller ikke selvom jeg har egen virksomhed.
8
Modesty Blame
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1051

Indlægaf Modesty Blame » 13. sep 2016, 17:16

Hunkat skrev:Det eneste jeg ikke bryder mig om ved det historie er at jeg synes den har sådan en tone af 'hvis jeg kan så kunne alle andre nok også' og sådan synes jeg ikke verden hænger sammen.
Der er nogle ret specielle forhold i hendes familie som gør det her muligt for hende. Hvis hun var enlig mor uden det store familie og havde en middleindtægt så er sådan konstruktion jo fuldstændig uholdbare, ligemeget hvor mange penge hun kunne tjene på overarbejdstimer.

Resten er jeg ligeglad med. Jeg gad ikke men det må hun jo selv om.
Ditto
0
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 17:53

Advocatus-Diaboli skrev:Time-out. Skal vi lige få en ting helt på det rene: Du ved NADA om hvad jeg har gjort mig af mellemregninger undervejs, for dem har jeg ikke offentliggjort, og du var ikke tilstede irl. Så lad være med at udtal dig om det! Du kender min konklusion, fordi DEN har jeg offentliggjort, og ikke en skid andet.

Derudover så har det barn selvfølgelig både en mor og en far. Det er helt ude i hampen at skrive at barnet ikke har en forælder, fordi de er adskilt i den daglige arbejdstid. Det er virkeligheden for langt de fleste mennesker der voksede op i det afvigte årtusinde eller med kun én forælder. Det gik endda. Det er præcis den slags vedtagne mødregruppe-sandheder, som jeg er glad for at hun losser i fissen.

Det aner du da virkelig intet om hvor vidt de får. Det kommer an på det konkrete tilfælde, og er ikke noget der sker per automatik, fordi de træffer et bestemt valg. Sunde relationer går ikke per definition fløjten, fordi forældrene arbejder mens barnet er baby.

Igen udtaler du dig om ting, som vi alle ved, at DU ikke ved noget om - nemlig hvad JEG har gjort mig af overvejelser. Gider du godt stoppe med det!

Barnets tarv har intet at sige i det her, fordi det er ikke en faktor. Det handler ikke om barnets tarv, men om kvindens tarv. Selv hvis barnets tarv var en faktor, så overtrumfes det af kvindens tarv.

Hvis du mener, at et nyfødt barns behov er mindre vigtige end hvad mor og far har lyst til, så kan jeg godt regne ud, at dine mellemregninger er så absurde, at der ikke er grobund for en fornuftig debat.

Selvfølgelig HAR barnet en mor og en far. Men det er umiddelbart hverken moren eller faren, der er primær omsorgsperson for barnet.
7
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Jacobsen81
Kort karma: 8
Likede indlæg: 68

Indlægaf Jacobsen81 » 13. sep 2016, 18:38

Jeg forstår ikke hvorfor hun har valgt at få barn og kan ikke forestille mig at hun forstår hvad det kræver at være forælder.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3803

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 18:41

Er barn kan godt have flere primære tilknytningspersoner, i en familie hvor forældrene bor sammen, gælder det selvfølgelig dem begge , men jeg kan være bekymret for, at der en risiko for, at barnet udvikler tilknytningsproblemer, hvis det har for mange voksne at forholde sig til i de allerførste og yderst vigtige måneder.
1
14 11 14 :banan:
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 18:42

Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.
5
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 18:45

avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.

Så læser du da ikke hvad folk skriver? Jeg ser ingen skrive, at det død og pine skal være moren, der holder barsel.
5
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1211

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 18:45

De fleste skriver jo de ikke ville være forargede hvis manden tog barslen. Jeg tror folks forargelse går mod begge forældrene, ikke kun moderen, men nu er det hende der har skrevet artiklen og dermed hende der mere direkte står for skud.

Så tror de fleste mener at børnene primært er forældrenes ansvar og ikke aupairpigen/bedsteforældrene osv. ansvar.
4
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 18:47

Det er ligegyldigt, om det er mor eller far, som er på barsel. Det vigtige for barnet er, at det kan skabe en tidlig og tæt tilknytning til primære omsorgsperson(er)
2
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 18:55

Altså der er jo en grund til, at fx børn på spædbørnshjem udvikler tilknytningsforstyrrelser, selvom man arbejder med primærpædagoger. Den slags har jo fri en gang imellem, så der hele tiden sker små brud i kontakten, ligesom der vil gøre, når der ofte skiftes mellem 4-5 forskellige voksne hos dette barn.
Selvom mor har barnet med på arbejde, vil det være en anden, som tager over, hver gang mor ikke kan smide arbejdet fra sig. Har hun mormor eller aupair med på arbejde, eller hvad gør hun, når Viggo ikke følger "skemaet"?
4
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1008

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:03

Jeg bliver også forargede over, at folk bliver forargede. Nej, det er korrekt, at det er fåtal her på debatten, der bliver fordømmende - retfærdigvis kun en enkelt, som virkelig kammer over, men på facebook-siden synes jeg, det er grelt. Ingen havde sagt et KVÆK, hvis artiklen havde handlet om faderen.

At jeg så også synes, det er håbløst, at familien vælger, at både mor og far skal have kort barsel, det er så en HELT anden snak. Men det pisser mig af, at vi skriver 2016, og karrierekvinder skal stadig høre på, hvordan de dømmer deres børn til evig pinsel og psykiske skavanker osv osv osv.
3
Tally-ho
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 19:11

Allmost_Famous skrev:

Så læser du da ikke hvad folk skriver? Jeg ser ingen skrive, at det død og pine skal være moren, der holder barsel.

Så du (eller I er det jo reelt) tror, i ramme alvor, at hvis en far havde skrevet at han kun tog en uges barsel efter ferie og derefter havde fået hjælp af bedsteforældrene fordi moderen også arbejdede, ville han også blive høvlet ned på samme måde? Personligt har jeg et mistanke om at forargelsen stadig hovedsaligt ville ramme moderen.

Helt konkret her i tråden: Har du lagt mærke til hvor mange der her i tråden skriver noget i stil med Jeg forstår bare ikke hvorfor hun overhovedet får et barn, hvis hun alligevel ikke ønsker at tilbringe tid med det.? Det er jo præcis samme situation som fædre (vel og mærke være fædre som har lagt alt hvad der ikke er arbejde eller familie på hylden, for at få det til at hænge samme) der holder minimal eller ingen barsel (uanset om moderen så holder sin del eller ej), men jeg oplever godt nok ikke at de får samme kommentarer.

EDIT: "høvlet ned" hentyder ikke til denne tråd, men til de generelle reaktioner artiklen har fået andre steder. Folk har overordnet set haft en "ligestillingsvenlig"-tone herinde, men fornemmer stadigvæk en uheldig "men..."-stemning over mange af indlæggene.
Senest rettet af avdotja 13. sep 2016, 19:16, rettet i alt 1 gang.
5
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1211

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 19:13

milisa skrev:Jeg bliver også forargede over, at folk bliver forargede. Nej, det er korrekt, at det er fåtal her på debatten, der bliver fordømmende - retfærdigvis kun en enkelt, som virkelig kammer over, men på facebook-siden synes jeg, det er grelt. Ingen havde sagt et KVÆK, hvis artiklen havde handlet om faderen.

At jeg så også synes, det er håbløst, at familien vælger, at både mor og far skal have kort barsel, det er så en HELT anden snak. Men det pisser mig af, at vi skriver 2016, og karrierekvinder skal stadig høre på, hvordan de dømmer deres børn til evig pinsel og psykiske skavanker osv osv osv.

Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.
2
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1008

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:16

godtnavn skrev:Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.

Herinde, enig (med et par undtagelser). Men på facebooksiden? Nej, der synes jeg bestemt ikke, det lyder som om, folk havde været ligeglade, hvis bare faderen havde taget barslen.
0
Tally-ho

Tilbage til "Livets forhold"