Den store bryllupssniksnak-tråd

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
godtnavn
Indlæg: 3313
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2172

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 17. okt 2016, 21:21

Samano skrev:
godtnavn skrev:Apropos cheesecake så kan jeg anbefale Bertels kager, i hvert fald er den æblecheesecake jeg har smagt fra dem den bedste cheesecake jeg nogensinde har fået :love: Har dog kun smagt den ene, så aner ikke hvordan de andre er, men når de har cheesecake-speciale så må de også være lækre går jeg udfra :)

Gætter på det et sted i Kbh :lol:
Hvilket er 4-5 timer i bil fra kirken :kys:


De leverer vel :D Ej, det var bare fordi du nævnte cheesecake og den er så god!

Synes sådan nogle lagkageting med mousse også er lidt kedelige, men det strangas laver er så bidder af himlen :love: Og så skal vi heller ikke have 3-retters, som sagt vil vi ikke have et bryllup hvor man sidder og spiser i flere timer :) 3 retter og kage bagefter ville jeg heller ikke kunne.
0
godtnavn
Indlæg: 3313
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2172

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 10:29

Samano skrev:
godtnavn skrev:
Samano skrev:
godtnavn skrev:Apropos cheesecake så kan jeg anbefale Bertels kager, i hvert fald er den æblecheesecake jeg har smagt fra dem den bedste cheesecake jeg nogensinde har fået :love: Har dog kun smagt den ene, så aner ikke hvordan de andre er, men når de har cheesecake-speciale så må de også være lækre går jeg udfra :)

Gætter på det et sted i Kbh :lol:
Hvilket er 4-5 timer i bil fra kirken :kys:


De leverer vel :D Ej, det var bare fordi du nævnte cheesecake og den er så god!

Synes sådan nogle lagkageting med mousse også er lidt kedelige, men det strangas laver er så bidder af himlen :love: Og så skal vi heller ikke have 3-retters, som sagt vil vi ikke have et bryllup hvor man sidder og spiser i flere timer :) 3 retter og kage bagefter ville jeg heller ikke kunne.


Min kæreste er lidt af en madøre så får ham næppe ned på 2 retter. Selvom vi godt kunne skippe forret for min skyld. Vi har også både vegetarer og allergikere i selskabet at tage hensyn til så en stor hovedret Buffet ville gøre tingene meget nemmere.

Jeg er et frygtelig snakkehoved så kan nemt sidde og spise og snakke i flere timer i det rette selskab. Men synes egentligt aldrig man sidder så meget til bryllupper. Det er meget værre til konfirmation!


Jeg tror vi ender med buffet og så portionsanrettet dessert, der er nemlig også en del allergikere både i min og kærestens familie, samt kræsne børn. Så det er nemmest, og så kan vi jo også få alt muligt lækkert i stedet for at skulle bestemme sig for en ret. Det der med begrænsninger er jeg ganske tydeligt ikke god til :lol:

Jeg elsker også at sidde og snakke, men kan bedre lide når man kan rykke lidt rundt og snakke med forskellige, til middagen snakker man jo kun med dem der sidder tæt på en og de er de samme hele middagen :) Jeg må have været uheldig til de bryllupper jeg har været til, vi har siddet så lææænge, måske også fordi der er nogle i kærestens familie der formår at holde evighedstaler :tie: Det skal vi også lige finde ud af hvad vi vil gøre ved, altså vi vil gerne have taler hvis folk har noget de gerne vil sige, men de der taler på +15 minutter og så 10 mennesker der alle vil holde tale :tie: Vi har overvejet at sætte tidsbegrænsning på talerne :lol:
0
Ficus
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1641

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Ficus » 18. okt 2016, 14:26

Vi har snakket ret meget mad her på det sidste, efter vi var til et bryllup i september, hvor alle retter var på buffet. Er generelt ikke særlig god til buffet, min kæreste er lidt mere til det. Jeg vil helst have det hele portionsanrettet.

Vi har snakket os frem til noget ala fad servering eller hvor at hvert bord har fade og skåle med mad til det bord. Så man selv tager, men ikke skal rejse sig. Måske noget med at kødet bliver serveret og det er alt det ved siden af, der kommer på bordet.

Dessert bliver så nok en buffet, for vi er total dessert- og kagemennesker og kan ikke riiiigtig koge alle vores ideer ned til at de kan komme på bordene.

Vi har snakket om en evt. bryllupskage(ville ikke blive en traditionel, tror jeg) også bare skulle på dessertbordet, eller hvornår. Vi kommer nok ikke til at have en reception, da ingen af os har større familier eller andre mennesker, som ikke også ville være der til maden.
Og så har vi snakket om man måske kan lave fest efter maden, hvor at de mennesker som ikke er ens tætte venner, men til gengæld er dem vi arbejder med eller er i studiegruppe med kan komme. Sådan at man måske inviterer folk til kaffe/bryllupskage/dessert-bord og dansegulv :gruble: men den ide er helt ny, så den er ikke så gennemarbejdet endnu
1
Akehurst2
Indlæg: 4498
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 470
Likede indlæg: 9120

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Akehurst2 » 18. okt 2016, 14:46

Ficus skrev:Vi har snakket ret meget mad her på det sidste, efter vi var til et bryllup i september, hvor alle retter var på buffet. Er generelt ikke særlig god til buffet, min kæreste er lidt mere til det. Jeg vil helst have det hele portionsanrettet.

Vi har snakket os frem til noget ala fad servering eller hvor at hvert bord har fade og skåle med mad til det bord. Så man selv tager, men ikke skal rejse sig. Måske noget med at kødet bliver serveret og det er alt det ved siden af, der kommer på bordet.

Dessert bliver så nok en buffet, for vi er total dessert- og kagemennesker og kan ikke riiiigtig koge alle vores ideer ned til at de kan komme på bordene.



Vi blandede det lidt.

Først var der velkomstbobler med canapéer, og det var så stående buffet i et lokale separat fra der, hvor vi spiste middag, derefter forret, hovedret og ost serveret portionsanrettet ved bordene, og dessert var så kagebuffet med små kager (ikke småkager, men små æbletærter, brownie m.v.) til kaffen i samme lokale som vi havde fået velkomstbobler i.

Jeg synes, det er svært med buffetmiddag, hvis der er mange taler og andre indslag, men vi ville samtidig gerne undgå at sidde ved bordet alt for længe og også have mulighed for at tale med alle.
0
godtnavn
Indlæg: 3313
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2172

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 17:59

Det er også absurd så længe de kan snakke, jeg har oplevet at gå ud med et barn der larmede (ikke mit eget) under en tale, lege lidt på legepladsen med barnet og gå ind igen, og samme tale var stadig i gang. Suk! Og var det så fantastiske taler, men sådan er det desværre ikke.

Hvordan sætter man lige på en pæn måde en tidsramme på talerne?
0
HappyPaww
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 316
Likede indlæg: 5736

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf HappyPaww » 18. okt 2016, 18:18

godtnavn skrev:Det er også absurd så længe de kan snakke, jeg har oplevet at gå ud med et barn der larmede (ikke mit eget) under en tale, lege lidt på legepladsen med barnet og gå ind igen, og samme tale var stadig i gang. Suk! Og var det så fantastiske taler, men sådan er det desværre ikke.

Hvordan sætter man lige på en pæn måde en tidsramme på talerne?

Har oplevet en invitation hvor brudeparret skrev noget a la: "Gæster er velkomne til at komme med taler, indslag mm., men da vi ønsker, at middagen overstås relativt hurtigt, så festen går over i musik og dans, beder vi om, at indslag ikke tager for lang tid, og at de koordineres på forhånd med vores Toastmaster xxx".

Det synes jeg er helt fint :)
1
godtnavn
Indlæg: 3313
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2172

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 20:55

HappyPaw det er faktisk en god måde at skrive det på, er bare bange for at folk der holder normale taler vil skære deres taler meget ned også, og det vil jeg jo helst ikke have, kan jo godt lide taler, bare ikke de der 10-15 minutters ting..

Samano jeg tænker jeg gerne vil have de er forberedt, altså man kan jo ikke afbryde en midt i en tale hvis vedkommende har brugt tid på at skrive den og ikke var forberedt på ike at have så lang tid til rådighed.
0
Lys
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 114
Likede indlæg: 1854

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Lys » 18. okt 2016, 21:04

godtnavn skrev:HappyPaw det er faktisk en god måde at skrive det på, er bare bange for at folk der holder normale taler vil skære deres taler meget ned også, og det vil jeg jo helst ikke have, kan jo godt lide taler, bare ikke de der 10-15 minutters ting..

Samano jeg tænker jeg gerne vil have de er forberedt, altså man kan jo ikke afbryde en midt i en tale hvis vedkommende har brugt tid på at skrive den og ikke var forberedt på ike at have så lang tid til rådighed.


Jeg har oplevet toastmastere, der på forhånd har bedt om oplysning om varighed på indlæg og som med hård hånd (på forhånd) har begrænset folk, hvis de bad om for lang tid. Ud fra devisen at brudens far får længere taletid end en fjern kusine.

Under festen har toastmasteren så håndhævet den tildelte tid med en god portion humor i brudeparrets ånd - fx ved brug af gule og røde kort (som en fodbolddommer). Gult kort når det var tid til at runde af og rødt kort, når tiden var udløbet. Det kan gøres på mange måder, men kræver selvfølgelig lidt konduite og glimt i øjet hos toastmaster, men i bund og grund har talerne kendt deres taletid på forhånd. Og når der skal afvikles 15-20 indslag i løbet af en middag, så kan det ikke rigtigt være anderledes, hvis der skal danses inden midnat.
3
godtnavn
Indlæg: 3313
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2172

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 21:10

Har aldrig været til sådan et klassisk bryllup hvor toastmasteren blev meldt ud før selve dagen, anede jeg slet ikke man gjorde :genert: De bryllupper jeg har været til er toastmasteren blevet introduceret til receptionen og så sagde man til ham på dagen om man skulle holde tale/dele sang ud osv. men er det normalt at toastmasteren allerede før brylluppet introduceres er det jo meget nemmere :)

Jeg regner dog ikke med der bliver 15-20 indslag, måske maks 10 hvis ikke nærmere 5. Min familie er ikke en tale-familie (altså vi taler meget men holder ikke taler) så det bliver nok kun kærestens familie evt et par venner og så selvfølgelig min kæreste. Men selvom keg ikke tror der kommer mange indslag kan jeg ikke overskue alt for lange indslag :)
0
Shmartiesh
Indlæg: 475
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 53
Likede indlæg: 470

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2016, 21:31

Jeg har oplevet at brudepar har skrevet på indbydelsen hvem der er toastmaster og hvem der koordinerer gaver fx. Så har toastmasteren heller ikke så travlt til receptionen.
1
Shmartiesh
Indlæg: 475
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 53
Likede indlæg: 470

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2016, 21:38

Vi har en gæsteliste med 60-70 på. Tror ikke den bliver længere men den kunne godt blive kortet af med tiden. Min side var slet ikke så svær at få skrevet ned, har ikke perifere venner som ville blive fornærmede over ikke at blive inviteret da jeg er ret sikker på de ikke ville invitere mig.

Min kæreste derimod er en anden sag. 75 % af gæsterne er hans venner oprindeligt. Han kan ikke bestemme sig :D

Jeg har nogle kolleger som jeg gerne vil have med til kirke og reception, jeg er dog i tvivl lm de ville komme da vi bor i Aarhus og brylluppet bliver holdt i Vestjylland.
0
Shmartiesh
Indlæg: 475
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 53
Likede indlæg: 470

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2016, 21:39

Hvad tænker i om afstand mellem kirke og feststed? Tænker i et max antal km eller afhænger det af så meget?
0
godtnavn
Indlæg: 3313
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2172

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 22:21

Samano skrev:Det er i hvert fald normalt :)
Wow 5 indslag?
Jeg tror aldrig jeg været til bryllup med under 10 indslag.
Altså søskende, forældre og parret er jo ofte allerede 6 indslag.


Hvis alle vores søskende skulle holde tale, samt vores forældre, ville vi allerede være på 12, men tror ærlig talt højst min lillesøster gør, ingen af de 3 andre tror jeg gør, og er ikke en gang sikker på min søster. Mine forældre kunne jeg heller ikke forestille mig holdt tale, måske min mor, men er ikke sikker.
I min kærestes familie ville der måske komme 3 (hans mor og ene søster er sikker, og så måske hans ene bror (hvilket jeg dog ikke håber)) men nok kun 2. Og så er der stadig et par åbent til venner uden at komme op på mange indslag.

Men nu kommer jeg ikke fra en traditionel familie, vores fester, store som små, har aldrig være sådan nogle hvor folk sad pænt ved et bord, kun min storesøsters bryllup, og det eneste indslag fra vores side af familien var at jeg havde skrevet en sang, vi har ikke samme mor så kan egentlig godt være hendes mor holdt tale, kan ikke huske det. Kan være de overrasker, men har faktisk aldrig hørt nogen i min familie holde tale :genert: Faktisk er der aldrig nogen der har holdt en tale til mig.
0
Lys
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 114
Likede indlæg: 1854

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Lys » 19. okt 2016, 04:56

Men uanset antallet af indlæg, så kunne en løsning vel være at melde en toastmaster ud i invitationen og så bede ham eller hende om at drøfte med dem, der vil lave indslag, at de ikke skal være for lange. Det virker nemt så "surt", hvis der er en masse regler i invitationen - især på et punkt, som handler om hvordan jeres gæster må glæde jer.

Til bryllupper er jeg i øvrigt stødt på både taler, personlige festsange og andre former for underholdende indslag, så selv om I ikke har tradition for taler i familien, kan der jo godt være andre typer indslag?
2
HappyPaww
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 316
Likede indlæg: 5736

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf HappyPaww » 19. okt 2016, 05:11

Samano skrev:Hvordan ville I have det med at overnatte i telt efter et bryllup? Har indset min far har en Mark(ja sådan er det at være landmandsdatter) meget tæt på det gode fest sted hvor vi kunne lave teltlejr. Jeg tænker også vi kender nogen håndværkere der har en toiletvogn vi måske kunne låne til hvis folk skal tisse i løbet af natten.

Hvis det er om sommeren og der måske gøres lidt ud af det med toiletvogn og morgenmad dagen efter ville det være ok. Og endnu bedre hvis i kan slå lånte/billige telte op på forhånd, så man ikke skal slå det op i festtøj, når man kommer :D Og så gerne med gode luftmadrasser og rigtigt sengetøj så det bliver så komfortabelt som muligt.
Og kunne i låne jer til et par campingvogne er det jo også en god mulighed :)

Og hellere det end at skulle finde hjem sent om natten, og evt undlade alkohol pga man skal køre. Det lægger virkelig en dæmper på festen!



Til det med afstand fra kirke til feststed, synes jeg det er ok, hvis der tages højde for transport. Nogle gæster har måske ikke bil så der er det super hvis der kan koordineres lift, eller man kan leje en bus.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"