Pauser på arbejdspladsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2897

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf JoyNips » 26. sep 2016, 08:28

Tux skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.

Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)

... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.

Lige præcis. Vi arbejder ud fra resultatmål, ikke timeløn.

Jamen så er din betalte frokostpause vel bare fiktiv og ligegyldig? Når antal arbejdstimer åbenbart ikke har noget med din løn at gøre..

Nej. Min arbejdstid er 37 t/ugentligt inkl. frokostpause. Jeg arbejder ikke på hverken timelønsbasis eller har vagter.

Og så gider jeg egentlig ikke at bruge mere krudt på skulle stå på mål for dine insinuationer om snyd med arbejdstid eller løn.
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 699

Indlægaf Tux » 26. sep 2016, 08:47

JoyNips skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.

Jamen så er din betalte frokostpause vel bare fiktiv og ligegyldig? Når antal arbejdstimer åbenbart ikke har noget med din løn at gøre..

Nej. Min arbejdstid er 37 t/ugentligt inkl. frokostpause. Jeg arbejder ikke på hverken timelønsbasis eller har vagter.

Og så gider jeg egentlig ikke at bruge mere krudt på skulle stå på mål for dine insinuationer om snyd med arbejdstid eller løn.

Men så er du jo netop ikke lønnet udelukkende på baggrund af hvad du præsterer.

Det var nu ikke for at beskylde dig for noget, men mere for at sige at i den fiktive situation, hvor man ikke må holde pauser i løbet af dagen (skemalagte eller ikke), uden at lægge det til i den sidste ende så ville det være "snyd" hvis man holdt pause i løbet af dagen alligevet.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5874

Indlægaf Dikus » 26. sep 2016, 08:52

Men helt ærligt: Når I har en håndværker ude, vil I så betale for, han ud over de nødvendige pauser holder sladrepause?

Jeg kan ærligt sige, jeg aldrig har faktureret en privat sladresektion videre til en kunde... og at jeg er ret sikker på, det ikke ville give point.
1
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2897

Indlægaf JoyNips » 26. sep 2016, 09:07

Tux skrev:
JoyNips skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:

Men så er du jo netop ikke lønnet udelukkende på baggrund af hvad du præsterer.

Det har jeg heller aldrig skrevet at jeg er.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 26. sep 2016, 09:34

Jeg har principielt betalt frokostpause som offentligt ansat sygeplejerske, og hører tit fra især detailansatte venner, hvor "gode forhold" det er. Der er bare lige det, at jeg aldrig rigtigt HAR den pause. Jeg spiser 9 ud af 10 dage enten slet ikke frokost eller også spiser jeg den foran en skærm, mens jeg dokumenterer, har konference eller planlægger næste dag.
"kaffepauser"/eftermiddagspause kan det muligvis se ud for pårørende som om jeg har. Rent praktisk sker der det i mine "pauser", at jeg drikker en kop kaffe, mens jeg skriver ernæringsplaner, sondeudregninger, sårplejeplaner, udskrivningsplaner eller diskuterer en akut dårlig patient med en kollega. Og jeg "sidder bare foran computeren" som en pårørende udtrykte det forleden - meget fortørnet. Men det er faktisk også en del af mit job, som jeg SKAL udføre...
Toiletbesøg er noget jeg har tid til enkelte særligt rolige arbejdsdage, ellers klares det før og efter job (8 timers vagter) eller på 30 sekunder inkl håndvask, hvis det slet ikke går at holde sig.

Og det er ikke fordi jeg arbejder på en ekstraordinært travl afdeling. Sådan er det bare. Og jeg kan godt holde til det. Jeg synes, det er fedt at have travlt og lære en masse, og jeg er ung og frisk. Men hold kæft, det er hårdt for mine ældre kollegaer. Og der kan simpelthen ikke skæres mere.
Hvis de meldte det ud hos os, ville jeg bare grine, for det ville ikke ændre noget som helst andet end på papiret...
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Oveditlevsen
Kort karma: 21
Likede indlæg: 408

Indlægaf Oveditlevsen » 26. sep 2016, 11:17

Det er godt nok svært at skære alle arbejdspladser over en kam mht. pauser. Men så længe det aftalte output bliver leveret til tiden, er der nok ikke så meget at komme efter. Det her micromanagement burde ikke være nødvendigt hvis en leder har tillid til sine ansatte, for en person er vel ikke ansat hvis lederen ikke stoler på at vedkommende passer sit job.

Igen tillid er godt men kontrol er bedre som f.eks new public management har ikke gjort noget godt for nogen, medmindre djøfferne tælles med :rulle:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. sep 2016, 12:40

Delfin skrev:Jeg ville forvente, at voksne mennesker er ansvarlige nok til at administrere deres job og tid. Det var også min oplevelse af de ansatte, da jeg svingede rundt om en afd i min kommune i et års tid, men du lyder til at have en eller anden insideviden om den specifikke arbejdsplads.

Det er de for så vidt også. De her personalegoder fjernes ikke fordi de ikke kan administrere det, men fordi de helt ekstraordinært fik et tab på 100 millioner - primært pga. ting, de ikke selv er herre over. Faldende indbyggertal, indtægter der er forsinkede pga. Femern-forbindelsens forsinkelse, osv.. De her tiltag vurderes så at kunne give omkring 8 millioner i gevinst.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"