Maskulint og feminint

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1836

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf Anilara » 9. okt 2016, 09:28

Men det er jo forskelligt hvordan man føler.
Jeg føler mig mindre kvindelig, men det ser jeg ikke som et problem, for synes ikke det er negativt at være mindre kvindelig end gennemsnittet.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3456

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2016, 10:03

DenSyngendeLussing skrev:This. De klassiske maskuline og feminine dyder kommer jo ikke ud af ingenting. Det er også helt fint, at der eksisterer stereotyper om både mænd og kvinder - det passer jo f.eks., at kvinder (i reglen) kan lide tøj og sko, og helst vil tale om alting, og at mænd (i reglen) kan lide powertools og biler, og helst ikke vil tale om alting. Det er stereotyper, ja, men det er også sandt.

Problemet opstår, når stereotyperne begrænser individdet. For selvom kønnene hver især har nogle overordnede træk, der går igen, så er mennesker jo komplekse. Derfor skal en mand have lov til at interessere sig for tøj og sko, tage barsel eller tale om følelser uden at blive betragtet som mindre mandig. En kvinde skal have lov til at elske biler og powertools, eller prioritere karriere over familie uden at blive betragtet som mindre kvindelig. Langt de fleste af os ligger jo alligevel og roder rundt et sted i midten.

Det er jeg sådan set ret enig i. Og jeg vil også sige mht. sidste afsnit, at de begrænsninger, stereotyperne lægger, trods alt er meget mindre snærende, end da jeg voksede op (f. 1954). Dengang var der mange, mange flere ting, man "ikke kunne", hvis man var det ene eller andet køn. Og det var ikke kun "mænd, der undertrykte kvinder", sådan som dele af kvindebevægelserne fremstillede det. Jeg har faktisk stadig i øret adskillige eksempler på kvinder, der meget bombastisk fastslog, at dette eller hint kunne/burde en kvinde ikke gøre. :)

Men noget andet er, at begge parter vel også til dels håber på, at den anden så at sige dækker de områder, der ikke er ens egen stærkeste side. Og på den måde bliver det jo en rar ting, at man har lidt forskellige "fokusområder".
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10280

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 10:10

dgd2007 skrev:Det er jeg sådan set ret enig i. Og jeg vil også sige mht. sidste afsnit, at de begrænsninger, stereotyperne lægger, trods alt er meget mindre snærende, end da jeg voksede op (f. 1954). Dengang var der mange, mange flere ting, man "ikke kunne", hvis man var det ene eller andet køn. Og det var ikke kun "mænd, der undertrykte kvinder", sådan som dele af kvindebevægelserne fremstillede det. Jeg har faktisk stadig i øret adskillige eksempler på kvinder, der meget bombastisk fastslog, at dette eller hint kunne/burde en kvinde ikke gøre. :)

Men noget andet er, at begge parter vel også til dels håber på, at den anden så at sige dækker de områder, der ikke er ens egen stærkeste side. Og på den måde bliver det jo en rar ting, at man har lidt forskellige "fokusområder".

Tænker du her indenfor rammerne af et (heteroseksuelt) forhold eller generelt?
Der er mange ting, jeg ikke kan finde ud af, hvilket så kan skyldes manglende evner, eller at jeg bare aldrig har dygtiggjort mig indenfor området, men jeg er personligt ligeglad med, om dem, der mestrer det, jeg ikke kan finde ud af, er mænd eller kvinder. Bare nogen kan det.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 11:03

DenSyngendeLussing skrev:
Problemet opstår, når stereotyperne begrænser individdet. For selvom kønnene hver især har nogle overordnede træk, der går igen, så er mennesker jo komplekse. Derfor skal en mand have lov til at interessere sig for tøj og sko, tage barsel eller tale om følelser uden at blive betragtet som mindre mandig. En kvinde skal have lov til at elske biler og powertools, eller prioritere karriere over familie uden at blive betragtet som mindre kvindelig. Langt de fleste af os ligger jo alligevel og roder rundt et sted i midten.

Jeg har svært ved at se hvorfor mænd SKAL kunne gøre kvindelige ting, og samtidig SKAL kunne kræve ikke at blive betragtet som mindre maskulin i andres øjne? Og vice versa med kvinder og mandlige ting.

Jeg kan heller ikke se hvordan mit stereotype syn på et individ begrænser dette individ? Hvad bliver personen begrænset i, som individet godt ville kunne uden mit stereotype syn?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2016, 11:18

DetSorteCirkus skrev:Tænker du her indenfor rammerne af et (heteroseksuelt) forhold eller generelt?
Der er mange ting, jeg ikke kan finde ud af, hvilket så kan skyldes manglende evner, eller at jeg bare aldrig har dygtiggjort mig indenfor området, men jeg er personligt ligeglad med, om dem, der mestrer det, jeg ikke kan finde ud af, er mænd eller kvinder. Bare nogen kan det.

Ah, jeg tænkte først og fremmest på et forhold.
Men altså, det gjorde sig da også gældende inden for min branche (it), hvor der er en del kønsopdeling - selvom det jo er et område, der er vokset frem samtidig med ligestillingsfokusset.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. okt 2016, 13:18

Meget skægt ... jeg har lige set en dokumentar, hvor man bl.a. beder en masse "almindelige" mennesker om deres bud på nogle filosofiske begreber som "hvad er fred?" eller "hvad er følelsen af nul?"

Mange af mændene kommer med ret abstrakte udredninger, mens kvinderne for det meste forsøger at hænge det op nogle konkrete, dagligdags eksempler. :)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 14. okt 2016, 13:54

dgd2007 skrev:Meget skægt ... jeg har lige set en dokumentar, hvor man bl.a. beder en masse "almindelige" mennesker om deres bud på nogle filosofiske begreber som "hvad er fred?" eller "hvad er følelsen af nul?"

Mange af mændene kommer med ret abstrakte udredninger, mens kvinderne for det meste forsøger at hænge det op nogle konkrete, dagligdags eksempler. :)

Heh det har jeg prøvet mange gange i diskussioner af kvinder. Jeg begynder at snakke om et eller andet emne jeg lige er fanget af, og uanset hvad det er så ender det lynhurtigt med hvordan kvinden selv har med det, hvis det er med en kvindelig samtalepartner. Mens det med mænd kan køre i ubegrænset tid uden at vi hiver os selv ind i det.

F.eks. man snakker om kønsforskelle. Kvinder vil hurtigt dreje det over til hvordan de selv personligt har det med tingene. Hvor de forventer at man så svarer hvordan man selv har det personligt med det. Hvor man mere var ude i at snakke kønsforskelle på hele planeten og i al generalitet, og ikke kun lige om "os selv".

Begge køn kan jo nemt snakke på de 2 forskellige måder. Forskellen er bare i hvad for en vinkel der ligger mest naturligt.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 754

Indlægaf BlueBunny » 14. okt 2016, 14:58

Der er mange ting jeg kunne kategorisere.
Det betyder ikke at det ene køn ikke kan gøre sådan og sådan, men værdimæssigt ville jeg tænke, feks:

Det er ikke feminint at:
- slå høje prutter og bøvser og grine ad det
- klø sig i bollerne
- harke og langspyt
- store ansigtstatoveringer/hals
- holde for det ene næsebor og lave en snotter
- gå til hammerkast

Det er ikke maskulint at:
- plukke øjenbryn
- bruge makeup
- gå i kjole
- skrive romantisk poesi
- gå til synkronsvømning
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1235

Indlægaf godtnavn » 14. okt 2016, 21:43

BlueBunny skrev:Der er mange ting jeg kunne kategorisere.
Det betyder ikke at det ene køn ikke kan gøre sådan og sådan, men værdimæssigt ville jeg tænke, feks:

Det er ikke feminint at:
- slå høje prutter og bøvser og grine ad det
- klø sig i bollerne
- harke og langspyt
- store ansigtstatoveringer/hals
- holde for det ene næsebor og lave en snotter
- gå til hammerkast

Men er den liste så maskulint? Jeg synes bare du har listet en lang række ulækre træk, og ingen af dem ville jeg mene var hverken maskuline eller feminine. Hvis de er er jeg meget glad for at min mand så ikke er maskulin.
3
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2016, 18:23

Kvinderne er tilsyneladende meget mindre tilbøjlige til at falde for Trumps tirader! :gogo:
2
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 27. okt 2016, 11:12

dgd2007 skrev:Kvinderne er tilsyneladende meget mindre tilbøjlige til at falde for Trumps tirader! :gogo:

So much for at glæde sig over at tilhøre det mest rationelle køn :)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 27. okt 2016, 11:18

Jeg lærte for nyligt en sjov rent fysisk ting jeg aldrig har tænkt over. Mænd har en v-formet hårgrænse i panden, og kvinder en lige.

Det sku være testoteron i puberteten der lavede v-formen.

Billede

Billede

Billede

Billede
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. okt 2016, 11:47

Hende på billederne har da også lidt "V"(?)
Men kvinders hårgrænse går ofte ligesom lidt lavere på kraniet i det hele taget, synes jeg. :)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 27. okt 2016, 11:58

dgd2007 skrev:Hende på billederne har da også lidt "V"(?)
Men kvinders hårgrænse går ofte ligesom lidt lavere på kraniet i det hele taget, synes jeg. :)

Ja et meget lille et.

Der er nogen mænd der nærmest ikke har v, med mindre de har skjult det med frisuren, men det er vel på samme måde som mænd kan have mere eller mindre skægvækst osv.

Billede

Brad Pitt ligner han ikke har på nogen billeder :) Men han har altså et v alligevel.

Billede
0
abcd
Kort karma: 12
Likede indlæg: 171

Indlægaf abcd » 27. okt 2016, 12:20

eks-Maupassant skrev:Jeg lærte for nyligt en sjov rent fysisk ting jeg aldrig har tænkt over. Mænd har en v-formet hårgrænse i panden, og kvinder en lige.

Det vidste jeg godt. Og nu vi er ved panden, så er kvinders pande som regel lodret hvor mænds hælder lidt bagud.
0

Tilbage til "Livets forhold"