Det er din skyld, og DIN skyld alene!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Re: Det er din skyld, og DIN skyld alene!

Indlægaf Evapeva » 15. sep 2016, 16:42

gnostic skrev:
- og det er ikke sikkert at de har i sinde at du skal blive lykkelig. Højst sansynligt vil de udnytte dig på det groveste fordi de synes det er pisse sjovt at gøre andre mennesker ulykkelige. For sådan er mennesker. De udnytter hinanden alene af den grund "fordi de kan".

Man er kun sjældent sin egen lykkes smed i en verden hvor man primært et byttedyr. Der er ingen grund til at tro at vi mennesker er anderledes end andre dyr.
Der er kun én forskel mellem en gris og et menneske, og det er hjernekapaciteten som hos mennesket har til formål at udtænke snedige planer for at ødelægge livet for vores næste.

Jeg har oplevet så meget ondskab gennem mit liv, at jeg kun stoler på meget, meget få mennesker, og dem jeg stoler på, har stadig min tvivl hos. Jeg er blevet udnyttet, tæsket og gennembanket, ikke taget alvorligt (ikke engang da jeg anmeldte volden til politiet!!!) og på det groveste ydmyget og forhånt. Folk kan jo bare slippe afsted med at gøre med mig som det passer dem, uden det har konsekvenser. Samfundet er helt bevidst ude på at bruge mig som prygelknabe.

Vær lige sød at læse det ovenstående igen, altså særligt det markerede - og reflekter så et øjeblik over, at du breder dine personlige oplevelser ud over menneskeheden generelt. Det er svært at debattere med dig, fordi du virker så fastlåst i dine holdninger.

Hvilke forhåbninger har du med en tråd som denne? At vi skal sige "ja, mennesket er ondt"?

Du får lige nogle virtuelle blomster :blomst:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Indlægaf gnostic » 15. sep 2016, 16:46

Evapeva skrev:
gnostic skrev:
- og det er ikke sikkert at de har i sinde at du skal blive lykkelig. Højst sansynligt vil de udnytte dig på det groveste fordi de synes det er pisse sjovt at gøre andre mennesker ulykkelige. For sådan er mennesker. De udnytter hinanden alene af den grund "fordi de kan".

Man er kun sjældent sin egen lykkes smed i en verden hvor man primært et byttedyr. Der er ingen grund til at tro at vi mennesker er anderledes end andre dyr.
Der er kun én forskel mellem en gris og et menneske, og det er hjernekapaciteten som hos mennesket har til formål at udtænke snedige planer for at ødelægge livet for vores næste.

Jeg har oplevet så meget ondskab gennem mit liv, at jeg kun stoler på meget, meget få mennesker, og dem jeg stoler på, har stadig min tvivl hos. Jeg er blevet udnyttet, tæsket og gennembanket, ikke taget alvorligt (ikke engang da jeg anmeldte volden til politiet!!!) og på det groveste ydmyget og forhånt. Folk kan jo bare slippe afsted med at gøre med mig som det passer dem, uden det har konsekvenser. Samfundet er helt bevidst ude på at bruge mig som prygelknabe.

Vær lige sød at læse det ovenstående igen, altså særligt det markerede - og reflekter så et øjeblik over, at du breder dine personlige oplevelser ud over menneskeheden generelt. Det er svært at debattere med dig, fordi du virker så fastlåst i dine holdninger.

Hvilke forhåbninger har du med en tråd som denne? At vi skal sige "ja, mennesket er ondt"?

Tak.

Men hvad angår det du siger, mener du så at jeg i stedet skal konkludere: "Nej, mennesker er ikke onde ved hinanden - de er kun onde ved MIG!"

?

For det kan jeg da godt. Ret mig hvis jeg tager fejl.
0
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 15. sep 2016, 17:59

gnostic skrev:
Evapeva skrev:
gnostic skrev:

Tak.

Men hvad angår det du siger, mener du så at jeg i stedet skal konkludere: "Nej, mennesker er ikke onde ved hinanden - de er kun onde ved MIG!"

?

For det kan jeg da godt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Altså nu du selv nævner det, så er det faktisk lidt det budskab, du får spredt om dig. Ikke kun i denne, men i flere tråde.

Og hvad dét angår, så tror jeg ikke, at folk per definition er onde ved dig, i hvert fald ikke med vilje. Men du har oplevet noget traumatisk (og ondt) i fortiden, så det er klart, at din tillid til dine medmennesker er skadet. Måske for livet. Og det gør mig ondt for dig, oprigtigt.

Har du overvejet at finde penge til nogle psykolog-samtaler? Jeg tror, de kan hjælpe mig med at få styr på tankerne. De løber lidt løbsk til tider, men under denne overflade af forsvar ser jeg også et intelligent menneske, som er god til at reflektere over tilværelsen. Tænker faktisk ofte, at du kunne få meget glæde af at læse filosofi/idehistorie/teologi. Har du mulighed for at få revalidering og gennemføre en uddannelse ad denne vej?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 15. sep 2016, 18:04

Gnostic stop nu det der..

Alle mennesker er ikke per definition onde, og nyder at se de svage lide.

Hvis du mener alle mennesker er onde ved DIG, så synes jeg ærlig talt du er virkelig disrespektfuld over for alle dem her på siden, og sikkert også i "den virkelige verden", der prøver at hjælpe dig..

Og nej der er da ikke nogen der i ramme alvor kan mene at muskelsvind er selvforskyldt, at påstå det er jo helt forrykt..
3
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3857

Indlægaf Delfin » 15. sep 2016, 18:23

Det bliver så sort hvidt. Ting sker i en vekselvirkning mellem eget ansvar, andres ansvar, tilfældigheder, uheld, bevidste handlinger og ubevidste handlinger. Jeg tvivler stærkt på, at den der vil spare på de svage (som ofte er det, du kredser om), vil det bare for at være onde mod dem, eller fordi de bare synes, det er sjovt at pine andre, men fordi de har en overbevisning om, at det er det bedste for vores samfund.

Ok sommetider er det måske lidt sjovt eller pirrende at udfordre eller provokere lidt, når man møder nogle, som er meget fastlåste i holdninger. For det meste holder jeg mig væk og forsøger at dæmpe irritationen og sætte det på mental ignore, men jeg kan ikke sige mig helt fri for den. Jeg føler mig nu ikke specielt ond. Faktisk er jeg ret sød for det meste, og det gælder de fleste mennesker, hvis man gider åbne øjnene for de positive ting i verden.

Det er heller ikke din skyld, at du tænker som du gør. Du er et produkt af den bagage du kom til verden med, og de ting som har påvirket dig i din opvækst og dit voksenliv. (ligesom alle andre er). Det er heller ikke min skyld, at jeg trak både fysisk og psykisk kroniske sygdomme i lotteriet, som gør det svært for mig at få dagligdagen til at hænge sammen, men jeg må få det bedste ud af det, jeg har. Jeg er da ked af, faktisk dybt ulykkelig over, at der er skåret så meget, at jeg ikke kan få tilkendt det fleksjob, som ville give mig kræfter til at lave noget af det sjove i livet, men det er ikke sket for at "de" vil være onde mod mig.

Der bliver gået hårdt til den i debatten nogle steder på nettet, men det betyder jo ikke, at alle tænker ens om de svage. Måske holder vi andre os bare fra de steder, hvor det er spildte Guds ord på Ballelars og det ikke rykker en skid at tage debatten.
4
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Dumbledory
Kort karma: 3
Likede indlæg: 22

Indlægaf Dumbledory » 16. sep 2016, 06:32

.
Senest rettet af Dumbledory 4. dec 2016, 11:23, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 4
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 16. sep 2016, 11:30

Jeg tror ikke at der er noget menneske der ikke - på et eller andet tidspunkt - møder sit Waterloo og må ned og bide i græsset - og føle afmagtens tyngdekraft. Nogle er bare bedre til at knibe ballerne sammen og komme videre i livet. Problemet opstår når selvmedlidenhed bliver en vigtig del af ens personlighed og livsstil. Når "den tragiske brille" bliver en vigtig del af den måde såvel du selv, som andre, (der er tæt på dig) ser på dig. Så er Selvmedlidenhed ikke blot en måde at trøste sig selv på i svære tider - som vi alle kender det, men et tegn på en mere og mere tragisk livsstil, der - heldigvis - stadig udsender alarmsignaler, og en appel til omverden. "Åh - Jeg er et offer. Jeg kan intet selv gøre ved mit problem. Dette er min skæbne, mit liv - det skal I andre give mig ret i." Så er det man skal have professionel hjælp.
3
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Indlægaf gnostic » 16. sep 2016, 14:53

Dumbledory skrev:
gnostic skrev:
Dumbledory skrev:Jeg vil mene, at tonen i debatfora og Facebookdebatter er noget mere forrået og ufiltreret i forhold til virkeligheden. Men opvejer det positive det negative - så kan der være noget betryggende i anonymiteten og diversiteten i folk der svarer.

Det du kalder "virkeligheden", altså samtaler uden for anonyme internetdebatter, er slet ikke virkeligheden. Det er teater.

Det er censur og selvcensur på højeste niveau og giver derfor ikke et retvisende billede.

Kommer du til frisør og taler om dine politiske holdninger, vil jeg næsten garantere, at frisøren vil give dig ret i dine holdninger. Næsten uanset hvad frisøren privat mener. Han skal jo passe på kunderne i forretningen.

Det samme gør sig gældende på mere sofistikeret plan. Jeg oplever også, når jeg overværer en samtale til en familiesammenkomst, at parter som jeg privat kender deres holdninger til tingene - helt sole klart - sjovt nok er ret så forsonende i deres politiske samtaler. Uenige, ja, men slet ikke i det omfang de i mere vante omgivelser giver udtryk for.

Derfor vil jeg sige med 110 % sikkerhed, at internetdebatter som denne giver et mere retvisende billede af befolkningens syn på verden, end noget somhelst. Dels fordi en internetdebat har potentiale for flere deltagere - private debatter er ofte udvalgte, private, lukkede - dels fordi folk "lægger bånd på sig selv" i "virkeligheden" - modsat anonyme debatter på nettet hvor folk kan ytre lige præcis hvad der falder dem ind.

Virkeligheden ER Facebook-debatterne. Ligesom den rå tone på facebookdebatterne, er folks reelle tanker de går med i deres reelle virkelige hjerner.

Facebook giver derfor et retvisende billede af virkeligheden - mere end "virkeligheden" selv - fordi "virkeligheden" kun er rent skuespil for at please sine medmennesker.

Desværre.

Jeg kan så fortælle, at jeg heldigvis ikke tager del i denne "teaterforestilling".
Jeg synes ikke at virkeligheden er skuespil, folk er nok bare meget private og varsomme med at gå ind i en politisk diskussion - men det kommer selvfølgelig også an på sammenhængen - om det er i studenterbaren eller til familiesammenkomsten, hvor man helst ikke vil rage uklar med faster Anna, der troligt stemmer DF.
Hvis de ucensurerede indlæg i Facebookdebatterne for dig er lig virkeligheden, så forstår jeg måske bedre din verdensopfattelse - én ting er, at debatterne giver alle en stemme, noget andet er også, at folk jo ikke har den der personlige forståelse af én og hvorfor man måske mener hvad man gør om et givet emne, og så kan tilgangen godt være mere uforsonlig. Til syvende og sidst synes jeg heller ikke Facebook-debatter i sig selv er synderligt interessante, jeg foretrækker at deltage mere aktivt i den politiske debat og bruge, for mig, mere seriøse steder at diskutere med folk.
Noget helt andet er, at jeg ikke er helt forstår, hvorfor du bringer dig selv på banen i dine indlæg? Hjælper det dig?

Nej, og det burde jeg lade være med.
0
Brugeravatar
Guru
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Indlægaf Guru » 17. sep 2016, 08:14

Hør nu her Gnostic. Det er en universel sandhed at livet er hvad man gør det til. Der er ydre omstændigheder man ikke kan ændre ved nu og her, men man kan vælge hvordan man vil reagere på dem. Prøv at spørge dig selv hvad du får ud af at mene at andre folk er onde som udgangspunkt? Og hvad får du ud af at mene det er samfundets skyld? Ændrer det noget? Hvilke positive ting oplever du i din hverdag? Kan også være små ting. Prøv at ligge mærke til dem. evt. skriv dem ned.
2
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2917

Indlægaf JoyNips » 18. sep 2016, 11:37

1

Tilbage til "Livets forhold"