Hvad hvis vores oplevelser af verden er forkert?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 433

Re: Hvad hvis vores oplevelser af verden er forkert?

Indlægaf Aspargsen » 4. okt 2016, 10:50

Jeg er sådan set pænt ligeglad, fordi jeg ved af vores opfattelse af verden er forkert det er der lavet flere forsøg med

men samtidig afviser jeg totalt firkantede cirkler, hvis man ikke kan se kanterner kan man jo heller ikke se om der er 4, og hvis der ikke er 4 kanter kan det jo ikke være en 4kant
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 4
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 4. okt 2016, 11:33

Livet er virkelig simpelt, men vi insisterer på at gøre det kompliceret
-Confucius.
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 419

Indlægaf Falstria » 4. okt 2016, 13:28

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:Det er jo noget af det man diskutere inden for kunstig intelligens bl.a.

Hvor en chatbot med kunstig intelligens ret hurtigt begyndte at svine folk til og bruge et meget dårligt sprog. Det var følgen af indlæring via. sanseindtryk.

Mere skal man ikke lægge i det. At en chatbot kan finde på at bruge grimt sprog vidner om, at den tillærer ofte brugt sætninger og fraser, som den gennemsøger på nettet og gennem chat med menneskebrugere, som fodrer den med disse udtryk. Der er intet intelligens bag det. Der er ingen følelser involveret bag chatbotten, som kommer med dårligt sprog, som i modsætning til mennesker som bruger dårligt sprog, har følelserne i kog. Det sker ikke hos en chatbot. Det er tillært. Intet andet.'

Jeg mistænker folk for at projicere deres egen psyke over på dyr (som de tillægger flere følelser og intentioner end de reelt har) og nu også chatbots.

Det siger mere om mennesker, end det siger om dyr og chatbots.

Og samtidigt afviser du tanken om firkantede cirkler... Matematisk set er der da intet som hindrer en lige linie i at være buet.

En cirkel er en polygon, dvs. den udgøres af mange linjer tilsammen. Den simpleste polygon er en trekant. Vi opfanger det først som en cirkel efter omkring 16 linjer, en Hexadekagon.

Hvis du finder dig en flyvemaskine og et kompas, letter og flyver stik mod vest, flyver du så i en lige linie?
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Indlægaf gnostic » 4. okt 2016, 13:46

Peter Post skrev:Livet er virkelig simpelt, men vi insisterer på at gøre det kompliceret
-Confucius.

- men derfor kan der stadig forekomme kompleksitet ud af det simple. Fraktaler er et godt eksempel på noget kompleks som opstår af noget simpelt.
0
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 4. okt 2016, 13:50

gnostic skrev:
Jeg vil vide alt, for ellers giver livet ingen mening for mig.
Men når jeg ved alt, giver livet ikke længere mening.

Sjovt, det behov har jeg slet ikke. For det første, fordi jeg ikke regner med at kunne rumme hele sandheden sådan rent intelligensmæssigt, men for det andet også fordi - om jeg sanser noget forkert i forhold til, hvad det i virkeligheden er, det ødelægger ikke mit liv, min måde at leve mit liv eller opfattelsen heraf. Eller også kan jeg bare ikke forestille mig, hvad der skulle kunne gøre det. Altså ændre betydeligt på det. :gruble:

Men så igen: Det er faktisk noget tåbeligt noget at skrive. Altså det, jeg lige har skrevet. :stoned: For tag nu for eksempel klimaproblematikken. Hvis det er off topic, så spring over. :genert: Men altså, nogle erkender den og tager den alvorligt, andre ikke. Men er det i virkeligheden op til den enkelte at indtage en holdning ("jeg mener, det er menneskeskabt, vi skal gøre noget NU" kontra "jeg mener ikke, det er menneskeskabt. Det er uundgåeligt, vi hverken kan eller skal gøre noget")? Burde det være et holdningsspørgsmål, eller er det simpelthen for stort til det? Der mangler åbenbart den der evidens, som fejer alle andre holdninger af bordet. Jeg er sikker på, den er der, men indtil den kommer frem i lyset, så er klimaproblematikken ét eksempel på, at vi behandler noget ud fra en gængs/traditionel opfattelse, og det vil sikkert tage årtier - eller konkrete katastrofer større end dem, vi er vidne til i dag - før der virker sker nogle ændringer.

Men det er måske bare mig, der læser hele balladen sådan?
Senest rettet af Evapeva 4. okt 2016, 16:55, rettet i alt 2 gange.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Indlægaf gnostic » 4. okt 2016, 13:51

Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:Det er jo noget af det man diskutere inden for kunstig intelligens bl.a.

Hvor en chatbot med kunstig intelligens ret hurtigt begyndte at svine folk til og bruge et meget dårligt sprog. Det var følgen af indlæring via. sanseindtryk.

Mere skal man ikke lægge i det. At en chatbot kan finde på at bruge grimt sprog vidner om, at den tillærer ofte brugt sætninger og fraser, som den gennemsøger på nettet og gennem chat med menneskebrugere, som fodrer den med disse udtryk. Der er intet intelligens bag det. Der er ingen følelser involveret bag chatbotten, som kommer med dårligt sprog, som i modsætning til mennesker som bruger dårligt sprog, har følelserne i kog. Det sker ikke hos en chatbot. Det er tillært. Intet andet.'

Jeg mistænker folk for at projicere deres egen psyke over på dyr (som de tillægger flere følelser og intentioner end de reelt har) og nu også chatbots.

Og samtidigt afviser du tanken om firkantede cirkler... Matematisk set er der da intet som hindrer en lige linie i at være buet.

En cirkel er en polygon, dvs. den udgøres af mange linjer tilsammen. Den simpleste polygon er en trekant. Vi opfanger det først som en cirkel efter omkring 16 linjer, en Hexadekagon.

Hvis du finder dig en flyvemaskine og et kompas, letter og flyver stik mod vest, flyver du så i en lige linie?

Man flyver rundt om jorden. Men bare fordi vi ikke kan se de mange kanter som "rundhed" udgør pga. tyngdefeltet, betyder ikke at de ikke findes. Man opererer flere steder i fysikkens verden med planck-enheder som er de mindste enheder. Planck-tid, planck-længde osv. Jeg ved ikke om planck viser sig at være for stor, og der findes noget endnu mindre, men selv hvis vi fandt noget mindre end planck, betyder ikke at idéen om mindsteenheder er forkert.

Paradokset "Achilleus og skildpadden" af Zeno fra Elea illustrerer det meget godt:

For at nå fra A til B skal du først tilbagelægge halvvejen. Og for at nå halvvejs, skal du tilbagelægge halvvejen af halvvejen osv. osv.
Du vil dermed aldrig nå målet. Når vi alligevel når målet, må det i sidste instans betyde at de byggeklodser vi er lavet af, tager kvantespring.
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 4. okt 2016, 13:57

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:

Man flyver rundt om jorden. Men bare fordi vi ikke kan se de mange kanter som "rundhed" udgør pga. tyngdefeltet, betyder ikke at de ikke findes. Man opererer flere steder i fysikkens verden med planck-enheder som er de mindste enheder. Planck-tid, planck-længde osv. Jeg ved ikke om planck viser sig at være for stor, og der findes noget endnu mindre, men selv hvis vi fandt noget mindre end planck, betyder ikke at idéen om mindsteenheder er forkert.

Paradokset "Achilleus og skildpadden" af Zeno fra Elea illustrerer det meget godt:

For at nå fra A til B skal du først tilbagelægge halvvejen. Og for at nå halvvejs, skal du tilbagelægge halvvejen af halvvejen osv. osv.
Du vil dermed aldrig nå målet. Når vi alligevel når målet, må det i sidste instans betyde at de byggeklodser vi er lavet af, tager kvantespring.

Sådan kan man gøre det rigtig kompliceret.

Det simple svar var at her på den nordlige halvkugle vil du hele tiden dreje til højre, hvis du følger kompasset.

Men sådan opleves det jo ikke, før man kigger på brændstofmåleren på flyet og indser at man er fløjet en kæmpe omvej.
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 4. okt 2016, 16:24

Aspargsen skrev:Jeg er sådan set pænt ligeglad, fordi jeg ved af vores opfattelse af verden er forkert det er der lavet flere forsøg med

men samtidig afviser jeg totalt firkantede cirkler, hvis man ikke kan se kanterner kan man jo heller ikke se om der er 4, og hvis der ikke er 4 kanter kan det jo ikke være en 4kant

En cylinder set fra siden, ser firkantet ud.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 433

Indlægaf Aspargsen » 4. okt 2016, 18:07

Falstria skrev:
Aspargsen skrev:Jeg er sådan set pænt ligeglad, fordi jeg ved af vores opfattelse af verden er forkert det er der lavet flere forsøg med

Ikke på nogen af de billeder som Google har udvalgt til dette emme
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Falstria

Indlægaf Falstria » 4. okt 2016, 18:10

Aspargsen skrev:
Falstria skrev:

Jo det vil den altid gøre.

Set forfra er den bare en cirkel.
0
Apostrof
Kort karma: 9
Likede indlæg: 61

Indlægaf Apostrof » 7. okt 2016, 07:01

Aspargsen skrev:
Falstria skrev:

Den er nu god nok ;)

Apropos cirkel-firkant debatten, er der en ret ny artikel på ingeniøren, der simpelt forklarer matematikken bag: https://ing.dk/artikel/matematisk-tidsfordriv-cylinderens-tvaersnit-kvadratisk-eller-cirkulaert-187200
1
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 7. okt 2016, 12:05

Alt, hvad jeg ser, hører, smager, lugter og føler er blevet skabt ud fra de data min hjerne modtager af mine sanseorganer. Alt hvad jeg nogensinde vil vide om verden omkring mig er de billeder, der produceres i min hjerne. Erkendelsen af, at vi ikke oplever virkeligheden som den er, men kun som et billede af virkeligheden opbygget i hjernen, er ikke ny. Platon hævdede, at de objekter, vi opfatter som virkelige, ikke er den ultimative virkelighed, men mere en skygge af virkeligheden.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Livets forhold"