Japansk reklame trukket tilbage for at være pervers og sexistisk

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3846

Re: Japansk reklame trukket tilbage for at være pervers og sexistisk

Indlægaf Delfin » 29. sep 2016, 13:48

Kommodedyret skrev:
ShuruQ skrev:
Kommodedyret skrev:Det er da umuligt at bedømme for mig, da jeg ikke forstår japansk.

Men som jeg læser det er det ikke kun udfra sprog, men primære det visuelle. Eller også har jeg misforstået :gruble:.

Jeg går ud fra at det skal betragtes i en helhed for at få det fulde billede?

I linket er der en forklaring på, hvad der bliver sagt

"I denne reklame, der har en mandestemme som fortæller, viser en teenagepige i sort svømmetøj, der flyder i en swimmingpool, mens hun beder fortælleren om at give hende mad.

»Jeg besluttede mig for, at jeg ville gøre alt for hende. Jeg gav hende lækker mad, indtil hun var mæt, og jeg var sikker på, at hun kunne sove godt om natten,« siger fortælleren.

Senere ses hun dykke ned i bassinet, omdannet til en ål, mens hun siger 'farvel' og svømmer væk.

Videoen ender med ordene: 'Vi dyrker [ål] med forsigtighed' "
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 29. sep 2016, 13:51

Delfin skrev:
Kommodedyret skrev:
ShuruQ skrev:
Kommodedyret skrev:Det er da umuligt at bedømme for mig, da jeg ikke forstår japansk.

Men som jeg læser det er det ikke kun udfra sprog, men primære det visuelle. Eller også har jeg misforstået :gruble:.

"I denne reklame, der har en mandestemme som fortæller, viser en teenagepige i sort svømmetøj, der flyder i en swimmingpool, mens hun beder fortælleren om at give hende mad.

»Jeg besluttede mig for, at jeg ville gøre alt for hende. Jeg gav hende lækker mad, indtil hun var mæt, og jeg var sikker på, at hun kunne sove godt om natten,« siger fortælleren.

Senere ses hun dykke ned i bassinet, omdannet til en ål, mens hun siger 'farvel' og svømmer væk.

Det er lige så sort som 99% af de andre japanske reklamer jeg har set :-p.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 29. sep 2016, 13:52

Ifølge linket er det åbenbart fordi nogen synes det virker som en kvinde der er blevet låst inde og holdt fanget.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 29. sep 2016, 14:25

ShuruQ skrev:
Delfin skrev:
Kommodedyret skrev:
ShuruQ skrev:

Det er lige så sort som 99% af de andre japanske reklamer jeg har set :-p.

Jeg tror til gengæld at jeg engang røg dem samme urt som åbenbart er gået rundt i vandpiben til den kreative brainstorming på reklamebureauet.

Det var på Smukfest i 1998 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

For man må altså have røget andet end æbletobak for at få en ide om at man kan bruge en kvinde til at illustrere åleopdræt med hjertet...
4
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 435

Indlægaf Aspargsen » 29. sep 2016, 16:00

Siden der står "den reklame fra Japan" går jeg ud fra af det er en der ikke er fra Japan der er utilfreds, og vreden har så bredt sig derfra som ringe i vandet ?
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 29. sep 2016, 16:03

Aspargsen skrev:Siden der står "den reklame fra Japan" går jeg ud fra af det er en der ikke er fra Japan der er utilfreds, og vreden har så bredt sig derfra som ringe i vandet ?

Det er rigtigt nok. Sverige eller USA måske :-p.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10181

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2016, 16:26

At bruge et menneske som stand-in for dyr i fangeskab, der bliver fodret - det kan jeg faktisk sagtens se det forkerte i.
Og da jeg i dette tilfælde går ud fra, at man aldrig ville have valgt at bruge en mand, finder jeg også reklamen sexistisk.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 29. sep 2016, 17:06

DetSorteCirkus skrev:At bruge et menneske som stand-in for dyr i fangeskab, der bliver fodret - det kan jeg faktisk sagtens se det forkerte i.
Og da jeg i dette tilfælde går ud fra, at man aldrig ville have valgt at bruge en mand, finder jeg også reklamen sexistisk.

Så synes jeg, man lægger tanker ind i det, som ikke er er hensigten. Hvis man vil finde noget bestemt, så kan man som regel også det. Så er Dolph eller Toms skildpadde måske også sexistisk
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2345

Indlægaf paint » 29. sep 2016, 17:07

Jeg har ret svært ved at se noget perverst i reklamen. Den virker bare sært syret. Anstrenger jeg mig til det yderste, kan jeg muligvis se ét eller andet underliggende budskab (kombineret med den oversatte tale), der går på at deres opdrættede ål, har det lige så godt som en der plasker rundt i en pool og ser glad ud. :stoned:

Jeg kunne godt have mistænkt det japanske reklamebureau for at have hyret folkene fra Monty Python som kreative konsulenter (afdelingen for gakkede reklamer)
Senest rettet af paint 29. sep 2016, 17:10, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3716

Indlægaf Novella » 29. sep 2016, 17:09

Jeg forstår ikke et pluk.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2016, 17:21

Delfin skrev:Så synes jeg, man lægger tanker ind i det, som ikke er er hensigten. Hvis man vil finde noget bestemt, så kan man som regel også det. Så er Dolph eller Toms skildpadde måske også sexistisk

Nu taler manden jo om de gode ting, han gør for kvinden, hvorefter det viser sig at være en reklame for ålehold, hvor dyrene har ordentlige forhold. Det kan jeg ikke tolke på anden måde end, at kvinden symboliserer ål, og den kobling mellem menneske og dyr i fangeskab bryder jeg mig ikke om. Relationen mellem manden og kvinden er derudover meget hierarkisk med manden som aktiv fodrer og kvinden som passiv modtager, og jeg tvivler på, at man ville have kunne finde på at lave en lignende reklame med en mand som menneskelig ål i akvarium.

Jeg forstår ikke rigtig din sammenligning med Tom's-skildpadden (kuet skildpadde, der bliver spillet af et menneske, men ikke et menneske, der sættes som synonym for en skildpadde) og Dolph (dyrekarakter spillet af et menneske, men ikke et menneske, der sættes som synonym for en usympatisk flodhest).
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 29. sep 2016, 17:39

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:Så synes jeg, man lægger tanker ind i det, som ikke er er hensigten. Hvis man vil finde noget bestemt, så kan man som regel også det. Så er Dolph eller Toms skildpadde måske også sexistisk

Nu taler manden jo om de gode ting, han gør for kvinden, hvorefter det viser sig at være en reklame for ålehold, hvor dyrene har ordentlige forhold. Det kan jeg ikke tolke på anden måde end, at kvinden symboliserer ål, og den kobling mellem menneske og dyr i fangeskab bryder jeg mig ikke om. Relationen mellem manden og kvinden er derudover meget hierarkisk med manden som aktiv fodrer og kvinden som passiv modtager, og jeg tvivler på, at man ville have kunne finde på at lave en lignende reklame med en mand som menneskelig ål i akvarium.

Jeg forstår ikke rigtig din sammenligning med Tom's-skildpadden (kuet skildpadde, der bliver spillet af et menneske, men ikke et menneske, der sættes som synonym for en skildpadde) og Dolph (dyrekarakter spillet af et menneske, men ikke et menneske, der sættes som synonym for en usympatisk flodhest).

Jeg fatter ikke meget af ideen i reklamen, men jeg laver slet ikke den tolkning. Den eneste tanke, jeg sidder tilbage med er wtf.

Meget kort.

Dolph er en mand, som er lige så aggressiv som en flodhest, og når hans begrænsede diplomatiske evner svigter ham, råber og skriger han. Manden er ikke en ål men en flodhest.

Mandlige karakterer i reklamer er også ofte sådan lidt fjogede og smådumme. Polle, Luffe, 'Tommel op*

= mænd er dumme og aggressive.

Og nej, jeg laver heller ikke selv den kobling, men hvis man ønsker det, kan man godt tolke dem sexistisk
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2016, 17:49

Delfin skrev:Jeg fatter ikke meget af ideen i reklamen, men jeg laver slet ikke den tolkning. Den eneste tanke, jeg sidder tilbage med er wtf.

Meget kort.

Dolph er en mand, som er lige så aggressiv som en flodhest, og når hans begrænsede diplomatiske evner svigter ham, råber og skriger han. Manden er ikke en ål men en flodhest.

Mandlige karakterer i reklamer er også ofte sådan lidt fjogede og smådumme. Polle, Luffe, 'Tommel op*

Og nej, jeg laver heller ikke selv den kobling, men hvis man ønsker det, kan man godt tolke dem sexistisk

Ligesom du ikke er enig i min tolkning af reklamen, er jeg heller ikke enig i din måde at opfatte Dolph på (altså jo, Dolph er dum og aggressiv, men jeg opfatter ham ikke som en mand, der sættes på niveau med en flodhest, men som en dyrekarakter spillet af en menneske-skuespiller). Fred være med det.

Jamen, selvfølgelig kan en reklame med en stereotyp manderolle være sexistisk. Den slags sker jo desværre for begge køn.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 29. sep 2016, 17:59

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:Jeg fatter ikke meget af ideen i reklamen, men jeg laver slet ikke den tolkning. Den eneste tanke, jeg sidder tilbage med er wtf.

Meget kort.

Ligesom du ikke er enig i min tolkning af reklamen, er jeg heller ikke enig i din måde at opfatte Dolph på (altså jo, Dolph er dum og aggressiv, men jeg opfatter ham ikke som en mand, der sættes på niveau med en flodhest, men som en dyrekarakter spillet af en menneske-skuespiller). Fred være med det.

Jamen, selvfølgelig kan en reklame med en stereotyp manderolle være sexistisk. Den slags sker jo desværre for begge køn.

Vist er det da en søgt tolkning, men det mener jeg jo så også om din tolkning af ålen. Jeg kan ikke engang finde på en fornuftig tolkning af den. Den er jo bare dum - eller også har den nogle japanske hint, som vi ikke fatter, fordi vi ikke er japanere.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 29. sep 2016, 18:07

Altså skal jeg blive fornærmet på nogens vejne så bliver det på ålenes før kvinderne, men umiddelbart er det ikke en reklame jeg kan blive fornærmet over, hvis oversættelsen passer med hvad der bliver sagt selvfølgelig.
0

Tilbage til "Forhold og sex"