Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 235

Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf HerErJeg » 16. sep 2016, 04:52

Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Tror I der er en boble der brister i og omkring hovedstaden?
0
Chichu
Kort karma: 3
Likede indlæg: 70

Re: Er økonomien i København ved at nærme sig nedsmeltning?

Indlægaf Chichu » 16. sep 2016, 05:23

Man kan da godt være bange for det. Synes godt nok, at der er ved at være lige lovligt meget gang i økonomien og vi ved jo, at den slags går i cyklusser... Så vi er vel ved at være på de sidste kilometer af opgangsstrækningen nu.
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 16. sep 2016, 05:43

Chichu skrev:Man kan da godt være bange for det. Synes godt nok, at der er ved at være lige lovligt meget gang i økonomien og vi ved jo, at den slags går i cyklusser... Så vi er vel ved at være på de sidste kilometer af opgangsstrækningen nu.

Den slags cyklusser rammer bare hårdere og hårdere. Det er jo efterhånden intet mådehold med noget som helst, og jeg tror mange bruger hver en klejne de ejer, på trods af at der kommer en stor løn. Den der sikring mod dårlige tider, er der nok mange der ser stort på, og så falder man altså helt gennem isen, når den begynder at slå revner.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Indlægaf girl_beat » 16. sep 2016, 06:35

HerErJeg skrev:Den slags cyklusser rammer bare hårdere og hårdere. Det er jo efterhånden intet mådehold med noget som helst, og jeg tror mange bruger hver en klejne de ejer, på trods af at der kommer en stor løn. Den der sikring mod dårlige tider, er der nok mange der ser stort på, og så falder man altså helt gennem isen, når den begynder at slå revner.

Handler din tråd i bund og grund om lønniveau eller fortsætter du bare med at pege fingre af andre, der lever anderledes end dig selv?

Arbejdsmarkedet handler jo en del om udbud og efterspørgsel - ligesom boligmarkedet. Det er ikke ensbetydende med, at tingene spurter helt ud af proportioner, men at nogen har held med at presse prisen op, simpelthen fordi efterspørgslen er stor. Og så længe folk er villige til at betale (over)prisen, fortsætter spiralen. Det har man set før.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 16. sep 2016, 07:12

girl_beat skrev:
HerErJeg skrev:Den slags cyklusser rammer bare hårdere og hårdere. Det er jo efterhånden intet mådehold med noget som helst, og jeg tror mange bruger hver en klejne de ejer, på trods af at der kommer en stor løn. Den der sikring mod dårlige tider, er der nok mange der ser stort på, og så falder man altså helt gennem isen, når den begynder at slå revner.

Handler din tråd i bund og grund om lønniveau eller fortsætter du bare med at pege fingre af andre, der lever anderledes end dig selv?

Arbejdsmarkedet handler jo en del om udbud og efterspørgsel - ligesom boligmarkedet. Det er ikke ensbetydende med, at tingene spurter helt ud af proportioner, men at nogen har held med at presse prisen op, simpelthen fordi efterspørgslen er stor. Og så længe folk er villige til at betale (over)prisen, fortsætter spiralen. Det har man set før.

Overprisen vil smitte af på andre led ned i fødekæden, så at sige. Til sidst rammer det et kundesegment, som ikke vil betale overprisen, men som intet valg har.
Det kan være en kommune som skal bygge en børnehave, men prisen pr. kvm. ender med at blive svimlende høj, fordi arkitekthonorar og håndværkerlønninger og avancer på byggematerialer ende rmed at gøre det meget dyrere end tidligere byggerier. I sidste ende bliver den høje byggepris jo sendt videre i systemet som en prisstigning der udfaktureres på den ene eller anden måde.
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 16. sep 2016, 07:33

HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.
Men jeg var ikke klar over, at mindre firmaer udenfor hovedstaden har svært ved at tiltrække ny arbejdskraft, fordi lønkravet er blevet tårnhøjt. Jeg fik så et eksempel fra et rådgivende firma på Midtsjælland, som søgte en person til at rådgive om byggeri i bred forstand, hvis en bygherre står med lidt planer, og mangler råd og vejledning.
Der kom så en bygningskonstruktør til samtale, og lønkravet var 50.000 kr. + pension fra start, og hvis han/hun ikke fik det det, så tog man da bare til København, for der kunne man forlange hvad som helst. Det var chefen for firmaet selv er fortalte det, så tallene passer.

Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol. Der må være nogle kunder i byggebranchen som får kæmpe regninger, som så skal betales med andres kunders penge, eller ved selv at kræve mere og mere i løn for at kunne holde skindet på næsen. Det bliver lidt som skruen uden ende, og langsomt kommer fordyrelsen ind i rigtig mange led i handel og vandel. Samtidigt er der dem med de høje rådighedsbeløb som så puster til boligmarkedet.
Det er jo ikke noget som foregår i det øvrige land, en opslået stilling som det beskrevne ville i Jylland være 35.000 kr. værd, plus/minus.

Ja og når han SELV siger det, må det jo være den skinbarlige sandhed. Eller noget. BS

At man bare kan forlange hvad man har lyst til i kbh. Jesus christ. Selvfølgelig kan man da ikke det. Der er bare større konkurrence om arbejdspladserne i de store byer end der er midt ude på landet og det har altid været sådan og vil altid være sådan

Jeg læste i går at der er fra Slagelse er tre gange så mange som pendler til københavn for at arbejde, som der bor i Slagelse og arbejder i Slagelse. Det ER bare mere attraktivt at arbejde i de større byer for mange mennesker
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2336

Indlægaf paint » 16. sep 2016, 07:46

Medmindre der skrides ind politisk, tror jeg at vi kan være på vej ind i en boligboble. Jeg har nemlig svært ved at se de realøkonomiske forhold, som skulle være baggrund for prisstigningerne.

Jeg er ret enig med Nordeas boligøkonom, som siger:

"Der er en øget risiko, og det bygger vi på, at renten er faldet rigtig meget, og beskæftigelsen er steget. Samtidig er der rigtig mange mennesker, der flytter til København. De tre faktorer i forening gør, at der er flere, der på nuværende tidspunkt er på jagt efter en bolig, end der har været tidligere."

Befolkningstallet for København, er steget med 13%, siden 2008, og der er allerede nu små tegn på en vis spekulation. Nogle køber lejligheder, som de ikke skal bruge nu, men på et senere tidspunkt. Dette sætter yderligere gang i efterspørgslen.
De yderst gunstige vilkår, som forældrekøb foregår på, accelererer det bare yderligere.

Selv nationalbankdirektør Lars Rohde, har for ikke så længe siden, advaret mod, at der er en risiko for en boligboble i København.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 16. sep 2016, 07:52

Code71 skrev:
HerErJeg skrev:Det er ingen hemmelighed at lejligheder mv. handles til meget høje priser efterhånden.

Ja og når han SELV siger det, må det jo være den skinbarlige sandhed. Eller noget. BS

At man bare kan forlange hvad man har lyst til i kbh. Jesus christ. Selvfølgelig kan man da ikke det. Der er bare større konkurrence om arbejdspladserne i de store byer end der er midt ude på landet og det har altid været sådan og vil altid være sådan

Jeg læste i går at der er fra Slagelse er tre gange så mange som pendler til københavn for at arbejde, som der bor i Slagelse og arbejder i Slagelse. Det ER bare mere attraktivt at arbejde i de større byer for mange mennesker

Der må jo passe når han siger det, han har jo intet incitament til at overdrive jo :rulle:
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 16. sep 2016, 08:10

Tux skrev:
Code71 skrev:

Der må jo passe når han siger det, han har jo intet incitament til at overdrive jo :rulle:

Det er der ingen grund til at tvivle på tallene. Han var faktisk ikke 100% afvisende, fordi han troede at lønkravet var inkl. pension. Den lille detalje på 10-15% kunne man så overhovedet ikke blive enige om. Og han følte sig ude over smertegrænsen i forvejen.
0
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 16. sep 2016, 08:36

HerErJeg skrev:Det er der ingen grund til at tvivle på tallene. Han var faktisk ikke 100% afvisende, fordi han troede at lønkravet var inkl. pension. Den lille detalje på 10-15% kunne man så overhovedet ikke blive enige om. Og han følte sig ude over smertegrænsen i forvejen.

Uha nej da. Der er ingen grund til at betvivle hans tal. Ingen grund til at betvivle hans motiver. Ingen grund til at tro at han gerne vil forarge, så de kommende ansøgere på forhånd ved at de i hvert fald ikke kan tjene på konkurrence vilkår hos ham

Læs lige
https://da.wikipedia.org/wiki/Kildekritik
1
yessup
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf yessup » 16. sep 2016, 09:05

Det med økonomiske cyklusser er jo ikke magi. Når priserne er høje i København skyldes det at der i øjeblikket er en enorm interesse for at bo i storbyer, mens mange danskere stadig er så knyttet til nationalstaten at de helst vil bo i Danmark. Det gør København attraktiv for mange mennesker.

Så om det ender med en nedsmeltning afhænger af om den tendens fortsætter. Det tror jeg personligt den kan gøre længe, men det er klart at det kan skifte af to årsager:

1. Trenden vender til at folk hellere vil bo i mindre byer.

2. Trenden med urbanisering bliver så stærk at folk begynder at synes København også er for lille, og flytte til endnu større byer.

Hvis det kommer dertil er det klart at en masse mennesker vil stå med håret i postkassen.
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 471

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 16. sep 2016, 09:34

HerErJeg skrev:Jeg ser det som et tegn på, at noget at ved at skride helt ud af kontrol.
Hvorfor? Det var da en underlig konklusion. Høje lønninger er tegn på at det går økonomisk godt. Det er nok også tegn på en meget høj marginalskat. Marginalskatten er med til at skubbe til en overhedning af økonomien, men så længe der er virksomheder der kan betale er det fint nok. At de måske ikke kan følge med på Midtsjælland er nok fordi produktiviteten og virksomhedsinnovationen ikke er så stor der. Så må de udvikle deres virksomheder eller accepterer mindre effektive arbejderer. Men at der skulle være noget dårligt i at arbejderen får en høj løn giver ingen mening.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 16. sep 2016, 10:30

Code71 skrev:

Men slagelse har samtidig 50% arbejdsløshed efter at mange store arbejdspladser er lukket de sidste mange år, så det er ikke verdens bedste sammenligning. Pt er der et spritnyt million dyrt psyk hospital der mangler medarbejdere og derfor er kun 1/3 af hospitalet i brug. Der er ingen der gider tage hertil for at arbejde og der er ingen her som er gode nok åbenbart.
0
Whatever
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 16. sep 2016, 10:38

FruDulle skrev:Men slagelse har samtidig 50% arbejdsløshed efter at mange store arbejdspladser er lukket de sidste mange år, så det er ikke verdens bedste sammenligning. Pt er der et spritnyt million dyrt psyk hospital der mangler medarbejdere og derfor er kun 1/3 af hospitalet i brug. Der er ingen der gider tage hertil for at arbejde og der er ingen her som er gode nok åbenbart.

Ja det var det artiklen gik på. At 1.400 sygepersonale pendler til København hver dag fra området. Men det nye superhospital kan ikke finde medarbejdere

Præcis fordi det ikke er attraktivt at arbejde uden for de største byer. Fænomenet ser man jo over hele kloden
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 16. sep 2016, 10:46

Code71 skrev:
FruDulle skrev:Men slagelse har samtidig 50% arbejdsløshed efter at mange store arbejdspladser er lukket de sidste mange år, så det er ikke verdens bedste sammenligning. Pt er der et spritnyt million dyrt psyk hospital der mangler medarbejdere og derfor er kun 1/3 af hospitalet i brug. Der er ingen der gider tage hertil for at arbejde og der er ingen her som er gode nok åbenbart.

Ja det var det artiklen gik på. At 1.400 sygepersonale pendler til København hver dag fra området. Men det nye superhospital kan ikke finde medarbejdere

Præcis fordi det ikke er attraktivt at arbejde uden for de største byer. Fænomenet ser man jo over hele kloden

Men det nytter jo ikke hvis plejepersonalet ikke er uddannet indenfor området. Min veninde er sygeplejerske og bor her i området og hun har umanerligt svært ved at finde et job her selvom hun har et ret awesome cv. Hun arbejder så som vikar og afventer.

Igen, det er ikke kun sygeplejepersonale der er et problem her. 50% af styrken i byen er arbejdsløs. Så naturligvis pendler folk.
0
Whatever

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"