NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2111

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf eks-Maupassant » 21. sep 2016, 20:16

kokkenok skrev:
eks-Maupassant skrev:
Hehe ja det giver ikke mening at sige at der er "kemi" i et produkt. Alt er jo kemi.

og det er lige præcis grunden til at der er brug for et organ som Tænk. Til at hjælpe folk med at skelne i kemien.
Man kan ikke forvente at folk har styr på et par tusinde e-numre eller styr på navngivningen af kemikalier og deres effekt på den menneskelige krop.
Så ja til information fra min side af.

Om organet så skal være tænk eller ej, er jeg åben for diskussion omkring. Men et sådan organ er nødvendigt. og lige nu er Tænk den eneste kilde til information jeg kender - uden at skulle se på UN og CAS-numre...

Så ja, det er en svinestreg fra regeringens side.

Løsning: Lad være med at købe produkter med "kemi" i, dvs tilsætningsstoffer som du ikke ved hvad er.

Hele det her er forkert på rigtigt mange måder.

Præmissen for det her er: "Jeg vil gerne forbruge og leve med hovedet under armen, og have nogen andre til at fortælle mig hvad jeg skal gøre."

For mig har folk en slags trang til at opføre sig som børn, både mht at folk nægter at lade sig hæmme af noget som helst. Man gider ikke tage konsekvensen af at de kemiske tilsætningsstoffer samt vores industrimad er et stort eksperiment som ingen aner hvad der kommer ud af. Og så vil man have en falsk tryghed i stedet, fordi det gør så ondt på folk både at de skal lave noget om hhv. at de skal leve med en MINIMAL usikkerhed om hvor meget et eller andet stof kan være kræftfremkaldende.

Synes vi er på vej tilbage til et tidligere stadie hvor folk var utrygge pga mørke bankeånder, men så kom voodoo-manden og gjorde dem glade igen ved at sige Wugga Wagga.

I dag er folk bare bange for "kemi", og bruger en app til at købe sig falsk tryghed.

Og det hele kommer af at alle vil være raging forbrugsmennesker SAMTIDIGT med at vi hykler over for os selv, at det er vi da slet ikke.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1530

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2016, 04:39

Men hvis man skal lade være med at købe kemi, så kan man jo ikke købe noget, for I siger det jo selv - der er kemi i alt. Det er bare ikke al kemi, der er farligt. Og noget er det kun, når det sættes sammen med andet.
Derfor er det en smart app.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 22. sep 2016, 10:05

eks-Maupassant skrev:
Løsning: Lad være med at købe produkter med "kemi" i, dvs tilsætningsstoffer som du ikke ved hvad er.

Præmissen for det her er: "Jeg vil gerne forbruge og leve med hovedet under armen, og have nogen andre til at fortælle mig hvad jeg skal gøre."

For mig har folk en slags trang til at opføre sig som børn, både mht at folk nægter at lade sig hæmme af noget som helst. Man gider ikke tage konsekvensen af at de kemiske tilsætningsstoffer samt vores industrimad er et stort eksperiment som ingen aner hvad der kommer ud af. Og så vil man have en falsk tryghed i stedet, fordi det gør så ondt på folk både at de skal lave noget om hhv. at de skal leve med en MINIMAL usikkerhed om hvor meget et eller andet stof kan være kræftfremkaldende.

Synes vi er på vej tilbage til et tidligere stadie hvor folk var utrygge pga mørke bankeånder, men så kom voodoo-manden og gjorde dem glade igen ved at sige Wugga Wagga.

I dag er folk bare bange for "kemi", og bruger en app til at købe sig falsk tryghed.

Og det hele kommer af at alle vil være raging forbrugsmennesker SAMTIDIGT med at vi hykler over for os selv, at det er vi da slet ikke.

Ja, det personlige ansvar tilbage til befolkningen.

Hvis folk ikke vil have kræft, så må de jo bare tage en videregående uddannelse i kemi. Det er så trættende at folk lægger ansvaret over på professionelle.

Så kan de også lige uddanne sig til mekanikere samtidig. Hvor sindssygt er det at folk sætter sig ind i en bil, man ikke selv har lavet!? Hvad hvis den eksploderer? Nej, her er løsningen: Lad være med at køre i en bil, du ikke selv har lavet.

Det er også vigtigt, man selv bygger sit hus. Det kunne jo falde sammen i hovedet på en! Hvordan kan man overlade noget så vigtigt til en fremmed? Nu må folk stoppe deres ansvarsfralæggelse.

Hvorfor stoppe der: Man bør også uddanne sig til læge. Det kan ikke være rigtigt, at man bare går ind og viser sit hævede ben, og så lader en anden person fortælle en, det er brækket. Den slags kan og bør man ikke overlade til andre. Og vaccinationer? Jamen hvis man ikke kan udtale ingredienserne, så skal man selvfølgelig bare lade være.

Pointe: For mig er det hylende urealistisk og virkeligt arbitrært at vælge at sige, at et område som kræver indgående viden og gerne en decideret uddannelse, pludselig skal overgå den til enkelte, og at "ellers kan man jo bare lade være med at bruge det".

Hvis der er NOGET der er gammeldags, så er det da din påstand om at man ikke skal bruge noget "man ikke selv ved hvad er", i stedet for at basere sit valg på information og videnskab. Så er det jo bare op til folks mavefornemmelse og overtro - præcis som i gode gamle dage. Det er da netop adgangen til reelt videnskab, lavet af folk med forstand på det, der adskiller os fra fortidens "intuitive" brug af blodladning og bella donna-dråber.
6
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 22. sep 2016, 10:09

Falstria skrev:
Spasserinde skrev:
Jamen det er da netop det, appen og Tænk Kemi generelt hjælper med? :forvirret: :forvirret: At folk kan tjekke tingene?

Det giver da ikke mening at sige, at man er træt af at folk ikke tjekker tingene, samtidig med man så ikke værdsætter den kilde hvor de rent faktisk kan gøre præcis det?

Hvorfor køber de folk sig ikke bare et medlemskab hos forbrugerrådet?

Hvorfor skal det på finansloven?

Hvorfor skal det være en app?

Hvorfor skal det begrænses til at handle om bestemte (lovlige) forbrugsvarer?

Hvorfor skal forbrugerrådet stå bag og udvælge de varer der skal testes og hvad de skal testes for?

Fordi det er brugbart.

Og for min skyld må de gerne udvide det til at gælde en masse andre ting - det er ikke et argument for at lukke noget, der eksisterer.

Jeg synes virksomheder har ALT for frit spil til at forvirre ift. sundhed, der er brug for nogen, der - baseret på den viden, der p.t. er tilgængelig, og som naturligvis opdateres løbende - kan påpege, når produkter indeholder ingredienser, der ikke er gode for folk. For det gør de. Og man kan jo ikke forbyde alt, der er potentielt kræftfremkaldende eller allergifremkaldende. Så ville man også forbyde alle produkter med parfume, alkohol, tobak, småkager osv. Men de giver folk en mulighed for at vælge.
1
Falstria
Kort karma: 79
Likede indlæg: 437

Indlægaf Falstria » 22. sep 2016, 16:49

Spasserinde skrev:Fordi det er brugbart.

Og for min skyld må de gerne udvide det til at gælde en masse andre ting - det er ikke et argument for at lukke noget, der eksisterer.

Jeg synes virksomheder har ALT for frit spil til at forvirre ift. sundhed, der er brug for nogen, der - baseret på den viden, der p.t. er tilgængelig, og som naturligvis opdateres løbende - kan påpege, når produkter indeholder ingredienser, der ikke er gode for folk. For det gør de. Og man kan jo ikke forbyde alt, der er potentielt kræftfremkaldende eller allergifremkaldende. Så ville man også forbyde alle produkter med parfume, alkohol, tobak, småkager osv. Men de giver folk en mulighed for at vælge.

Hvad mener du med at virksomhederne kan forvirre? Der findes da mærkningsordninger som svanemærket, allergimærket og nøglehullet.

Er det ikke bare et spørgsmål om at man inden for de ordninger anvender den viden du omtaler og graduere mærkerne derefter?

Eller evt. et nyt mærke?

Jeg synes det er problematisk når statsmidler benyttes direkte på at understøtte den forretning en organisation som forbrugerrådet driver.
De lever af at sælge medlemskaber og licens fra virksomheder der vil reklamere med det gode testresultat.
Det er jo mærkeligt at de ikke må skrive om deres produkt at forbrugerrådets app anbefaler produktet, når det nu er os alle der har betalt.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 24. sep 2016, 13:29

Spasserinde skrev:
eks-Maupassant skrev:

Ja, det personlige ansvar tilbage til befolkningen.

Hvis folk ikke vil have kræft, så må de jo bare tage en videregående uddannelse i kemi. Det er så trættende at folk lægger ansvaret over på professionelle.

Så kan de også lige uddanne sig til mekanikere samtidig. Hvor sindssygt er det at folk sætter sig ind i en bil, man ikke selv har lavet!? Hvad hvis den eksploderer? Nej, her er løsningen: Lad være med at køre i en bil, du ikke selv har lavet.

Det er også vigtigt, man selv bygger sit hus. Det kunne jo falde sammen i hovedet på en! Hvordan kan man overlade noget så vigtigt til en fremmed? Nu må folk stoppe deres ansvarsfralæggelse.

Hvorfor stoppe der: Man bør også uddanne sig til læge. Det kan ikke være rigtigt, at man bare går ind og viser sit hævede ben, og så lader en anden person fortælle en, det er brækket. Den slags kan og bør man ikke overlade til andre. Og vaccinationer? Jamen hvis man ikke kan udtale ingredienserne, så skal man selvfølgelig bare lade være.

Pointe: For mig er det hylende urealistisk og virkeligt arbitrært at vælge at sige, at et område som kræver indgående viden og gerne en decideret uddannelse, pludselig skal overgå den til enkelte, og at "ellers kan man jo bare lade være med at bruge det".

Hvis der er NOGET der er gammeldags, så er det da din påstand om at man ikke skal bruge noget "man ikke selv ved hvad er", i stedet for at basere sit valg på information og videnskab. Så er det jo bare op til folks mavefornemmelse og overtro - præcis som i gode gamle dage. Det er da netop adgangen til reelt videnskab, lavet af folk med forstand på det, der adskiller os fra fortidens "intuitive" brug af blodladning og bella donna-dråber.

Yes, men jeg mener vi lægger ALT for meget af vores liv i hænderne på fremmede. Jeg er selv ikke imod læger og mekanikere som sådan :) Men man må nu en gang acceptere at verden er et ledt sted, man kan ikke regne med at dem der informerer om kemiske tilsætningssoffer a) reelt ved hvad de taler om b) har rent mel i posen c) ikke er farvede af vsk. paradigmer der kan vise sig at være helt forkerte.

Mht. c) er der masser af planter der er giftige, tomatblade er f.eks. giftige.

Men mig bekendt kan man bare skabe produkter baseret på planteekstrater/dele og kalde det bio-øko uden de store tests om de involverede planter i denne kombination evt. har langtigtede giftige virkning.

Og det tolker jeg som om at paradigmet er natur = ikke farlige, kunstigt (kemisk) = farligt.

Så man kun gider teste de "Kunstige" stoffer, mens man lystigt guffer langt værre ting i sig der stammer fra planter. Fordi "planter er jo naturlige, de kan ikke skade os, naturen er en sød mod der putter om os".

Problemet er jo at informationen og videnskaben mestendels er af ret ringe kvalitet på det her område. Reelt ved man ikke hvordan det fungerer.

Man må enten leve med at man spiser tilsætningsstoffer hvor ikke en kat kan sige hvad de gør. Eller også må man helt undgå dem.

Mht ansvarsfralæggeæse

99% af de produkter hvor der er kemiske tilsætningsstoffer i har man reelt ikke brug for. Folk køber dem fordi vi er opdraget i nogle forbrugsmønstre.

Løsningen for mig er at droppe den adfærd hhv. minimere den. Hvis man ikke har lyst til det, ja men have fun med at spise en masse kemikalier og se hvad de gør.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 24. sep 2016, 13:32

Igen er problemet det gundlæggende at folk ikke vil indrømme hvad det RIGTIGE problem er og i stedet stiller sig tilfreds med fake løsninger.

Problem: Farlig kemi

Løsning: Lad være med at spise det

I stedet bliver det

Problem: Farlig kemi

Løsning: Nej men jeg SKAL jo spise en masse ting med tilsætningsstoffer, det har gud jo bestemt at jeg skal, og mennesker kan jo UMULIGT eksistere uden. Lad mig så heller lyve over for mig selv i stedet for, det er meget bedre. Så har jeg puttet min viden om kemikalierne ned i en skuffe hvor den ikke kan genere min vidunderlige livsstil.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 24. sep 2016, 13:41

Du tror måske et stof er OK fordi nogen lavede tests der ikke viste at det var kræftfremkaldende og så får det et grønt flag i Kemiappen.

Fint nok. Måske giver det åreforkalkning, hjerteproblemer, alzheimer, synsforstyrrelser, knogleskørhed osv. osv. Det er der ingen der har tested for, så det svæver i vinden. Kanske stoffet går ind og blokerer et protein man endnu ikke ved eksisterer og som er monster vigtigt for knogleopbygningen.

Der er rigtigt rigtigt mange sygdomme. Og man tester ikke alle stoffer mod dem alle. For det første fordi det ville være sindssygt dyrt, for det andet fordi man bare ikke ved i detaljer hvordan kroppen fungerer endnu.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 26. sep 2016, 07:20

Så vidt jeg er orienteret, så er der ikke tale om at "lukke" Tænk Kemi direkte, men blot at stoppe financieringen. Det kan i og for sig være det samme, men Lunde Larsens regering har jo vist sig interesseret i at skære ind til benet hvor de kan. Det betyder ikke, at Forbrugerrådet samtidigt er afskåret fra at opsøge financiering fra andre kilder.

En ting er dog helt sikkert. Argumentet med at det forvirrer mere end det gavner og at det besværliggører forretningsdrivelse for virksomheder er et horribelt argument. Hele ideen bag Tænk Kemi er jo fantastisk. En uvildig tredjepart vurderer med ekspertviden hvad et givent produkt indeholder og informerer direkte til forbrugeren sine fund. Det er da en fantastisk service og snart uundværlig i et forbrugerrum, hvor der eksisterer så mange forskellige produkter man bør undgå.

Det er i forvejen problematisk at det er en uoverskuelig opgave for den enkelte forbruger selv at holde sig korrekt informeret, så der har helt klart været et tomrum som Forbrugerrådet her har været med til at gøre noget ved. Uddelegering er netop hvad der skal til.

Afslutningsvis må man sige, at den præventive effekt et sådant værktøj håber at have vil kunne komme os alle til gode i højere grad, end den vækst man her og nu vil gå glip af, som følge af at nogle forbrugere vælger nogle usunde produkter fra de ellers ville have købt.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 26. sep 2016, 07:37

Noget helt andet er: Hvad tror I det tredje ministerium Esben Lunde Larsen kommer til at bestride bliver?

Han er jo tydeligvis en yngre udgave af vores statsminister, der vil gøre hvad som helst for at komme op i hierakiet. For mig at se har han glædeligt taget imod opgaven med at være syndebuk for partiets allerværste nedskæringer og reformer på allerede to ministerposter, så jeg kunne sagtens se for mig at vi får langt mere at se til ELL. Hvis der er noget et sell-out parti som Venstre går op i, så er det da at have folk, der gerne falder over sværdet, stående klar.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"