Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 19:52

Akehurst2 skrev:
avdotja skrev:Problemet er lidt at ansvaret defaulter til moderen. Det er okay hvis faderen tager hele barslen (eller det han kan, længere er ligestillingen jo heller ikke nået...), men hvis han ikke gør så virker det som om skytset først og fremmest retter sig mod moderen.

Men det er jo også hende, der interviewes og har skarpe holdninger til det med egen og andres barsel og forældreskab?

Nu har jeg lige læst artiklen igennem igen og jeg ser altså ikke de skarpe holdninger til andres barsel (eller det overlegne og bedrevidende toneanfald som andre nævner for den sags skyld), der står da netop at hun har respekt og forståelse for andres valg om at tage et års barsel og efterfølgende arbejde 9-16

Nu er jeg, som tidligere nævnt, af den overbevisning at en far ikke havde fået samme reaktioner. Om noget, gætter jeg på at han nærmere ville have fået ros for at hellige sig familien i sådan en grad at han havde droppet både marathonløb og film siden barnets fødsel - og at moderen derudover havde fået en del mindre pæne ord med på vejen. Det kan jeg selvfølgelig ikke bevise i og med at jeg ikke kender til en sammenlignelig artikel med en far, hvor moderen heller ikke tog barsel. Måske fordi vi ikke spørger mænd om den slags? Måske fordi vi automatisk går ud fra at moderen selvfølgelig må have taget barsel når faderen ikke gjorde?
For tallene taler jo deres tydelig sprog. I 2013 tog fædre i gennemsnit 36 dages orlov hvoraf 21 dage foregik samtidig med moderen, mens mødrene i snit tog mere end 8 gange så meget, nemlig 292 dage. Hvis du tror at den gennemsnitlige dansker kun har et skuldertræk til overs for den opførsel der så tydeligt strider imod de gængse normer, så er din tiltro til danskerne større end min.
5
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1011

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 20:05

Allmost_Famous skrev:
milisa skrev:
Allmost_Famous skrev:Milisa, hvor ser du al den fordømmelse herinde?

Jeg har nu i TO indlæg gjort opmærksom på, at jeg udtaler mig om kommentarerne på facebook. Jeg har i samme to indlæg understreget, at med særdeles få undtagelser virker folk herinde ikke så fordømmende. Så svaret på dit spørgsmål er: Med enkelte undtagelser, ingen steder....

Det er så nok de der undtagelser, jeg efterspørger.

Fair nok, men i og med du skriver "al den fordømmelse", hvor du indikerer, at JEG har påstået, at der herinde har været MEGET fordømmelse, så var det jo lidt svært at vide, at det var det, du fiskede efter. Se kiks for yderligere.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3809

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 20:09

Lys skrev:Nej, så havde manden til gengæld svømmet i ros over at han var så god en far, at han valgte at holde lang barsel med sit barn... :-P.

Jeg ved ikke, om det er fordi, jeg arbejder på en pædagogisk arbejdsplads, men jeg har hverken hørt det nedgjort eller rost i høje toner, at en mandlig kollega er på lang barsel, hverken fra kolleger, beboere eller forældre. Det er bare farvel, vi ses og god fornøjelse.
4
14 11 14 :banan:
Lys
Kort karma: 40
Likede indlæg: 738

Indlægaf Lys » 13. sep 2016, 20:19

Delfin skrev:
Lys skrev:Nej, så havde manden til gengæld svømmet i ros over at han var så god en far, at han valgte at holde lang barsel med sit barn... :-P.

Jeg ved ikke, om det er fordi, jeg arbejder på en pædagogisk arbejdsplads, men jeg har hverken hørt det nedgjort eller rost i høje toner, at en mandlig kollega er på lang barsel, hverken fra kolleger, beboere eller forældre. Det er bare farvel, vi ses og god fornøjelse.

Bemærkningen var ikke ment så alvorligt, men jeg har oplevet, at mænd i min omgangskreds/mandlige kolleger fra arbejdsgiver har hørt om hvor ubelejligt det var, at de var væk i 10-12 uger (kvinder, der var væk længere fik ikke samme klagesang) og/eller i øvrigt (altså ikke fra arbejdsgiver;)) er blevet rost for deres engagement i barnet pga barslen.

Jeg tror i høj grad at det har sammenhæng med bl.a. branchen hvordan andre reagerer på mænds barsel - det lyder som om, at man har en god kultur på området i din branche!
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3809

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 20:26

Lys skrev:
Delfin skrev:

Bemærkningen var ikke ment så alvorligt, men jeg har oplevet, at mænd i min omgangskreds/mandlige kolleger fra arbejdsgiver har hørt om hvor ubelejligt det var, at de var væk i 10-12 uger (kvinder, der var væk længere fik ikke samme klagesang) og/eller i øvrigt (altså ikke fra arbejdsgiver;)) er blevet rost for deres engagement i barnet pga barslen.

Jeg tror i høj grad at det har sammenhæng med bl.a. branchen hvordan andre reagerer på mænds barsel - det lyder som om, at man har en god kultur på området i din branche!

Barsel er altid ubelejligt, uanset køn, men det må arbejdspladsen jo bare indrette sig på. :lol:

Jeg hørte den slags for år tilbage, men det er længe siden, jeg er stødt på den holdning. Det kan godt være, jeg bare er heldig med de mennesker, jeg omgås. Måske er der noget af det i typiske "mandefag", som jord og beton o.lign. :gruble:
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. sep 2016, 20:52

Delfin skrev:

Måske spelt-mødre-grupperne ikke føler sig forrådt eller ramt i samme grad når det er en mand, der er Judas, som når det er en medsøster? De forventer vel solidaritet fra en anden kvinde i deres situation, og ikke at hun begynder at rokke ved båden og stiller spørgsmål ved alle deres vedtagne sandheder?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1211

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 22:01

Jeg tror da heller ikke min kærestes arbejdsplads ligefrem vil mene det er belejligt han tager 8 måneders barsel, men var jeg i arbejde (er studerende) tror jeg heller ikke min arbejdsplads ville finde det belejligt at jeg var væk 8 måneder. Tror det er helt naturligt det er ubelejligt for arbejdspladsen, men det er der jo ikke så meget at gøre ved. Min kæreste har ikke tænkt sig at droppe sin barsel bare fordi det er ubelejligt for arbejdspladsen, og jeg tror ærlig talt ikke de vil brokke sig over det, men måske tager jeg fejl, men det ved jeg først om nogle måneder.
2
Lys

Indlægaf Lys » 13. sep 2016, 22:20

godtnavn skrev:Jeg tror da heller ikke min kærestes arbejdsplads ligefrem vil mene det er belejligt han tager 8 måneders barsel, men var jeg i arbejde (er studerende) tror jeg heller ikke min arbejdsplads ville finde det belejligt at jeg var væk 8 måneder. Tror det er helt naturligt det er ubelejligt for arbejdspladsen, men det er der jo ikke så meget at gøre ved. Min kæreste har ikke tænkt sig at droppe sin barsel bare fordi det er ubelejligt for arbejdspladsen, og jeg tror ærlig talt ikke de vil brokke sig over det, men måske tager jeg fejl, men det ved jeg først om nogle måneder.

Min pointe var ikke, at det var ubelejligt - for selvfølgelig er det det. Min pointe var, at arbejdsgiver jævnligt bemærkede ubelejligheden over for mænd, men ikke over for kvinder, på trods af at kvinderne var væk i væsentligt længere tid end mændene og der i øvrigt var totalt babyboom.
0
Undtagelsen
Kort karma: 26
Likede indlæg: 257

Indlægaf Undtagelsen » 14. sep 2016, 00:52

Der bliver uddybet i denne artikel http://m.b.dk/nationalt/eva-faar-haard- ... t-min-soen hvor hun bla fortæller at hun kan have haft ham med til babysalmesang om formiddagen og så arbejdet om eftermiddagen.
Det er fint for hende at have haft den fleksibilitet, men den findes jo ikke som alm lønmodtager.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 02:28

Undtagelsen skrev:
Det er fint for hende at have haft den fleksibilitet, men den findes jo ikke som alm lønmodtager.

Men det er jo heller ikke almindelige lønmodtagere, hun skal sammenlignes med. Det er ikke en artikel i Søndagsavisen rettet mod lægmand. Det er en artikel i Berlingske Business, rettet mod karrierekvinder på vej mod/i toppen af deres erhverv. Lur mig ikke om de har muligheden for at tilpasse deres arbejdsdag, så der også kan findes tid til et barn.
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Lys

Indlægaf Lys » 14. sep 2016, 04:20

Undtagelsen skrev:Der bliver uddybet i denne artikel http://m.b.dk/nationalt/eva-faar-haard- ... t-min-soen hvor hun bla fortæller at hun kan have haft ham med til babysalmesang om formiddagen og så arbejdet om eftermiddagen.

Enig - men det er måske også mindre relevant for den almindelige lønmodtager at gøre som hun gør (bortset fra at de fleste vel starter karrieren som lønmodtagere (det har hun også gjort)).

Jeg bryder mig ikke om, at det er nødvendigt for hende at skulle ud at forsvare, at hun er en god mor - det viser hvor barsk og ensidig kritikken har været. Men jeg synes det er en langt mere relevant historie, at hun i denne opfølgningsartikel beskriver lidt nærmere, hvordan hun faktisk gjorde i praksis og hvordan hun balancerede hensynet til sin søn over for sin forretning. Det er da en langt større inspirationskilde for andre, der går med samme overvejelser.

Det undrer mig dog stadig, at hun stiller det så meget på spidsen, at alternativet til hendes måde skulle være 3 barsler af 1,5 år. Jeg kender nærmest ingen, der har holdt så lang barsel, og jeg har altså svært ved at forstå, at et par barsler af fx 6-9 mdr i første fjerdedel af et 40-45 år langt arbejdsliv skulle stå så meget i vejen for karrieredrømme for de fleste - men drømmene kan selvfølgelig blive forsinkede eller justeret lidt.
5
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1512

Indlægaf fisken80 » 14. sep 2016, 05:22

Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:

Men det er jo heller ikke almindelige lønmodtagere, hun skal sammenlignes med. Det er ikke en artikel i Søndagsavisen rettet mod lægmand. Det er en artikel i Berlingske Business, rettet mod karrierekvinder på vej mod/i toppen af deres erhverv. Lur mig ikke om de har muligheden for at tilpasse deres arbejdsdag, så der også kan findes tid til et barn.

Det indlæg fortjener en gentagelse. For det ER netop ikke en artikel, der er rettet mod almindelige lønmodtagere som f.eks. mig. Den står netop i et medie, der må formodes primært at henvende sig til karrieremennesker med høj løn og fleksible arbejdstider.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4507

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2016, 09:10

Lys skrev:Jeg bryder mig ikke om, at det er nødvendigt for hende at skulle ud at forsvare, at hun er en god mor - det viser hvor barsk og ensidig kritikken har været. Men jeg synes det er en langt mere relevant historie, at hun i denne opfølgningsartikel beskriver lidt nærmere, hvordan hun faktisk gjorde i praksis og hvordan hun balancerede hensynet til sin søn over for sin forretning. Det er da en langt større inspirationskilde for andre, der går med samme overvejelser.

Det undrer mig dog stadig, at hun stiller det så meget på spidsen, at alternativet til hendes måde skulle være 3 barsler af 1,5 år. Jeg kender nærmest ingen, der har holdt så lang barsel, og jeg har altså svært ved at forstå, at et par barsler af fx 6-9 mdr i første fjerdedel af et 40-45 år langt arbejdsliv skulle stå så meget i vejen for karrieredrømme for de fleste - men drømmene kan selvfølgelig blive forsinkede eller justeret lidt.

Hun er meget unuanceret på det punkt - det er som om, at enten går man i speltmor-hjemmegående-grøften eller også holder man slet ikke barsel overhovedet.

Man kan jo holde barsel i mindre end et år uden at man behøvet slet ikke holde det, man kan komme tilbage hurtigt men på deltid, man kan så meget - men det får hun det ikke til at lye som om.
7
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 14. sep 2016, 10:25

fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:

Det indlæg fortjener en gentagelse. For det ER netop ikke en artikel, der er rettet mod almindelige lønmodtagere som f.eks. mig. Den står netop i et medie, der må formodes primært at henvende sig til karrieremennesker med høj løn og fleksible arbejdstider.

Men både journalist og hende selv bringer jo helt almindelige lønmodtagere på banen. Så er det da lidt svært at vide, at det åbenbart er forbudt for andre.
1
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1512

Indlægaf fisken80 » 14. sep 2016, 10:47

primle skrev:
fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:

Men både journalist og hende selv bringer jo helt almindelige lønmodtagere på banen. Så er det da lidt svært at vide, at det åbenbart er forbudt for andre.

Det synes jeg nu ikke de gør. Jeg synes det er ret tydeligt, at det handler om kvinder i høje stillinger.

Nu har jeg lige gen-nærlæst artiklen og jeg synes virkelig, at det er endog meget tydeligt, at der er tale om karriere-kvinder og ikke almindelige lønmodtagere som f.eks. mig.
1

Tilbage til "Livets forhold"