Nazi Paikidze boycutter mesterskab i Iran som følge af tvungen tildækning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Nazi Paikidze boycutter mesterskab i Iran som følge af tvungen tildækning

Indlægaf Precaseptica » 5. okt 2016, 06:31

Den amerikanske skakmester Nazi Paikidze har meldt ud at hun ikke vil deltage i verdensmesterskabet, der skal afholdes i Iran.

http://www.therebel.media/_i_will_not_w ... ip_in_iran

This is a post for those who don't understand why I am boycotting FIDE's decision. I think it's unacceptable to host a WOMEN'S World Championship in a place where women do not have basic fundamental rights and are treated as second-class citizens. For those saying that I don't know anything about Iran: I have received the most support and gratitude from the people of Iran, who are facing this situation every day.

Hvad tænker panelet? Er det stadig bare et spørgsmål om påklædning? Er det en ikke-nyhed fordi det bare handler om et skakmesterskab? Hvordan kan vi genkende reelle sager for feminisme? Har det nogen relevans for debatten i Danmark?
0
Lover-Moses
Kort karma: 2
Likede indlæg: 19

Re: Nazi Paikidze boycutter mesterskab i Iran som følge af tvungen tildækning

Indlægaf Lover-Moses » 5. okt 2016, 07:44

Jeg tænker at det er ret heldigt at det ikke afholdes i Israel..

Men jeg synes det er fint at hun boycutter det. Nu ved jeg ikke om hun selv er muslim, men uanset hvad, skal folk ikke tvinges til at iklæde sig noget de ikke har lyst til.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 432

Indlægaf Aspargsen » 5. okt 2016, 07:52

Jeg undrer mig over hvorfor forbundet ikke har fortalt Iran af de så vil afholde det et andet sted, men det undrede mig også af Rusland fik lov til af deltage i OL måske folk i toppen Af organisationer ikke kan lide af træffe svære beslutninger

Angående debatten i Danmark kan vi jo bare kopiere indlæggene fra den anden tråd
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 5. okt 2016, 07:52

Hvordan kan vi genkende reelle sager for feminismen? Jeg forstår ikke spørgsmålet. Det her er er menneskerettighedsspørgsmål.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 5. okt 2016, 07:54

LaScrooge skrev:Hvordan kan vi genkende reelle sager for feminismen? Jeg forstår ikke spørgsmålet. Det her er er menneskerettighedsspørgsmål.

Jeg er ikke uenig. Men uddyb gerne hvorfor.
1
Oveditlevsen
Kort karma: 20
Likede indlæg: 384

Indlægaf Oveditlevsen » 5. okt 2016, 08:17

Precaseptica skrev:Den amerikanske skakmester Nazi Paikidze har meldt ud at hun ikke vil deltage i verdensmesterskabet, der skal afholdes i Iran.

http://www.therebel.media/_i_will_not_w ... ip_in_iran

This is a post for those who don't understand why I am boycotting FIDE's decision. I think it's unacceptable to host a WOMEN'S World Championship in a place where women do not have basic fundamental rights and are treated as second-class citizens. For those saying that I don't know anything about Iran: I have received the most support and gratitude from the people of Iran, who are facing this situation every day.

Hvad tænker panelet? Er det stadig bare et spørgsmål om påklædning? Er det en ikke-nyhed fordi det bare handler om et skakmesterskab? Hvordan kan vi genkende reelle sager for feminisme? Har det nogen relevans for debatten i Danmark?

Det er fremragende at en modig ung kvinde sætter fokus på de kæmpe problemer der er med ligestilling i mellemøsten og samtidigt beskæmmede at vesten ignorerer det. Der må jo være bred enighed om at der opnået ligestilling i et land som Danmark, bortset fra de steder hvor mænd halter bagefter, så denne problemstilling er kun relevant i udlandet.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 5. okt 2016, 10:36

Precaseptica skrev:
LaScrooge skrev:Hvordan kan vi genkende reelle sager for feminismen? Jeg forstår ikke spørgsmålet. Det her er er menneskerettighedsspørgsmål.

Jeg er ikke uenig. Men uddyb gerne hvorfor.

Det ville jeg rigtig gerne, men jeg har desværre hjernerystelse, så jeg må ty til ubegrundede oneliners, hehe.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2341

Indlægaf paint » 5. okt 2016, 10:41

Lover-Moses skrev:Jeg tænker at det er ret heldigt at det ikke afholdes i Israel

Men jeg synes det er fint at hun boycutter det. Nu ved jeg ikke om hun selv er muslim, men uanset hvad, skal folk ikke tvinges til at iklæde sig noget de ikke har lyst til.

Haha...
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 5. okt 2016, 13:39

Aspargsen skrev:Jeg undrer mig over hvorfor forbundet ikke har fortalt Iran af de så vil afholde det et andet sted, men det undrede mig også af Rusland fik lov til af deltage i OL måske folk i toppen Af organisationer ikke kan lide af træffe svære beslutninger

Angående debatten i Danmark kan vi jo bare kopiere indlæggene fra den anden tråd

Jeg er faktisk ret enig i at forbundet burde fravælge Iran som værtsland.

Jeg synes det er rigtig fint at hun står ved at hendes følelser og holdninger er som de er og nægter at deltage, jeg synes faktisk hun skal have stor cadeau for at sætte fokus på problemstillingen. Jeg bryder mig heller ikke om at nogen skal blande sig i andres påklædning, ligeså vel som jeg ikke synes man skal tvinge nogle af det tøj de ønsker at gå i, ligeså vel går jeg heller ikke ind for at tvinge andre til at iklæde sig noget de ikke ønsker.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2016, 08:46

ShuruQ skrev:Jeg synes det er rigtig fint at hun står ved at hendes følelser og holdninger er som de er og nægter at deltage, jeg synes faktisk hun skal have stor cadeau for at sætte fokus på problemstillingen. Jeg bryder mig heller ikke om at nogen skal blande sig i andres påklædning, ligeså vel som jeg ikke synes man skal tvinge nogle af det tøj de ønsker at gå i, ligeså vel går jeg heller ikke ind for at tvinge andre til at iklæde sig noget de ikke ønsker.

Ja. Tænk på det ramaskrig, der ville have været, hvis det var blevet afholdt i USA og de havde tvunget tørklædeklædte kvinder til at tage tørklædet af for at få lov at deltage.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1518

Indlægaf Bad Samaritan » 7. okt 2016, 09:18

Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg synes det er rigtig fint at hun står ved at hendes følelser og holdninger er som de er og nægter at deltage, jeg synes faktisk hun skal have stor cadeau for at sætte fokus på problemstillingen. Jeg bryder mig heller ikke om at nogen skal blande sig i andres påklædning, ligeså vel som jeg ikke synes man skal tvinge nogle af det tøj de ønsker at gå i, ligeså vel går jeg heller ikke ind for at tvinge andre til at iklæde sig noget de ikke ønsker.

Ja. Tænk på det ramaskrig, der ville have været, hvis det var blevet afholdt i USA og de havde tvunget tørklædeklædte kvinder til at tage tørklædet af for at få lov at deltage.

Ja, det ville helt sikkert vække stor vrede og medieopstandelse, hvis feks. FIFA ekskluderede iranske kvindelige fodboldspillere fra at deltage i deres turneringer.

Fordi... Så rummelige er VI jo! :lol:
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2016, 09:30

Bad Samaritan skrev:
Akehurst2 skrev:

Ja, det ville helt sikkert vække stor vrede og medieopstandelse, hvis feks. FIFA ekskluderede iranske kvindelige fodboldspillere fra at deltage i deres turneringer.

Fordi... Så rummelige er VI jo! :lol:

Jeg var slet ikke opmærksom på, at der havde været sådan en sag - jeg tænkte på det egyptiske beachvolleyhold, der jo netop stillede op med en dragt, der dækkede håret, til OL.

Der står så, at det er for "security reasons", men jeg ved ikke, hvad risikoen er ved dragten som den ser ud på billedet. Men hvis det er korrekt, så er det jo rimeligt nok, at de ikke har fået lov.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1518

Indlægaf Bad Samaritan » 7. okt 2016, 09:43

Akehurst2 skrev:Der står så, at det er for "security reasons", men jeg ved ikke, hvad risikoen er ved dragten som den ser ud på billedet. Men hvis det er korrekt, så er det jo rimeligt nok, at de ikke har fået lov.

Ja, det er klart. Antallet af kvinder i løb, der falder og kvæles i deres burka, er jo tårnhøjt. Safety first! :lol:
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2016, 10:11

Bad Samaritan skrev:
Akehurst2 skrev:Der står så, at det er for "security reasons", men jeg ved ikke, hvad risikoen er ved dragten som den ser ud på billedet. Men hvis det er korrekt, så er det jo rimeligt nok, at de ikke har fået lov.

Ja, det er klart. Antallet af kvinder i løb, der falder og kvæles i deres burka, er jo tårnhøjt. Safety first! :lol:

Fodbold er jo en kontaktsport, så der kan måske godt være noget om det - og det kunne forklare, at man gerne må spille beachvolley, men ikke fodbold.

Men altså, jeg ved det ikke. Jeg bilder mig bare ind, at hvis skakforbundet havde krævet tørklæderne skulle af, havde det givet anledning til kritik, og derfor synes jeg det er helt rimeligt, at Paikidze tilsvarende ikke gider tage tørklæde på.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 10. okt 2016, 19:59

Aspargsen skrev:Jeg undrer mig over hvorfor forbundet ikke har fortalt Iran af de så vil afholde det et andet sted, men det undrede mig også af Rusland fik lov til af deltage i OL måske folk i toppen Af organisationer ikke kan lide af træffe svære beslutninger

Alle de organisationer er formenlig ca lige korrupte, dvs mega totalt vold bund korrupte :)

Den der betaler mest under bordet for begivenheden får den samt lov til at bestemme en masse over den, og dem i organisationen vil så forsvare beslutningen til blods, uanset om det handler om det inteligente i at spille fodbold i en ørken 70 graders varme eller tvinge ikke-muslimske kvinder til at have slør på i religionsfrihedens navn. Det er nok der den ligger.

Det er nok der den ligger med FIDE.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"