Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf primle » 14. sep 2016, 11:04

fisken80 skrev:
primle skrev:
fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:
Det er fint for hende at have haft den fleksibilitet, men den findes jo ikke som alm lønmodtager.

Men det er jo heller ikke almindelige lønmodtagere, hun skal sammenlignes med. Det er ikke en artikel i Søndagsavisen rettet mod lægmand. Det er en artikel i Berlingske Business, rettet mod karrierekvinder på vej mod/i toppen af deres erhverv. Lur mig ikke om de har muligheden for at tilpasse deres arbejdsdag, så der også kan findes tid til et barn.

Det indlæg fortjener en gentagelse. For det ER netop ikke en artikel, der er rettet mod almindelige lønmodtagere som f.eks. mig. Den står netop i et medie, der må formodes primært at henvende sig til karrieremennesker med høj løn og fleksible arbejdstider.

Men både journalist og hende selv bringer jo helt almindelige lønmodtagere på banen. Så er det da lidt svært at vide, at det åbenbart er forbudt for andre.

Det synes jeg nu ikke de gør. Jeg synes det er ret tydeligt, at det handler om kvinder i høje stillinger.

Nu har jeg lige gen-nærlæst artiklen og jeg synes virkelig, at det er endog meget tydeligt, at der er tale om karriere-kvinder og ikke almindelige lønmodtagere som f.eks. mig.

Det er muligt, at hun kun mener kvinder i høje stillinger når hun taler (nedsættende) om mødregrupper, kvinder der holder et års barsel, og folk der har interesser udover børn og arbejde.

Jeg synes hun generaliserer helt vildt med sætningen: "Det handler om dybt i sit hjerte at stole på, at bedsteforældrene også kan.«

Det kunne også handle om, at de fleste forældre mener (og føler - for ja, der er da også følelser på spil her, selvom det også virker ganske forbudt) at baby har bedst af, at det enten er mor eller far der er der i den første tid.

Jeg har også læst artiklen tre gange nu og finder hende enormt arrogant og selvforherligende. Hun må fuldstændig selvom hvordan hun tilrettelægger sit liv. Men at lovprise hende og hendes mand og se dem som rollemodeller, det kommer jeg ikke til.
8
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 12:10

primle skrev:
fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:
Det er fint for hende at have haft den fleksibilitet, men den findes jo ikke som alm lønmodtager.

Men det er jo heller ikke almindelige lønmodtagere, hun skal sammenlignes med. Det er ikke en artikel i Søndagsavisen rettet mod lægmand. Det er en artikel i Berlingske Business, rettet mod karrierekvinder på vej mod/i toppen af deres erhverv. Lur mig ikke om de har muligheden for at tilpasse deres arbejdsdag, så der også kan findes tid til et barn.

Det indlæg fortjener en gentagelse. For det ER netop ikke en artikel, der er rettet mod almindelige lønmodtagere som f.eks. mig. Den står netop i et medie, der må formodes primært at henvende sig til karrieremennesker med høj løn og fleksible arbejdstider.

Men både journalist og hende selv bringer jo helt almindelige lønmodtagere på banen. Så er det da lidt svært at vide, at det åbenbart er forbudt for andre.

Lad os lige se hvad der ellers bliver bragt på banen i den artikel:

"Kvindelige ledere er nødt til at sætte sig ud over konventionerne" (endda fra mancheten)
"Advokat og partner i Advokatfirmaet Concilio & Co."
"Sammenlignet med andre karriere-kvinder"
"Ifølge en spørgeskemaundersøgelse, som Berlingske har gennemført blandt business-kvinder"
"De professionelle kvinder"
"Karrierekvinderne"
"Har selv etableret advokatkontoret"
"Møderet for Højesteret"
"Jeg er stadig Eva, advokat, chef"
"Det er ikke den rigtige prioritering, hvis man vil til tops i erhvervslivet"

Og så endelig det faktum, at læseren godt ved at vedkommende er i gang med at læse en artikel i Berlingske Business' karrieresektion - helt uden at få det fortalt.

Så for at bruge din egen logik, så bringer hun i den grad på bane, at det handler om karrierekvinder i toppen af erhvervslivet, og ikke om de almindelige lønmodtagere.

I øvrigt så er hele pointen med denne artikel ikke, at hun som karrierekvinde har råd til at lave disse kvinder. Pointen er, at hun er karrierekvinde i toppen i erhvervslivet har modet, evnen og viljestyrken til at prioritere sit arbejdsliv benhårdt, og arrangere sit liv og sin arbejdsdag efter det.

Det er der også mange mænd, der gør til dagligt, men ikke ret mange kvinder. Derfor er fordelingen blandt mænd og kvinder som den er. Hun går den ekstra meter, som mange andre kvinder ikke gør. Hun har en karriere, de fleste lønmodtagere har et job.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
primle

Indlægaf primle » 14. sep 2016, 12:39

Advocatus-Diaboli skrev:
primle skrev:
fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:

"Kvindelige ledere er nødt til at sætte sig ud over konventionerne" (endda fra mancheten)
"Ifølge en spørgeskemaundersøgelse, som Berlingske har gennemført blandt business-kvinder"
"Karrierekvinderne"
"Møderet for Højesteret"

Og så endelig det faktum, at læseren godt ved at vedkommende er i gang med at læse en artikel i Berlingske Business' karrieresektion - helt uden at få det fortalt.

Så for at bruge din egen logik, så bringer hun i den grad på bane, at det handler om karrierekvinder i toppen af erhvervslivet, og ikke om de almindelige lønmodtagere.

I øvrigt så er hele pointen med denne artikel ikke, at hun som karrierekvinde har råd til at lave disse kvinder. Pointen er, at hun er karrierekvinde i toppen i erhvervslivet har modet, evnen og viljestyrken til at prioritere sit arbejdsliv benhårdt, og arrangere sit liv og sin arbejdsdag efter det.

Det er der også mange mænd, der gør til dagligt, men ikke ret mange kvinder. Derfor er fordelingen blandt mænd og kvinder som den er. Hun går den ekstra meter, som mange andre kvinder ikke gør. Hun har en karriere, de fleste lønmodtagere har et job.

Og det er da også bare skønt for hende. Jeg er sikker på hun er dygtig osv. JEG kan bare ikke sidde og klappe i mine hænder over hende og hendes mand (og det er dem begge jeg mener), når INGEN af dem vælger at prioritere den lille baby, som de selv har valgt at få. Og nej, jeg mener ikke babyen prioriteres, når den de fleste af døgnets timer er overladt til bedsteforældre og au pair piger.

Jeg kunne se hende og hendes mand som foregangsmænd, hvis HAN havde været hjemme hos baby.
4
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3474

Indlægaf dgd2007 » 14. sep 2016, 12:46

Folk, der ligefrem kalder sig selv "karrierekvinder", opfatter jeg som ret anerkendelsessøgende.
Så det er da heldigt, hun i hvert fald har én glødende fan her på DK's toneangivende debat. :)
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 14:55

primle skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
primle skrev:
fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:

"Karrierekvinderne"
"Møderet for Højesteret"

Og det er da også bare skønt for hende. Jeg er sikker på hun er dygtig osv. JEG kan bare ikke sidde og klappe i mine hænder over hende og hendes mand (og det er dem begge jeg mener), når INGEN af dem vælger at prioritere den lille baby, som de selv har valgt at få. Og nej, jeg mener ikke babyen prioriteres, når den de fleste af døgnets timer er overladt til bedsteforældre og au pair piger.

Jeg kunne se hende og hendes mand som foregangsmænd, hvis HAN havde været hjemme hos baby.

Det var SLET IKKE det vi to diskuterede. Vi diskuterede om hun skulle sammenlignes med almindelige lønmodtagere eller med karrierekvinder.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 15:10

dgd2007 skrev:Folk, der ligefrem kalder sig selv "karrierekvinder", opfatter jeg som ret anerkendelsessøgende.
Så det er da heldigt, hun i hvert fald har én glødende fan her på DK's toneangivende debat. :)

LOL, det er godt nok et stykke tid siden, jeg har set en tråd med SÅ mange passive-aggressive stikpiller og jantelov, fra SÅ mange mennesker, der hævder at være ligeglade.

Når de så oplever at de ikke har nogle reelle argumenter - for det er "jeg synes mine holdninger til at få børn er mere rigtige end hendes" nemlig IKKE - så begynder jantelovsinstinktet at presse på. "Nå men.. så skal hun i hvert fald ikke tro at hun er noget særligt.. Og hun skal da slet ikke tro at hun er karrierekvinde, bare fordi hun har startet et succesfuldt advokatkontor op fra bunden, bare fordi hun har partnerstatus med møderet for Højesteret, bare fordi at Berlingske Business' karrieresektion vil lave en artikel om hende, bare fordi at hendes bedrifter og meritter gennem hendes karriere objektivt vidner om at hun er karrierekvinde - så skal hun fandme ikke også TRO at hun er karrierekvinde. Lol, så kan hun lære det!"

Billede
4
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1242

Indlægaf godtnavn » 14. sep 2016, 15:21

Er der nogen der har sagt hun ikke er karrierekvinde? Det er hun i så slem grad at hun mener hendes karriere kommer før barnets tarv.

Og det er ikke bare "min holdning er mere rigtigt", børn uden faste omsorgspersoner, som f.eks. på spædsbørnhjem, har oftere problemer med tilknytning og forhold til andre mennesker senere i livet. Det er problematisk at blive kastet rundt mellem en masse mennesker lige efter fødslen, og det burde ingen børn fødes ind i. Det er ikke noget følelse-noget, det handler om at give barnet en god start og gode muligheder for at klare sig godt i livet.

Hun har helt sikkert opnået meget, men jeg mener ikke man bør få børn hvis ikke man er klar til at give barnet den bedst mulige start. Og jeg tror ikke på at hele ens karriere dør hvis man er væk et halvt år, hun har sat sig i en situation hvor det ville være svært for hende (ikke umuligt, alle kan undværes et halvt år selvom nogen helst ikke vil indse at de ikke er de eneste der kan opfylde deres job) og sidder hendes mand i en lignende situation burde de have ventet med at få børn til en af dem var klar til at opfylde opgaven som forælder.
2
primle

Indlægaf primle » 14. sep 2016, 15:40

Advocatus-Diaboli skrev:
primle skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
primle skrev:
fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Undtagelsen skrev:

"Karrierekvinderne"
"Møderet for Højesteret"

Det var SLET IKKE det vi to diskuterede. Vi diskuterede om hun skulle sammenlignes med almindelige lønmodtagere eller med karrierekvinder.

Selvom hun kun skal sammenlignes med de såkaldte karrierekvinder, synes jeg stadig ikke hende og hendes mands måde at indrette sig på er forbilledligt eller skal forherliges.

Om der står karrierekvinde eller lønmodtager stemplet i panden på os er spædbørn ret ens. Med ret ens behov. Det kan man trods alt ikke købe sig fra.

Som sagt ved jeg ikke om hun kun refererer til 'karrierekvinder' når hun nævner mødregrupper, deltid og lang barsel. Det står ingen steder i artiklen, hvad jeg kan læse mig frem til. Men med hendes tone omkring det kan jeg godt forstå der er mange der reagerer. Selvom de ikke er karrierekvinde.
2
Ego81
Kort karma: 0
Likede indlæg: 26

Indlægaf Ego81 » 14. sep 2016, 15:52

godtnavn skrev:
Hun har helt sikkert opnået meget, men jeg mener ikke man bør få børn hvis ikke man er klar til at give barnet den bedst mulige start. Og jeg tror ikke på at hele ens karriere dør hvis man er væk et halvt år, hun har sat sig i en situation hvor det ville være svært for hende (ikke umuligt, alle kan undværes et halvt år selvom nogen helst ikke vil indse at de ikke er de eneste der kan opfylde deres job) og sidder hendes mand i en lignende situation burde de have ventet med at få børn til en af dem var klar til at opfylde opgaven som forælder.

Det tænkte jeg også, indtil jeg så, at hun er 43. Så vi er nok ude i noget "sidste udkald"-barn.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3893

Indlægaf Delfin » 14. sep 2016, 16:50

Der er vel ingen, som siger, at det ikke er i orden at være karrieremenneske, og hun/han behøver heller ikke tage et års barsel, eller være speltmor, som hun åbenbart skal sammenlignes med, men 1 uges ferie - en snollet uge kan ungen få sin mor i fred. Et par mdr. eller tre kan man vel godt væk, uden det smadrer karrieren helt?
5
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 17:00

primle skrev:
Selvom hun kun skal sammenlignes med de såkaldte karrierekvinder....

Aha, så du erkender det altså. Det er jo ikke sådan til at vide, når du uden videre undlader at forholde dig til mit indlæg, og bare haster videre med et nyt argument, der vedrører noget helt andet.
0
primle

Indlægaf primle » 14. sep 2016, 17:01

Delfin skrev:Der er vel ingen, som siger, at det ikke er i orden at være karrieremenneske, og hun/han behøver heller ikke tage et års barsel, eller være speltmor, som hun åbenbart skal sammenlignes med, men 1 uges ferie - en snollet uge kan ungen få sin mor i fred. Et par mdr. eller tre kan man vel godt væk, uden det smadrer karrieren helt?

Hep!

Og jantelov? Ej. Det ville vel betyde, at man var misundelig på hende.
0
primle

Indlægaf primle » 14. sep 2016, 17:13

Advocatus-Diaboli skrev:
primle skrev:
Selvom hun kun skal sammenlignes med de såkaldte karrierekvinder....

Aha, så du erkender det altså. Det er jo ikke sådan til at vide, når du uden videre undlader at forholde dig til mit indlæg, og bare haster videre med et nyt argument, der vedrører noget helt andet.

Selv hvis hendes situation kun skal sammenlignes med andre karrierekvinder, så er hendes barn nøjagtig ligesom alle andre spædbørn, med de samme behov. Jeg læser artiklen med barnets briller på - det virker som om du kun læser den med hendes briller på.

Hun og journalisten kommer selv ind på mødregrupper, deltid, speltmødre osv. Noget som JEG i hvert fald ikke lige forbinder med det billede hun tegner af sig selv. Og klart at folk reagerer. Hvorfor overhovedet tale om det? Og i den tone hun vælger. Det er muligt hun bliver sat i en kasse, men hun gør da det samme selv? Hvis artiklens formål KUN er at vise hvordan hun har gjort det, er der vel ingen grund til at bashe andres måder?
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 17:20

Delfin skrev:Der er vel ingen, som siger, at det ikke er i orden at være karrieremenneske, og hun/han behøver heller ikke tage et års barsel, eller være speltmor, som hun åbenbart skal sammenlignes med, men 1 uges ferie - en snollet uge kan ungen få sin mor i fred. Et par mdr. eller tre kan man vel godt væk, uden det smadrer karrieren helt?

Det er jo ikke kun hendes karriere der er på spil. Det er også hendes (og 3 andre ejeres) virksomhed, og arbejdsplads for 12 almindelige lønmodtager, der er på spil. Det står ikke stille, bare fordi hun går på barsel. Dette er ikke et fag eller en branche, hvor man bare kan udskifte en person med en vikar. Det er en branche, hvor talentet, fagligheden, klientellet og hvad der ellers er, følger personen.

Det er heller ikke en branche, hvor man river 3 måneder (eller 7, som det er gennemsnittet for karrierekvinder), ud ad kalenderen for at gå hjemme, hvis man satser på karrieren. Slet ikke når man arbejder i et lille firma, der satser på at være specialister i få områder i stedet for generalister, og slet ikke når man som Eva er den eneste partner der beskæftiger sig med to af specialerne ud af firmaets 13 specialer.

Nu er der også kommet både sundhedsplejersker og familierådgivere frem, som siger at hendes måde at gøre det på ikke er dårligere end den traditionelle, og at man ikke er en bedre mor, fordi man går hjemme.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-09-1 ... entlig-saa
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 17:22

primle skrev:
Og jantelov? Ej. Det ville vel betyde, at man var misundelig på hende.

Hverken misundelse eller jalousi er et krav, før der er tale om jantelov.
0

Tilbage til "Livets forhold"