Brintbiler - er de et realistisk alternativ?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
ExCoastal
Indlæg: 223
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 39
Likede indlæg: 331

Brintbiler - er de et realistisk alternativ?

Indlægaf ExCoastal » 23. sep 2016, 18:15

Toyota har med stor fanfare lanceret deres brintbil, Toyota Mirai. Med et pænt stort net af tankstationer, der har brint til rådighed allerede på plads, virker det til at være et alternativ, som virker muligt rent praktisk.

https://ssl.toyota.com/mirai/fcv.html

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.
- Rækkevidde på omring 500 km
- Nul udstødningsgasser
- Gratis brændstof i 3 år
- Opfyldning på 5 minutter
- Rimeligt udvalg af tankstationer
- Adgang til HOV (high occupancy vehicle) baner

Spørgsmålet er nok, tør man køre i en brintbil? Toyota lover at tanken kan holde til et kraftigt sammenstød, men alligevel....
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 620
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Re: Brintbiler - er de et realistisk alternativ?

Indlægaf Tux » 23. sep 2016, 18:28

Sikkerheden ville jeg ikke bekymre mig så meget om, den tror jeg bestemt der er styr på.

Spørgsmålet er mere om brint kan produceres på en tilstrækkelig effektiv måde til at det er rentabelt..
0
Falstria
Indlæg: 1058
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 77
Likede indlæg: 415

Re: Brintbiler - er de et realistisk alternativ?

Indlægaf Falstria » 23. sep 2016, 18:34

Det eneste der sker ved hul i tanken, er at brinten fordufter. Det er mere sikkert end ved hul i tanken på en benzin eller diesel bil.


Både el-biler og brint-biler kræver en uhyggelig masse elektricitet, som man kunne forsvare ved benyttelse af kernekraft.

Uden kernekraft så er ingen af delene et reelt alternativ til olie, da det er afhængigt af kulkraft.
0
Lover-Moses
Indlæg: 39
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 2
Likede indlæg: 19

Re: Brintbiler - er de et realistisk alternativ?

Indlægaf Lover-Moses » 23. sep 2016, 21:01

Falstria skrev:Det eneste der sker ved hul i tanken, er at brinten fordufter. Det er mere sikkert end ved hul i tanken på en benzin eller diesel bil.


Både el-biler og brint-biler kræver en uhyggelig masse elektricitet, som man kunne forsvare ved benyttelse af kernekraft.

Uden kernekraft så er ingen af delene et reelt alternativ til olie, da det er afhængigt af kulkraft.


Vi har jo også en masse vindenergi.

Personligt tror jeg mere på brintbiler end på konventionelle elbiler, da brintbiler netop kan tankes som normalt, hvor en elbil har brug for elnettet til at lade. Desuden er der ikke nok ædelmetaller i verden til, at producere alle de batterier der skal bruges, hvis hele verden gik over til elbiler.
0
Falstria
Indlæg: 1058
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 77
Likede indlæg: 415

Re: Brintbiler - er de et realistisk alternativ?

Indlægaf Falstria » 23. sep 2016, 21:10

Lover-Moses skrev:
Falstria skrev:Det eneste der sker ved hul i tanken, er at brinten fordufter. Det er mere sikkert end ved hul i tanken på en benzin eller diesel bil.


Både el-biler og brint-biler kræver en uhyggelig masse elektricitet, som man kunne forsvare ved benyttelse af kernekraft.

Uden kernekraft så er ingen af delene et reelt alternativ til olie, da det er afhængigt af kulkraft.


Vi har jo også en masse vindenergi.

Personligt tror jeg mere på brintbiler end på konventionelle elbiler, da brintbiler netop kan tankes som normalt, hvor en elbil har brug for elnettet til at lade. Desuden er der ikke nok ædelmetaller i verden til, at producere alle de batterier der skal bruges, hvis hele verden gik over til elbiler.


Det har vi kun når det blæser, og der er ikke en masse af den, der er mindre end vi bruger det meste af tiden. Grundlasten er stadig kulkraft.

Brintbiler er mere afhængige af elnettet, når det kommer til fremstilling af brint, grundet den lave effektivitet ved elektrolyse. Men har fordelen mht. distribution og optankning.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"