At rejse alene?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Ficus
Kort karma: 22
Likede indlæg: 238

Re: At rejse alene?

Indlægaf Ficus » 3. okt 2016, 14:04

sigge skrev:Jeg er ikke rigtigt komme til det punkt, hvor jeg har lyst til det, selvom der er flere steder, jeg gerne vil hen, hvor jeg ikke lige kan finde nogen, der har tid/lyst/råd til at tage med. For mig handler det nok om, at jeg er ret genert/indadvendt, så jeg er nervøs for at blive meget ensom, fordi jeg ikke naturligt falder i snak med fremmede mennesker. Også hvis der skal spørges om vej eller anden hjælp, vil jeg helst skubbe min rejsemakker foran mig eller i det mindste have vedkommende til at bakke mig op, hvis det er mig, der skal "kvinde mig op" til at henvende mig. Desuden føler jeg det meget grænseoverskridende at spise ud alene.

Men vigtigst af alt ville jeg savne en at dele oplevelserne med. For mig giver det bare noget ekstra, når man i situationen kan dele sin begejstring med en anden. Og det er også fedt at dele minderne, når man er hjemme igen.

Jeg er også genert/indadvendt. Jeg hader at skulle henvende mig til fremmede, derfor møder jeg også sjældent nye mennesker, som bliver til bekendte og venner på ferie, men det er så heller ikke et af mine formål med at komme ud.

Prøvede på en af mine ferier at være mere "ude", inkl at spise på finere restauranter, men det er bare på ingen måde min rejsestil. I hvert fald ikke når jeg er alene, der er det for at koble fra og sætte mit eget tempo, uden for mange faste planer osv.

Og det er så derfor jeg helst bor i ferielejligheder/huse eller har noget med et kitchenette, så man også selv kan lave mad. Det bedste hus jeg har boet i, havde egen pool. Mig, poolen og nogle gode bøger og museer i gåafstand = :gogo: :gogo: :gogo:

Vi er selvfølgelig allesammen forskellige, men det her er sådan det har endt med at passe mig bedst.
1
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2442
Kontakt:

Indlægaf Annione » 3. okt 2016, 21:39

Delfin skrev:Hvor er det fedt, der er så mange, som rejser alene.
IRL er første spørgsmål jeg oftest møder, hvem jeg skal rejse med, og næste er: Alene? med spørgende øjenbryn efterfulgt af en pause. Hvorfor er det, at man nærmest skal retfærdiggøre, at man kan lide det?

Jeg ved det ikke. Det virker muligvis i manges øjne som om man er lidt venne-løs og taberagtigt... Jeg er meget uenig. Jeg synes man skal være selvstændig og modig for at kunne rejse alene ud og opleve verden.
Jeg følte mig i hvert fald vild, da jeg rejste alene til Tokyo i 8 dage :dance:
2
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
HotStuff
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Indlægaf HotStuff » 5. okt 2016, 16:01

Annione skrev:
IRL er første spørgsmål jeg oftest møder, hvem jeg skal rejse med, og næste er: Alene? med spørgende øjenbryn efterfulgt af en pause. Hvorfor er det, at man nærmest skal retfærdiggøre, at man kan lide det?

Jeg ved det ikke. Det virker muligvis i manges øjne som om man er lidt venne-løs og taberagtigt... Jeg er meget uenig. Jeg synes man skal være selvstændig og modig for at kunne rejse alene ud og opleve verden.

Lige præcis. Jeg tror når man fortæller at man har været/skal ud at rejse alene, at folk tænker du nok kun gør det fordi du ikke har nogen som ville med dig.
Hvilket er utroligt snæversynet - men det er til gengæld ofte også kun mennesker der alene rejser for at ligge i solen i en uge og så hjem til Danmark igen. :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3792

Indlægaf Delfin » 5. okt 2016, 17:37

HotStuff skrev:
Annione skrev:

Lige præcis. Jeg tror når man fortæller at man har været/skal ud at rejse alene, at folk tænker du nok kun gør det fordi du ikke har nogen som ville med dig.
Hvilket er utroligt snæversynet - men det er til gengæld ofte også kun mennesker der alene rejser for at ligge i solen i en uge og så hjem til Danmark igen. :gruble:

Det er også min fornemmelse.
Jeg kunne såmænd også finde på at tage på sol-ferie sammen med en god bog. Jeg behøver ikke oplevelser hele tiden, men jeg gider dog heller ikke ligge ved pool hele dagen.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Dumbledory
Kort karma: 3
Likede indlæg: 22

Indlægaf Dumbledory » 8. okt 2016, 18:25

HotStuff skrev:
Annione skrev:

Jeg har oplevet så ondsindede reaktioner på det at rejse alene, at jeg allernødigst fortæller om det til folk jeg ikke kender ret godt - og så at det at rejse sammen med en anden end sin kæreste - det kan man da ikke :8: Men jeg tror, at det prikker til folks frygt for selv at kaste sig ud i det kombineret med en slet fordømmelse af anderledes valg. Men jeg sparer nu gladeligt op til den næste rejse - og endnu flere.
1
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2405

Indlægaf Joe » 8. okt 2016, 19:24

Jeg har rejst alene to gange, da jeg var 19-20 år. Først syv dage i Barcelona, derefter to måneder i Asien.

Jeg elskede det. Det gav mig en frihed til at gøre lige præcis det jeg ville, og dertil en tro på at jeg sagtens kunne klare mig selv - jeg var på det tidspunkt ikke flyttet hjemmefra endnu.

Samtidig gjorde det det meget lettere at møde nye mennesker - fordi jeg var tvunget til at snakke med fremmede, hvis jeg ønskede at være social. Derfor mødte jeg så mange skønne mennesker på den tur, som jeg havde spændende oplevelser med. Og jeg boede i virkeligheden sjældent alene, f.eks. tog jeg til en thailandsk ø, hvor jeg fandt to mænd at dele bungalow med på færgen derhen.

Men jeg havde også mange dage alene, og det var skønt. Jeg trives rigtigt godt i mit eget selskab, så jeg hyggede mig altid. Og kunne vælge helt selv hvor jeg ville hen, hvad jeg ville se, hvor jeg ville spise, og hvor længe jeg ville blive der. Nu hvor jeg kun rejser med andre, kan jeg oftest tænke at det lige nu ville være lettere hvis jeg var alene.

Jeg kan slet ikke genkende jeres oplevelser med ubehagelige reaktioner fra andre. Jeg oplevede tværtimod folk var imponerede over mig, da jeg som 20-årig rendte alene rundt i Asien. Jeg oplevede at det gav respekt. Og det virker stadig sådan, når jeg i dag kaster mig ud i at fortælle om det.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 327

Indlægaf TomKah » 9. okt 2016, 19:46

Jeg har rejst alene, men jeg bryder mig ikke om det. Mine tanker kører rundt og jeg kan ikke rigtig fokusere og nyde det, når jeg er alene.
For mig har det så primært været drevet af nød (studie, arbejde eller lign), så jeg tror ikke jeg ville planlægge at tage afsted alene på en decideret ferie.
Jeg har dog intet imod at besøge folk som arbejder hvor jeg selv skal underholde mig hele dagen. Sightseeing alene er fint, men flere dage alene er ikke.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 6700

Indlægaf Wizzze » 9. okt 2016, 20:47

Mange, hvis ikke de fleste rejer alene på forretningsrejser, uden nogen ser skævt til det. Hvorfor skulle der så blive set skævt til at man rejste alene på private ferier? :forvirret:
Jeg har rejst meget, både familieferier, med grupper af venner, ferier med en enkelt eller to venner/veninder og så rejser alene. Alle har hver deres fordele og ulemper. Rejser du alene skal der ikke tages hensyn til andre end dig selv, du kan se og opleve præcist hvad du har lyst til, bevæge dig i det tempo som passer dig, tage en dovne og sove længe på hotelværelset hvis man har lyst til det, spise præcist hvad man har lyst til. Den eneste bagdel jeg kan se er man ikke lige har en at genopleve rejsen med ala "kan du huske da .... " Men så kan man jo kigge på billeder, eller vise dem til andre, og derigennem genopleve turen.

Jeg siger REJS, uanset om du er alene eller ej, der er altid oplevelser der venter.
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Rejser"