Folkets syn på de svage er som i 1800-tallet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1516

Re: Folkets syn på de svage er som i 1800-tallet

Indlægaf fisken80 » 28. sep 2016, 19:20

Og det er meget muligt, at TS er paranoid, men at påstå, at han ikke har føling med, hvad i hvert fald en del mennesker i Danmark mener om modtagere af KH og førtidspension synes jeg er noget forfejlet. Læser man diverse indlæg rundt om på nettet, så er der skræmmende mange, der opfatter dem som asociale nasserøve.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Indlægaf gnostic » 28. sep 2016, 19:20

fisken80 skrev:Hvis man nu læser artiklen, så handler den faktisk om noget, der er rigtig relevant og vigtigt. Nemlig at synet på de svageste i dag minder om det man havde før man begyndte at tænke i termer som "værdigt trængende". Og som i øvrigt ikke ændrede sig med et slag men kun langsomt bedredes. Faktisk skal vi jo helt op til 1961 før modtagere af fattighjælp fik stemmeret.

Omtalen af mennesker på kontanthjælp og til dels førtidspension synes jeg minder skræmmende meget om tiden inden de store socialreformer.

Det var det jeg prøvede at formulere, på forkludret vis. Tak for den rette formulering!
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 418

Indlægaf Falstria » 28. sep 2016, 19:21

Du har tydeligvis aldrig handlet i en lokalbrugs.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10154

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2016, 19:21

Jeg ved godt, at du kun opretter de her tråde, når du har det skidt og sikkert ikke rigtig kan rumme andres følelser og behov, men når du får det ok igen, burde du tænke lidt over, at du altså risikerer at såre andre med dine spredehaglsbeskyldninger. Set i det lys virker det ikke særlig troværdigt igen og igen at oprette tråde om, hvordan generalisering og mistro er forkert og skadeligt.
Senest rettet af DetSorteCirkus 28. sep 2016, 19:22, rettet i alt 1 gang.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 28. sep 2016, 19:22

Der er ingen hetz mod " socialt udsatte, psykisk syge, fysisk syge, handicappede mfl."

Ordblinde.
Det er ikke mange år siden, de i skolen fik en på kassen, fordi de var dumme (småt begavede). Nu får de ekstra hjælp i skolen

Psykisk syge.
Tidligere blev de ofte sendt væk fra familien, fordi det var en skam for familien af have dem. Det sker ikke mere, måske med undtagelse af enkelte tilfælde.

Fattige
Fattiggårdene er afskaffet. Dengang de fandtes var der også snak om nedskæringer, fordi omkostninger til sognets fattige var for store.

Arbejdsløse
Arbejdsanstalterne er afskaffet

Sådan kan man blive ved gruppe for gruppe. De svage har det ikke dårligere end for 50, 100 eller 200 år siden.

At sammenligne 2016 med fattighjælpen i 1800-tallet er udtryk for manglende historisk viden. Der kan fremdrages enkeltstående eksempler på noget kan gøres bedre, men det gør ikke til 1800-tals niveau.

Kan du nævne 10 ting i 1800-tallet, hvor samfundets svage blev bedre behandlet end i dag.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. sep 2016, 19:25

fisken80 skrev:Og det er meget muligt, at TS er paranoid, men at påstå, at han ikke har føling med, hvad i hvert fald en del mennesker i Danmark mener om modtagere af KH og førtidspension synes jeg er noget forfejlet. Læser man diverse indlæg rundt om på nettet, så er der skræmmende mange, der opfatter dem som asociale nasserøve.

Det skyldes beløbenes størrelse og at der tilmed klages over at de er for små.

Princippet er der i praksis ingen der er imod.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 28. sep 2016, 19:26

Bimmerdyret skrev:
gnostic skrev:http://www.avisen.dk/museumsfolk-slaar-alarm-behandling-af-fattige-minder_408369.aspx

- Tilbage i slutningen af 1800-tallet blev man betragtet som værdigt trængende, hvis man var ældre, nedslidt eller kronisk syg og derfor ikke selv skyld i sin manglende velstand. I dag sender vi syge i sengepraktik, siger Maria Nagel og Sara Mortensen til TV2 Fyn.

Ifølge dem rammer reformer og nedskæringer i dag samfundets svageste på en måde, der får tankerne til at falde på fattighjælpen i 1800-tallet.

Altså man gav anseelige mængder af penge til folk der netop var psykisk syge - kunstnerne.
Jeg tror ikke at vi havde haft den kunstskat i Danmark hvis man havde placeret dem på fattighjælp

Jeg er ikke helt enig. De kunstnere som fik penge var dem som var dygtige nok til at leve af det. Det var private velgørere iøvrigt, som opkøbte kunstværkerne. Det gjorde man overalt i den vestlige verden, særligt i Renæssancen opstod behovet for patronisering.

Resten, dvs. dem som enten ikke var dygtige nok, eller ikke kunne arbejde under de vilkår som deres private opkøbere forlangte (som dog ofte gav kunstnerne mest mulig frihed) eller led af andre problemer som gjorde at de ikke kunne fuldføre deres kunst, de kom på fattiggården.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 28. sep 2016, 19:28

fisken80 skrev:Og det er meget muligt, at TS er paranoid, men at påstå, at han ikke har føling med, hvad i hvert fald en del mennesker i Danmark mener om modtagere af KH og førtidspension synes jeg er noget forfejlet. Læser man diverse indlæg rundt om på nettet, så er der skræmmende mange, der opfatter dem som asociale nasserøve.

Jeg tror, at man skal være varsom med at sige, at tonen på sociale mediet er den tone, som er gængs i den danske befolkning.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 28. sep 2016, 19:30

DetSorteCirkus skrev:Jeg ved godt, at du kun opretter de her tråde, når du har det skidt og sikkert ikke rigtig kan rumme andres følelser og behov, men når du får det ok igen, burde du tænke lidt over, at du altså risikerer at såre andre med dine spredehaglsbeskyldninger. Set i det lys virker det ikke særlig troværdigt igen og igen at oprette tråde om, hvordan generalisering og mistro er forkert og skadeligt.

Tak for påmindelsen. Jeg har rettet mit trådstarts-oplæg.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 28. sep 2016, 19:31

landsbytossen skrev:Der er ingen hetz mod " socialt udsatte, psykisk syge, fysisk syge, handicappede mfl."

Ordblinde.
Det er ikke mange år siden, de i skolen fik en på kassen, fordi de var dumme (småt begavede). Nu får de ekstra hjælp i skolen

Psykisk syge.
Tidligere blev de ofte sendt væk fra familien, fordi det var en skam for familien af have dem. Det sker ikke mere, måske med undtagelse af enkelte tilfælde.

Fattige
Fattiggårdene er afskaffet. Dengang de fandtes var der også snak om nedskæringer, fordi omkostninger til sognets fattige var for store.

Arbejdsløse

Sådan kan man blive ved gruppe for gruppe. De svage har det ikke dårligere end for 50, 100 eller 200 år siden.

At sammenligne 2016 med fattighjælpen i 1800-tallet er udtryk for manglende historisk viden. Der kan fremdrages enkeltstående eksempler på noget kan gøres bedre, men det gør ikke til 1800-tals niveau.

Kan du nævne 10 ting i 1800-tallet, hvor samfundets svage blev bedre behandlet end i dag.

Det er retorikken jeg hentyder til. Ikke forholdene som sådan.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 28. sep 2016, 19:32

landsbytossen skrev:Der er ingen hetz mod " socialt udsatte, psykisk syge, fysisk syge, handicappede mfl."

Ordblinde.

Psykisk syge.

Fattige

Arbejdsløse

Hvis du læste artiklen ville du vide, at det heller ikke er påstanden.

Og så bliver jeg simpelthen nødt til at slå ned på det du skriver om ordblinde, for det er simpelthen faktuelt forkert. Flertallet af folkeskoler nedprioriterer at hjælpe de ordblinde elever, fordi det koster mange penge og der er ikke noget tilskud at hente før de bliver 18. Derfor undlader man ofte at teste eleverne for ordblindhed fordi det er for dyrt at opdage.
Får de endelig hjælp er det ofte i form af placering i en klasse for elever med indlæringsvanskeligheder, hvilket er fuldkommen forfejlet.

Så skriver du også, at arbejdsanstalterne er afskaffet. Jo, det er da korrekt, men til gengæld er nyttejob indført.
1
fisken80

Indlægaf fisken80 » 28. sep 2016, 19:34

Rakel skrev:

Jeg tror, at man skal være varsom med at sige, at tonen på sociale mediet er den tone, som er gængs i den danske befolkning.

Hvis folk på de sociale medier ikke er den danske befolkning, hvem er de så? Jeg er med på, at det ikke er flertallet, men det ændrer altså ikke på, at der er mange og at tonen er meget grov.

Og det er den altså også fra visse politikere.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 28. sep 2016, 19:37

Falstria skrev:

Jeg tror ikke at en nedskæring af de sociale ydelser vil ændre på retorikken.
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. sep 2016, 19:44

gnostic skrev:
Falstria skrev:

Jeg tror ikke at en nedskæring af de sociale ydelser vil ændre på retorikken.

Det vil det.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 388
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3829

Indlægaf Delfin » 28. sep 2016, 19:44

Det er jeg på sin vis enig med dig i. Retorikken kan til tider være hård og værdiladet, men om det i grunden har ændret sig så meget, er jeg lidt i tvivl om. Også i 70-80'erne talte man om bistandsbumser og nassere
1
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Livets forhold"