Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%

Afgivne stemmer: 97
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3071

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Rakel » 8. okt 2016, 18:08

Falstria skrev:
Rakel skrev:
Der er ingen automatisk tilmeldning til folkekirken.

Medlem af folkekirken bliver man ved dåb eller konvertering fra et af de andre store kristne kirkesamfund.
Dette kan forældremyndigheden beslutte ved børn og anmode om optagelse af børn i folkekirken.

Heller ikke for udlændinge der flytter hertil?

Men ved dåb kunne der så samtidig tages stilling til organdonation på barnets vegne, på samme vis. Altså såfremt den frie og lige adgang bibeholdes og at man kan fravælge visse organer m.m. Det ville jeg godt kunne støtte.

Dåb og organdonation skal ikke sammenblandes. Hellere ikke ved børn.
Kirken har ikke alverden at gøre med organdonation.

Nej. Hellere ikke tilflyttere. Det er en fejl, hvis man optages i folkekirken ved tilflytning til Danmark og man ikke allerede er medlem af en af de medlemskirker, der er i Porvoofællesskabet.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. okt 2016, 18:09

tjald62 skrev:
Ja og personligt har jeg det slev sådan hvis en organdonation ville give mig 10 år med mine nærmeste pårørende med de begrænsninger der vil være ville jeg stadigvæk gør det.

Men det ved du heller ikke om det gør. De 10 år er et gennemsnit, og kun for nyrepatienter. Det er ingen garanti og tallet gælder ikke for andre typer organer. Du kan lige så godt købe dig 2-4 år, hvor du ligger i en seng med smerter, har brug for pleje 24 timer i døgnet, og hvor du kan være et bittert svin - mens dine børn får lov at se på.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Kort karma: 29
Likede indlæg: 409

Indlægaf Thitida-No-Chey » 8. okt 2016, 18:10

Jeg har stemt nej.

Det skal være op til den enkelte at tage stilling til, hvad der sker med en når man er død. Der skal ikke komme en eller anden idiot og sige "Hallo, du er død, kan du ikke være ligeglad?", for sådan kan nogle mennesker bare ikke tænke om deres egen død, og ved I hvad, det er sq okay i min verden. Det at man HAR taget stilling og siger nej er godt nok for mig.

Jeg er i øvrigt tilmeldt registeret.
2
To comfort a grammar nazi, simply stroke them gently on the head and repeat: "there, their, they're."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. okt 2016, 18:11

Maria86 skrev:Det tager jo under 10 minutter at tage stilling. Det kan gøres via nettet.

Forkert. Det tager under 10 minutter at få anmeldt på nettet, HVAD man har besluttet. At tage stilling kan tage årevis.
7
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. okt 2016, 18:20

Jeg synes i øvrigt det er frækt, at de opkræver 50 kroner for et livstestamente, mens det er gratis at lade sig tilmelde som donor.

Ved et livstestamente kan man sætte kryds i to felter:

1) "Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling, hvis jeg er i en situation, hvor jeg er uafvendeligt døende."

2) "Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling i tilfælde af, at sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført en så svær invaliditet, at jeg varigt vil være ude af stand til at tage vare på mig selv fysisk og mentalt."

Deres undskyldning for at det koster 50 kroner, er administrationsomkostninger. BS! Det er der også ved donorregisteret, og det er de samme myndigheder der administrerer det, og det er samme sted på nettet man melder til og fra.
4
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2324

Indlægaf paint » 8. okt 2016, 18:21

Falstria skrev:
paint skrev:Det bliver der allerede. Der findes Privathospitaler, hvor folk kan få særlig og hurtig behandling, mod betaling. Der findes sundhedsordninger/forsikringer, for visse borgere, hvor du kommer foran andre i køen, og dermed kommer i behandling hurtigere end Hr. Hansen, som ikke er omfattet af en sådan ordning. Der findes private skadestuer, uden ventetid etc.

Dét er liberalt hjerteblod.

Jeg er også tilhænger af fri og lige adgang, men jeg er heller ikke særlig liberal.

Nårh ja for søren, det er da alt for galt at der findes service erhverv uden for det offentlige hvor man for PENGE kan købe service, det burde jo forbydes så alle får det lige dårligt.

Goddaw mand økseskaft.

Du er tilhænger, lige på nær når det kommer til organer altså... De har særstatus af en eller anden art.

Ja goddaw - gik du ikke ind for fri og lige adgang til sundhedsvæsnet? Det er da hverken frit eller lige, hvis man bare kan betale sig til anden og bedre behandling.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3792

Indlægaf Delfin » 8. okt 2016, 18:24

tjald62 skrev:
Delfin skrev:
tjald62 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:

I de sidste 3 måneder er 27 menneske døde, mens de ventede på et organ, fordi der er meget få donorer. De kunne være reddet.

Og det ville være en bonus, men ikke noget de har krav på. Desuden holder transplanterede organer ikke evigt. En nyre holder gennemsnitligt i 10 år, og så skal der ske en ny transplantation. Er det rimeligt at vi skal bruge 2-6 nyrer på at holde en person i live? For slet ikke at tale om alle de ressourcer der skal bruges på følger, som fx medicin, operationer, færre sengepladser på hospitalerne, osv..

Dét er en helt anden problematik. Men hvis du fik valget mellem at dø i morgen eller om 10 år, hvad ville du så vælge?

Jeg ville uden tøven vælge at dø i morgen, fremfor at skulle leve yderligere 10 år med medicinforbrug, begrænsninger i mit liv, ekstra operationer, store regninger, voksende bitterhed efterhånden som jeg nærmede mig de 10 år senere samt alle de andre ting, som du meget bekvemt undlod at nævne i dine valgmuligheder.

Men det kan jo være ligemeget, eftersom det ikke har noget med sagen at gøre. Ingen får det valg.

Så du vil heller dø i morgen end at have måske 10 gode år sammen med dine børn og evt. børnebørn ??

Så vil jeg bare sige fuck du er en kold skid.

En transplantation er ikke nødvendigvis idel lykke og lyserøde skyer. Ikke nok med at man selv skal leve i evig usikkerhed, kontroller i en uendelighed og kraftige mediciner med mange, og for nogle fatale bivirkninger, det kan også være dyrt købte 10-15 år for ens pårørende at være vidne til lidelser og leve med usikkerheden, så måske er det bedre at hive plasteret af først som sidst. Efter at have været tæt på sådan et forløb gennem ti år, tvivler jeg stærkt på, at jeg selv nogensinde vil ønske at modtage, og det er mine pårørende forstående overfor og nogle af dem siger det samme.

Måske er det ikke det værd, at leve for sine pårørendes skyld. Hvorfor skulle man det, man skal vel da for pokker leve, fordi man selv har lyst til det og føler, at livet har mere positivt end negativt at byde på?

Skrev også at man måske havde 10 år gode år.

Edit: Hvor har jeg skrevet at det er ens pårørende der forlanger det ??

Det gør du heller ikke direkte, men hvis man er en kold skid, hvis man ikke gør det, så ligger der da en underforstået forventning om, at man skal leve for sine pårørendes skyld. Anderledes kan jeg ikke tolke det
1
14 11 14 :banan:
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 415

Indlægaf Falstria » 8. okt 2016, 18:26

Rakel skrev:
Falstria skrev:
Rakel skrev:

Medlem af folkekirken bliver man ved dåb eller konvertering fra et af de andre store kristne kirkesamfund.
Dette kan forældremyndigheden beslutte ved børn og anmode om optagelse af børn i folkekirken.

Men ved dåb kunne der så samtidig tages stilling til organdonation på barnets vegne, på samme vis. Altså såfremt den frie og lige adgang bibeholdes og at man kan fravælge visse organer m.m. Det ville jeg godt kunne støtte.

Nej. Hellere ikke tilflyttere. Det er en fejl, hvis man optages i folkekirken ved tilflytning til Danmark og man ikke allerede er medlem af en af de medlemskirker, der er i Porvoofællesskabet.

Det skal ikke sammenblandes, kirken skal ikke have noget med det at gøre, men det kunne godt ske omkring samme tidspunkt.
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 8. okt 2016, 18:31

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Det bliver der allerede. Der findes Privathospitaler, hvor folk kan få særlig og hurtig behandling, mod betaling. Der findes sundhedsordninger/forsikringer, for visse borgere, hvor du kommer foran andre i køen, og dermed kommer i behandling hurtigere end Hr. Hansen, som ikke er omfattet af en sådan ordning. Der findes private skadestuer, uden ventetid etc.

Dét er liberalt hjerteblod.

Jeg er også tilhænger af fri og lige adgang, men jeg er heller ikke særlig liberal.

Nårh ja for søren, det er da alt for galt at der findes service erhverv uden for det offentlige hvor man for PENGE kan købe service, det burde jo forbydes så alle får det lige dårligt.

Goddaw mand økseskaft.

Du er tilhænger, lige på nær når det kommer til organer altså... De har særstatus af en eller anden art.

Ja goddaw - gik du ikke ind for fri og lige adgang til sundhedsvæsnet? Det er da hverken frit eller lige, hvis man bare kan betale sig til anden og bedre behandling.

Jo, den behandling og den service der leveres af stat, region og kommune, skal være fri og lige for alle, det offentlige skal behandle alle lige.

Skal en privat virksomhed så også behandle alle lige? Det bestemmer den selv.

Afvigelser fra det offentliges side samt fratagelse af rettigheder for det private, vil have som konsekvens at jeg ville nægte (eller ihvertfald begrænse) betaling til SKAT.
Senest rettet af Falstria 8. okt 2016, 18:35, rettet i alt 1 gang.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3071

Indlægaf Rakel » 8. okt 2016, 18:31

Falstria skrev:
Rakel skrev:
Falstria skrev:
Rakel skrev:

Det skal ikke sammenblandes, kirken skal ikke have noget med det at gøre, men det kunne godt ske omkring samme tidspunkt.

Dåb er ikke obligatorisk (og kan falde på et hvilken som helst tidspunkt i et menneskets liv), så det vil aldrig få noget med hinanden at gøre.
1
Falstria

Indlægaf Falstria » 8. okt 2016, 18:36

Rakel skrev:
Falstria skrev:
Rakel skrev:
Falstria skrev:
Rakel skrev:

Dåb er ikke obligatorisk (og kan falde på et hvilken som helst tidspunkt i et menneskets liv), så det vil aldrig få noget med hinanden at gøre.

Det er et andet emne.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3792

Indlægaf Delfin » 8. okt 2016, 18:49

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes i øvrigt det er frækt, at de opkræver 50 kroner for et livstestamente, mens det er gratis at lade sig tilmelde som donor.

Ved et livstestamente kan man sætte kryds i to felter:

1) "Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling, hvis jeg er i en situation, hvor jeg er uafvendeligt døende."

2) "Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling i tilfælde af, at sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført en så svær invaliditet, at jeg varigt vil være ude af stand til at tage vare på mig selv fysisk og mentalt."

Deres undskyldning for at det koster 50 kroner, er administrationsomkostninger. BS! Det er der også ved donorregisteret, og det er de samme myndigheder der administrerer det, og det er samme sted på nettet man melder til og fra.

Jeg har med glæde betalt den 50'er for at være nogenlunde sikret mod at ende som en grøntsag (det er desværre ingen garanti), men jeg er fuldstændig enig og har undret mig over det samme.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1108

Indlægaf Torn » 9. okt 2016, 09:31

Jeg er stor tilhænger af argumenterne på begge sider. Hvad gør man så!? Har ind til videre svaret 'ved ikke', men jeg synes debatten er vildt interessant.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 11:09

Torn skrev:Jeg er stor tilhænger af argumenterne på begge sider. Hvad gør man så!? Har ind til videre svaret 'ved ikke', men jeg synes debatten er vildt interessant.

Hvis man spørger Etisk Råd, så sætter de en tidsfrist, og hvis du ikke har fundet ud af det inden da, så træffer de en beslutning for dig. Den beslutning er, at lægerne må tage hvad de beslutter de kan bruge, når du dør. Antageligvis uden at dine pårørende skal give samtykke.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4506

Indlægaf Akehurst2 » 9. okt 2016, 17:19

Hvis de nogen sinde laver det om til formodet samtykke håber jeg, de samtidig vil være så anstændige at holde op med at kalde det for donation.

Donation via tvang har ikke meget med donation at gøre.
5

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"