Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 233
Likede indlæg: 1072

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf MyGirl » 20. sep 2016, 19:44

Advocatus-Diaboli skrev:
MyGirl skrev:Jeg mener, du drager en juridisk fejlslutning, når du synes at sætte lighedstegn imellem "ikke forsætligt" og "uagtsomt". Uagtsomt manddrab kræver uagtsomhed - altså en form for uforsvarlig adfærd, hvor man har tilsidesat "den påkrævede agtpågivenhhed", om man så må sige.

Man kan konstatere at straffeloven opererer med forsæt på den ene side, og forskellige grader af uagtsomhed på den anden side. Hvis noget ikke er gjort forsætligt, kan det gyldigt sluttes at det sorterer under en variant af forsæt. Som der står i noten til § 241 i kommenteret straffelov: "Bestemmelsen omfatter efter sin formulering alle grader af uagtsomhed".

Uagtsomt manddrab er mig bekendt primært en bestemmelse, der finder anvendelse ved færdselsuheld og vådeskud og andre steder, hvor gerningsmanden ikke indså eller burde have indset den umiddelbare fare, som handlingen indebar (og derfor ikke viste den fornødne agtpågivenhed.)

At det statistisk set primært bruges i andre typer af situationer, udelukker ikke at et gerningsindhold objektivt er opfyldt eller at bestemmelsen kan bruges på andre situationer end de mest hyppigt anvendte.

Det er ikke uagtsomt at smadre en person til uigenkendelighed - det er vold. Om det så var din mening at slå hende ihjel eller ej, gør det til et spørgsmål om, om det er vold med døden til følge eller manddrab.

Jeg er enig i at det ikke er uagtsomt at smadre en person til ukendelighed. Men så er forsættet at smadre en person til ukendelighed. Der er ikke forsæt til at personen også skulle dø som følge. Døden var en uagtsom følge. Han havde til hensigt at slå hende, men ikke nødvendigvis hverken til lirekassemand eller ihjel. At det gik som vidt som det gik, påstår han selv skyldes hans adhd, og at han ikke har en stopknap. Når en person forvolder en anden persons død, uden det var hensigten, så er gerningsindholdet i § 241 opfyldt. Dermed er det en teoretisk mulighed, om end ikke nødvendigvis den mest sandsynlige - præcis som jeg skrev allerede på side 4.

Og efter at have læst startindlægget igen, er det stadig ikke min opfattelse, at tråden var tiltænkt juridiske diskussioner om, om gerningsindholdet i § 241 er opfyldt.

Det fremgår ret tydeligt at mange debattører diskuterer om hvorvidt det er den ene eller den anden straf/konsekvens, hans handlinger skal udløse. Dermed også de facto en juridisk debat selvom etiketten ikke puttes på.

Intet af det, du skriver, får mig til at ændre den holdning, du citerer mig for, så synes, vi skal stoppe den der.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 21:01

MyGirl skrev:Intet af det, du skriver, får mig til at ændre den holdning, du citerer mig for, så synes, vi skal stoppe den der.

Jeg forsøger ikke at ændre din holdning. Men du kom med nogle påstande om at jeg tog fejl i faktuelle ting såsom opfyldelse af gerningsindhold. Det vælger jeg så at dokumentere, at jeg ikke gør, ved henvisning til jus og litteraturen. Mine argumenter er fra anerkendte retskilder, og de står stadig uimodsagt af dig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4093

Indlægaf Viskelæder » 20. sep 2016, 21:16

Paragraf-flueknepperi ødelægger endnu engang en tråd.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 21:55

Viskelæder skrev:Paragraf-flueknepperi ødelægger endnu engang en tråd.

Når man hverken magter at følge med i en diskussion, fordi det kræver at man har indsigt eller gør sig umage for at følge med, eller man har evnen til at erkende at man ikke har/kan, og derfor ignorerer den, kan man jo altid sætte et tudefjæs op.

Du VIL jo have tråden "ødelagt", så du kan bitche over det og skabe drama. Ellers havde du jo ignoreret flueknepperiet eller dem der flueknepper, og det havde været win for alle. Men så kunne det jo ikke handle om dig, vel?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1517

Indlægaf fisken80 » 21. sep 2016, 04:33

Jeg synes nu det er væsentligt mere relevant at diskutere, hvad han kan dømmes for juridisk frem for, at han er et uhyre, der skal rådne op i helvede efter at han selv har fået samme tur i fængslet...

Så jeg synes faktisk på ingen måde den juridiske diskussion ødelægger tråden.
8
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2016, 08:47

Advocatus-Diaboli skrev:
MyGirl skrev:Jeg mener, du drager en juridisk fejlslutning, når du synes at sætte lighedstegn imellem "ikke forsætligt" og "uagtsomt". Uagtsomt manddrab kræver uagtsomhed - altså en form for uforsvarlig adfærd, hvor man har tilsidesat "den påkrævede agtpågivenhhed", om man så må sige.

Man kan konstatere at straffeloven opererer med forsæt på den ene side, og forskellige grader af uagtsomhed på den anden side. Hvis noget ikke er gjort forsætligt, kan det gyldigt sluttes at det sorterer under en variant af forsæt. Som der står i noten til § 241 i kommenteret straffelov: "Bestemmelsen omfatter efter sin formulering alle grader af uagtsomhed".

Uagtsomt manddrab er mig bekendt primært en bestemmelse, der finder anvendelse ved færdselsuheld og vådeskud og andre steder, hvor gerningsmanden ikke indså eller burde have indset den umiddelbare fare, som handlingen indebar (og derfor ikke viste den fornødne agtpågivenhed.)

At det statistisk set primært bruges i andre typer af situationer, udelukker ikke at et gerningsindhold objektivt er opfyldt eller at bestemmelsen kan bruges på andre situationer end de mest hyppigt anvendte.

Det er ikke uagtsomt at smadre en person til uigenkendelighed - det er vold. Om det så var din mening at slå hende ihjel eller ej, gør det til et spørgsmål om, om det er vold med døden til følge eller manddrab.

Jeg er enig i at det ikke er uagtsomt at smadre en person til ukendelighed. Men så er forsættet at smadre en person til ukendelighed. Der er ikke forsæt til at personen også skulle dø som følge. Døden var en uagtsom følge. Han havde til hensigt at slå hende, men ikke nødvendigvis hverken til lirekassemand eller ihjel. At det gik som vidt som det gik, påstår han selv skyldes hans adhd, og at han ikke har en stopknap. Når en person forvolder en anden persons død, uden det var hensigten, så er gerningsindholdet i § 241 opfyldt. Dermed er det en teoretisk mulighed, om end ikke nødvendigvis den mest sandsynlige - præcis som jeg skrev allerede på side 4.

Og efter at have læst startindlægget igen, er det stadig ikke min opfattelse, at tråden var tiltænkt juridiske diskussioner om, om gerningsindholdet i § 241 er opfyldt.

Det fremgår ret tydeligt at mange debattører diskuterer om hvorvidt det er den ene eller den anden straf/konsekvens, hans handlinger skal udløse. Dermed også de facto en juridisk debat selvom etiketten ikke puttes på.

Det er efter min mening udtryk for en grundlæggende misforståelse at diskutere uagtsomt manddrab i en sag om grov vold, der efterfølgende har medført døden. Det handler ikke om uagtsomhed, det handler om forsæt til enten vold eller drab.

Kigger man afgørelser vedrørende uagtsomt manddrab igennem, så handler de som MyGirl påpeger alle sammen om færdsel (kørsel, flyvning, sejlads), vådeskud, fyrværkere og lignede ting, hvor handlingen at køre, skyde, fyre fyrværkeri af m.v. i sig selv ikke er ulovlig, men hvor den har medført døden på grund af uagtsomhed ved udførelsen. (En enkelt undtagelse med afgørelsen U1997.1414 vedrørende heroin, men det er stadig ikke noget med vold.)

En grov voldssag, hvor offeret efterfølgende er afgået ved døden, hvor den sigtede har erkendt at have udført volden, vil alene handle om vurdering af forsæt, hvor det skal afgøres om den pågældende kan siges at have haft forsæt til drab, hvor det vil være relevant at se på et sandsynlighedsforsæt - måtte det fremstå sandsynligt for gerningsmanden, at døden kunne være en konsekvens af handlingen?

Det er end ikke en teoretisk mulighed, at uagtsomt manddrab vil være inde i overvejelserne hos anklagemyndigheden.
5
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. sep 2016, 09:49

Akehurst2 skrev:
Det er efter min mening udtryk for en grundlæggende misforståelse at diskutere uagtsomt manddrab i en sag om grov vold, der efterfølgende har medført døden. Det handler ikke om uagtsomhed, det handler om forsæt til enten vold eller drab.

Det er måske din mening, men faktum er bare, at den hverken harmonerer med lovteksten eller kommenteret strafferet. Gerningsindholdet er opfyldt når en person uagtsomt har forvoldt en anden persons død. Har Marc forvoldt kærestens død - ja. Skete det forsætligt - nej. Når det ikke er sket forsætligt, så er det sket uagtsomt. Dermed har Marc forvoldt en anden persons død uagtsomt, og gerningsindholdet er opfyldt. Uanset hvordan du vender og drejer den.

Kigger man afgørelser vedrørende uagtsomt manddrab igennem, så handler de som MyGirl påpeger alle sammen om færdsel (kørsel, flyvning, sejlads), vådeskud, fyrværkere og lignede ting, hvor handlingen at køre, skyde, fyre fyrværkeri af m.v. i sig selv ikke er ulovlig, men hvor den har medført døden på grund af uagtsomhed ved udførelsen. (En enkelt undtagelse med afgørelsen U1997.1414 vedrørende heroin, men det er stadig ikke noget med vold.)

Nej, de handler IKKE alle sammen om ting, der er lovlige. Heller ikke det at man gør noget ulovligt, der indebærer en risiko for at andre kan dø, medfører i sig selv forsæt. Selv blandt færdsel, er der dømt for uagtsomt manddrab i sager, hvor tiltalte har kørt vanvidskørsel, påvirket, for hurtigt, osv. - alle ting, der ikke er lovlige i sig selv, men det er alligevel ikke ensbetydende med at man har forsæt til andre skal dø.

Det er end ikke en teoretisk mulighed, at uagtsomt manddrab vil være inde i overvejelserne hos anklagemyndigheden
.

Det er noget fjollet noget at skrive. Allerede dér hvor anklageren skulle tage stilling til forklaringen og vurdere hvad der skulle tiltales for, har alle tre muligheder været inde og vende i overvejelserne, før anklageren har låst sig fast på en. Det burde også sige sig selv. Det er ikke bare en teoretisk mulighed, men en konkret virkelighed. Selv hvis anklageren kun er 15 sekunder om at forkaste tanken og vælger at gå med manddrab, så er anklageren nødt til at forholde sig til at tiltalte kunne finde at påstå uagtsomt manddrab, og nægte manddrab, og tage det med i sine overvejelser. Ikke mindst når gerningsindholdet er opfyldt.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4093

Indlægaf Viskelæder » 21. sep 2016, 14:09

Advocatus-Diaboli skrev:

Når man hverken magter at følge med i en diskussion, fordi det kræver at man har indsigt eller gør sig umage for at følge med, eller man har evnen til at erkende at man ikke har/kan, og derfor ignorerer den, kan man jo altid sætte et tudefjæs op.

Du VIL jo have tråden "ødelagt", så du kan bitche over det og skabe drama. Ellers havde du jo ignoreret flueknepperiet eller dem der flueknepper, og det havde været win for alle. Men så kunne det jo ikke handle om dig, vel?

For en, der altid har sit fokus på paragraffer, regler og det præcist skrevne, så læser du da godt nok meget mellem linjerne, som ikke står der, i én enkelt sætning. Af hvad jeg kan se, er dit indlæg det dramatiske.
Du må virkelig føle dig ramt.
3
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4134

MODERATION

Indlægaf decibell » 21. sep 2016, 15:57

Hold jer venligst til emnet uden at blive personlige. Brug evt. ignore-knappen og undlad at svare, hvis I ikke kan holde tonen på et ordentligt niveau.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 26. sep 2016, 09:54

Advocatus-Diaboli skrev:

Det er noget fjollet noget at skrive. Allerede dér hvor anklageren skulle tage stilling til forklaringen og vurdere hvad der skulle tiltales for, har alle tre muligheder været inde og vende i overvejelserne, før anklageren har låst sig fast på en. Det burde også sige sig selv. Det er ikke bare en teoretisk mulighed, men en konkret virkelighed. Selv hvis anklageren kun er 15 sekunder om at forkaste tanken og vælger at gå med manddrab, så er anklageren nødt til at forholde sig til at tiltalte kunne finde at påstå uagtsomt manddrab, og nægte manddrab, og tage det med i sine overvejelser. Ikke mindst når gerningsindholdet er opfyldt.

Men hvad tror du, han ender med at blive dømt for? Vold med døden til følge eller uagtsomt manddrab?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. sep 2016, 12:50

Evapeva skrev:

Men hvad tror du, han ender med at blive dømt for? Vold med døden til følge eller uagtsomt manddrab?

Nu vil jeg godt lige først se hvad han overhovedet ender med at blive tiltalt for.
0

Tilbage til "Livets forhold"