korrekt kommatering

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Falstria
Kort karma: 79
Likede indlæg: 437

Re: korrekt kommatering

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 17:51

POCKETKITTEN skrev:
Falstria skrev:
POCKETKITTEN skrev:
Falstria skrev:Men da der indledes anderledes, ville jeg sætte komma efter "at".
Altså:

Vær opmærksom på at, Deres reservation osv...

Jeg kender ikke nogen regel, der siger, at man skal sætte kommaet anderledes, når "at" står i begyndelsen af sætningen. Hvad er begrundelsen?

Begrundelsen er at, opdelingen giver mening. Så længe den gør det, kan det ikke være forkert.

Sagde jo også, at det bare var for at være på tværs :-D

Men det gør det jo ikke helt.

"Sætningen giver mening, er begrundelsen at."

Det er det, du skriver, og det giver jo ikke så meget mening. Så kommaet skal før "at" - også i den sætning.

Min humoristiske sans kommer helt til kort, når det kommer til så seriøse emner som korrekt placering af komma - undskyld! :kys:

Næh nu vendte du rundt på det igen, det jeg skrev gav fint mening :) Kommaet kunne erstattes af et kolon, hvorefter der kunne følge en liste af begrundelser, uden at de alle skulle starte med "at". Der kunne have været en tankestreg. Det giver fint mening at holde en pause der, så det kan ikke være forkert at sætte et komma.
Senest rettet af Falstria 21. sep 2016, 18:37, rettet i alt 2 gange.
0
POCKETKITTEN
Kort karma: 206
Likede indlæg: 2642

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 17:54

Jeg bruger sjældent denne kliché, men I rest my case!
1
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4294

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2016, 18:39

Falstria skrev:Det giver fint mening at holde en pause der, så det kan ikke være forkert at sætte et komma.

Der bruges ikke længere pausekomma på dansk.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 18:44

Men Falstria. Da du tidligere skrev:

Falstria skrev:Sagde jo også, at det bare var for at være på tværs :-D

Satte du jo kommaet helt rigtigt. Mener du så, at kommaet kan sættes både før og efter "at" efter eget valg?
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 19:12

Rapfisk skrev:
Falstria skrev:Det giver fint mening at holde en pause der, så det kan ikke være forkert at sætte et komma.

Jo, af alle os der havde vores sidste dansk lektion før 1996 :) Hvor skulle vi have lært at bruge andet?
2
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 19:14

POCKETKITTEN skrev:Men Falstria. Da du tidligere skrev:

Falstria skrev:Sagde jo også, at det bare var for at være på tværs :-D

Satte du jo kommaet helt rigtigt. Mener du så, at kommaet kan sættes både før og efter "at" efter eget valg?

Ja :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4294

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2016, 19:15

Falstria skrev:
Rapfisk skrev:

Jo, af alle os der havde vores sidste dansk lektion før 1996 :) Hvor skulle vi have lært at bruge andet?

Du lærte formodentlig også at sætte grammatisk komma inden 1996.

Derudover kan man jo holde sig ajour ligesom med færdselsloven og alle mulige andre regler.
3
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 19:18

Rapfisk skrev:
Falstria skrev:
Rapfisk skrev:

Du lærte formodentlig også at sætte grammatisk komma inden 1996.

Derudover kan man jo holde sig ajour ligesom med færdselsloven og alle mulige andre regler.

Og jeg vælger ganske frit hvad jeg bruger og hvornår :) en frihed man havde dengang.

Jeg frygter altså ikke komma-politiet ret meget :lol:
0
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 19:20

Men det er måske bare lidt uheldigt at skrive din mening, så den fremstår som et fact, i en tråd, hvor trådstarter har brug for hjælp til at formulere en sætning grammatisk korrekt.
2
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 19:24

POCKETKITTEN skrev:Men det er måske bare lidt uheldigt at skrive din mening, så den fremstår som et fact, i en tråd, hvor trådstarter har brug for hjælp til at formulere en sætning grammatisk korrekt.

Kender du baggrunden for de nye kommaregler? :) meningen var at fjerne så mange af dem som muligt, ikke så meget at lave strikse regler og kontrol med hvor de blev placeret.

Man må sige at projektet fejlede.
0
POCKETKITTEN

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. sep 2016, 19:27

Men det betyder jo ikke, at vi har fået kommaanarki.

Selvom jeg godt forstår, at andre er ligeglade, forstyrrer det mig enormt meget at læse sætninger, hvor kommaerne bare er drysset ud efter forgodtbefindende.
1
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 19:32

POCKETKITTEN skrev:Men det betyder jo ikke, at vi har fået kommaanarki.

Selvom jeg godt forstår, at andre er ligeglade, forstyrrer det mig enormt meget at læse sætninger, hvor kommaerne bare er drysset ud efter forgodtbefindende.

Hvis du ligefrem synes jeg drysser med dem, så grænser det sig da til OCD :lol:

Hvad er da dit argument for at man ikke under nogen omstændigheder må placere kommaet på den plads som jeg tildelte det, udover at du ikke kan læse sætningen baglæns som kontrol?

Håber ikke at du lider af OCD og jeg lige har stukket til et eller andet :genert: synes jo du er sød :lun:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3880

Indlægaf Delfin » 21. sep 2016, 21:54

dykkersild skrev:Vær opmærksom på, at Deres reservation ikke er bekræftet før, (at) De har betalt et depositum.

Ja eller nej?

Der ville jeg sætte dem, og så ville jeg slette 'at' i sidste del af sætningen. Det er overflødigt og lyder tungt.
0
14 11 14 :banan:
Falstria

Indlægaf Falstria » 21. sep 2016, 21:58

Delfin skrev:
dykkersild skrev:Vær opmærksom på, at Deres reservation ikke er bekræftet før, (at) De har betalt et depositum.

Ja eller nej?

Der ville jeg sætte dem, og så ville jeg slette 'at' i sidste del af sætningen. Det er overflødigt og lyder tungt.

Komma'et bagefter "før"?! :panik:
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3880

Indlægaf Delfin » 21. sep 2016, 22:28

Falstria skrev:
Delfin skrev:

Ja eller nej?

Komma'et bagefter "før"?! :panik:

Ups det kommer af at spille klog. Komma før før
1
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Sprog"