Nedgøre sin egen race (og andres)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Jørn » 24. sep 2016, 11:33

Jeg synes IKKE man skal nedgøre andre racer ved at kalde dem noget negativt. På grund af hudfarven.

Og jeg synes, heller IKKE, man skal nedgøre sin egen race ved at kalde den "Grise-farvet" eller "Bleg-fed" ...

Det har jeg lagt mærke til, at visse "progressive", "pære-danskere" gør ...

Det bryder jeg mig IKKE om. Selv om, ja jeg og mange andre danskere er "grise-farvet". Mere eller mindre. På nær om sommeren, hvor vi er mere solbrændte.

Men er jeg for sart ?
:fløjt:
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 433

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Falstria » 24. sep 2016, 11:46

Det er ikke bare dig der er sart, grisene protesterer også.

Billede
4
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9667

Indlægaf kidkomb » 24. sep 2016, 12:01

Jeg elsker grise :love:

Dem alle sammen.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Wizzze
Likede indlæg: 6745

Indlægaf Wizzze » 24. sep 2016, 12:11

kidkomb skrev:Jeg elsker grise :love:

Dem alle sammen.

Hvem gør ikke det??
De har jo trods alt givet os bacon :-D whats not to love? :love:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 24. sep 2016, 13:58

Wizzze skrev:

Dem alle sammen.

Hvem gør ikke det??

Jo, jo, bevares, men de er også søde og intelligente og interessante og kommer i alle farver og former.
-See what I did there?
2
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 142
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1423

Indlægaf vUlpeS » 25. sep 2016, 15:02

Så længe der kan skelnes, vil der være prædikater af stueren hhv knap så stueren karakter, ligeledes racisme.

Giv det nogle få hundrede år, så skulle det gerne blive helt umuligt at se forskel. De dominante gener for sort hår og mørk lød vil med stor sikkerhed tage over, og fremtidens menneske vil være en slags mulat.

Blegfed har intet med race at gøre som sådan. Udtrykket dækker over en kaukasisk person, der foretrækker kartoffelchips frem for solskin.
1
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 25. sep 2016, 22:30

Jørn skrev:Jeg synes IKKE man skal nedgøre andre racer ved at kalde dem noget negativt. På grund af hudfarven.

Og jeg synes, heller IKKE, man skal nedgøre sin egen race ved at kalde den "Grise-farvet" eller "Bleg-fed" ...

Det bryder jeg mig IKKE om. Selv om, ja jeg og mange andre danskere er "grise-farvet". Mere eller mindre. På nær om sommeren, hvor vi er mere solbrændte.

Men er jeg for sart ?

Personligt er jeg ret ligeglad med ovenstående.
Det skal nok ses i en historisk kontekst : "vi" mødte de "mørke" og benævnede dem, og de gjorde jo tilsvarende. Altså indianerne "rødhuder" og de hvide= "blegansigter"

Jeg ser derfor ikke opfattelsen af mig som negativ eller racistisk.

Nu mener jeg så at det med "racer" og benævnelsen skyldes udvidenhed på et højere plan.
Altså en 8. generations sydafrikaner kan jo sagtens være "hvid" og tilsvarende være "mørk" - hvad er ok der?

Men som "hvid" dansker kan jeg godt forholde mig til de "grisefarvede" hvilket typisk er englændere på charterferie, der har ligget for længe i solen. Det kan godt give opfattelsen af at nedgøre sin "race" pga hudfarven, men altså man har sgu et biologisk argument, der sparker røv i det tilfælde.
:lol:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3854

Indlægaf Delfin » 25. sep 2016, 22:45

Jørn skrev:Jeg synes IKKE man skal nedgøre andre racer ved at kalde dem noget negativt. På grund af hudfarven.

Men er jeg for sart ?

Ja du er for sart
Der er da ikke noget galt i at være grisefarvet, så hvordan kan det nedgøre min "race" :forvirret:
0
14 11 14 :banan:
ExCoastal
Kort karma: 40
Likede indlæg: 344

Indlægaf ExCoastal » 26. sep 2016, 02:14

Du er alt for sart.

Vi må og skal kunne gøre grin med os selv, og der er jo ingen andre, der kan gøre det bedre. Så jeg har det fint med blegfed eller leverpostejfarvet.

Tænk over det. Stand up komikere over hele verden bruger deres egen etniske gruppe til at lave sjov med dem selv, og vi danskere har absolut masser af materiale, som vi kan bruge. Grisen er ret oplagt....
1
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1529

Indlægaf Bad Samaritan » 26. sep 2016, 04:31

kidkomb skrev:
Wizzze skrev:

Dem alle sammen.

Hvem gør ikke det??

Jo, jo, bevares, men de er også søde og intelligente og interessante og kommer i alle farver og former.

... og grunden til at millioner af grise slagtes hvert år uden nævneværdige indvendinger er, at ligegyldigt hvor meget de så end føjer landmanden og gør som han beder dem om, så vil de stadigvæk bare blive betragtet som dumme svin, alle som én - og hvis nogen kan tjene nok på det, så vil der altid kunne finds plads til dem på kreaturvognene.

See what I did there? :)
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 26. sep 2016, 08:05

Bad Samaritan skrev:
kidkomb skrev:
Wizzze skrev:

Dem alle sammen.

Hvem gør ikke det??

... og grunden til at millioner af grise slagtes hvert år uden nævneværdige indvendinger er, at ligegyldigt hvor meget de så end føjer landmanden og gør som han beder dem om, så vil de stadigvæk bare blive betragtet som dumme svin, alle som én - og hvis nogen kan tjene nok på det, så vil der altid kunne finds plads til dem på kreaturvognene.

See what I did there? :)

Gud fader bevares. Det må ikke være sjovt at være så bitter.
Jeg er ikke sikker på om du misforstod meningen med mit indlæg eller om du bare skulle klemme lidt galde ud mellem sidebenene.
Og så er jeg i øvrigt ikke sikker på om du indikererer at jeg er ligeglad med flygtninge eller grise. Muligvis begge dele.
Uanset er det en tåbelig antagelse og en urar måde at gøre det på.
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 18
Likede indlæg: 321

Indlægaf Nicolait » 26. sep 2016, 16:11

Hvor mange racer findes der da, og hvordan ser den eventuelle taksonomi ud?

Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Clade: Synapsida
Class: Mammalia
Order: Primates
Suborder: Haplorhini
Family: Hominidae
Genus: Homo
Species: H. sapiens
Binomial name: Homo sapiens
Subspecies:Homo sapiens sapiens

?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2095

Indlægaf eks-Maupassant » 26. sep 2016, 21:03

Nicolait skrev:Hvor mange racer findes der da, og hvordan ser den eventuelle taksonomi ud?

?

Det er der næppe enighed om, og forskningen i emnet har af velkendte politiske grunde været meget diskret siden anden verdenskrig :)

Jeg tror mere begrebet håndteres ad hoc i vesten, hvis man f.eks. vil beskrive noget ved buskmænd ift. andre lokale grupper (bantuer vel), mere end at man prøver at tegne et kort over alle racerne.
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 18
Likede indlæg: 321

Indlægaf Nicolait » 28. sep 2016, 19:28

eks-Maupassant skrev:
Nicolait skrev:Hvor mange racer findes der da, og hvordan ser den eventuelle taksonomi ud?

?

Det er der næppe enighed om, og forskningen i emnet har af velkendte politiske grunde været meget diskret siden anden verdenskrig :)

Jeg tror mere begrebet håndteres ad hoc i vesten, hvis man f.eks. vil beskrive noget ved buskmænd ift. andre lokale grupper (bantuer vel), mere end at man prøver at tegne et kort over alle racerne.

Jeg synes ellers, at videnskaben er god til at kalde en spade for en spade, hvis det er det rigtige, uden at skulle falde ned i støvet for det politisk korrekte.

At man desværre gennem en længere periode har brugt betegnelse "race" forkert, gør det ikke rigtigt biologisk. Så gør man jo bare sig selv en bjørnetjeneste. :lol2:

Når man læser i litteraturen, er der stor enighed om at menneskeheden består af en race.

Britannica skriver bl.a. at ideen om, at vi består af forskellige særegnede grupper på grund af fysiske og adfærdsmæssige forskelle er blevet afvist. Genetiske studier i den sene del af det 20. århundrede afviste, at der findes biologisk set forskellige racer. Derimod er "racebegrebet" opstået som et kulturelt fænomen, som udsprang af folks holdninger og ideer, som følge af vestlige verdens erobringer i begyndelsen af det 15. århundrede og frem.
Videnskaben er kommet frem til at de fysiske variationer i menneskeheden ikke passer ind i racemodellen, da der er overlap mellem fysiske variationer grupper imellem. Samtidig er der ingen gener, som gør at man kan udskille forskellige grupper i selvstændige racer.
Faktisk har DNA analyser vist, at mennesker har flere genetiske fællestræk end der er genetiske forskelle. Den genetiske forskel på mennesker er under 1%. Forskere har derfor konkluderet, da de ikke har kunnet indsætte mennesker i forskellige grupper genetisk, at begrebet "race" ikke har nogen biologisk gyldighed.
Endvidere skriver Britannica at undersøgelser fra USA har vist at personer som udpeget som "african-americans" ikke deler fælles fysiske træk. Der er større variation i hudfarve, hårfarve, tekstur, ansigtstræk og kropsbygning og andre fysiske træk end en hver anden gruppe, der er blevet slået sammen til at udgøre en identificerbar individuel "race".

Wikipedia bruger termen anatomically modern humans, som dækker over medlemmer af arten homo sapiens sapiens som dækker alle nulevende mennesker. Inden for denne art findes der forskellige fysiske træk, som kaldes fænotyper. Disse er udtryk for visuelle forskelle af summen af de egenskaber hos et individ, der kan iagttages ved fotografering, måling og vejning m.m., men det gør det ikke til forskellige racer. Der er således tale om variationer i den samme art.

Så jeg kan passende gentage mig selv; hvilke racer findes der da, og hvordan ser den eventuelle taksonomi ud? :)
Senest rettet af Nicolait 28. sep 2016, 22:29, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 28. sep 2016, 19:53

Ok...jeg trumfer...
Mennesket er det mest åndsstupide kræ på jordens overflade (ingen nævnt, ingen glemt)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"