Nye Borgerlige's menneskesyn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 418

Re: Nye Borgerlige's menneskesyn

Indlægaf Falstria » 23. sep 2016, 20:47

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Hvorfor har højrepopulisme historisk set altid nydt større vælgeropbakning end venstreintellektuelle?

Intellektuelle er lidt flot sagt....

Hvem skiller sig ud?

Det gav ingen mening. Det er jo budskaberne der tæller, ikke hvilken positur man står i eller hvad slags tøj man har på, ej heller hvorvidt man demonstrerer.

Der er én der skiller sig ud, du skal bare gætte hvem det er.

Anonymous?

Nix.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2865

Indlægaf JoyNips » 23. sep 2016, 20:48

gnostic skrev:
JoyNips skrev:
gnostic skrev:Sport er uinteressant, Nietzsche er interessant, og det er da fuldstændigt indlysende at vi skal respektere og acceptere hinandens medfødte forskelligheder. Eller, dvs. det er kun åbenlyst for mig... åbenbart.

Det her er så ironisk at det er smukt. :-D

Hvorledes?

Lad mig gætte: Du mener at jeg ikke accepterer forskelligheder... men så har du overset dér hvor jeg skrev _medfødte_ forskelligheder.

Nej, det mener jeg absolut ikke, du gør.
Du ser helt bort fra, at folk kan have forskellige talenter og gør dig selv skyldig i netop dét, du beskylder andre for.

Nogle er bogligt begavede, andre sportsligt, andre igen musikalsk. Når du hævder at folk bare kan læse en bog kunne du lige så godt sige, at den tonedøve bare kunne synge rent. Eller at den benløse bare kunne rejse sig og gå. At den psykisk syge bare kunne være normal.
Du omfavner netop IKKE medfødte forskelligheder, når du ignorerer at folks forudsætninger ikke er ens.
5
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Indlægaf gnostic » 23. sep 2016, 20:50

Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Hvorfor har højrepopulisme historisk set altid nydt større vælgeropbakning end venstreintellektuelle?

Hvem skiller sig ud?

Det gav ingen mening. Det er jo budskaberne der tæller, ikke hvilken positur man står i eller hvad slags tøj man har på, ej heller hvorvidt man demonstrerer.

Anonymous?

Nix.

Martin Luther King?
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 23. sep 2016, 20:52

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:

Hvem skiller sig ud?

Anonymous?

Nix.

Martin Luther King?

Nope.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4273

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2016, 20:53

Jeg interesserer mig mere for filosofi end de fleste (og har en universitetsgrad i faget) og mindre for sport end mange. Alligevel kan jeg tale mere med om det nyligt overståede OL end om de nyeste trends inden for kontinental filosofi. Simpelthen fordi det er lettere og tager mindre tid at sætte sig ind i sportsresultater. Derudover taler sport (når det er bedst) til folks følelser. Det synes jeg ikke er mindre fint eller relevant, sådan overordnet set.

Således talte Zarathustra er et fantastisk stykke litteratur, men det er 120 år gammelt, og på den måde forstår jeg godt de mange, det prioriterer nutiden og det let tilgængelige og relationsskabende.
3
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. sep 2016, 20:54

JoyNips skrev:
gnostic skrev:
JoyNips skrev:
gnostic skrev:Sport er uinteressant, Nietzsche er interessant, og det er da fuldstændigt indlysende at vi skal respektere og acceptere hinandens medfødte forskelligheder. Eller, dvs. det er kun åbenlyst for mig... åbenbart.

Det her er så ironisk at det er smukt. :-D

Hvorledes?

Lad mig gætte: Du mener at jeg ikke accepterer forskelligheder... men så har du overset dér hvor jeg skrev _medfødte_ forskelligheder.

Nej, det mener jeg absolut ikke, du gør.
Du ser helt bort fra, at folk kan have forskellige talenter og gør dig selv skyldig i netop dét, du beskylder andre for.

Nogle er bogligt begavede, andre sportsligt, andre igen musikalsk. Når du hævder at folk bare kan læse en bog kunne du lige så godt sige, at den tonedøve bare kunne synge rent. Eller at den benløse bare kunne rejse sig og gå. At den psykisk syge bare kunne være normal.
Du omfavner netop IKKE medfødte forskelligheder, når du ignorerer at folks forudsætninger ikke er ens.

Det var verden som jeg så den. Når du nu fortæller mig, at det ikke er sådan fat (og jeg nu tænker efter, f.eks. ordblinde) kan jeg godt selv se at man ikke bare kan læse en bog. Og det respekterer og accepterer jeg også.

Men det er ikke ensbetydende med at jeg kan forstå det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. sep 2016, 20:55

Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:

Hvem skiller sig ud?

Anonymous?

Nix.

Martin Luther King?

Nope.

Jeg giver op. Giv mig svaret :)
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 23. sep 2016, 20:57

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:

Hvem skiller sig ud?

Anonymous?

Nix.

Martin Luther King?

Nope.

Jeg giver op. Giv mig svaret :)

Nej, det ville du ikke blive klogere af.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. sep 2016, 20:59

Rapfisk skrev:Jeg interesserer mig mere for filosofi end de fleste (og har en universitetsgrad i faget) og mindre for sport end mange. Alligevel kan jeg tale mere med om det nyligt overståede OL end om de nyeste trends inden for kontinental filosofi. Simpelthen fordi det er lettere og tager mindre tid at sætte sig ind i sportsresultater. Derudover taler sport (når det er bedst) til folks følelser. Det synes jeg ikke er mindre fint eller relevant, sådan overordnet set.

Således talte Zarathustra er et fantastisk stykke litteratur, men det er 120 år gammelt, og på den måde forstår jeg godt de mange, det prioriterer nutiden og det let tilgængelige og relationsskabende.

Det er det jeg ikke forstår. F.eks. hvilke følelser er der i sport? Jeg har engang (for lang tid siden) været tvunget til at se en sportskamp. Jeg kedede mig mens alle andre jublede og buehede. Men da jeg læste om Sokrates' forsvarstale i Platons samlede værker bd. 1 blev jeg dybt oprørt og vred og jeg kunne med det samme koble til nutiden og hvad Nye Borgerlige står for og andre populister.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4094

Indlægaf Viskelæder » 23. sep 2016, 21:04

gnostic skrev:
Viskelæder skrev:
gnostic skrev:
Viskelæder skrev:Det er jo din 100% subjektive holdning om sport og filosofi og ikke en objektiv sandhed.

Men mit spørgsmål går på:

Hvorfor er min subjektive holdning i så klar en minoritet i forhold til alle andres subjektive holdninger?

Fordi din subjektive holdning er farvet af en fejlslagen logik.

Vil du gøre mig den tjeneste at fortælle på hvilken måde min logik i denne sag fejler?

Jeg synes, JoyNips forklarer det godt :)
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. sep 2016, 21:05

Så konklusionen på det må være:

1. Nye Borgerlige, DF, Konservative, Liberal Alliance og Venstre appellerer til den brede befolkning.

2. Jeg forstår kun sjældent andre mennesker.

3. Ergo forstår jeg ikke borgerlige partier.
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2016, 21:15

gnostic skrev:
Rapfisk skrev:Jeg interesserer mig mere for filosofi end de fleste (og har en universitetsgrad i faget) og mindre for sport end mange. Alligevel kan jeg tale mere med om det nyligt overståede OL end om de nyeste trends inden for kontinental filosofi. Simpelthen fordi det er lettere og tager mindre tid at sætte sig ind i sportsresultater. Derudover taler sport (når det er bedst) til folks følelser. Det synes jeg ikke er mindre fint eller relevant, sådan overordnet set.

Det er det jeg ikke forstår. F.eks. hvilke følelser er der i sport? Jeg har engang (for lang tid siden) været tvunget til at se en sportskamp. Jeg kedede mig mens alle andre jublede og buehede. Men da jeg læste om Sokrates' forsvarstale i Platons samlede værker bd. 1 blev jeg dybt oprørt og vred og jeg kunne med det samme koble til nutiden og hvad Nye Borgerlige står for og andre populister.

Jeg er ikke den bedste til at forklare det, men jeg tror heller ikke, at det er vigtigt at forstå det. Det er fint bare at vide og respektere, at sådan har mange andre mennesker det.

Derudover: Hvis du ser en stærk sammenhæng mellem Sokrates' forsvarstale og Nye Borgerlige, læser du for meget ind i den. Jeg fristes til at mene, at du har forstået begge dele dårligt.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2016, 21:19

gnostic skrev:Så konklusionen på det må være:

1. Nye Borgerlige, DF, Konservative, Liberal Alliance og Venstre appellerer til den brede befolkning.

2. Jeg forstår kun sjældent andre mennesker.

3. Ergo forstår jeg ikke borgerlige partier.

Er det tre separate konklusioner? For den tredje sætning følger ikke af de første to, hvis de skulle være præmisser.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. sep 2016, 21:23

Rapfisk skrev:
gnostic skrev:

Jeg er ikke den bedste til at forklare det, men jeg tror heller ikke, at det er vigtigt at forstå det. Det er fint bare at vide og respektere, at sådan har mange andre mennesker det.

Derudover: Hvis du ser en stærk sammenhæng mellem Sokrates' forsvarstale og Nye Borgerlige, læser du for meget ind i den. Jeg fristes til at mene, at du har forstået begge dele dårligt.

Jeg ser ikke nødvendigvis en stærk sammenhæng. Men Sokrates stod anklaget for "at være klog", hvilket han naturligvis anfægtede og det var anklager om klogskab samt den mere alvorlige anklage om at han havde "beskæftiget sig med naturvidenskab" han måtte forsvare sig imod.

Det er deri jeg ser sammenhængen mellem Nye Borgerlige, som jeg frygter vil lægge bånd på intellektuelle fag herunder filosofi og naturvidenskab (for at fremme kristendomslære) samt det at Pernille Vermund havde sagt at hun foretrak en lavtlønnet filippiner fremfor en højtuddannet muslim.

Dvs. Nye Borgerlige er åbenbart, som jeg forstår det, modstandere af viden, videnskab, filosofi eller lign. og foretrækker måske troen på en "intelligent designer". Det kunne lige passe ind i Nye Borgerlige, da de er Danmarks svar på Tea Party-bevægelsen.
Senest rettet af gnostic 23. sep 2016, 21:29, rettet i alt 2 gange.
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 23. sep 2016, 21:24

Falstria skrev:
gnostic skrev:Jeg giver op. Giv mig svaret :)

Nej, det ville du ikke blive klogere af.

Du skal selv tænke dig frem til svaret, ellers har du ikke noget ud af øvelsen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"