Den store bagedyst

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
godtnavn
Kort karma: 290
Likede indlæg: 1806

Re: Den store bagedyst

Indlægaf godtnavn » 6. okt 2016, 17:26

Anilara skrev:Men... Hvad skal man med temaer, hvis alt er inden for et tema, bare der argumenteres godt nok?
Er det ikke dommernes opgave at vurdere om et produkt er nok inden for emnet? Så kan det godt være emnet skulle udpensles endnu mere, men... Det er jo det samme når undervisere skal vurdere om en elev har fortolket rigtigt eller "forkert" i en analyse.

Sandheden er subjektiv.

Men nu lød opgaven jo på at lave en steorotyp mandekage, men at lave en festlig polterabend kage der ville vække begejstring og der skulle ose af deres fortolkning af mandehørm. Han har jo lavet en kage der ville vække begejstring blandt hans venner, den osede af hvad han selv ville have elsket til sin polterabend (og han er jo mand) samt han havde valgt smage, jordbær og champagne, som om noget må siges at være festlige.

Min kæreste ville blive gladere for den kage end en røv-kage, og han er ikke bøsse (så vidt jeg ved :P )

Jeg overvejer at droppe at se resten af programmerne. Jeg synes niveauet er skuffende, det laves så mange fejl at programmet for første gang ikke har givet mig lyst til at afprøve en eneste af deres opskrifter, og når nu de skal være så fjollede så gider jeg næsten ikke mere.

Og jeg er typen der ikke er særlig feministisk normalt, der skal virkelig meget til at få mig op i det røde felt, og ofte synes jeg de såkaldte feminister overreagerer og ser problemer hvor de ikke er, men på en eller anden måde ramte det her mig.
4
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 64
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1224

Indlægaf Luffegås » 6. okt 2016, 17:36

Måske jeg er langsom, men det er lige gået op for mig, det selvfølgelig er en "love-bed" de ligger og knalder ovenpå... Dem har jeg nu altså set i lyserød før, men selvfølgelig ville en rød nervøs-velourfarve være bedst/mest sexet, men den oser da mere af sex, end de andre mænds kager..
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 240
Likede indlæg: 1025

Indlægaf Falstria » 6. okt 2016, 18:06

Luffegås skrev:Måske jeg er langsom, men det er lige gået op for mig, det selvfølgelig er en "love-bed" de ligger og knalder ovenpå... Dem har jeg nu altså set i lyserød før, men selvfølgelig ville en rød nervøs-velourfarve være bedst/mest sexet, men den oser da mere af sex, end de andre mænds kager..

Det var ikke mændene der imponerede, overhovedet.

Uden at have smagt på nogen på nogen af dem, synes jeg at øltønden var bedst, cigarkassen nåede jo ikke at blive færdig men var ellers et godt bud.

Den brune numse var ret fræk.

Der var hverken bryster eller john deere traktorer, den der pistol var bare for lille (der stod den skulle række til 10-12 mand), den med øl-gele endte med at ligne en bryllupskage med moustache.
0
Yetie
Kort karma: 11
Likede indlæg: 110

Indlægaf Yetie » 6. okt 2016, 18:54

Et eller andet sted forstår jeg ikke at det er DR, folk skælder ud. Det er jo dommerne, der tager en beslutning.
0
JoyNips
Kort karma: 352
Likede indlæg: 4648

Indlægaf JoyNips » 7. okt 2016, 14:47

0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 868
Likede indlæg: 12884

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. okt 2016, 20:31

1
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 7. okt 2016, 20:49

Synes ikke den er mere plagiat end f.eks. numsekagen, dem har man også set en milliard gange. Men jo, ofte er kagerne de laver noget der er set før synes jeg.
1
Brugeravatar
Vaginetta
Kort karma: 4
Likede indlæg: 169

Indlægaf Vaginetta » 7. okt 2016, 23:19

Konceptet med den flyvende dåse (hæ), blev også brugt i den britiske bagedyst sidste år. Gunnars kage (og mange af de andres) kan også findes i ca. 1000 variationer på Pinterest. Det er nok et felt hvor det er RET svært at forlange 100% originalitet og innovation inden for den tidsgrænse de arbejder med.

2f5b077ffb269116f49d244ffc5c5245.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
JoyNips
Kort karma: 352
Likede indlæg: 4648

Indlægaf JoyNips » 8. okt 2016, 07:08

godtnavn skrev:

Synes ikke den er mere plagiat end f.eks. numsekagen, dem har man også set en milliard gange. Men jo, ofte er kagerne de laver noget der er set før synes jeg.

Jeg synes en numsekage er uoriginal. Men en øltønde med en flyvende dåse over er noget mere speciel og original og ikke noget, man bare lige finder på og derfor lugter det noget mere af plagiat end når man laver noget, alle kunne finde på.
1
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 8. okt 2016, 10:29

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:

Jeg synes en numsekage er uoriginal. Men en øltønde med en flyvende dåse over er noget mere speciel og original og ikke noget, man bare lige finder på og derfor lugter det noget mere af plagiat end når man laver noget, alle kunne finde på.

Jeg har venner der bager meget og har set mange flyvende dåser på facebook, mest sodavandsdåser, og f.eks. m&ms poser, så jeg synes det er meget set før :) Men havde jeg ikke de venner havde jeg heller ikke set det før, så måske er jeg farvet af at jeg har set flere de sidste par år, og jeg tænker det er oplagt at skifte coladåsen ud med en øldåse når det er en polterabendkage :)
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 240
Likede indlæg: 1025

Indlægaf Falstria » 8. okt 2016, 16:24

Efter at have tænkt nærmere over det...

Den danske polterabend tradition handler for en meget stor del om at ydmyge gommen...

Jeg ville faktisk nok blive mest ydmyget af Gunnar Kagen.

På dén måde er den perfekt til polterabend for mænd.
1
Fræksak
Kort karma: 75
Likede indlæg: 546

Indlægaf Fræksak » 8. okt 2016, 19:35

vibbsen skrev:Min lillebror er i underholdningsbranchen og er temmelig dygtig til det han laver. Som i "Vinder en pris hvor der er en pris at vinde" dygtig. Min svigerinde er også i underholdningsbranchen. Og det samme er rigtig rigtig mange af deres venner og bekendte. De fleste af dem har det som en hobby ved siden af deres almindelige job, da det kan være ret svært at leve af. Især her i DK.

Hver eneste år når der er Talent et-eller-andet-år så bliver disse entertainere KIMET ned af casterne...Som er helt syge for at få dem til at komme til audition. Og hver eneste år så siger hver eneste af dem "Nej Tak"....For ingen etableret entertainer med respekt for sig selv deltager i den slags show...

..Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at det måske er lidt den effekt DR er ved at se nu med "Den Store Bagedyst". Jeg er overbevist om at der sidder tonsvis af virkelig dygtige amatørbagere derude. Og som er langt dygtigere end dem vi ser på skærmen. Men som hellere vil findes død end deltage i et program som efter min mening har bevæget sig fra at handle om at være en dygtig bager, til at handle om at tilføre underholdningsværdi....Kig på Denne uges Mesterværk....Det ville ingen af dem jeg kender som bager kager vove at diske op med til en kunde....Det er jo mega sjusket lavet....

Det er muligt du har ret i det sidste afsnit, men jeg tror mindst lige så meget det handler om, at rigtig mange af de dygtige amatørbagere, der måtte dukke op, bliver sorteret fra af casterne.

Jeg har en veninde, der har prøvet at komme med flere gange nu. Hun er skide dygtig og en virkelig reel bager, hvis man kan sige det sådan. Hun kan godt alt det dér fondant-hejs, men hun går super meget op i selve håndværket - bager sindssygt gode croissanter, er skidegod til at smække en smuk tærte sammen osv. Hun har en fantastisk personlighed og er bestemt ikke kedelig. Alligevel bliver hun sorteret fra hver gang - formentlig fordi hun ikke passer ind i de kasser, DR gerne vil have repræsentanter fra. Sidste år "tabte" hun fx til hende Sasitha (eller hvad hun hed), som jo ved Gud ikke var ret dygtig.

Så jeg tror helt sikkert også, at der ryger en masse dygtige amatørbagere i castingprocessen, fordi de ikke lige gør sig på TV på den måde, DR gerne vil have.
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 412
Likede indlæg: 4604

Indlægaf vibbsen » 8. okt 2016, 20:52

Fræksak skrev:
vibbsen skrev:Min lillebror er i underholdningsbranchen og er temmelig dygtig til det han laver. Som i "Vinder en pris hvor der er en pris at vinde" dygtig. Min svigerinde er også i underholdningsbranchen. Og det samme er rigtig rigtig mange af deres venner og bekendte. De fleste af dem har det som en hobby ved siden af deres almindelige job, da det kan være ret svært at leve af. Især her i DK.

Hver eneste år når der er Talent et-eller-andet-år så bliver disse entertainere KIMET ned af casterne...Som er helt syge for at få dem til at komme til audition. Og hver eneste år så siger hver eneste af dem "Nej Tak"....For ingen etableret entertainer med respekt for sig selv deltager i den slags show...

..Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at det måske er lidt den effekt DR er ved at se nu med "Den Store Bagedyst". Jeg er overbevist om at der sidder tonsvis af virkelig dygtige amatørbagere derude. Og som er langt dygtigere end dem vi ser på skærmen. Men som hellere vil findes død end deltage i et program som efter min mening har bevæget sig fra at handle om at være en dygtig bager, til at handle om at tilføre underholdningsværdi....Kig på Denne uges Mesterværk....Det ville ingen af dem jeg kender som bager kager vove at diske op med til en kunde....Det er jo mega sjusket lavet....

Det er muligt du har ret i det sidste afsnit, men jeg tror mindst lige så meget det handler om, at rigtig mange af de dygtige amatørbagere, der måtte dukke op, bliver sorteret fra af casterne.

Jeg har en veninde, der har prøvet at komme med flere gange nu. Hun er skide dygtig og en virkelig reel bager, hvis man kan sige det sådan. Hun kan godt alt det dér fondant-hejs, men hun går super meget op i selve håndværket - bager sindssygt gode croissanter, er skidegod til at smække en smuk tærte sammen osv. Hun har en fantastisk personlighed og er bestemt ikke kedelig. Alligevel bliver hun sorteret fra hver gang - formentlig fordi hun ikke passer ind i de kasser, DR gerne vil have repræsentanter fra. Sidste år "tabte" hun fx til hende Sasitha (eller hvad hun hed), som jo ved Gud ikke var ret dygtig.

Så jeg tror helt sikkert også, at der ryger en masse dygtige amatørbagere i castingprocessen, fordi de ikke lige gør sig på TV på den måde, DR gerne vil have.

Det tror jeg så også du kan have helt ret i....Modsat f.eks. Talent og Xfaktor, så er der jo ikke "åben casting" til Den store Bagedyst. Altså forstået som at castingen til Bagedysten ikke bliver vist på fjernsyn. Så man er nødt til at vælge de gode fra før de overhovedet rammer skærmen hvis de ikke kan skabe "godt fjernsyn. Hvor man i f.eks. Talent og X-faktor jo har offentlige castinger. Så her har man brug for nogen gode som man kan hagle ned og smide ud.....Det er altså ikke særlig godt for ens karriere :-D
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 266
Likede indlæg: 1822

Indlægaf Sophies-mor » 8. okt 2016, 23:27

vibbsen skrev:
Fræksak skrev:

Det tror jeg så også du kan have helt ret i....Modsat f.eks. Talent og Xfaktor, så er der jo ikke "åben casting" til Den store Bagedyst. Altså forstået som at castingen til Bagedysten ikke bliver vist på fjernsyn. Så man er nødt til at vælge de gode fra før de overhovedet rammer skærmen hvis de ikke kan skabe "godt fjernsyn. Hvor man i f.eks. Talent og X-faktor jo har offentlige castinger. Så her har man brug for nogen gode som man kan hagle ned og smide ud.....Det er altså ikke særlig godt for ens karriere :-D

Jeg kender så én som laver sindsygt flotte kager - bestille "den rigtige" chokolade hjem fra ?-land i 20-40 kilo ad gangen og alle synes hun er zzzzå dejlig.
Hun er blevet castet og valgt fra x flere.
Personligt tror jeg , at hun er for fikseret på snob-effekten i råvarerne.
Hvis hun kommer med, ser jeg det ikke i hvert fald.
Hvis en kage kun er god, hvis der er brugt fløde fra hvide køer, der er håndmalket af jomfruer i fuldmånens skær under en stjerneklar himmel en midsommernat, så er man for perfektionistisk /fanatisk.
Og det mener jeg seriøst hun er.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Vaginetta
Kort karma: 4
Likede indlæg: 169

Indlægaf Vaginetta » 9. okt 2016, 00:01

Nu skal man heller ikke undervurdere at det er et underholdningsprogram, og ikke DM i kagebagning. Selvfølgelig caster de ud fra andre kriterier end lige bageevner, da der nok ikke vil være helt så mange seere i at se en flok kontrollerede, halv-tørre Rasmus Kofoed-typer stå med tungen lige i munden og levere smukke mesterværker uden at fortrække en mine.

Folk vil se fiaskoer, farverige personligheder og drama. Bemærk hvordan det nærmest virker til at nogle af deltagerne er type-castede (den ældre lidt ubehjælpsomme bedstemor, den meget unge pige der har bagt siden hun var 9, homoen, indvandreren, den landlige med den mærkelige accent, den maskuline heteromand etc.)
3

Tilbage til "Mad og drikke"