Natteroderi

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Natteroderi

Indlægaf milisa » 14. sep 2015, 07:51

Er det en fase (erdetenfaseerdetenfase!!)??

13 mdr trold, der har været ganske gennemsnitlig ift søvn, dvs ikke sådan en, der sov igennem fra dag 1, men heller ikke sådan en, der aldrig sover, eller vågner en milliard gange. Det er lige så langsomt, men sikkert, blevet bedre, dvs fra nyfødt med max 2 timer ad gangen døgnet rundt, til 3 timer, 4 timer, 24-6 osv osv osv.

Fra foråret blev hun puttet kl 18.30 og sov så til kl 5-5.30 med 2-3 opvågninger, hvor hun bare skulle have en sut, dvs det er lige knap, at hun var vågen. Sommertid ødelagde det hele lidt, og i en periode blev den nærmere 19-19.30. Det gav noget natteroderi og et hyr af den anden verden, når hun skulle puttes. Gik så tilbage til 18.30 og alt var godt igen: Hun fik nattøj, flaske, børstet tænder, knus, sut, puttet, sov! Nogle gange 100% igennem, andre gange stadig 1-2-3 gange sut i løbet af natten.

I starten af august tog fanden så ved hende - fra den ene dag til den anden. Pludselig kunne hun ikke falde i søvn selv, og putning tog 45-60 minutter. Hun havde perioder af 1-2 timer om natten, hvor hun var lysvågen - nogle gange med skrig og skrål, andre gange bare vågen. I løbet af en uges tid gik putningen tilbage til det normale, men natteroderiet fortsætter.

Så tilbage til spørgsmålet: Er det en fase, og er der noget, vi kan gøre - udover at holde ud?

PS. Der er ikke umiddelbart tænder på vej, og ørerne er tjekket, alt ok.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Re: Natteroderi

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2015, 18:24

Det ER en fase. Det er dødhårdt, mens det står på, men på et eller andet tidspunkt går det over igen.

Imens må man som mor kridte skoene og ruste sig til at tage turen.

(Da min søn var et år, nægtede han at sove, hvis jeg ikke sad ved siden af ham til han sov - og der kunne gå lang tid. Hvor længe han havde det sådan, har jeg lykkeligt fortrængt.)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 14. sep 2015, 18:38

Alt med børn og søvn er en overgang.

Her har vi den hovedregel, at der er nul underholdning fra 22 til 06. Man må godt være vågen og lege i sengen selv, dog.

Og så kegler det ellers rundt med sengetid og det at sove selv. Det fungere lidt som vinden blæser. Hver gang at det fungerer, så skifter vinden retning.

Jeg tænker det ikke så tungt. Det gik over med de ældste. Det gør det også denne gang.
0
Brugeravatar
canoodle
Kort karma: 353
Likede indlæg: 2099

Indlægaf canoodle » 14. sep 2015, 20:05

Men hvad gør man? Hvis man har tjekket at alt er OK, barnet er mæt, feberfrit, har tør ble, er blevet nusset og lagt ned en masse gange, hvad gør man så? Lader man dem græde indtil de falder i søvn? Det tager to timer hver gang, og vi forsøger at ordne det hele i barneværelset, men INTET hjælper. Han er ikke svær at putte, det er mere hvis han vågner efter et par timers søvn.
0
All Adventurous women do
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 15. sep 2015, 04:40

Her får et barn ikke lov at græde i timevis. Der ligger en madras ved den yngste seng og så lægger en af os ved siden af hende, hvis hun har behov for det.
Vi går nok mest efter whatever works de første år.

Vi har lige været igennem nogle uger, hvor vi gik ind midt på natten hver nat - den sidste uge har det været en enkelt nat. Det svinger en del det søvn for tiden. Der har også været lange perioder uden behov for det. Vi har ikke oplevet gråd i timevis undtagen ved sygdom og jeg ville gøre næsten alt for at undgå det.
Få gange er vi gået en tur, hvis det har været helt tosset - vi er ikke fan af den model, men enige om, at det af og til er en løsning, hvis det er helt tosset og vi undgår gråd og uro.

Vi har et af de børn, der synes, at søvn er helt unødvendigt - og det går ret fint alligevel, men vores ældste var lige så håbløs. Vi vælger helt bevist ikke at fokusere på det, men lade det drive over på den måde, der stresser os mindst.
0
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 15. sep 2015, 11:50

Ja, tænkte det nok, at det bare er en fase. Men det er meget rart lige at få bekræftet, at det ikke er fordi, man har overset et eller andet essentielt! Endnu engang må jeg tage hatten af for single-forældre, for jøsses, hvor kunne jeg ikke komme igennem det her alene...
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 15. sep 2015, 12:01

canoodle skrev:Men hvad gør man? Hvis man har tjekket at alt er OK, barnet er mæt, feberfrit, har tør ble, er blevet nusset og lagt ned en masse gange, hvad gør man så? Lader man dem græde indtil de falder i søvn? Det tager to timer hver gang, og vi forsøger at ordne det hele i barneværelset, men INTET hjælper. Han er ikke svær at putte, det er mere hvis han vågner efter et par timers søvn.

Det er præcis det samme her: Hun er ikke svær at putte, men hvis hun vågner der mellem 2 og 4........... :nerve:

Vi har den der lav-service tanke, som Rakel er lidt inde på: Når hun er puttet, og til det med en hvis rimelighed kan kaldes morgen, dvs efter 5, men helst efter 5.30!, så tændes der ikke lys, der snakkes ikke, der leges på ingen måde, der er ingen musik/tv/radio osv. Dvs. hvis hun vågner, så forsøger vi at gå ind og holde i hånd, ligge på en madras ved siden af og i sidste ende tage op og evt svøbe hende og sidde med hende i gyngestolen. Hvis hun græder og ikke kan finde ro ved blot at blive holdt i hånden, så tager vi hende selvfølgelig op med det samme. Som regel vil hun så blive kortvarigt ked af det, når hun så bliver lagt ned igen, men der vil hun, som regel, kunne beroliges af blot at blive holdt i hånden.

Ja, og så sidder vi jo så ellers bare der.... Også i de to timer, det sagtens kan tage. Det er dødsygt, især fordi vi holder på, at der jo ikke må være noget til at distrahere hende aka underholdning til os! Nogle gange, hvis ikke det er midt om natten eller meget sent på aftenen, prøver vi med den der interval-op/ned-metode, hvad pokker det hedder. Dvs. læg ned, gå ud, vent 10 sekunder, gå ind, putte, gå ud, vent 20 sekunder, osv. Hun får dog aldrig lov til at græde længere end et minut. Det betyder, at hun reelt skriger sig i søvn, og jeg hader det. Men det virker. Det er sjældent mere end 30 minutter.
0
Tally-ho

Tilbage til "Børn"