Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5896

Re: Dine forventninger til aftaler og aflysninger

Indlægaf Dikus » 20. sep 2016, 03:17

Animi skrev:
Dikus skrev:
Animi skrev:Jeg tror egentlig de fleste er enige i at aftaler generelt bør overholdes og at man ikke bare aflyser hveranden gang man har en aftale.
Jeg har bare lidt svært ved at sætte mig ind i, at man ikke ville kunne rumme det, hvis ens ven ringede og fortalte at de havde en lortedag og var fuldkommen smadret og intet overskud havde til at skulle forholde sig til andre. Jeg tror nu også langt fleste ville være mere forstående overfor det, hvis de en dag stod med veninden i røret.

Et eksempel på hvorfor jeg engang har aflyst en aftale, var en dag da jeg havde en virkelig virkelig lorte dag. Jeg havde sovet for længe og kom for sent på arbejdet. Den dag var vi underbemandet så der var kaos hele dagen. Samtidig havde jeg et sammenstød med pædagogen på min stue, der fortalte at hun ikke var sikker på at hun ville fortsætte vores samarbejde, så jeg blev pludselig nervøs for at jeg blev fyret.
Da jeg skulle hjem var toget selvfølgelig forsinket, og dér kunne jeg mærke at jeg var fuldkommen mørbanket og ikke havde overskud til at se nogen. Det kunne min veninde heldigvis godt forstå, og vi sås en anden dag :)

Det ville jeg også fint kunne forstå. Gjorde du det en gang hvert halve år... så ville min forståelse svinde.

For to uger siden aflyste en ven en aftale med mig. Af HELT legitime grunde. Jeg har så mulighed for at se ham igen om to-tre måneder. Havde han meldt afbud, fordi han var udkørt - selv på din måde - så var jeg blevet muggen over, han ikke i stedet havde lavet aftalen om til, jeg kom hjem til ham og opvartede ham, mens han slappede af.

Eller nej. Jeg var ikke blevet muggen. Jeg havde følt mig som en bekendt.

Men - ret mig endelig hvis jeg misforstår - så ville du da ikke fint kunne forstå det, hvis du så samtidig ville føle dig nedgraderet til en bekendt?
Vi er jo alle selvfølgelige forskellige, men jeg ved at når jeg er i den tilstand, ville jeg ikke engang kunne klare hvis min veninde kom forbi for at varte mig op, selvom det da er en dejlig tanke. Fordi så ville jeg stadigvæk skulle forholde mig til hende, og det ville jeg ikke have lyst til.

Og nej, selvfølgelig skal det ikke ske hvert halve år - jeg tror det er sket 2 gange, i de 10 år jeg har kendt hende.

Kodeordet er "vi sås en anden dag". Når det er så relativt simpelt, så er der ingen grund til at slå knuder på sig selv. Men når man ændrer den præmis, så ændrer det for mig rigtigt meget. Det er svært at opretholde et nært venskab, når man har mulighed for at ses meget sjældent. Når den mulighed er der, forventer jeg faktisk alle slår knuder på sig selv for at komme til at ses.

Hvis du vitterlig ikke engang kunne rumme besøg, mens du lå på sofaen, så bevares.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 389

Indlægaf Anlewi » 20. sep 2016, 06:24

Der er skrevet meget i denne tråd.

I mit liv er en aftale som udgangspunkt en aftale.

Når det er sagt er mine venner/veninder forskellige
Og kæmper på forskellige tider i deres liv med store som små problemer, familie, job osv.

Alm cafe aftaler, kaffe i sofaen eller rødvinssnak kan i min verden godt aflyses hvis overskuddet ikke er der, men imdåmgod tid at den anden part har mulighed for at
Planlægge anderledes.

Spisesftaler er lidt sværere, men det handler mere om at der er købt ind, planlagt osv.

Sygdom er altid legalt afbud
1
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6008

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2016, 06:34

Dikus skrev:Hvis du vitterlig ikke engang kunne rumme besøg, mens du lå på sofaen, så bevares.

For nogle (mig) kræver det mere overskud at have gæster, end at besøge folk eller gå ud offentligt. Sådan er folk så forskellige.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 20. sep 2016, 07:07

LadyFox skrev:
Dikus skrev:Hvis du vitterlig ikke engang kunne rumme besøg, mens du lå på sofaen, så bevares.

For nogle (mig) kræver det mere overskud at have gæster, end at besøge folk eller gå ud offentligt. Sådan er folk så forskellige.

Ig alligevel kan dødssyge mennesker magte besøg, fra deres nærmeste, når de ligger på sygehuset.

Måske du bare kalder flere folk for venner end jeg gør.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6008

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2016, 07:18

Dikus skrev:
LadyFox skrev:

Ig alligevel kan dødssyge mennesker magte besøg, fra deres nærmeste, når de ligger på sygehuset.

Måske du bare kalder flere folk for venner end jeg gør.

Men de syge mennesker er jo heller ikke MIG? Der er forskel på folk.
Men det sagt så kan jeg godt magte gæster når jeg er på hospitalet, nogle dage forståes, ikke nødvendigvis hver dag. Men hospitalet jo heller ikke ligefrem hjemme hos mig.
Det ved jeg ikke, om jeg gør. Måske har jeg bare en anden tilgang til at have gæster end du har. For mig kræver det noget at ave gæster, og det noget er også mere end det kræver af mig at besøge selv samme person, eller mødes på en en cafe. Langt de fleste dage kan jeg godt magte at have gæster, men har jeg ikke overskud til at mødes ude, så har jeg nok heller ikke overskud til at mødes hjemme.
^ Det uanset om du, dødssyge, sømænd eller andre der ikke er mig ikke har det på en anden måde.

(Det er faktisk heller ikke alle dødssyge der ønsker besøg.)
5
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5737

Indlægaf Animi » 20. sep 2016, 07:24

Måske handler det i virkeligheden bare om at venskaber er forskellige :) Mine gode venner ved hvordan jeg er, og ved at hvis jeg en sjælden gang siger "jeg har bare brug for at være helt alene" så har det intet med dem at gøre overhovedet, og det betyder ikke at jeg værdsætter dem mindre. Så de bliver ikke kede eller føler sig degraderet til en bekendt, de accepterer og rummer mig som jeg er. Og dét er venner, der for mig er guld værd!
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 20. sep 2016, 08:46

Animi skrev:Måske handler det i virkeligheden bare om at venskaber er forskellige :) Mine gode venner ved hvordan jeg er, og ved at hvis jeg en sjælden gang siger "jeg har bare brug for at være helt alene" så har det intet med dem at gøre overhovedet, og det betyder ikke at jeg værdsætter dem mindre. Så de bliver ikke kede eller føler sig degraderet til en bekendt, de accepterer og rummer mig som jeg er. Og dét er venner, der for mig er guld værd!

Men det er immervæk svært at opretholde egentlige venskaber, hvis man stort set ikke ses pga. aflysninger. Så bliver venskaber altså bekendtskaber.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5737

Indlægaf Animi » 20. sep 2016, 08:54

Dikus skrev:
Animi skrev:Måske handler det i virkeligheden bare om at venskaber er forskellige :) Mine gode venner ved hvordan jeg er, og ved at hvis jeg en sjælden gang siger "jeg har bare brug for at være helt alene" så har det intet med dem at gøre overhovedet, og det betyder ikke at jeg værdsætter dem mindre. Så de bliver ikke kede eller føler sig degraderet til en bekendt, de accepterer og rummer mig som jeg er. Og dét er venner, der for mig er guld værd!

Men det er immervæk svært at opretholde egentlige venskaber, hvis man stort set ikke ses pga. aflysninger. Så bliver venskaber altså bekendtskaber.

Det er jeg så faktisk også uenig i. Jeg har en rigtig rigtig god veninde, og vi ses meget sjældent fordi hun bor i et andet land. Der kan sagtens gå år mellem vi ses. Men vi er stadigvæk nære venner, og absolut ikke bekendte :)
For mig handler venskaber ikke om hvor ofte man ses - jeg ses oftere med mine gode veninder fra uni, end jeg gør med min bedste veninde. Men min bedste veninde er jeg stadigvæk tættest med, også de tidspunkter hvor vi måske kun ses 2 gange på et år.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 20. sep 2016, 08:55

Buller skrev:jeg synes ikke det er rummeligt at forvente at folk skal øve vold mod sig selv fordi man lige har lyst til at blive underholdt nu. Jeg synes at være rummelig betyder at man giver plads til andre, ikke at forvente at de skal indrette sig efter en. Derfor giver jeg gerne plads til at mine venner kan få ro og de giver heldigvis også plads til mig.

At man ærgrer sig over det er da fint nok, det gør jeg da også, også når jeg er den som er løbet tør for energi og ikke kan overskue det alligevel. Jeg sidder ikke bare derhjemme og ser vild med dans og gnækker over at have "brændt mine venner af". Men den slags udmeldinger der er kommet i tråden er jo ikke bare at man ærgrer sig over ikke at se sin ven, det er fordi man er muggen over at ens legetøj ikke kom alligevel og nu skal man bare underholde sig selv..buhuuu

Jeg har altså ikke aftaler med mine venner bare fordi jeg skal underholdes. Så kan jeg gå i biografen eller teateret. Og de er på ingen måde mit legetøj!

Jeg er sammen med mine venner fordi vi har fælles bånd og forståelse. Fordi vi kan grine sammen og fordi vi kan græde sammen - og fordi vi kan hjælpe hinanden når det er godt og skidt.

Hvis du er ved at brænde så meget sammen er det vel enten fordi du er syg/skidt - så er det da fuldstændig fair at melde afbud - eller fordi du har prioriteret noget andet højere - og hvis det sker gentagende gange er vi nok ikke så tætte endda.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Purple Haze » 20. sep 2016, 08:55

Dikus skrev:

For dig måske, men folk er som sagt forskellige, hvorfor er det så svært at acceptere?
Synes helt ærligt at du og et par andre lader til at tage det meget nært at nogen andre fungere på en anden måde.

Og taler faktisk ikke særlig pænt til dem der ikke er enige med jer.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Torn » 20. sep 2016, 10:23

Jeg er opdraget til at overholde mine aftaler og det synes jeg, en god opdragelse bør indeholde. Men jeg er samtidigt også enig i, at ens fritid gerne skal forvaltes lystbetonet. Sygdom er naturligvis en legal undskyldning, men fx at man har travlt i en periode eller har eksaminer, er ikke en legal undskyldning - for det ved man jo, når man laver aftalen? Man bør ikke lave aftaler, man på forhånd ved, muligvis ikke kan overholdes. At man har en dårlig dag kan også være en hel legal undskyldning, men jeg synes virkelig, at man i det tilfælde bør overveje, om aftalen indholder en del forberedelse fra den andens side (fx at lave en middag). Aflysningens gyldighed afhænger altså meget af situationen - skal man mødes med venindegruppen til cafébrunch, gør aflysningen måske ikke så meget. Skal man hjem til sin veninde, der har forberedt aftensmad, er en aflysning rigtig dårlig stil - med mindre sygdom eller lignende er inde over.

Corvida skrev:Jeg husker kun at have aflyst 4 gange på ca. 2 år. De gange jeg har aflyst har, så vidt jeg husker, været pga. eksamenspres, en jobsamtale, arbejdspres og vist en enkelt gang pga. sygdom. Jeg synes ikke selv, at det er jævnligt - men det er det måske?

Jeg synes faktisk, det er jævnligt. Altså det samme par har du aflyst over for fire gange på to år. Jobsamtale og sygdom er naturligvis OK i min optik, men pres over studie og job; kunne det ikke forudses? Var det bare nogle løse aftaler eller var det parmiddag?
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 11:10

Torn skrev:Sygdom er naturligvis en legal undskyldning, men fx at man har travlt i en periode eller har eksaminer, er ikke en legal undskyldning - for det ved man jo, når man laver aftalen?

Og det får så nogle til at udnytte det ved at aflyse med begrundelsen sygdom, selvom aflysningen skyldes mindre legale undskyldninger.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 642

Indlægaf Buller » 20. sep 2016, 14:09

Dikus skrev:

Hvordan er det at" mulighed for at aflyse hvis man har behov" går til at blive "ofte" og nu" stort set ikke ses pga aflysninger "?

Ses i kun 1 gang per år med jeres venner siden det er så kritisk?
1
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 461
Likede indlæg: 4103

Indlægaf Viskelæder » 20. sep 2016, 14:53

Dikus skrev:

Men det har jo aldrig været det, der har været tale om, altså at man stort set ikke ses pga. aflysninger. Der er tale om en sjælden aflysning hist og her. Der er ingen af dem, der synes, det er ok at aflyse engang i mellem, der skriver, at de aflyser tit. Så det bliver alt for sort hvidt det der, synes jeg.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 20. sep 2016, 15:02

Buller skrev:
Dikus skrev:

Hvordan er det at" mulighed for at aflyse hvis man har behov" går til at blive "ofte" og nu" stort set ikke ses pga aflysninger "?

Ses i kun 1 gang per år med jeres venner siden det er så kritisk?

Aflysningen vi taler om er en gang hvert halve år. Som forklaret tidligere har jeg kronisk sygdom, der betyder en del forberedelse før ethvert besøg og ikke mere overskud end ca en gang hver tredje måned. Og det var før, jeg flyttede. Nu er det muligt en gang hvert halve år.
0

Tilbage til "Livets forhold"