Det er din skyld, og DIN skyld alene!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Det er din skyld, og DIN skyld alene!

Indlægaf gnostic » 14. sep 2016, 20:00

For 40 år siden sagde man: "Det er samfundets skyld" om stort set alt.

Idag er det blevet enormt populært at sige til folk, der beklager sig over åbenlyse uretfærdigheder, at de selv er skyld i deres problemer. Se bare de mange kvindehadere som åbent siger i fuld offentlighed, at kvinder selv skulle være skyld i voldtægter. Ligesom arbejdsløshed også er selvforskyldt, og "man kan da bare lade være med at være fattig".

Om hjemløse har jeg også hørt fra barnsben, at "de har selv valgt det".

Jeg oplever det selv på debatter, at det er min skyld, at mine debatter går galt.

Er det ikke på tide at vende tilbage til ældre tiders kloge ord om, at vores liv i aller højeste grad, er bestemt af ydre faktorer, herunder samfundet?

Hvorfor skal selvbebrejdelse, som iøvrigt beviseligt medfører depression og stress, og alskens andre dårligdomme, være vor tids mantra, når det helt åbenlyst er direkte forkert, det er jo løgn fra ende til anden at man selv er skyld i sine problemer?

Hør nu her, hvis du eller jeg selv var skyld i vores problemer, havde vi da løst dem, inden de blev til vores problemer. Dermed er det selvmodsigende, at vores problemer er vores egen skyld - det er det rene nonsens!

Nogle vil modargumentere og påstå at mit indlæg her opildner til ansvarsfralæggelse. Jeg synes det er mere ansvarsfralæggende, ikke at tage hånd om problemernes reelle rødder, og endnu værre er det at skyde skylden for problemerne på ofrene! Dét er i dén grad ansvarsfralæggende.

Der ER ofre. Der ER syndere. Vi skal tage hånd om ofrene, og rykke synderne op med rod!

At påstå at ofrene er deres egne syndere er det rene vrøvl, der er absolut intet evidens for det, tværtimod!
Senest rettet af gnostic 14. sep 2016, 20:33, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Re: Det er din skyld, og DIN skyld alene!

Indlægaf Bimmerdyret » 14. sep 2016, 20:25

Hvis debatfora ikke eksisterede, ville du så slet ikke give udtryk for dine holdninger?
Naturligvis ville du gøre det.
Tror du at dine holdninger vil blive særlig anderledes modtaget fordi de ikke er fremsagt på en debat og hvorfor?

Hvis samfundet er skyld i dine holdninger, er det så dine holdninger der er et problem, eller er det den måde du som person ytrer dig på?
Hvis den måde du ytrer dig på er problemet - så bør du vel løse dem = at tage ansvar for det du har af problemer som kun du kan løse :)

Hvis jeg har problemer - fx. personlige problemer, så er det kun mig, der kan løse dem, det er mit ansvar, derfor tager jeg det ansvar på mig fordi jeg har indsigt og tager ansvar for at det er hos mig, at problemets rod er.
Den kan du så måske også prøve.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 14. sep 2016, 20:30

Hvad med at tage ansvar istedet for at forsøge at give andre det? Især når det kommer til kommunikation. Det er hverken samfundets eller andres skyld, når/hvis du bliver misforstået på en debatside.
5
gnostic

Indlægaf gnostic » 14. sep 2016, 20:34

Rakel skrev:Hvad med at tage ansvar istedet for at forsøge at give andre det? Især når det kommer til kommunikation. Det er hverken samfundets eller andres skyld, når/hvis du bliver misforstået på en debatside.

Misforståelser kan være ens egen skyld, men så simpelt er det ikke altid. Det kan også være modtageren, som forstår budskabet forkert.
Hvis den der ytrer sig, har gjort sit for, at ytre sig så klart som muligt, og mange andre ville forstå det i den rette kontekst og mening, så kan det umuligt være den person som ytrer budskabet som skal stå for hele ansvaret hvis én eller anden misforstår det.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 14. sep 2016, 20:37

gnostic skrev:
Rakel skrev:Hvad med at tage ansvar istedet for at forsøge at give andre det? Især når det kommer til kommunikation. Det er hverken samfundets eller andres skyld, når/hvis du bliver misforstået på en debatside.

Misforståelser kan være ens egen skyld, men så simpelt er det ikke altid. Det kan også være modtageren, som forstår budskabet forkert.
Hvis den der ytrer sig, har gjort sit for, at ytre sig så klart som muligt, og mange andre ville forstå det i den rette kontekst og mening, så kan det umuligt være den person som ytrer budskabet som skal stå for hele ansvaret hvis én eller anden misforstår det.

Det fritager ikke afsender fra at have et ansvar.
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 14. sep 2016, 20:40

Rakel skrev:
gnostic skrev:

Det fritager ikke afsender fra at have et ansvar.

Hvilket jeg aldrig har postuleret. Se det markerede med fed skrift og særligt det ord, "hele" som jeg har markeret med kursiv og understregning.

Lige hér er det faktisk 100 % dit ansvar at du misforstår det jeg skrev, for jeg gjorde det klart, med ordet "hele" som i "hele ansvaret" at det ikke kan være afsender som står med HELE ansvaret, hvormed det betyder at afsender naturligvis står med noget ansvar, og dermed falder din kommentar til jorden som en stråmand!
0
Brugeravatar
Dumbledory
Kort karma: 3
Likede indlæg: 22

Indlægaf Dumbledory » 14. sep 2016, 20:58

.
Senest rettet af Dumbledory 4. dec 2016, 11:32, rettet i alt 1 gang.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 14. sep 2016, 21:09

Dumbledory skrev:Jeg vil mene, at tonen i debatfora og Facebookdebatter er noget mere forrået og ufiltreret i forhold til virkeligheden. Men opvejer det positive det negative - så kan der være noget betryggende i anonymiteten og diversiteten i folk der svarer.

Det du kalder "virkeligheden", altså samtaler uden for anonyme internetdebatter, er slet ikke virkeligheden. Det er teater.

Det er censur og selvcensur på højeste niveau og giver derfor ikke et retvisende billede.

Kommer du til frisør og taler om dine politiske holdninger, vil jeg næsten garantere, at frisøren vil give dig ret i dine holdninger. Næsten uanset hvad frisøren privat mener. Han skal jo passe på kunderne i forretningen.

Det samme gør sig gældende på mere sofistikeret plan. Jeg oplever også, når jeg overværer en samtale til en familiesammenkomst, at parter som jeg privat kender deres holdninger til tingene - helt sole klart - sjovt nok er ret så forsonende i deres politiske samtaler. Uenige, ja, men slet ikke i det omfang de i mere vante omgivelser giver udtryk for.

Derfor vil jeg sige med 110 % sikkerhed, at internetdebatter som denne giver et mere retvisende billede af befolkningens syn på verden, end noget somhelst. Dels fordi en internetdebat har potentiale for flere deltagere - private debatter er ofte udvalgte, private, lukkede - dels fordi folk "lægger bånd på sig selv" i "virkeligheden" - modsat anonyme debatter på nettet hvor folk kan ytre lige præcis hvad der falder dem ind.

Virkeligheden ER Facebook-debatterne. Ligesom den rå tone på facebookdebatterne, er folks reelle tanker de går med i deres reelle virkelige hjerner.

Facebook giver derfor et retvisende billede af virkeligheden - mere end "virkeligheden" selv - fordi "virkeligheden" kun er rent skuespil for at please sine medmennesker.

Desværre.

Jeg kan så fortælle, at jeg heldigvis ikke tager del i denne "teaterforestilling".
0
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1413

Indlægaf vUlpeS » 15. sep 2016, 08:06

gnostic skrev:For 40 år siden sagde man: "Det er samfundets skyld" om stort set alt.

Idag er det blevet enormt populært at sige til folk, der beklager sig over åbenlyse uretfærdigheder, at de selv er skyld i deres problemer. Se bare de mange kvindehadere som åbent siger i fuld offentlighed, at kvinder selv skulle være skyld i voldtægter. Ligesom arbejdsløshed også er selvforskyldt, og "man kan da bare lade være med at være fattig".

Om hjemløse har jeg også hørt fra barnsben, at "de har selv valgt det".

Jeg oplever det selv på debatter, at det er min skyld, at mine debatter går galt.

Er det ikke på tide at vende tilbage til ældre tiders kloge ord om, at vores liv i aller højeste grad, er bestemt af ydre faktorer, herunder samfundet?

Hvorfor skal selvbebrejdelse, som iøvrigt beviseligt medfører depression og stress, og alskens andre dårligdomme, være vor tids mantra, når det helt åbenlyst er direkte forkert, det er jo løgn fra ende til anden at man selv er skyld i sine problemer?

Hør nu her, hvis du eller jeg selv var skyld i vores problemer, havde vi da løst dem, inden de blev til vores problemer. Dermed er det selvmodsigende, at vores problemer er vores egen skyld - det er det rene nonsens!

Nogle vil modargumentere og påstå at mit indlæg her opildner til ansvarsfralæggelse. Jeg synes det er mere ansvarsfralæggende, ikke at tage hånd om problemernes reelle rødder, og endnu værre er det at skyde skylden for problemerne på ofrene! Dét er i dén grad ansvarsfralæggende.

Der ER ofre. Der ER syndere. Vi skal tage hånd om ofrene, og rykke synderne op med rod!

At påstå at ofrene er deres egne syndere er det rene vrøvl, der er absolut intet evidens for det, tværtimod!

Fremhævet 1: Det er ikke samfundets skyld, at dine debattråde sejler, det er snarere fordi du har det med at inddrage dig selv, og derved opstår situationer, hvor du føler, at det kommer for tæt på (og sletter tråden). Skal vi partout snakke om din navle hver evig eneste gang? Du kunne i princippet bare have link'et til en artikel eller f.eks. noget i denne stil:

https://youtu.be/m6ESq_o31iE

Objektivt tilgængeligt = Bedre oplæg.

Fremhævet 2: Ikke korrekt. Selvsabotage er et eksisterende begreb, og det er udbredt som en motherfucker. Jeg kender til enkelte, der finder en slags tryghed i deres depression, og derfor har udviklet en slags systematik, der næppe kan gøre andet end at fastholde individet.
De er i reglen meget svære at arbejde med, da de jævnt hen lader undgåelsesstrategierne tage over, fremfor at arbejde sig imod nogle mere positive livsaspekter og -synspunkter.
En enkelt af disse har endda sat ord på det: "Jeg kender mig selv i depressionen. Det, der ligger udenfor, ved jeg ikke hvad der, så jeg bliver her selvom jeg ved, at det sikkert ikke er det bedste."

Skal vi inddrage tillært hjælpeløshed i dit arguments favør? Hvem skal stå for at knække en sådan?
psykologen
een selv
omgivelserne
all of the above?
1
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 15. sep 2016, 08:44

gnostic skrev:

Undskyld mig, men det er noget vrøvl. Det er lige præcis ansvarsfraskrivelse.

Det er ikke din skyld der er ventetid på hospitalet, der er systemet.
Det er ikke din skyld at du ikke kan sidde i din have i skygge, det var naboen som fældede træet.
Det er ikke din skyld du at du trådte i en hundelort, det var hundeejeren.
Det er ikke din skyld at politikerne har vedtaget en latterlig lov som rammer dig.

Men prøv lige at tænke dem igennem en gang til.

Måske er det ikke kun systemets skyld, men også din fordi du har spist for meget kage eller røget for mange cigaretter.
Måske glemte du at læse det med småt, hvor der stod at naboen godt måtte fælde det træ.
Måske var det ikke kun hundeejerens skyld at du trådte i en lort. Måske havde du så travlt at du for igennem byen uden at se dig for.
Måske gik du ikke på barrikaderne sammen med andre for at påvirke politikerne. Måske gik du faktisk slet ikke op i politik, før du så at politikerne ikke gik op i dig og du følte hvordan det var.

Måske er du ikke alene om at have ret. Måske er ansvaret en fælles ting.

Og så kan det godt være at du mener at du er dit ansvar bevist og de andre ikke ser deres del af ansvaret. Men der er bare det at disponeringen af dit fokus er et problem. Du er i realiteten magtesløs hvis du vil ændre andre menneskers indstilling, men hvis du selv ændrer din egen tilgang til en situation, har du en garanti for effekt med det samme.
Vi har alle en tendens til at bevæge os rundt på andre menneskers banehalvdel. Det er ikke et spørgsmål om vi kan eller må, men mere et spørgsmål om det kan betale sig på den lange bane.
10
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 701

Indlægaf Tux » 15. sep 2016, 08:57

Med den velfærdsstat v har, mener jeg bestemt ikke at skylden gives ueelukkendevtil de syge, fattige, arbejdsløse selv.

Argumenterer du for at vi skal tilbage til "Det er samfundets skyld" eller hvad.
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 114
Likede indlæg: 1120

Indlægaf englishchannel » 15. sep 2016, 15:22

Hvorfor behøver det at være nogens skyld?

Hvis du får muskelsvind eller skizofreni, er det ikke din skyld. Det er heller ikke systemets skyld. Det er ingens skyld.

Nogen gange er man bare uheldig, og i stedet for at lede efter nogen at skyde skylden på, er det måske mere konstruktivt at tænke: "Æv, jeg har fået en virkelig dårlig hånd af universet, men det er nu engang mit lod i livet. Hvad kan jeg så gøre, for at gøre min egen situation mere tålelig?"
5
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 15. sep 2016, 15:43

gnostic skrev:

Er dette (endnu) en tråd om debatskik - eller tænker du generelt i samfundet?

Hvis det er det sidste, så er jeg på. Og kan godt følge dig i, at der bliver peget fingre i dagens Danmark. Der bliver også sparket nedad, helt bestemt.

Modsat - hos nogle af de folk, der befinder sig på samfundets bund - kører mantraet stadig om, at "det er samfundets skyld" = ansvarsfralæggelse ift. egen lykke (og jeg er IKKE liberalist, men jeg ser altså også en ret massiv tendens til at være passiv/fastkørt).

Der er altså en skævvridning i, hvor man ser, at skylden ligger. Det skaber grobund for endnu flere stridigheder mellem de to parter.

Vi taler desværre en ret uløselig ligning her.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. sep 2016, 16:22

englishchannel skrev:Hvorfor behøver det at være nogens skyld?

Hvis du får muskelsvind eller skizofreni, er det ikke din skyld. Det er heller ikke systemets skyld. Det er ingens skyld.

Nogen gange er man bare uheldig, og i stedet for at lede efter nogen at skyde skylden på, er det måske mere konstruktivt at tænke: "Æv, jeg har fået en virkelig dårlig hånd af universet, men det er nu engang mit lod i livet. Hvad kan jeg så gøre, for at gøre min egen situation mere tålelig?"

Selvfølgelig glemte jeg at få det med i mit indlæg. Det, du siger her er naturligvis en selvfølge, det jeg mente med min tråd er, at jeg vil gøre op med den selvbebrejdelse som er så populær at pådutte andre.

For der er vitterligt folk der mener, at man selv er skyld i alt lige fra skizofreni til muskelsvind.

Det behøver ikke være et andet menneskes skyld, jeg påpegede bare at jeg vil væk fra at ens egne problemer pr. automatik skal affejes med at det altid er én selv der er skyld i egne problemer.

Det var såmænd bare det min tråd gik ud på.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. sep 2016, 16:33

Evapeva skrev:
gnostic skrev:

Er dette (endnu) en tråd om debatskik - eller tænker du generelt i samfundet?

Hvis det er det sidste, så er jeg på. Og kan godt følge dig i, at der bliver peget fingre i dagens Danmark. Der bliver også sparket nedad, helt bestemt.

Modsat - hos nogle af de folk, der befinder sig på samfundets bund - kører mantraet stadig om, at "det er samfundets skyld" = ansvarsfralæggelse ift. egen lykke (og jeg er IKKE liberalist, men jeg ser altså også en ret massiv tendens til at være passiv/fastkørt).

Der er altså en skævvridning i, hvor man ser, at skylden ligger. Det skaber grobund for endnu flere stridigheder mellem de to parter.

Vi taler desværre en ret uløselig ligning her.

Denne tråd har intet med debatskik at gøre, den har at gøre med generelt i samfundet, som du selv skriver.

De "nogle" du taler om, som uberettiget skyder skylden på deres egne problemer på andre herunder samfundet, vil jeg mene er i klart undertal.

For jeg vil mene, at der somregel er noget om snakken. Har man ikke de økonomiske midler til at blive lykkelig (og jo, det kræver penge)
http://videnskab.dk/kultur-samfund/peng ... -lykkelige

- så er man fortabt.

Så er man overladt til andre mennesker, hvadenten det er familien, naboen eller sågar systemet (det offentlige).

- og det er ikke sikkert at de har i sinde at du skal blive lykkelig. Højst sansynligt vil de udnytte dig på det groveste fordi de synes det er pisse sjovt at gøre andre mennesker ulykkelige. For sådan er mennesker. De udnytter hinanden alene af den grund "fordi de kan".

Man er kun sjældent sin egen lykkes smed i en verden hvor man primært et byttedyr. Der er ingen grund til at tro at vi mennesker er anderledes end andre dyr. Der er kun én forskel mellem en gris og et menneske, og det er hjernekapaciteten som hos mennesket har til formål at udtænke snedige planer for at ødelægge livet for vores næste.

Jeg har oplevet så meget ondskab gennem mit liv, at jeg kun stoler på meget, meget få mennesker, og dem jeg stoler på, har stadig min tvivl hos. Jeg er blevet udnyttet, tæsket og gennembanket, ikke taget alvorligt (ikke engang da jeg anmeldte volden til politiet!!!) og på det groveste ydmyget og forhånt. Folk kan jo bare slippe afsted med at gøre med mig som det passer dem, uden det har konsekvenser. Samfundet er helt bevidst ude på at bruge mig som prygelknabe.

Folk har altid hadet mig. Når nogen gør noget "godt" for mig, er det i virkeligheden med tanke for øje, at trække tæppet væk under mig så jeg falder og slår mig noget så grusomt, hvorefter de bare griner mig lige op i ansigtet for min godtroenhed.

Sådan har folk gjort ved mig siden jeg kom til verden. Jeg er godt og grundig træt af, at få at vide at alle mine problemer bare er min egen skyld. Der er sq andre mennesker der forpester mit liv ved at bruge mig som prygelknabe. Nu siger jeg fandeme stop!
0

Tilbage til "Livets forhold"