Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 253

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Jasmin » 29. sep 2016, 11:56

Vi skal udfordre Islam kvindesyn, på samme måde som man førhen også har kritiseret det jødisk-kristne kvindesyn. Men den danske kvindebevægelse gjorde meget mere end at udfordre det kristne kvindesyn. Den anskuede kvindeundertrykkelsen ud fra mange forskellige vinkler, herunder også socialklasse, økonomi og adgangen til arbejdsmarkedet. Men i forhold til minoritetskvinder ser det ud som om det kun handler om religion, og det er en reducerende forenkling, mener jeg.

Vi må også erkende, at vi også står over for kvinder, som gør alt det, vi siger de skal i integrationens navn: De uddanner sig, de vil ud på arbejdsmarkedet, og de vil have en plads i det offentlige rum. Og så accepterer vi dem alligevel ikke, fordi de bærer tørklæde. Man kan selvfølgelig sige, at så kan de bare tage det af. Men vi er også nødt til at lytte til de muslimske kvinder selv, når de siger, at de kan bære tørklæde som en strategi til at opnå mere frihed, og at de finder ligestilling og feminisme i islam.
4
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1558

Indlægaf Bad Samaritan » 29. sep 2016, 13:38

Precaseptica skrev:
Bad Samaritan skrev:Formynderisk og nedladende i tiende potens. Den danske presse har en underlig fascination med de dér historier, hvor en politiker eller samfundsdebattør med anden etnisk baggrund "gør op" med et eller andet "kulturelt bagland", helt uagtet at de ikke har en skid til fælles med de mennesker, de kloger sig på - og så bliver de helt by default udnævnt til 'mellemøsteksperter', alene fordi de er... well.. mellemøstlige. Geeti taler om "medsøstre" og what not - som om hun har den første fucking ting til fælles med bare en håndfuld af de indvandrerpiger, hendes forslag vil gøre livet sværere for.

Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor folk ikke bare som noget af det første, kan spørge sig selv om alle de her smarte lovforslag kommer til at gøre livet nemmere eller sværere for de mennesker, det handler om, når de bringes til torvs. Jeg mener, hvad REGNER hun med at der vil ske? At hendes solidaritetserklæring og et lovforslag, som kriminaliserer religiøst betinget damemode, samtidig med at det pålægger lærere og personale at skulle lege anti-religiøst politi for staten, sådan på magisk vis bare skulle få pigerne til at smide tørklædet? At det ikke også ville føre en bølge af ungdomsoprør og måske endda religiøs konservatisme m ed sig?

Jeg mener, come on! De klarer sig pissegodt i uddannelsesstatistikkerne, og om noget vil det her stupide shit da få dem - et hvilket som helst intelligent menneske, egentlig - til at spørge sig selv, om de skal uddanne sig på dem selv eller andres præmisser. Worst case fører det til oprettelsen af parallel-institutioner og religiøse skoler - og det troede jeg sådan set var det, man allerhelst ville undgå?

Godt indspark. Så af pragmatiske hensyn til om forbuddet bringer det med sig man håber på bør man lade være?

Ja, pretty much. :)

... og så er det jo også åndsvagt i og med at det slet ikke er nødvendigt. De unge (ofte tørklædebærende) teenagepiger vi taler om her, er mønsterbryderne. De isolerer sig ikke i etnoreligiøse fælleskaber og fravælger hverken skole eller uddannelse. Tværtimod. Så hvorfor gøre tilværelsen sværere for dem med alle mulige forbud? If it ain't broke, don't fix it. ;)
3
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 29. sep 2016, 19:16

Jasmin skrev:
Akehurst2 skrev:Nu var spørgsmålet ikke til mig, men jeg er enig i, at tørklædet er et negativt symbol.

Jeg synes, det symboliserer manglende ligestilling, når kvinder skal dække sig til, mens mænd kan gå klædt som de vil.

Så synes jeg, det symboliserer et forkert syn på mænds evne til selvkontrol, at de åbenbart ikke kan styre sig, hvis kvinder ikke dækkes til.

Og så ser jeg negativt på tørklæder fordi jeg ved, at nogle kvinder tvinges til at bære dem - selvom det ikke er dem alle.

avdotja skrev:Underkastelse og ærbarhed.

Findes der muslimske kvinder som bliver undertrykt? Ja, det gør det.

Men at fokuserer på tørklædet, er ikke den måde man skal starte en ligestillingskamp. En undertrykt kvinde bliver aldrig ligestillet af få frataget sit tørklæde. En del etniske kvinder står overfor langt mere alvorlige problemer, som tørklædedebatten er med til at sløre.

Er man født ind i en gammeldags og kontrollerende patriarkalsk familie, så er det ikke sjovt at være kvinde og det er uanset hvilken religion man tilhører. Sådanne kvinder skal have mulighed for hjælp, vejledning og oplysning så de selv kan vælge deres eget liv. De midler skal vi som samfund stille til rådighed hvis vi vil dette til livs.

Jeg har mødt mange som selv mener at de er skam tolerante, går ind for ytringsfrihed og religionsfrihed og respekt for sine medmennesker, men spørger man dem om hvad deres holdning til tørklæder og Burka er…..! Så hvis man har sympati for disse kvinders frihedskamp, så drop tørklædedebatten og fokuser på de konkrete tiltag, der kan promovere kvinders frihed.

Og så er det ikke kun kvinder som dækker deres ansigter. I Mali, Niger, Burkina Faso, Algeriet og Libyen bor der ca. fem millioner muslimske Tuareger og de har den tradition, at mænd skal være tildækket og bære "Tagelmust" et tørklæde som dækker hår, næse og mund. Kvinderne dækker ikke deres ansigter.

Så det med at de distancerer sig fra det danske samfund, det har vi sgu selv en stor andel i. Det de har brug for er ikke vores fordømmende blik, men derimod vores udstrakte hånd.

Undskyld, men jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg? Jeg skrev netop at staten bør blande sig fuldstændigt uden om folks tøjvalg.
1
Brugeravatar
Jasmin

Indlægaf Jasmin » 30. sep 2016, 08:46

Nej, det skal staten ikke. Og det skal vi andre heller ikke så længe det er selvvalgt.
Men dem som ikke selv har valgt det, skal ikke mødes med fordømmelse af enhver Google ekspert på muslimske kvinder.

(Sagt generelt og ikke påmøntet nogen bestemt her)
1
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 79
Likede indlæg: 441

Indlægaf Falstria » 30. sep 2016, 18:25

Jasmin skrev:Nej, det skal staten ikke. Og det skal vi andre heller ikke så længe det er selvvalgt.
Men dem som ikke selv har valgt det, skal ikke mødes med fordømmelse af enhver Google ekspert på muslimske kvinder.

Staten skal ikke. Vi andre derimod må godt.

På samme måde som det kan være sociale strukturer der får folk til at iklæde sig rituelle dragter i hverdagen, hvis de er omgivet kun af folk der opfordrer til dette, så kan det være sociale strukture der får dem til at afklæde sig den rituelle dragt igen, når de møder andre mennesker der synes det ser dumt og tosset ud.

Et tørklæde er ikke noget særligt, det kan både være et fashion item, et politisk statement eller et religiøst. Jeg synes faktisk ofte de er pæne og pigerne der bær dem ser jo også ofte søde ud. Der er så visse steder hvor man ikke må bære hovedbeklædning, det omfatter naturligvis også tørklæder.

De der teletubbier der render rundt i telt derimod, det kan jeg overhovedet ikke tage seriøst, såvel som med en masse anden udklædning der ser dumt og fjollet ud, er det ikke noget man skal rende rundt i til hverdag. Hvis man gør, så bliver der grinet og joket om det, det hører jeg også muslimer gøre. Burka, turban og snabelsko, lederhosen, folkedanserdragt, alle de der rituelle dragter skal bare holdes til når der udføres rituelle handlinger, det er ikke en rituel handling at handle ind i Netto eller tage på stranden.
1
Brugeravatar
Jasmin

Indlægaf Jasmin » 1. okt 2016, 12:30

Falstria skrev:Staten skal ikke. Vi andre derimod må godt.
Ja, den ret har du. Du har også retten til at lade være.

Falstria skrev:På samme måde som det kan være sociale strukturer der får folk til at iklæde sig rituelle dragter i hverdagen, hvis de er omgivet kun af folk der opfordrer til dette, så kan det være sociale strukture der får dem til at afklæde sig den rituelle dragt igen, når de møder andre mennesker der synes det ser dumt og tosset ud.
Hvis man ikke kan rumme hvordan andre mennesker klæder sig, så må man sgu arbejde lidt med sig selv.

Falstria skrev:Et tørklæde er ikke noget særligt, det kan både være et fashion item, et politisk statement eller et religiøst. Jeg synes faktisk ofte de er pæne og pigerne der bær dem ser jo også ofte søde ud. Der er så visse steder hvor man ikke må bære hovedbeklædning, det omfatter naturligvis også tørklæder.
Langt de fleste muslimske kvinder jeg kender, anerkender at der er jobs hvor et tørklæde udgør en sikkerhedsmæssig eller sundhedsmæssig risiko. Er du meget religiøs, søger du ikke disse jobs og ellers hænger du dit tørklæde i dit omklædningsrum når du møder og tager det på når du går hjem. Det er hvad jeg hører fra min mor som er læge på Skejby Sygehus. Så vi skal ikke gøre det til et problem.

Falstria skrev:De der teletubbier der render rundt i telt derimod, det kan jeg overhovedet ikke tage seriøst, såvel som med en masse anden udklædning der ser dumt og fjollet ud, er det ikke noget man skal rende rundt i til hverdag. Hvis man gør, så bliver der grinet og joket om det, det hører jeg også muslimer gøre. Burka, turban og snabelsko, lederhosen, folkedanserdragt, alle de der rituelle dragter skal bare holdes til når der udføres rituelle handlinger, det er ikke en rituel handling at handle ind i Netto eller tage på stranden.
Så folk der skiller sig ud må man gerne pege fingre og grine af hvis man ikke respekterer dem?
Drengen i kørestol, som jeg møder næsten hver morgen; en freak i en spasserjeep?
De hjemløse på torvet; asociale elementer? Den store tykke mand med respiratoren som lufter sin lille hund tre gange om dagen; store flæskebjerg? Pigen i grillbaren; skævøjet kineser? Hafsa, en somalisk kvinde som bor i min opgang og hvis mand forlanger at hun skal gå med Burka når hun går ud; en fucking teletubbie?

En ting er helt sikkert! Hvis jeg har lyst til at gå ned og handle i min lokale Netto iført Burka, turban, snabelsko, Lederhosen, folkedanserdragt eller bar røv, så er det fandeme ikke noget du eller andre skal bestemme. Så længe folks adfærd ikke er til fare for andre så kan jeg sgu ikke være mere ligeglad med hvad folk har på når de handler.
3
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 1. okt 2016, 14:57

Jasmin skrev:
Falstria skrev:Staten skal ikke. Vi andre derimod må godt.
Ja, den ret har du. Du har også retten til at lade være.

Falstria skrev:På samme måde som det kan være sociale strukturer der får folk til at iklæde sig rituelle dragter i hverdagen, hvis de er omgivet kun af folk der opfordrer til dette, så kan det være sociale strukture der får dem til at afklæde sig den rituelle dragt igen, når de møder andre mennesker der synes det ser dumt og tosset ud.
Hvis man ikke kan rumme hvordan andre mennesker klæder sig, så må man sgu arbejde lidt med sig selv.

Falstria skrev:Et tørklæde er ikke noget særligt, det kan både være et fashion item, et politisk statement eller et religiøst. Jeg synes faktisk ofte de er pæne og pigerne der bær dem ser jo også ofte søde ud. Der er så visse steder hvor man ikke må bære hovedbeklædning, det omfatter naturligvis også tørklæder.
Langt de fleste muslimske kvinder jeg kender, anerkender at der er jobs hvor et tørklæde udgør en sikkerhedsmæssig eller sundhedsmæssig risiko. Er du meget religiøs, søger du ikke disse jobs og ellers hænger du dit tørklæde i dit omklædningsrum når du møder og tager det på når du går hjem. Det er hvad jeg hører fra min mor som er læge på Skejby Sygehus. Så vi skal ikke gøre det til et problem.

Falstria skrev:De der teletubbier der render rundt i telt derimod, det kan jeg overhovedet ikke tage seriøst, såvel som med en masse anden udklædning der ser dumt og fjollet ud, er det ikke noget man skal rende rundt i til hverdag. Hvis man gør, så bliver der grinet og joket om det, det hører jeg også muslimer gøre. Burka, turban og snabelsko, lederhosen, folkedanserdragt, alle de der rituelle dragter skal bare holdes til når der udføres rituelle handlinger, det er ikke en rituel handling at handle ind i Netto eller tage på stranden.
Så folk der skiller sig ud må man gerne pege fingre og grine af hvis man ikke respekterer dem?
Drengen i kørestol, som jeg møder næsten hver morgen; en freak i en spasserjeep?
De hjemløse på torvet; asociale elementer? Den store tykke mand med respiratoren som lufter sin lille hund tre gange om dagen; store flæskebjerg? Pigen i grillbaren; skævøjet kineser? Hafsa, en somalisk kvinde som bor i min opgang og hvis mand forlanger at hun skal gå med Burka når hun går ud; en fucking teletubbie?

En ting er helt sikkert! Hvis jeg har lyst til at gå ned og handle i min lokale Netto iført Burka, turban, snabelsko, Lederhosen, folkedanserdragt eller bar røv, så er det fandeme ikke noget du eller andre skal bestemme. Så længe folks adfærd ikke er til fare for andre så kan jeg sgu ikke være mere ligeglad med hvad folk har på når de handler.

Jeg sagde netop at det skal staten ikke blande sig i. Du må gerne gå i Netto iført telt, så længe Netto selv ikke har husregler imod det (der er regler imod at handle ind i bar røv).

Men du må også forvente at der bliver peget fingre. Præcis som der ville blive blive peget fingre hvis du handlede ind iført andre fjollede kostumer.

Nogen burde måske tage en seriøs snak med Hafsa's mand om hvad han udsætter sin kone for, nogen af dem han vil lytte til.
Udtrykket teletubby, har jeg lånt fra en kendt dansk muslimsk mand.
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 1. okt 2016, 15:26

Jasmin skrev:Nej, det skal staten ikke. Og det skal vi andre heller ikke så længe det er selvvalgt.

Men hvor læser du henne at jeg mener privatpersoner skal rende rundt og fortælle andre hvad de skal have på/ikke have på? Du skriver godt nok at du mener det generelt, men jeg formoder der er en grund til at du valgte at citere mit indlæg i dit oprindelig svar og jeg er oprigtig nysgerrig i forhold til hvordan det er lykkes dig at læse ovenstående ind i det.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 1. okt 2016, 16:14

0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9722

Indlægaf kidkomb » 3. okt 2016, 08:29

rps20161003_102828.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. okt 2016, 15:15

0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. okt 2016, 15:20

kidkomb skrev:
rps20161003_102828.jpg

Hvad med "det er ingen af de to"? :)
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 3. okt 2016, 19:47

Falstria skrev:
kidkomb skrev:
rps20161003_102828.jpg

Disclaimer: Flere ting end de opstillede eksempler kan gøre sig gældende ;)
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. okt 2016, 19:50

kidkomb skrev:
Falstria skrev:
kidkomb skrev:
rps20161003_102828.jpg

Hehe :lol:

Hvad med at ingen af de to ting har gjort sig gældende, nogensinde... Så? :)
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 3. okt 2016, 19:52

Falstria skrev:
kidkomb skrev:
Falstria skrev:
kidkomb skrev:
rps20161003_102828.jpg

Hehe :lol:

Hvad med at ingen af de to ting har gjort sig gældende, nogensinde... Så? :)

Altså for dig?
Jeg er sikker på vi godt kan flette en frikadelle ind i nogle af eksemplerne?
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"