korrekt kommatering

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1639

korrekt kommatering

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2016, 09:05

Vær opmærksom på at Deres reservation ikke er bekræftet før, at De har betalt et depositum.

Ja eller nej?
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Re: korrekt kommatering

Indlægaf Aima » 21. sep 2016, 09:09

'Vær opmærksom på Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum'

Alternativt:
'Vær opmærksom på, Deres reservation ikke er bekræftet, før, De har betalt et depositum'
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1849

Indlægaf Sangius » 21. sep 2016, 09:09

Det ser korrekt ud, efter det grammatiske komma. 'At' er ikke efterfulgt af et udsagnsord, og der er nexus på begge sider af kommaet... :)
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2680

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 09:10

Jeg ville skrive:
Vær opmærksom på, (fordi verbum står i bydeform) Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum.
3
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3446

Indlægaf HappyPaww » 21. sep 2016, 11:48

Der mangler da et "at" efter 'opmærksom på'? Jeg ville skrive sætningen:

Vær opmærksom på at reservationen ikke er bekræftet, før depositum er indbetalt.

Så bliver sætningen enklere, og ikke så stiv med "De/Deres" osv.
1
abcd
Kort karma: 12
Likede indlæg: 169

Indlægaf abcd » 21. sep 2016, 12:21

Nej. Der er to korrekte måder at kommatere den sætning på. Enten med startkommaer:

Vær opmærksom på, at Deres reservation ikke er bekræftet, før at De har betalt et depositum.

Eller uden:

Vær opmærksom på at Deres reservation ikke er bekræftet før at De har betalt et depositum.

Med startkommaer skal der være komma efter "Vær opmærksom på" fordi grundleddet er implicit når være er i bydeform (som POCKETKITTEN også skriver).
Senest rettet af abcd 22. sep 2016, 04:09, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. sep 2016, 12:26

POCKETKITTEN skrev:Jeg ville skrive:
Vær opmærksom på, (fordi verbum står i bydeform) Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum.

Jeg er på dette hold.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 79
Likede indlæg: 441

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 16:09

Bare for at være på tværs.

Vær opmærksom på at, Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum.

Man kan godt sætte komma efter "at".
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 16:52

Jeg ville aldrig sætte kommaet efter at. Vend sætningen om.

At Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum, skal De være opmærksom på.

Versus

Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum, skal De være opmærksom på at.
1
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 17:11

POCKETKITTEN skrev:Jeg ville aldrig sætte kommaet efter at. Vend sætningen om.

At Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum, skal De være opmærksom på.

Versus

Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum, skal De være opmærksom på at.

Hvorfor skulle man vende den om? Det kræver jo at du flytter "at" og tilføjer et ekstra "De".

Hvis man skal kunne vende sætninger om, så skal det "at" helt udelades, som du gjorde fra starten.
Pointen er sikkert et eller andet trick i kan bruge når i skriver en masse, det er jo godt at have den slags :)

Men i den oprindelige sætning kunne der godt stå et "at", med et komma bagefter.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 17:24

Hvis sætningen var startet anderledes, så ville jeg også sætte kommaet foran "at"..

Eks.:

De skal være opmærksom på, at Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum.

Men da der indledes anderledes, ville jeg sætte komma efter "at".
Altså:

Vær opmærksom på at, Deres reservation osv...
Senest rettet af Falstria 21. sep 2016, 17:25, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 17:24

Falstria skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg ville aldrig sætte kommaet efter at. Vend sætningen om.

Versus

Hvorfor skulle man vende den om? Det kræver jo at du flytter "at" og tilføjer et ekstra "De".

Hvis man skal kunne vende sætninger om, så skal det "at" helt udelades, som du gjorde fra starten.
Pointen er sikkert et eller andet trick i kan bruge når i skriver en masse, det er jo godt at have den slags :)

Men i den oprindelige sætning kunne der godt stå et "at", med et komma bagefter.

Nej, det kræver det ikke. I princippet står der bare:

At Deres reservation ikke er bekræftet, før De har betalt et depositum, (skal De) vær(e) opmærksom på.

Grundledet (De) er implicit i udsagnsledet, fordi det står i bydeform. Sådan er jeg i hvert fald opdraget grammatisk.

At vende sætningen om er bare et trick til at høre, hvordan sætningen skal deles op. Men ret mig, hvis det ikke kan lade sig gøre i dette tilfælde. Det mener jeg nu godt.
Senest rettet af POCKETKITTEN 21. sep 2016, 17:29, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 17:27

Falstria skrev:Men da der indledes anderledes, ville jeg sætte komma efter "at".
Altså:

Jeg kender ikke nogen regel, der siger, at man skal sætte kommaet anderledes, når "at" står i begyndelsen af sætningen. Hvad er begrundelsen?
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 17:42

POCKETKITTEN skrev:
Falstria skrev:Men da der indledes anderledes, ville jeg sætte komma efter "at".
Altså:

Jeg kender ikke nogen regel, der siger, at man skal sætte kommaet anderledes, når "at" står i begyndelsen af sætningen. Hvad er begrundelsen?

Begrundelsen er at, opdelingen giver mening. Så længe den gør det, kan det ikke være forkert.

Sagde jo også, at det bare var for at være på tværs :-D
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 17:46

Falstria skrev:
POCKETKITTEN skrev:
Altså:

Begrundelsen er at, opdelingen giver mening. Så længe den gør det, kan det ikke være forkert.

Sagde jo også, at det bare var for at være på tværs :-D

Men det gør det jo ikke helt.

"Sætningen giver mening, er begrundelsen at."

Det er det, du skriver, og det giver jo ikke så meget mening. Så kommaet skal før "at" - også i den sætning.

Min humoristiske sans kommer helt til kort, når det kommer til så seriøse emner som korrekt placering af komma - undskyld! :kys:
2

Tilbage til "Sprog"