Har vi mistet religionens betydning?

gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Har vi mistet religionens betydning?

Indlægaf gnostic » 20. sep 2016, 12:38

Umiddelbart vil man nok mene det er omvendt: Religionen har mistet betydning for os. I vor tids sekulære samfund går vi mindre og mindre op i religion, og flere melder sig ud af f.eks. Folkekirken.

For 10 år siden begyndte jeg at interessere mig for religion, primært Biblen. Bare ren nysgerrighed og interesse. Jeg kunne tage den ene dokumentar tilgængelig på youtube fra BBC efter den anden, den ene artikel efter den anden osv. Jo mere jeg interesserede mig for emnet, desto mere gik det op for mig at det hele byggede på "løgn", "forfalskninger", "undertrykkelse af anderledestroende" og alt muligt andet negativt.

Men på det seneste er det gået op for mig at både Jødedommen OG Kristendommen, måske har mistet sin oprindelige betydning. Måske var de slet ikke deres primære mål at omhandle det overnaturlige eller forklare verdens oprindelse med Gud som skabte Jorden på 7 dage osv.

Måske handler det i virkeligheden om moralen bag historien, og måske skal vi gå endnu længere og sige at de tidlige Bibel-skribenter (både Tohrah og Ny Testamente) i virkeligheden ville gøre op med de gamle forestillinger om Guder og Dæmoner/Djævle, og istedet placere ansvaret hos menneskeheden, og tilskrive MENNESKER egenskaber af Guder og Dæmoner/Djævle. F.eks. kan man jo mene at Pol Pot har karakter af en dæmon/djævel, mens Ghandi har karakter af en engel/gud.

Det er i den kontekst jeg mener man bør forstå Biblen, ihvertfald de oprindelige skrifter inden de blev censureret og derefter kanoniseret.

Men befolkningerne som skulle læse om disse skrifter har, måske, ihvertfald efter min overbevisning, taget dem ud af deres oprindelige kontekst og brygget videre på dem og genfortalt dem i en helt anden kontekst, hvormed de har mistet deres betydning og så er disse oprørske og i virkeligheden meget jordnære fortællinger blevet ofre for en - mere eller mindre utilsigtet - historie om noget overnaturligt - hvilket slet ikke var meningen fra starten af.

Gnosticismen bygger videre på det. De mener at have en "hemmelig viden", f.eks. er én af de gnostiske hemmeligheder om Jesus, at han ikke genopstod fra de døde.

Idag er det en selvfølge for - om ikke de fleste, så flere og flere, at Jesus - ligesom alle andre - ikke har rejst sig fra de døde.

Men dengang (i middelalderen) var det vigtigt at holde det hemmeligt fordi man kunne blive brændt levende på bålet for at sige eller mene det.

Er i enige, eller uenige?

Hvis i er uenige, hvad bygger i jeres uenigheder på?
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3098

Re: Har vi mistet religionens betydning?

Indlægaf Rakel » 20. sep 2016, 13:13

Næh.

Det er ikke min oplevelse, når jeg færdes i fokekirken eller den anglikanske kirke eller er sammen med muslimske venner/kolleger, at religionen har mistet betydning.

Det er måske snarere for dig, at det er sådan fat?

Religion er jo en personlig opfattelse af livets mening (og kan ændres),
med mindre at man har religion som fagområde, hvor man betragter det mere upersonligt.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 20. sep 2016, 13:59

Rakel skrev:Næh.

Det er ikke min oplevelse, når jeg færdes i fokekirken eller den anglikanske kirke eller er sammen med muslimske venner/kolleger, at religionen har mistet betydning.

Det er måske snarere for dig, at det er sådan fat?

Religion er jo en personlig opfattelse af livets mening (og kan ændres),
med mindre at man har religion som fagområde, hvor man betragter det mere upersonligt.

Jeg taler ikke for mig selv.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke- ... -i-danmark

Desuden: Religion har ikke mistet betydning for mig. Tværtimod. Jeg har bare en anden opfattelse end mange andre. Min tro er en afart af gnosticismen, men derudover er det min helt egen hjemmedyrkede version.
Senest rettet af gnostic 20. sep 2016, 14:28, rettet i alt 2 gange.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3098

Indlægaf Rakel » 20. sep 2016, 14:25

2014: Andelen af danskere, der går regelmæssigt i kirke, er steget fra 3,8 procent i 1990 til 9,2 procent i 2012, viser tal fra EU’s forskningsinstitution European Social Survey.

Fra dit link.... så det er lidt selvmodsigende som så meget andet i denne verden.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 20. sep 2016, 14:27

Rakel skrev:2014: Andelen af danskere, der går regelmæssigt i kirke, er steget fra 3,8 procent i 1990 til 9,2 procent i 2012, viser tal fra EU’s forskningsinstitution European Social Survey.

Fra dit link.... så det er lidt selvmodsigende som så meget andet i denne verden.

Ok, det havde jeg så ikke læst. Tak for info.

Forresten har jeg tilføjet lidt i min kommentar.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 20. sep 2016, 17:24

Altså nu er jeg ateist, så som sådan har religion aldrig haft en betydning af seriøs karakter - som religion.
Det betyder dog ikke, at jeg ikke mener at religion har en betydning i forhold til andre ting, der for mig har en betydning.

Sådan tror jeg mange har det, gradueret alt efter hvor troende og følgende de er.
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 433

Indlægaf Falstria » 20. sep 2016, 17:48

Her i sognet steg antallet der jævnligt gik i kirke fra 2-4 personer og til 12-20 på almindelige søndage, ved at udskifte præsten.

Men det var så også 40 år undervejs... De er ikke så nemme at komme af med, når de er tjenestemænd.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 20. sep 2016, 19:58

Falstria skrev:Her i sognet steg antallet der jævnligt gik i kirke fra 2-4 personer og til 12-20 på almindelige søndage, ved at udskifte præsten.

Men det var så også 40 år undervejs... De er ikke så nemme at komme af med, når de er tjenestemænd.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om i udskiftede præsten til fordel for en liberal eller konservativ præst.

Hvis det er en konservativ præst (som er der nu) kunne forklaringen findes i, at de konservative kristne hidtil har holdt sig væk, og nu kommer tilbage. Det har intet at sige med en øget tilgang af nye medlemmer.

Hvis det er en liberal præst i har nu, kan forklaringen netop findes i, at en liberal fortolkning af kristendommen er mere populær (blandt ikke-medlemmer), og derfor nemmere ved at tiltrække forhenværende ateister eller agnostikere.

Medmindre man har en konservativ præst og denne har formået at hjernevaske folk til at anfægte Darwins udviklingslære, så tror jeg ikke på at en konservativ præst kan tiltrække nye medlemmer. Nåeh ja, det skulle da lige være for indvandrere/flygtninge som kommer fra en endnu mere konservativ baggrund.
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 433

Indlægaf Falstria » 20. sep 2016, 20:08

gnostic skrev:
Falstria skrev:Her i sognet steg antallet der jævnligt gik i kirke fra 2-4 personer og til 12-20 på almindelige søndage, ved at udskifte præsten.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om i udskiftede præsten til fordel for en liberal eller konservativ præst.

Hvis det er en konservativ præst (som er der nu) kunne forklaringen findes i, at de konservative kristne hidtil har holdt sig væk, og nu kommer tilbage. Det har intet at sige med en øget tilgang af nye medlemmer.

Hvis det er en liberal præst i har nu, kan forklaringen netop findes i, at en liberal fortolkning af kristendommen er mere populær (blandt ikke-medlemmer), og derfor nemmere ved at tiltrække forhenværende ateister eller agnostikere.

Medmindre man har en konservativ præst og denne har formået at hjernevaske folk til at anfægte Darwins udviklingslære, så tror jeg ikke på at en konservativ præst kan tiltrække nye medlemmer. Nåeh ja, det skulle da lige være for indvandrere/flygtninge som kommer fra en endnu mere konservativ baggrund.

Nej det var en liberal præst, kvindelig præst faktisk (vi er ret liberale her), der havde erfaring før ansættelsen, men nu udskiftet med en ung nyuddannet mand der også er liberal.

Det handler udelukkende om måden at formidle på, indlevelse, få folk til at deltage.
Jeg selv er ikke engang en af dem der deltager, jeg er ikke troende og ikke en af dem der går i kirke medmindre der er en særlig anledning i familien eller en flot koncert jeg gerne vil høre.
Senest rettet af Falstria 20. sep 2016, 20:46, rettet i alt 1 gang.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 20. sep 2016, 20:10

Bimmerdyret skrev:Altså nu er jeg ateist, så som sådan har religion aldrig haft en betydning af seriøs karakter - som religion.
Det betyder dog ikke, at jeg ikke mener at religion har en betydning i forhold til andre ting, der for mig har en betydning.

Sådan tror jeg mange har det, gradueret alt efter hvor troende og følgende de er.

Jeg har altid haft svært ved konceptet eller rettere, ordet "religion". Det kan betyde "en (konform) tro på noget overnaturligt". Det kommer af det latinske Religio som Cicero brugte for lidt over 2000 år siden i betydning af "at gå striks op i traditioner/kultur". Siden er ordet blevet anvendt til at beskrive mere nøje at de traditioner og kultur man går op i, har at gøre med det overnaturlige, dvs. guder.

Uanset ordets betydning om det er overnaturligt eller ej, ligger det i ordet "Religion" at det dyrkes i fællesskab, og at der er konformitet indblandet, eller for at sige det på almindelig dansk:

Mens man går i kirke, er hjernen i parkeringsbåsen uden for. (faktisk en god vending, det er ikke min, kan ikke huske hvem der sagde det).

Derfor har jeg svært ved religion. Jeg har derimod intet problem med tro.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 20. sep 2016, 20:50

gnostic skrev:Jeg har derimod intet problem med tro.

Men så er tro så i den forbindelse ikke i forhold til religion eller religiøst tilhørsforhold.
Og dermed så er dit ikke-problem med tro slet ikke relevant i forhold til dit emne.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Torn » 21. sep 2016, 06:29

Jeg har ikke lige læst tråden igennem, så jeg beklager, hvis mit indlæg falder udenfor. Min umiddelbare tanke, da jeg læste overskriften, var, at vi mangler åndelighed i vores (vestlige, ateistiske) samfund. Måske er manglen på åndelighed opstået i forlængelse af, at vi har mistet religionens betydning. For mig har religion ikke handlet så meget om gud(erne), men mere om menneskesynet, plads til fordybelsen og ønsket om at se værdien i ikke-målbare fænomener.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 21. sep 2016, 06:55

Bimmerdyret skrev:
gnostic skrev:Jeg har derimod intet problem med tro.

Men så er tro så i den forbindelse ikke i forhold til religion eller religiøst tilhørsforhold.
Og dermed så er dit ikke-problem med tro slet ikke relevant i forhold til dit emne.

Ja, sådan kan man vende den. Jeg vælger dog en anden tilgang:

De eksisterende religioner har for mig, meget at byde på. Men deres budskab drukner og forvanskes i og med at de netop er det - religioner, dvs. konformitet.

Det svarer til at sige at Sokrates var alvidende: Altså direkte selvmodsigende (da han netop gik og sagde, at det eneste han vidste, var at han intet vidste). At sige at Sokrates er alvidende vil netop gøre det mod Sokrates budskab som hans budskab opponerede imod: At tillægge det en magt og autoritet over sig, som i kraft af denne magt og autoritet annullerer sit eget ord.

En anden analogi vil være et demokrati som afskaffer sig selv - gennem demokratisk valg.

Eller kapitalistisk monopol.

Jeg kunne blive ved, men jeg tror i forstår pointen nu.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 21. sep 2016, 08:31

Det er indlysende, at gennem århundreder, er betydningen af religion aftaget, men det er bestemt ikke sandt, at religion fuldstændig har mistet sin betydning i det moderne samfund. Væk er de dage, hvor ens ytringer fremkaldte beskyldninger om kætteri og hvor inkvisitionen slog hårdt ned på de fattige ofre med den yderste voldsomhed. Det er heller ikke længere en nødvendighed at have "himlens mandat" for at herske over et land.

Selvom religion har mistet meget af sin tidligere herlighed og betydning, ville det være dumt at sige, at betydningen af religion er blevet fuldstændig udryddet i moderne samfund. Angrebene den 11. september, London-bombningerne, den næsten evig konflikt mellem israelere og palæstinensere; disse er blot nogle af de begivenheder i verden i dag, men de har sat deres præg på samfundet og når vi ser på deres primære årsager, vil vi indse, at de alle har rod i religion.

Når vi observerer den stadigt stigende bølge af terrorangreb og bombninger, tror vi virkelig så, at disse mennesker bare begår selvmord og anretter kaos, fordi de blot er anarkister? Bestemt ikke. Religion har været den primære motivation bag mange af disse angreb og den splittelse og skade de anretter, peger bestemt på, at religion stadig er betydelig i dagens verden; omend i en uønsket art.

Vender vi os mod Mellemøsten, kan vi se på Israels endeløse krige mod palæstinenserne og araberne som igen stammer fra religion. Israelerne hævder, at Israel er det "forjættede land" skænket dem af Gud, men muslimerne afvise det som almindelig pladder for Allah har aldrig dekreteret det. Det er en simpel uenighed set fra et fornuftig perspektiv; men bliver tilskyndelse til krig når religion er involveret. Derfor, for at hævde, at religion har mistet sin betydning i det moderne samfund ville være en fejlslutning eftersom den er en gydeplads for endeløs konflikter, det helt sikkert har en indvirkning på vores verden.

I mange lande, regulerer islamisk lov menneskers levevis. I Amerika, er der prydet på dollaren "In God We Trust", og amerikanske præsidenter anmoder om Guds velsignelse ved deres edsaflæggelse i ceremonier. Så religion er stadig vital og væsentlig i det moderne samfund, og det er stadig relevant på trods af de ændringer, som tiden giver.

Mens andre bevægelser eller ideologier er ved at død ud, fastholder religion vigtigheden og betydningen i dagens verden. Men dens indflydelse er svækket over tid og har ikke længere en stor afgørende rolle i samfundet, men religion er stadig vigtig, fordi den iværksætter en lang række væsentlige begivenheder i hele verden, det kan det være et terrorangreb med årsagen i islamisk jihad eller hellige erklæringer fra paven.

Men den måske mest betydningsfulde indvirkning religion har givet os, er, hvordan vi daterer tidsperioder. B.C. (before Christ) og A.D. Anno Domini som faktisk refererer til "i det Herrens år", når oversat fra middelalderens latin og denne brug fortsætter den dag i dag. B.C./A.D. datering findes ikke i Bibelen. Det blev faktisk ikke fuldt implementeret og accepteret indtil flere århundreder efter Jesu død. Det er interessant at bemærke, at formålet med B.C./A.D. systemet var at gøre Jesu Kristi fødsel til delepunktet af verdenshistorien.

I den seneste tid har det været foreslået at erstatte B.C. og A. D. med B.C.E og C.E., som betyder “before common era” og “common era” hhv. Ændringen er blot semantik-dvs. A.D. 100 er det samme som 100 C.E. Fortalerne for skiftet fra B. C / A. D til B.C.E / C. E mener, at nyere betegnelser er bedre da de er blottet for religiøs konnotation og dermed kan forhindre at fornærme andre kulturer og religioner, som ikke kan se Jesus som "Herre". Det ironiske, er selvfølgelig, at det, der adskiller B.C.E fra C. E stadig Jesus Kristus liv og død.

Og i dag lever vi så i "det Herrens år 2016". Så hvis vi kikker os omkring er der faktisk mange ting, som understøtter det faktum at religion stadig er betydelig i det moderne samfund.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 839

Indlægaf lulu-p » 21. sep 2016, 10:01

Nej. Det er bestemt ikke mit indtryk at religion har mistet sin betydning. Folk kalder det bare spiritualitet i stedet.

Lige i forhold til folkekirken - Jeg mener at det var Fyns stift som besluttede, gennem et år, at tælle hvor mange der kom til gudstjenesterne. Så vidt jeg husker kommer der i gennemsnit 50 mennesker til en gudstjeneste på Fyn. Så kirkerne står bestemt ikke tomme selvom meningsparnasset i København har travlt med at hævde det.

Der er endnu et stift som har lavet samme optælling - jeg kan ikke huske hvilket. Men her har kirkegangen også har vist sig at være rigtig høj.

Jeg tror at religiøsitet er en grundfølelse.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Videnskab og teknologi"