Har Dronning Margrethe ret ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Re: Har Dronning Margrethe ret ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. okt 2016, 13:43

Oveditlevsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Oveditlevsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg studsede over brugen af ordet "multikulturelt" hos en person, der ikke må være politisk.

Hvor i alverden har du fået den ide fra? Hun, og det øvrige kongehus, må være præcis lige så politiske som de ønsker. De vælger som regel bare frivilligt ikke at være det. Men det er noget helt andet.

Jeg regnede faktisk med, at betydningen gik igennem, selvom jeg ikke satte «» omkring eller skrev «vælger», men til dem, hvor det ikke er tilfældet, er det da en fin service, du yder :)

Selvfølgelig går betydningen ikke igennem, når det forholder sig stikmodsat af det du påstår! Hvad havde du regnet med?

Hvorfor er det en selvfølge? Indtil videre er da kun dig, som ikke opfangede det.

Spurgte du lige seriøst om hvorfor det er en selvfølge, at sætningen "en person, der ikke må være politisk" betyder det stikmodsatte af "en person, der vælger at være politisk"?

Nej, og det ved du også godt.

Det var ellers dét jeg påstod, så når du spørger mig hvorfor det er en selvfølge, så må det jo betyde at det var det du spurgte om.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Modesty Blame
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1054

Indlægaf Modesty Blame » 2. okt 2016, 14:13

Jeg er tilbøjelig til at være enig med Dronningen. Det er klart, at der er ret mange forskellige kulturer repræsenteret i Danmark, men det betyder jo ikke, at vi er multikulturelle. I hvert fald ikke på den måde, som jeg forstår begrebet.
4
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2090

Indlægaf eks-Maupassant » 2. okt 2016, 14:20

Modesty Blame skrev:Jeg er tilbøjelig til at være enig med Dronningen. Det er klart, at der er ret mange forskellige kulturer repræsenteret i Danmark, men det betyder jo ikke, at vi er multikulturelle. I hvert fald ikke på den måde, som jeg forstår begrebet.

Jeg ved dårligt nok hvordan begrebet skal forstås, fordi der er så mange der slås om hvad ordet betyder.

Hvor meget skal der til sådan ca før et samfund "slår over" fra at være monokulturelt til multikulturelt?

Det er så løst man vel kan sige om et hvilket som helst samfund der nogen sinde ha eksisteret at det er multi- eller monokulturels, alt efter hvad man føler så.

Så det blir mere noget med om man synes ordet er pænt vel.
1
Modesty Blame
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1054

Indlægaf Modesty Blame » 2. okt 2016, 15:59

eks-Maupassant skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg er tilbøjelig til at være enig med Dronningen. Det er klart, at der er ret mange forskellige kulturer repræsenteret i Danmark, men det betyder jo ikke, at vi er multikulturelle. I hvert fald ikke på den måde, som jeg forstår begrebet.

Jeg ved dårligt nok hvordan begrebet skal forstås, fordi der er så mange der slås om hvad ordet betyder.

Hvor meget skal der til sådan ca før et samfund "slår over" fra at være monokulturelt til multikulturelt?

Det er så løst man vel kan sige om et hvilket som helst samfund der nogen sinde ha eksisteret at det er multi- eller monokulturels, alt efter hvad man føler så.

Så det blir mere noget med om man synes ordet er pænt vel.

Well, som jeg forstår begrebet "multikulturelt", så er det når alle grupper er mere eller mindre ligeværdige i samfundet. Og der er vi jo ikke ligefrem.

Nu er jeg jo en stor fan af meget store dele af såkaldt dansk kultur, men jeg er lige så sikker på, at mange danskeres opfattelse af, hvad der er dansk kultur - eller i hvert fald hvad der er vigtigt i dansk kultur, er anderledes, end min. Samtidigt synes jeg ikke nødvendigvis at en hvilken som helst anden fremmedartet kultur skal være lige så toneangivende i Danmark, som det jeg opfatter som dansk kultur. Og dermed kan man sige, at jeg ikke ønsker et multikulturelt samfund efter den definition, jeg selv bruger.

Men, jeg er til gengæld begejstret for, at det danske samfund påvirkes og ændres af andre kulturer, for det er sådan udvikling foregår.
0
hvz74
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf hvz74 » 2. okt 2016, 22:39

Jeg tænker lidt, at Margrethe har lænet sig lidt op af hvad kong Harald af Norge fyrede af for nyligt:

Norge er langstrakt og spredt bebodd.

Men Norge er fremfor alt mennesker.

Nordmenn er nordlendinger, trøndere, sørlendinger – og folk fra alle de andre regionene. Nordmenn har også innvandret fra Afghanistan, Pakistan og Polen, Sverige, Somalia og Syria. Mine besteforeldre innvandret fra Danmark og England for 110 år siden.

Det er ikke alltid så lett å si hvor vi er fra, hvilken nasjonalitet vi tilhører. Det vi kaller hjem, er der hjertet vårt er – og det kan ikke alltid plasseres innenfor landegrenser.

Nordmenn er unge og gamle, høye og lave, funksjonsfriske og rullestolbrukere. Stadig flere er over hundre år. Nordmenn er rike, fattige og midt i mellom. Nordmenn liker fotball og håndball, klatrer fjelltopper og seiler – mens andre er mest glad i sofaen.

Noen har god selvtillit, mens andre sliter med å tro på at de er gode nok som de er.

Nordmenn jobber i butikk, på sykehus, på oljeplattform. Nordmenn arbeider for at vi skal være trygge, arbeider med å holde landet rent for søppel, og leter etter nye løsninger for en grønn fremtid. Nordmenn dyrker jorda og driver fiske. Nordmenn forsker og lærer bort.

Nordmenn er engasjert ungdom og livserfarne gamle. Nordmenn er enslige, skilte, barnefamilier og gamle ektepar. Nordmenn er jenter som er glad i jenter, gutter som er glad i gutter, og jenter og gutter som er glad i hverandre.

Nordmenn tror på Gud, Allah, Altet og Ingenting.

Nordmenn liker Grieg og Kygo, Hellbillies og Kari Bremnes.

Med andre ord: Norge er dere.

Norge er oss.
1
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 3. okt 2016, 06:42

Ja, hun har ret.. Medmindre vi herinde bare skal aktivt godkende at ved Danmark forståes de 3 største byer, med tryk på faktisk kun hovedstaden.. Men der er ikke meget multikulturelt i Glamsbjerg, Karup, eller enhver anden mindre by. At der så findes byer hvor en masse bliver gift med thailændere og filipinere gør det heller ikke multikulturelt, hvis det ikke bliver brugt i miljøet i byen. Så ja, hun har ret, jeg ser intet multikulturelt, i andre byer, end jeg synes der er på vej i f.eks. Odense hvor jeg bor nu. Og selv her skal man lede lidt.
2
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 3. okt 2016, 08:48

Vi har et multietnisk samfund, ikke et multikulturelt.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3411

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2016, 09:54

Jørn skrev:Dronning Margrethe udtaler : "Vi lever ikke i et multikulturelt samfund".

Har hun ret i det ?
[...]

Nej, jeg tror, hun kommer for lidt ud :)
Jeg ved ikke, om man kan kalde det "kultur" - men der er en del af de nyere tilkomne, som vist må siges at leve i deres egen verden.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. okt 2016, 11:01

dgd2007 skrev:
Jørn skrev:Dronning Margrethe udtaler : "Vi lever ikke i et multikulturelt samfund".

Har hun ret i det ?
[...]

Jeg ved ikke, om man kan kalde det "kultur" - men der er en del af de nyere tilkomne, som vist må siges at leve i deres egen verden.

Selv hvis de gør, er disse kulturer ikke ligestillet med den ene dominerende kultur, vi har i Danmark.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 421

Indlægaf Falstria » 3. okt 2016, 17:33

dgd2007 skrev:

Har hun ret i det ?
[...]

Vi har ingen chinatowns, ingen italienske, spanske, franske, tyske, engelske, svenske, norske, russiske, jødiske, somaliske, indiske, libanesiske, palæstinensiske, afghanske, peruvianske, columbianske eller eritrerianske bydele/kvarterer i nogen by noget sted i landet, og heller ikke uden for byerne.

Der er ikke et sted i landet hvor en anden kultur kommer op på siden af dansk.

Der er dog nogle boligkvarterer i hver eneste by (det gælder også provinsbyer med bare 20.000 indbyggere) der er blevet til en smeltedigel af forskellige kulturer, heriblandt også dansk. Det er konsekvensen af politik på bolig området, ikke ret meget andet.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"