Den store bryllupssniksnak-tråd

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3418

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf HappyPaww » 19. okt 2016, 05:11

Samano skrev:Hvordan ville I have det med at overnatte i telt efter et bryllup? Har indset min far har en Mark(ja sådan er det at være landmandsdatter) meget tæt på det gode fest sted hvor vi kunne lave teltlejr. Jeg tænker også vi kender nogen håndværkere der har en toiletvogn vi måske kunne låne til hvis folk skal tisse i løbet af natten.

Hvis det er om sommeren og der måske gøres lidt ud af det med toiletvogn og morgenmad dagen efter ville det være ok. Og endnu bedre hvis i kan slå lånte/billige telte op på forhånd, så man ikke skal slå det op i festtøj, når man kommer :D Og så gerne med gode luftmadrasser og rigtigt sengetøj så det bliver så komfortabelt som muligt.
Og kunne i låne jer til et par campingvogne er det jo også en god mulighed :)

Og hellere det end at skulle finde hjem sent om natten, og evt undlade alkohol pga man skal køre. Det lægger virkelig en dæmper på festen!

Til det med afstand fra kirke til feststed, synes jeg det er ok, hvis der tages højde for transport. Nogle gæster har måske ikke bil så der er det super hvis der kan koordineres lift, eller man kan leje en bus.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 19. okt 2016, 05:42

Der er jo mulighed for at flere går sammen om en tale/sang :)

Jeg har engang set en invitation, hvor det bare føltes som om de intet ville have. De ville ikke have gavekort, sange, eller noget, og det lagde lidt en dæmper.
2
Samano
Kort karma: 17
Likede indlæg: 201

Indlægaf Samano » 19. okt 2016, 06:08

godtnavn skrev:
Samano skrev:Det er i hvert fald normalt :)
Wow 5 indslag?
Jeg tror aldrig jeg været til bryllup med under 10 indslag.
Altså søskende, forældre og parret er jo ofte allerede 6 indslag.

Hvis alle vores søskende skulle holde tale, samt vores forældre, ville vi allerede være på 12, men tror ærlig talt højst min lillesøster gør, ingen af de 3 andre tror jeg gør, og er ikke en gang sikker på min søster. Mine forældre kunne jeg heller ikke forestille mig holdt tale, måske min mor, men er ikke sikker.
I min kærestes familie ville der måske komme 3 (hans mor og ene søster er sikker, og så måske hans ene bror (hvilket jeg dog ikke håber)) men nok kun 2. Og så er der stadig et par åbent til venner uden at komme op på mange indslag.

Men nu kommer jeg ikke fra en traditionel familie, vores fester, store som små, har aldrig være sådan nogle hvor folk sad pænt ved et bord, kun min storesøsters bryllup, og det eneste indslag fra vores side af familien var at jeg havde skrevet en sang, vi har ikke samme mor så kan egentlig godt være hendes mor holdt tale, kan ikke huske det. Kan være de overrasker, men har faktisk aldrig hørt nogen i min familie holde tale :genert: Faktisk er der aldrig nogen der har holdt en tale til mig.

Nu jeg aldrig været til en fest hvor søskende og forældre individuelle indslag medmindre forældrene var skilt :lol:
Det ville også være alt for meget.
Så jeg også oppe på 10 indslag bare for dem.
0
Samano

Indlægaf Samano » 19. okt 2016, 06:31

HappyPaww skrev:
Samano skrev:Hvordan ville I have det med at overnatte i telt efter et bryllup? Har indset min far har en Mark(ja sådan er det at være landmandsdatter) meget tæt på det gode fest sted hvor vi kunne lave teltlejr. Jeg tænker også vi kender nogen håndværkere der har en toiletvogn vi måske kunne låne til hvis folk skal tisse i løbet af natten.

Hvis det er om sommeren og der måske gøres lidt ud af det med toiletvogn og morgenmad dagen efter ville det være ok. Og endnu bedre hvis i kan slå lånte/billige telte op på forhånd, så man ikke skal slå det op i festtøj, når man kommer :D Og så gerne med gode luftmadrasser og rigtigt sengetøj så det bliver så komfortabelt som muligt.

Og hellere det end at skulle finde hjem sent om natten, og evt undlade alkohol pga man skal køre. Det lægger virkelig en dæmper på festen!

Til det med afstand fra kirke til feststed, synes jeg det er ok, hvis der tages højde for transport. Nogle gæster har måske ikke bil så der er det super hvis der kan koordineres lift, eller man kan leje en bus.

Jeg havde tænkt at slå telte op og tilbyde morgenmad dagen efter, men ville nok ikke ud i at finde sengetøj medvidere til folk :lol: der er trods alt en del spejdere og naturpædagoger i blandt, der selv har massere grej at tage med.

En kommenterede i grønt omkring helbred og vil bare lige sige det var tænkt til vores venner og ikke så meget til den ældre familie dem ved jeg allerede ikke vil sove der.

Men nu må vi lige se. Jeg skal først finde ud af om marken ligger tæt nok på. Folk ville skulle gå lidt derhen, men skal finde ud af om det tilpas og så om marken er flad nok til telte.
1
Shmartiesh
Kort karma: 19
Likede indlæg: 105

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2016, 08:12

Lys skrev:Men uanset antallet af indlæg, så kunne en løsning vel være at melde en toastmaster ud i invitationen og så bede ham eller hende om at drøfte med dem, der vil lave indslag, at de ikke skal være for lange. Det virker nemt så "surt", hvis der er en masse regler i invitationen - især på et punkt, som handler om hvordan jeres gæster må glæde jer.

Til bryllupper er jeg i øvrigt stødt på både taler, personlige festsange og andre former for underholdende indslag, så selv om I ikke har tradition for taler i familien, kan der jo godt være andre typer indslag?

Jeg tænkte det samme som dig, at invitationen kan lyde 'sur' med alle mulige regler. Toastmasteren er god at have til at planlægge den slags ting

I forhold til at nogen skrev med at forældrene har en mening osv, så har jeg en veninde som fortalte at hendes mor ikke mente en toastmaster var nødvendig og hun fik hende talt fra det så de ikke valgte nogen. Det fortrød hun så lidt efter brylluppet.

Der blev jeg klar over at jeg i hvert fald skal være standhaftig i forhold til når der kommer gode råd mange steder fra når vi skal til at planlægge :panik:
1
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2016, 08:28

HappyPaww skrev:

Det er meget få jeg kan komme i tanke om der ikke har bil, så de få der ikke har kan få et lift af andre. Så dét er jeg ikke nervøs for. Men det er måske noget man også skal have i mente når man planlægger tidspunkt for vielse i forhold til når receptionen starter.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1211

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 09:55

Lys skrev:Men uanset antallet af indlæg, så kunne en løsning vel være at melde en toastmaster ud i invitationen og så bede ham eller hende om at drøfte med dem, der vil lave indslag, at de ikke skal være for lange. Det virker nemt så "surt", hvis der er en masse regler i invitationen - især på et punkt, som handler om hvordan jeres gæster må glæde jer.

Til bryllupper er jeg i øvrigt stødt på både taler, personlige festsange og andre former for underholdende indslag, så selv om I ikke har tradition for taler i familien, kan der jo godt være andre typer indslag?

Vi har aldrig holdt fester hvor vi sad stille længe nok til der var indslag :P

Men jo, toastmasteren skal da helt klart meldes ud i invitationen, det har jeg bare aldrig oplevet (har også kun været til 5 bryllupper hvoraf to var meget utraditionelle) derfor anede jeg ikke man kunne det :)
1
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2016, 13:31

godtnavn skrev:
Samano skrev:
godtnavn skrev:
Samano skrev:
godtnavn skrev:Apropos cheesecake så kan jeg anbefale Bertels kager, i hvert fald er den æblecheesecake jeg har smagt fra dem den bedste cheesecake jeg nogensinde har fået :love: Har dog kun smagt den ene, så aner ikke hvordan de andre er, men når de har cheesecake-speciale så må de også være lækre går jeg udfra :)

Gætter på det et sted i Kbh :lol:
Hvilket er 4-5 timer i bil fra kirken :kys:

De leverer vel :D Ej, det var bare fordi du nævnte cheesecake og den er så god!

Synes sådan nogle lagkageting med mousse også er lidt kedelige, men det strangas laver er så bidder af himlen :love: Og så skal vi heller ikke have 3-retters, som sagt vil vi ikke have et bryllup hvor man sidder og spiser i flere timer :) 3 retter og kage bagefter ville jeg heller ikke kunne.

Min kæreste er lidt af en madøre så får ham næppe ned på 2 retter. Selvom vi godt kunne skippe forret for min skyld. Vi har også både vegetarer og allergikere i selskabet at tage hensyn til så en stor hovedret Buffet ville gøre tingene meget nemmere.

Jeg er et frygtelig snakkehoved så kan nemt sidde og spise og snakke i flere timer i det rette selskab. Men synes egentligt aldrig man sidder så meget til bryllupper. Det er meget værre til konfirmation!

Jeg tror vi ender med buffet og så portionsanrettet dessert, der er nemlig også en del allergikere både i min og kærestens familie, samt kræsne børn. Så det er nemmest, og så kan vi jo også få alt muligt lækkert i stedet for at skulle bestemme sig for en ret. Det der med begrænsninger er jeg ganske tydeligt ikke god til :lol:

Jeg har været til to lidt forskelligt opsatte bryllupper i år. Det første var med bryllupskage til receptionen og der var buffet til forret, noget kylling og salat. Det resulterede i at 8-10 gæster ud af 60 ikke fik forret :mellow:

Et andet bryllup jeg var til var forret portionsanrettet og hovedret var buffet. Til reception serverede de boller og pålæg. En løsning jeg selv er stor fan af. Hele vejen igennem.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 14:26

Shmartiesh skrev:
Jeg har været til to lidt forskelligt opsatte bryllupper i år. Det første var med bryllupskage til receptionen og der var buffet til forret, noget kylling og salat. Det resulterede i at 8-10 gæster ud af 60 ikke fik forret :mellow:

Et andet bryllup jeg var til var forret portionsanrettet og hovedret var buffet. Til reception serverede de boller og pålæg. En løsning jeg selv er stor fan af. Hele vejen igennem.

Det lyder da også fjollet at lave en buffet uden særlig mange valgmuligheder. Men langt de fleste kan dog spise salat, selvom det ikke er en særlig mættende forret. Man kan jo sige at var forret portionsanrettet salat og kylling ville der være lige så mange der ikke fik forret som hvis salat og kylling var på en buffet.

Vi regner med at serverer frugt og chokolade til receptionen, og noget godt at drikke :) Forret springer vi nok over, ingen af os kan alligevel spise 3 måltider, og forret tager bare tid, den skal serveres, alle skal blive færdige og først derefter kan man få hovedret, og når vi egentlig hellere vil spise hovedret end forret er det fjollet at bruge tid og appetit på forretten. Som sagt gider jeg ikke sidde og spise alt for mange timer til mit bryllup :P
0
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2016, 15:04

godtnavn skrev:
Shmartiesh skrev:

Det lyder da også fjollet at lave en buffet uden særlig mange valgmuligheder. Men langt de fleste kan dog spise salat, selvom det ikke er en særlig mættende forret. Man kan jo sige at var forret portionsanrettet salat og kylling ville der være lige så mange der ikke fik forret som hvis salat og kylling var på en buffet.

Vi regner med at serverer frugt og chokolade til receptionen, og noget godt at drikke :) Forret springer vi nok over, ingen af os kan alligevel spise 3 måltider, og forret tager bare tid, den skal serveres, alle skal blive færdige og først derefter kan man få hovedret, og når vi egentlig hellere vil spise hovedret end forret er det fjollet at bruge tid og appetit på forretten. Som sagt gider jeg ikke sidde og spise alt for mange timer til mit bryllup :P

Hov mente at kylling og salat var tag selv bord. Problemet med det er jo at der ikke er nogen som bestemmer mængden for en. Det er der jo ved portionsanrettet.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 15:11

Arh på den måde, så giver det bedre mening, det er seriøst min store frygt hver gang jeg holder fester, at løbe tør for mad/drikke. Resultatet er at jeg altid får købt for meget af alt :lol: Vi lever altid af rester flere dage efter fester :)

Jeg troede du mente at der var folk der f.eks. ikke kunne tåle kylling og derfor ikke fik forret. Hos os ville portionsanretning af mad være et værre hyr da der er rigtig mange allergier i kærestens familie, og også et par i min, så ville skulle lave 6-10 forskellige variationer af samme forret for at alle kunne få og holde styr på alle fik den rette. Det ville ejg slet ikke kunne overskue.
1
Samano

Indlægaf Samano » 19. okt 2016, 16:00

Ej min kæreste var ikke med på at skippe forretten :lol:
Det vidste jeg egentlig godt. Han er alt for meget en madøre til gå glip af en ret.

Så snakkede vi også lidt mere budget.
Og jeg blev så glad, fordi hans max budget faktisk var væsentlig lavere end jeg forventede :D
Jeg var så bange for vi skulle snakke alt for længe om, hvad vi skulle bruge, men heldigvis viste det sig vi var rimelig enig :)
Så nu vil vi gå efter 60.000 kr., så må vi se om det kan lade sig gøre.
Tror jeg nu godt det kan, især fordi jeg ikke er typen der vil have den helt store brudekjole :lol:
Problemet bliver maden tror jeg, fordi det et område hvor min kæreste helst ikke spare.
0
Brugeravatar
Ficus
Kort karma: 23
Likede indlæg: 242

Indlægaf Ficus » 19. okt 2016, 16:36

Samano skrev:Ej min kæreste var ikke med på at skippe forretten :lol:
Det vidste jeg egentlig godt. Han er alt for meget en madøre til gå glip af en ret.

Og jeg blev så glad, fordi hans max budget faktisk var væsentlig lavere end jeg forventede :D
Jeg var så bange for vi skulle snakke alt for længe om, hvad vi skulle bruge, men heldigvis viste det sig vi var rimelig enig :)
Tror jeg nu godt det kan, især fordi jeg ikke er typen der vil have den helt store brudekjole :lol:
Problemet bliver maden tror jeg, fordi det et område hvor min kæreste helst ikke spare.

Har i en ide(eller evt. hver jeres) om hvad i vil bruge pr kuvert?

Kan godt mærke at det er der vi er mest uenige. Vi har egentlig sporet os ret godt ind på hvilken retning og sådan maden skal være i, men kan godt fornemme på min kæreste at han tror det er noget billigere, end jeg ved at det er :fløjt:
0
Samano

Indlægaf Samano » 19. okt 2016, 16:39

Ficus skrev:
Samano skrev:Ej min kæreste var ikke med på at skippe forretten :lol:

Har i en ide(eller evt. hver jeres) om hvad i vil bruge pr kuvert?

Kan godt mærke at det er der vi er mest uenige. Vi har egentlig sporet os ret godt ind på hvilken retning og sådan maden skal være i, men kan godt fornemme på min kæreste at han tror det er noget billigere, end jeg ved at det er :fløjt:

Vi har en cirka ide om aften og har også kigget på priserne det sted vi primært overvejer lige nu.
Det er et forholdvis overskueligt sted fordi de inkluderer alt i prisen altså både mad, tjenere, borddækning, vin osv.
Det gør at man ikke får en helt masse overraskelser i forhold til det.
Men tilgengæld er min kæreste nok ikke god til tænke at en gæste mere koster en del mere netop fordi det opgøres pr. kuvert.
Jeg tror primært det bliver receptionen og tøjet, der vil kunne blive de store overraskelser for os.
0
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 69
Likede indlæg: 605

Indlægaf flicka » 21. okt 2016, 17:30

avdotja skrev:
flicka skrev:De her lange kjoler er i den stil, jeg umiddelbart godt kan lide. Hvis kjolen skal være lang - men jeg aner ikke om den slags vil klæde mig.
...
Billede
...]

Nu ved jeg ikke om du allerede har fundet en, men jeg er vild med den her :lun: Faktisk så meget at jeg vil høre om du kan huske hvilke mærke det er (og om den evt fås i andre farver :genert: )

Undskyld at jeg først svarer nu - jeg var i Indien, da du spurgte og internettet på stedet, hvor jeg var, kunne ikke trække Pinterest :rulle:

Kjolen er fra Sarah Seven.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Fest og bryllup"