Har vi mistet religionens betydning?

Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 433

Re: Har vi mistet religionens betydning?

Indlægaf Aspargsen » 22. sep 2016, 08:45

Vil ikke siger folk er blevet mindre troende

Men flere folk er blevet mindre troende, hvilken har fået de resterende troende til af give den en ekstra skalle (eller 2)

bare se på Israels endeløse krige mod palæstinenserne, eller er det omvendt, hvem ved :O
eller kig på de latterlige muslimer der tror af verden et stort spil counter strike

i dag er religion noget man enten går meget op i eller stort set er ligeglad med og det nærmeste man kommer det er af man holder juleaften
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Indlægaf gnostic » 27. sep 2016, 16:46

Jeg tror folk har misforstået mit trådoplæg.

Jeg antog blot at religion er ved at miste betydning (en antagelse som kan være rigtig eller forkert), men hvis man nærlæser og forstår mit indlæg rigtigt, så er det slet ikke pointen, eller dét jeg vil debattere.

Jeg ville debattere hvorvidt VI har mistet religionens betydning for lang tid siden. Dvs. den kontekst som religionerne opstod i. Jeg mener f.eks. at Biblen er taget ud af en kontekst som er landbrugets indførsel. At mennesker gik fra at være stenalderfolk på jagt og leve i små grupper, til at leve i byer og dyrke landbrug, var en meget stor kulturel omvæltning, som jeg mener satte gang i Biblen.

Bla. historien om at menneskeheden er skabt ud af ler (Genesis 2:7, Koranen 23:12-15, Græsk mytologi hvor Prometheus skaber mennesket - af ler osv. osv) mener jeg er forstået ud af sin rette kontekst; Den rette kontekst er, at det hele stammer tilbage fra Sumernes Gud, Enki, skabte mennesket ud af ler. Sumerne var blandt de første civilisationer og opstod i det nuværende Irak.

Hele deres civilisation opstod pga. ler. Der er fra Sumerne i nuværende Irak og Ugarit (i det nuværende Syrien) og andre gamle civilisationer at Biblen og mange andre religioner har deres historier fra.

Historien om Noahs ark stammer ligeledes fra Sumerne (historien om Gilgamesh er et godt eksempel).
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2080

Indlægaf eks-Maupassant » 11. okt 2016, 15:06

gnostic skrev:Jeg tror folk har misforstået mit trådoplæg.

Jeg antog blot at religion er ved at miste betydning (en antagelse som kan være rigtig eller forkert), men hvis man nærlæser og forstår mit indlæg rigtigt, så er det slet ikke pointen, eller dét jeg vil debattere.

Jeg ville debattere hvorvidt VI har mistet religionens betydning for lang tid siden. Dvs. den kontekst som religionerne opstod i. Jeg mener f.eks. at Biblen er taget ud af en kontekst som er landbrugets indførsel. At mennesker gik fra at være stenalderfolk på jagt og leve i små grupper, til at leve i byer og dyrke landbrug, var en meget stor kulturel omvæltning, som jeg mener satte gang i Biblen.

Bla. historien om at menneskeheden er skabt ud af ler (Genesis 2:7, Koranen 23:12-15, Græsk mytologi hvor Prometheus skaber mennesket - af ler osv. osv) mener jeg er forstået ud af sin rette kontekst; Den rette kontekst er, at det hele stammer tilbage fra Sumernes Gud, Enki, skabte mennesket ud af ler. Sumerne var blandt de første civilisationer og opstod i det nuværende Irak.

Hele deres civilisation opstod pga. ler. Der er fra Sumerne i nuværende Irak og Ugarit (i det nuværende Syrien) og andre gamle civilisationer at Biblen og mange andre religioner har deres historier fra.

Historien om Noahs ark stammer ligeledes fra Sumerne (historien om Gilgamesh er et godt eksempel).

Fed pointe! Gud som den store pottemager.

Det græske for for "stof", hyle, betyder oprindeligt træ.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2080

Indlægaf eks-Maupassant » 11. okt 2016, 15:09

gnostic skrev:Jeg tror folk har misforstået mit trådoplæg.

Der er også en jødisk ting med en der bygger et menneske ud af ler. Hvor lermanden bliver en slags tjener for ham der laver den. En golem hedder sådan en.

Billede
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"