Lidt hjælp til kost

Lover-Moses
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 2
Likede indlæg: 19

Lidt hjælp til kost

Indlægaf Lover-Moses » 1. okt 2016, 18:57

Nu er der flere sites der hævder at det er en god ide at spise 5-7 gange om dagen, men hvad kan man gøre, hvis det at spise 5-7 gange om dagen ikke kan lade sig gøre pga. arbejde? Arbejder 12 timers vagter, og er som regel på farten de fleste af timerne, så maden skal medbringes, men det er jo begrænset hvad der kan være i en lille køleboks vi har til rådighed, og har jeg kunder med, går det ikke at spise under kørsel.

Som det er lige nu, spiser jeg gerne en god portion havregryn med mælk til morgen, og så har jeg to sandwich (rug sandwich brød, en frikadelle, lidt salat, æggesalat og en skive ost) med til arbejdsdagen som udgør frokost og aftensmad. Jeg spiser som regel ikke når jeg kommer hjem.

Jeg har prøvet at tage et par gulerødder med, men det giver rigtig meget mavesyre og ubehag, desværre. Flere anbefaler tun, men jeg hader tun, og alt det kviksølv er heller ikke lige mig.

Jeg styrketræner en del, og skal til at starte et program med fokus på hypertrofi (muskelvækst), så en del protein skal jeg nok bruge. Problemet for mig er bare, at jeg synes ikke rigtigt at der sker så meget mere, som der gjorde i starten (ved godt at med tiden går det langsommere), men omvendt synes jeg heller ikke at jeg kan komme af med det sidste overflødige fedt på sidebenene/maven. Som jeg har regnet mig frem til, så lå jeg omkring 1500-2000 kalorier om dagen i en lang periode, men umiddelbart faldt fedtprocenten ikke. Jeg er 29 år, mand, vejer ca. 88kg/172cm høj.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10280

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. okt 2016, 19:44

Umiddelbart lyder det, som om du spiser for lidt.
Hvis kroppen får for lidt energi tilført i forhold til det liv, du fører, kan det forsinke eller forhindre den kropslige udvikling, du ønsker.

Spiser du ikke andet end en portion havregryn og fire stykker brød med pålæg i løbet af en dag? Man kan godt have en tendens til kun at tænke i måltider, når man ser på, hvad man indtager, og på den måde komme til at overse små mellemmåltider, snacks, osv.
0
Je suis un tableau noir.
Buffy
Indlæg: 185
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 22
Likede indlæg: 293

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf Buffy » 1. okt 2016, 19:52

10 mandler og 20 g mørk chokolade max 4 gange om dagen og det skal være 80% chokolade

Kogte æg og cherrytomater er nemme at spise på farten. De nyeste kost regler siger op til 4 æg om dagen (i følge min kostvejleder) Og æg er fulde af protein, som du har brug for hvis du træner meget.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 845
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2280

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf Zombie » 1. okt 2016, 22:02

Efter træning drikker du forhåbentligt protein pulver. Ellers skal du i gang med det samme.
0
D.itsen
Indlæg: 785
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf D.itsen » 2. okt 2016, 05:09

Zombie skrev:Efter træning drikker du forhåbentligt protein pulver. Ellers skal du i gang med det samme.

Det er unødvendigt, hvis man samlet set får protein nok i sin kost (1,5-2,5 g protein pr kg kropsvægt pr dag, når man vil øge muskelmasse)
4
UH UH UH UH KORT :love:
D.itsen
Indlæg: 785
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf D.itsen » 2. okt 2016, 05:17

Jeg vil tælle kalorier og også holde øge med hvor meget protein du får for en periode. Det er en gode måde at skabe overblik over hvor man ligger og hvad der skal til for at få den ønskede effekt. Der er en del apps der gør det nemmere.
Men det lyder som om du har har to modsatrettede ønsker: tab af fedt, som kræver kalorieunderskud og opbygning af muskelmasse, som kræver kalorieoverskud.
Du kommer nok til at vælge hvad du prioriteter. Jeg ville læse op på "Lean gain", hvis det skal nørdes meget. Brug dog en stor grad af kildekritik og sund fornuft, der er imponerende meget bullshit inden for træning, som bliver fremlagt som den eneste sandhed.
1
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4299

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf Rapfisk » 2. okt 2016, 05:41

På mig lyder det umiddelbart som om, du får for lidt frugt og grønt. Det gør jeg også selv, men det er vigtigt at holde fokus på. Om ikke andet, så få en vitaminpille oveni.

Næsten al frugt og grønt egner sig til at tage med: Agurk i stave, blomkålsbuketter, grønne asparges i sæsonen, tomater, en avokado (skær den over hjemmefra, men lad den forblive samlet, til du skal spise), æble/pære/banan (appelsiner kan let blive noget rod og dufter kraftigt, hvis du skal have kunder med bagefter). Spis nogle nødder og drik vand til, hvis du har problemer med mavesyren.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 845
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2280

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf Zombie » 2. okt 2016, 06:05

D.itsen skrev:
Zombie skrev:Efter træning drikker du forhåbentligt protein pulver. Ellers skal du i gang med det samme.

Det er unødvendigt, hvis man samlet set får protein nok i sin kost (1,5-2,5 g protein pr kg kropsvægt pr dag, når man vil øge muskelmasse)


Ja, det ved jeg. :)
0
Lover-Moses
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 2
Likede indlæg: 19

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf Lover-Moses » 2. okt 2016, 19:17

Zombie skrev:Efter træning drikker du forhåbentligt protein pulver. Ellers skal du i gang med det samme.


Ja det gør jeg, og har gjort i lang tid. Et scoop af pulveret fra bodylab, og så ca. 450ml mælk.

Jeg har prøvet at tælle kalorier, og jeg ligger som sagt omkring de 2000 kalorier. Mit vedligeholdelses indtag skulle vist ligge omkring 2400-2500 kcal, så det er også lidt derfor at jeg undrer mig over, at jeg ikke smider mere fedt. Og jeg spiser ikke andet i løbet af dagen, det er ikke sådan at jeg lige skal guffe en sneakers eller en flødeskumskage. Da jeg startede med at styrketræne for et års tid siden, vejede jeg omkring 98kg, og ligger nu på de ca. 88kg.

En makker jeg snakker med i centeret siger, at jeg skal droppe brødet da der er for mange kulhydrater og sukker i, og jeg er sådan set ikke afvisende, men min første tanke som erstatning, er så noget pasta af en eller anden art, men der er jo også mange kulhydrater i :forvirret2: Jeg er virkelig ringe til det med mad, også fordi jeg egentlig ikke gider. Kunne jeg æde en pille der indeholdt alt det jeg skulle bruge, gjorde jeg det :-p

Jeg tænker lidt i retning af en blanding grønt som f.eks. bønner, ærter, linser mv. i en bøtte som jeg kan spise af et par gange om dagen. Det skulle jo være ganske nemt.
0
IrmaPigen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Re: Lidt hjælp til kost

Indlægaf IrmaPigen » 20. nov 2016, 08:43

Bønner/linser er en god ide for at få proteiner.

Blandet med snittet kål og olie/eddike dressing kan det godt udgøre en mættende "salat".

Personligt bruger jeg ofte kikærter i en kombi med kål.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"