Betale af på SU-gæld eller spare op til hus?

Brugeravatar
MyIdea
Kort karma: 17
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 253

Betale af på SU-gæld eller spare op til hus?

Indlægaf MyIdea » 15. sep 2016, 06:36

Det her et egentlig mest et hypotetisk spørgsmål, for SÅ stort et beløb drejer det sig ikke om.
Men vil det være smartest at sætte et økonomisk tilskud ind på mit SU-lån, som jeg betaler 4 % i rente på i 9 måneder endnu, eller at sætte dem til side til huskøb? Det skal siges, at min kæreste har mere end rigeligt sparet op til udbetaling, så vi skal kun låne omkring 70-80 % af boligens pris.

Jeg tænker både rent økonomisk og ift hvad banken tænker om et SU-lån.
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Re: Betale af på SU-gæld eller spare op til hus?

Indlægaf Luffegås » 15. sep 2016, 06:38

Hvis SU-lånet i forvejen er inden for en overskuelig fremtid, så valgte jeg hus. Men det kunne jo være rart at få det lån ude af verden, så man kan gå all in på hus og møbler bagefter.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2371

Indlægaf achillaxedprune » 15. sep 2016, 06:55

Hvis I kan nøjes med kun at optage et realkreditlån, så kan du godt banke lidt af på dit SU-lån, tænker jeg. Men hvad med alle udgifterne i forbindelse med huskøb? Det koster en del at købe hus - der skal tinglyses, kurstab, låneomkostninger, ejerskifteforsikring, villaforsikring, flytteomkostninger, herunder måske dobbelt husleje lidt tid, og en masse andre udgifter, man måske ikke tænker nærmere over. Derudover skal der måske også købes nye møbler, haveredskaber, en trailer og eventuelt anhængertræk til bilen, måske en ekstra bil og alt muligt andet...hvis I ikke har en buffer på minimum 150.000 kr. til disse udgifter, ville jeg spare op til denne buffer og lade SU-lån være SU-lån.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3254

Indlægaf DD_81 » 15. sep 2016, 07:19

I din situation ville jeg betale af på SU-lånet.
I min verden er et realkreditlån, langt mere valdit, end et SU-lån, = det ser pænere ud på papirerne.
nu ser det ikke ud til at det er et problem for jer at gå ud og låne til bolig, men tænker at det for en bankmand også må "se godt ud" at en kunde har fokus på tilbagebetaling.

Et andet argument er at renten på SU-lånet er højere end på et realkredit lån.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1101

Indlægaf girl_beat » 15. sep 2016, 08:10

DD_81 skrev:I din situation ville jeg betale af på SU-lånet.
I min verden er et realkreditlån, langt mere valdit, end et SU-lån, = det ser pænere ud på papirerne.
nu ser det ikke ud til at det er et problem for jer at gå ud og låne til bolig, men tænker at det for en bankmand også må "se godt ud" at en kunde har fokus på tilbagebetaling.

Jeg ville også sørge for at banke SU-lånet ned, så I har bedre muligheder i dialogen med bank/realkreditinstitut. Når man står med egen bolig og en masse nye potentielle udgifter, er det rigtig rart ikke at have slæbt gammel gæld med sig :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4540

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 08:53

achillaxedprune skrev:Hvis I kan nøjes med kun at optage et realkreditlån, så kan du godt banke lidt af på dit SU-lån, tænker jeg. Men hvad med alle udgifterne i forbindelse med huskøb? Det koster en del at købe hus - der skal tinglyses, kurstab, låneomkostninger, ejerskifteforsikring, villaforsikring, flytteomkostninger, herunder måske dobbelt husleje lidt tid, og en masse andre udgifter, man måske ikke tænker nærmere over. Derudover skal der måske også købes nye møbler, haveredskaber, en trailer og eventuelt anhængertræk til bilen, måske en ekstra bil og alt muligt andet...hvis I ikke har en buffer på minimum 150.000 kr. til disse udgifter, ville jeg spare op til denne buffer og lade SU-lån være SU-lån.

Enig.

Hvis man i forvejen ikke vil behøve banklån ville jeg hellere sørge for, at det fortsat ikke var nødvendigt - nemlig ved at have en god opsparing til alle de udgifter, der er ved at købe og flytte i hus.

SU-lånet skal man nok få betalt af undervejs, og banken ser ikke SU-lån som noget negativt.
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4540

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 08:57

Men de skal jo have et realkreditlån under alle omstændigheder - det er ikke et spørgemål om, hvorvidt afbetaling på SU-lån kan medvirke til at undgå realkreditlånet.

En bankmand vil ikke synes, at et mindre SU-lån er spor problematisk, særligt ikke hos en kunde, der har opsparing nok til at undgå banklånet.

Holdningen til SU-lån er særligt lige nu helt fin: http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... din-bolig/
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3254

Indlægaf DD_81 » 15. sep 2016, 10:22

Akehurst2 skrev:

Men de skal jo have et realkreditlån under alle omstændigheder - det er ikke et spørgemål om, hvorvidt afbetaling på SU-lån kan medvirke til at undgå realkreditlånet.

En bankmand vil ikke synes, at et mindre SU-lån er spor problematisk, særligt ikke hos en kunde, der har opsparing nok til at undgå banklånet.

Holdningen til SU-lån er særligt lige nu helt fin: http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... din-bolig/

jeg ved godt at SU-lån ikke er fyfy-gæld, og at der generelt ikke ses herpå med en negativ brille!

Men som jeg skriver så er bl.a. den lavere rente på realkreditten også et argument, hvorfor betale 4% i rente, på et beløb, hvis man faktisk kan komme ned i 1-2 % i rente, eller ligefrem negativ rente hvis man vælger flexlån.
Og når der er så korte udsigter, og en mer-indbetaling kunne korte tiden endnu mere af, på SU-lånet, så ville jeg til hver en tid prioritere at få det ud af verden.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 239
Likede indlæg: 2511
Kontakt:

Indlægaf Annione » 15. sep 2016, 11:01

Jeg ville spare op. Man betaler så lidt rente på SU lån at det nærmest ikke kan betale sig at banke det ned - inflationen går nærmest lige op med renten på SU lån.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3507

Indlægaf Ballademager » 15. sep 2016, 11:50

I forhold til banken, så tror jeg ikke, at det betyder noget, når I ikke en gang skal have boliglån. Kan heller ikke forestille mig, at det vil betyde noget for realkreditinstituttet, men det kan I se, når de laver beregninger på, hvad I kan låne.

Er dog helt enig med Ax i, at det er mindst lige så vigtigt at have lidt ekstra polstring til, når I lige har købt huset. Det er helt åndssvagt, så mange penge man bruger på advokat, flytning, ejerskifteforsikring og alt mulig andet.

Da vi begyndte at snakke hus var jeg en tur i banken og fik dem til at lave en beregning på, hvad mit SU-lån ville betyde for vores mulighed for at låne. Det havde ikke den store betydning.
Til trods for det valgte jeg en kombo, hvor jeg betalte lidt ekstra af på lånet og sparede resten op ved siden af. Tanken var, at jeg både ville spæde til opsparingen til huset og sørge for at minimere mine udgifter til lånet efter huskøb (vores samlede boligudgifter ville stige kraftigt ved huskøb). Min kæreste lagde også meget, meget mere end de 100.000 jeg postede i huset, og derfor var det lidt vigtigt for mig, at jeg kunne betale nogle af de andre udgifter, vi havde, Det fungerede rigtig godt, og jeg betalte resten af lånet ud et års tid efter, at vi havde købt lånet.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1530

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2016, 06:53

Er det fordi du stadig læser, at renten er 4%? For efter endte studier bliver renten jo meget meget lav. Også lavere end et fastforrentet realkreditlån. Muligvis nogenlunde på niveau, hvis der er tale om flex-rente.
0
Brugeravatar
MyIdea

Indlægaf MyIdea » 18. sep 2016, 19:10

fisken80 skrev:Er det fordi du stadig læser, at renten er 4%? For efter endte studier bliver renten jo meget meget lav. Også lavere end et fastforrentet realkreditlån. Muligvis nogenlunde på niveau, hvis der er tale om flex-rente.

Ja, jeg er færdig med at læse til juni. Jeg tænker nemlig også, at renten bliver meget lav til den tid, så der vil jeg ikke betale ret meget af på lånet.
0
Brugeravatar
MyIdea

Indlægaf MyIdea » 18. sep 2016, 19:11

Tak for alle svarene, jeg tror jeg ender med at sætte pengene på opsparingen.
1
Aquadorable
Kort karma: 23
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 21. sep 2016, 06:56

Vi har begge SU-lån, og det var slet ikke et issue i forbindelse med køb af bolig.
0
:love:

Tilbage til "Privatøkonomi"