Hvordan giver en "god Gud" mening, teologisk?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Hvordan giver en "god Gud" mening, teologisk?

Indlægaf gnostic » 1. okt 2016, 15:50

Det her er et åbent spørgsmål. Jeg har forsøgt at finde svar på det mange forskellige steder, men jeg kan ikke finde noget:

Rent teologisk OG filosofisk set (ikke videnskabeligt men ud fra en teologisk-filosofisk vinkel) har jeg svært ved at forene en almægtig Gud med rendyrket godhed.

Jeg ved jeg ikke er den første til at stille spørgsmålet.

Den græske filosof Epikur (341-270 f.v.t.) sagde følgende:

"Er gud villig til at bekæmpe ondskab, men ikke i stand til det?
Så er han ikke almægtig.

Er han i stand til det, men ikke villig?
Så er han ondsindet.

Er han både i stand til det og villig?
Hvorfra stammer så ondskab?

Er han ikke i stand til det eller villig?
Hvorfor så kalde ham gud?"

---

I Biblen spørger Job (I Jobs bog) om det samme: Hvorfor der er så meget ondskab, når verden er skabt af en god gud. Den afsluttes med svaret:

"Guds veje er uransaglige"

- hvilket jeg ikke anerkender som noget argument. Jeg vil mene at enhver der siger dét har tabt debatten.

Derfor vil jeg gerne have en diskussion eller besvarelse af mit spørgsmål:

Hvis Gud er god, hvorfor lider så mange uskyldige mennesker i den verden, som Gud har skabt?

For mig giver det kun teologisk mening, at tro på en OND skabergud, fordi verden indeholder så meget ondskab, som ikke kan opvejes af det gode sammenlagt.

Eksempel:

Forestil dig, at du skal henrettes ved langsom kvælning som tager 10 minutter.

Det er 10 minutters ondskab. Men du får 10 år inden, hvor du får lov til at rejse ud i den store verden, opleve alt hvad du vil, spise og drikke hvad du vil, og generelt have det godt.

Jeg er ikke sikker på, at de 10 gode år overhovedet bare kommer i nærheden af at opveje 10 minutters kvælningshelvede.

På den baggrund siger jeg, at uanset hvor meget godt der sker i verden, kan det ikke opveje det onde.
Dermed følger min logik, at der må være mere ondt i verden, end der er godt i verden. Ihvertfald for den person som oplever henrettelsen på sig selv.

Men det er slet ikke min pointe, med hvem der oplever det onde. Min pointe er at sige at du KAN finde noget ondt, som intet godt kan opveje. Hvis du kan det, må du også acceptere den præmis der hedder at der er mere ondt end godt i verden.

Deraf følger konklusionen, at skal man tro på en gud, SKAL denne guddom være ond for at give teologisk mening.
0
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3110

Re: Hvordan giver en "god Gud" mening, teologisk?

Indlægaf Rakel » 1. okt 2016, 16:21

Læs om teodicéproblemet. Fx har Jakob Wolf skrevet nogle glimrende tekster gennem årene. Han har en doktorgrad i teologi og har beskæftiget sig meget med dogmatik og religionsfilosofi på KU.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 1. okt 2016, 16:47

Rakel skrev:Læs om teodicéproblemet. Fx har Jakob Wolf skrevet nogle glimrende tekster gennem årene. Han har en doktorgrad i teologi og har beskæftiget sig meget med dogmatik og religionsfilosofi på KU.

Jeg slog hans navn op og fandt dette:

http://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring ... t-onde-fra

Men det besvarer stadig ikke mit spørgsmål.

Irenæus' idé om at Gud har skabt verden som en træningslejr for menneskeheden, inden de skal i himlen, giver jeg intet for, pga. det ikke giver mening. Hvorfor skal vi mennesker trænes? Hvorfor skabte Gud ikke paradiset for mennesket med det samme (hvilket han også gjorde, men så fordømte han hele Adam og Eva's slægt, som om jeg skal stå til regnskab for hvad min mange gange tip-oldemor - gjorde...). Kristendommen indsætter dog Jesus for at frelse os fra Adam og Evas synder, ja, mange tusind generationer og lidelser derefter, og som iøvrigt ikke gør noget ved problemet, men fortsat lader menneskeheden leve generation efter generation på en gudsforladt planet.

Og så er der Augustin:

Augustin kunne ikke tilslutte sig denne teori, da tilstedeværelsen af en dæmon i skaberværket ved siden af Gud ville begrænse Guds almægtighed og anfægte den kristne monoteisme. Derfor argumenterede Augustin for, at ondskaben kom fra mennesket selv. Da Gud havde sat verden fri, havde verden kunne vælge mellem det gode og det onde, og havde valgt ondskaben.

(citat fra artiklen)

Hvis Gud har sat mennesket fri, så vil jeg betegne Gud som værende ond. For hvis mennesket har mulighed for - og vælger - ondskab fremfor godhed, og Gud accepterer dette valg, accepterer Gud også ondskab. Så er vi tilbage til Epikur's 2. sætning:

"Er han i stand til det, men ikke villig?
Så er han ondsindet."

Dermed må Gud være en dæmon.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 2. okt 2016, 15:06

Der er vel skrevet 10.000 bøger om det i tidens løb. Du kan også checke Leibniz ud.

Hans svar går ca ud på at en verden der ikke indeholder noget ondt slet ikke er en mulig verden - hvis der ikke skal være mennesker med fri vilje som i så fald kan vælge det onde ville der slet ikke være mennesker, men mere end slags robotter der er programmeret til at hylde gud.

Så Leibniz vil svare til Epikurs 2. sætning "nej han er ikke i stand til det, fordi en 100% god verden er en logisk umulighed, og gud kan ikke skabe logiske umuligheder, f.eks. en firkantet cirkel.

Så da Gud skulle skabe verden kiggede han på mængden af de mulige verdener, det er dem der ikke indeholder firkantede cirkler og den slags, og den bedste af dem er så den vi lever i.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 2. okt 2016, 18:11

eks-Maupassant skrev:Der er vel skrevet 10.000 bøger om det i tidens løb. Du kan også checke Leibniz ud.

Hans svar går ca ud på at en verden der ikke indeholder noget ondt slet ikke er en mulig verden - hvis der ikke skal være mennesker med fri vilje som i så fald kan vælge det onde ville der slet ikke være mennesker, men mere end slags robotter der er programmeret til at hylde gud.

Så Leibniz vil svare til Epikurs 2. sætning "nej han er ikke i stand til det, fordi en 100% god verden er en logisk umulighed, og gud kan ikke skabe logiske umuligheder, f.eks. en firkantet cirkel.

Så da Gud skulle skabe verden kiggede han på mængden af de mulige verdener, det er dem der ikke indeholder firkantede cirkler og den slags, og den bedste af dem er så den vi lever i.

Men hvis Gud ikke kan skabe en logisk umulighed, og han vælger at skabe det logisk mulige (et valg han træffer, enten skaber han verden som den kan blive, eller også lader han være) og det logisk mulige vil være at verden indeholder ondskab i den grad vi indtil nu har været vidner til, så er Gud ond.

- han havde jo valget mellem at skabe en verden eller lade være. Han valgte ikke at lade være.
Derfor er Gud ond.

Det bedste vil være ikke at blive født. Det slår både livet og døden.

Uanset hvordan man vender og drejer den, giver en god almægtig gud ikke logisk mening.

Hvis Gud ikke havde noget valg, andet end at skabe det logisk mulige, inkl. at det logisk mulige træk for Gud ville være i det hele taget at skabe verden, og Gud også dér er bundet af logikkens love, hvorfor så kalde ham "gud"? Så er det jo bare kvantefluktuationer. Så har teologien dér udspillet sin egen rolle, og overflødiggjort Gud - ud fra et teologisk-filosofisk-logisk koncept.

Vi er derfor nødt til at enten at fokusere på en ond gud, en ikke-almægtig gud, eller flere guder som ikke har mere magt, end de mest avancerede og højt-civiliserede Aliens (Altså at "Gud" er en Alien-leder).
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 2. okt 2016, 22:28

tjah detaljerne i leibniz funderinger kender jeg ikke men du kan jo nemt finde det selv. saa vidt jeg ved er det ikke nemt at finde logiske huller i det. hans løsningsforsøg er så logisk at det var for meget for teleologerne og biskopperne.
0

Tilbage til "Livets forhold"