Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10294

Re: Hvad er afgørende for at skabe en god arbejdsplads?

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2016, 05:09

For mig betyder fælles syn på hvad et arbejdsliv er alt.
Det har flere gange været fremme, at virksomheder med mange goder i stil med dem, fx. DI har, typisk også er steder, hvor man forventer, at medarbejderne ikke "blot" går på arbejde og passer deres ting, men bliver en del af en særlig kultur, der gennemsyrer flere områder i deres tilværelse. Adgang til gratis træning er et gode (såfremt man altså træner), men nogle steder er det samtidig et hint fra virksomheden om, at man bør træne eller en ordning, der gør medarbejderen mere fleksibel/mindre afhængige af fritid.

For mig personligt er det vigtigt, at arbejde og fritid som udgangspunkt er adskilte, og at man kan passe sine ting og levere en god indsats i kollegers og ledelses øjne, uden det behøver indbefatte traditionelle karriereambitioner og høj dedikation til arbejdspladsen som identitetsmæssig enhed.
Heldigvis er jeg havnet et sted, hvor man netop ser sådan på balancen mellem arbejds- og privatliv. At vi så samtidig, for en offentlig arbejdsplads at være, har et par fine goder, som man ikke finder på alle skoler, er da dejligt, men slet ikke afgørende for mig.
2
Je suis un tableau noir.
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 8. okt 2016, 05:28

Bimmerdyret skrev:
Smiling_Goat skrev:
Bimmerdyret skrev:
Smiling_Goat skrev:Så skulle du måske lige se DI's frynsegoder :P

På toppen af bygningen ligger en kantine, der har 3-4-stjernet mad tilberedt af uddannede kokke (de udlærer også elever.) Væggene er af glas, så man har en fantastisk udsigt over København.

I kælderen er et fyldt udstyret motionsrum, hvor der desuden er mulighed for at modtage holdundervisningen inden for forskellige motionsformer.

Der er en massageordning, hvor man kan modtage gratis massage (jeg mener i hvert fald, det var gratis)

Det er lige det ekstraordinære, jeg kan komme i tanke om, men jeg kan huske, jeg næsten måbede, da de beskrev goderne. Jeg har aldrig hørt noget lignende før.

Men det er jo også sådan noget de større virksomheder gør, fordi de er i lige så stor konkurrence om de dygtige, kompetente medarbejdere, som medarbejderne er med hinanden, så der skal gode forhold på bordet, hvis virksomheden vil have de bedste.

For mig er ovenstående ikke ligefrem min opfattelse af hvad jeg personligt mener en god arbejdsplads.
Jeg spiser sjældent frokost, jeg dyrker ikke motion eller har brug for massage (vi har her en ordning (koster 50 kr for en omgang, men har brugt den 1 gang på 8 år, da jeg ikke kan finde bookingtid mellem mine øvrige møder og opgaver i kalenderen = hvad er meningen med noget man ikke kan benytte).
Vi har tagteresse med udsigt til Tivoli, tårne og Bryggen...men det er så ødelagt nu til den ene side af kæmpebyggeri = udsigten er midlertidig.

Mange synes vores forhold er vilde...sikkert, men det er så ikke lige altid det som andre mener vil gøre arbejdspladsen fed, der gør den fed.

Ja altså, du kan jo vende alt til noget negativt, især hvis man inddrager uforudsete hændelser uden for virksomhedens kontrol (som byggeri.)

Jeg synes stadig, det er flot og exceptionelt at tilbyde de forhold DI gør, og at enkelte mennesker så ikke vil bruge dem, fordi de ikke spiser frokost eller andet, synes jeg egentligt er underordnet. Det er umuligt at skræddersy en virksomheds miljø efter den enkelte medarbejder, men jeg tror godt, man kan antage, at langt de fleste godt kan lide frokost = fedt med en fantastisk udsigt og usædvanligt god mad.

Du siger den kantine, jeg beskriver, ikke er hvad du forstår ved gode forhold.. Ville det have været et bedre miljø, hvis kantinen havde været i kælderen med et kulfyr som varmekilde? Jeg mener, hvis vi er derude, hvor vi er utilfredse, fordi de exceptionelt gode forhold ikke er nogen, vi selv gør brug af, hvad skal der så til, før vi bliver tilfredse? Og er det muligt?

Det er ikke for at vende alt til noget negativt, det er bare et indspark om at det for mig og på mange arbejdspladser og deres medarbejdere i langt højere grad ligger noget der er større end frugtordning og god udsigt i begrebet en god arbejdsplads.
JA.. vi har frugt og massageordning - god arbejdsplads ... ?? Nå ja, ingen fleksibilitet på arbejdspladsen, mobning, tilsidesættelse af arbejdsmiljøloven men skidt pyt da.

Beklager, jeg kan bare ikke købes af frugt og massageording. Det havde jeg endda selv som folkeskolelærer for 15 år siden.

Okay, så forstår jeg, hvad du mener. Det kommer jeg også selv ind på i indlægget efter. Jeg synes dog godt, man kan adskille gode fordele og godt miljø. Man kan bestemt have det ene uden det andet, men gode fordele er gode fordele, synes jeg.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 8. okt 2016, 05:36

DetSorteCirkus skrev:For mig betyder fælles syn på hvad et arbejdsliv er alt.
Det har flere gange været fremme, at virksomheder med mange goder i stil med dem, fx. DI har, typisk også er steder, hvor man forventer, at medarbejderne ikke "blot" går på arbejde og passer deres ting, men bliver en del af en særlig kultur, der gennemsyrer flere områder i deres tilværelse. Adgang til gratis træning er et gode (såfremt man altså træner), men nogle steder er det samtidig et hint fra virksomheden om, at man bør træne eller en ordning, der gør medarbejderen mere fleksibel/mindre afhængige af fritid.

For mig personligt er det vigtigt, at arbejde og fritid som udgangspunkt er adskilte, og at man kan passe sine ting og levere en god indsats i kollegers og ledelses øjne, uden det behøver indbefatte traditionelle karriereambitioner og høj dedikation til arbejdspladsen som identitetsmæssig enhed.
Heldigvis er jeg havnet et sted, hvor man netop ser sådan på balancen mellem arbejds- og privatliv. At vi så samtidig, for en offentlig arbejdsplads at være, har et par fine goder, som man ikke finder på alle skoler, er da dejligt, men slet ikke afgørende for mig.

Men mon ikke det også, at lige præcis det ambitiøse segment, du beskriver bl.a. DI efterspørger, er bekendt med at der kræves mere af dem end ved mindre virksomheder med dårligere fordele, og måske er det ligefrem derfor de overhovedet søger en stilling ved firmaet til at begynde med.

Det passer da i hvert fald meget godt på mig. Jeg knokler gerne på for min arbejdsplads, yder mere end det kan forventes, men det er da bare lidt federe at gøre ved en virksomhed med exceptionelt gode forhold. Hvis min arbejdsplads virker til at gå op i mig og min trivsel, går jeg også personligt op i den og bliver automatisk mere fleksibel/ydende.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10294

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2016, 06:22

Smiling_Goat skrev:

Men mon ikke det også, at lige præcis det ambitiøse segment, du beskriver bl.a. DI efterspørger, er bekendt med at der kræves mere af dem end ved mindre virksomheder med dårligere fordele, og måske er det ligefrem derfor de overhovedet søger en stilling ved firmaet til at begynde med.

Det passer da i hvert fald meget godt på mig. Jeg knokler gerne på for min arbejdsplads, yder mere end det kan forventes, men det er da bare lidt federe at gøre ved en virksomhed med exceptionelt gode forhold. Hvis min arbejdsplads virker til at gå op i mig og min trivsel, går jeg også personligt op i den og bliver automatisk mere fleksibel/ydende.

Jo, det er jo det, jeg mener med, at det vigtigste er en fælles opfattelse af, hvad et arbejdsliv overhovedet er.

Når det er sagt, vil jeg mene, at der er mange måder at være ambitiøs på, og at trivsel er essentielt på alle typer af arbejdspladser, hvilket jeg nu heller ikke tror, at vi er uenige i :)
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 8. okt 2016, 07:25

DetSorteCirkus skrev:
Smiling_Goat skrev:

Jo, det er jo det, jeg mener med, at det vigtigste er en fælles opfattelse af, hvad et arbejdsliv overhovedet er.

Når det er sagt, vil jeg mene, at der er mange måder at være ambitiøs på, og at trivsel er essentielt på alle typer af arbejdspladser, hvilket jeg nu heller ikke tror, at vi er uenige i :)

Det store problem med den type arbejdsplads, hvor de gerne vasket dit tøj og laver din aftensmad, er, at de passer vildt godt til den ambitiøse single, der gerne lægger hele sit liv på arbejdspladsen. Eller forældrene, det mener, det er fjong med tre timers kvalitetstid med børnene om ugen.

Så ville nogle mumle noget om, at det er DET, der skal til. Men de bliver overraskede, når de som 40-årige stadig er arbejdsheste og ikke bruges til andet. Fordi det kræver mere at være mere. Der kommer ikke mange hele mennesker ud af det produktionshelvede.
2
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 4
Likede indlæg: 48

Indlægaf Ubiquitous » 28. okt 2016, 15:25

På min arbejdsplads (som ikke ligger i Danmark) ser det ud som følger:

Nice to have:
Betalt kaffe/juice/frugt etc.
Betalt morgenmad
Betalt frokost
Betalt motion

Nicer to have:
Betalt flytning
6 ugers ferie
37 timers arbejdsuge
Årligt budget til aktiviteter i forbindelse med konferencer og/eller kurser
Fuld sygeforsikring inkl. tandlæge

Nicest to have:
Flinke og ekstremt kompetente medarbejdere
Minimalt hierarki og ingen mellemledere. Alle har medbestemmelse og ansvar
Fuld frihed til at tilrettelægge sit arbejde i samarbejde med sit team
Fuld frihed til at flytte til et andet team, hvis de laver noget man synes er mere interessant, også selvom det måske ikke er ens kernekompetence
Man bliver hørt og taget alvorligt. Ingen blive skudt ned
En fundamentalistisk tro på, at medarbejdere, der har det godt, skaber bedre resultater
Stor social interaktion - også udenfor arbejdet (hvor vi dog ofte kommer til at tale om arbejde)
Stor åbenhed om, og medarbejder inddragelse i, hvordan virksomheden ønsker at udvikle sig fremover

Stik den! ;)
Senest rettet af Ubiquitous 28. okt 2016, 15:41, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 391

Indlægaf Anlewi » 28. okt 2016, 15:40

En ærlig ledelse
Et godt arbejdsmiljø
Sammenhæng imellem tid og opgaver
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
abcd
Kort karma: 13
Likede indlæg: 181

Indlægaf abcd » 28. okt 2016, 16:28

På min arbejdsplads er der fri druk i byen hver fredag. Det appellerer helt sikkert til alle de unge medarbejdere (gennemsnitsalderen er omkring 30), men jeg ville hellere have haft f.eks. bedre barselsforhold. Til gengæld er jeg rigtigt glad for gode muligheder for at arbejde hjemme og generelt stor fleksibilitet mht. arbejdstider.
0

Tilbage til "Job"