Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%

Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2686

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf eks-Maupassant » 11. okt 2016, 15:01

Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Hvor mange år efter at du er død ejer du dine knogler?

Hvor mange år efter min død ejer staten eller nogen anden mine knogler? Hvem tilhører mine organer, så længe de er i live?

Jeg er ikke sikker på at der er nogen ejer som sådan til knoglerne i graven, hverken staten eller nogen anden. Ligesom at der ikke er nogen der ejer en eller anden pind der ligger på stranden eller ude i vandet. Jeg tror heller ikke de efterladte EJER knoglerne på samme måde som man ejer f.eks. sin bil?

Så længe du er i live tilhører dine organer selvsagt dig. Når dø dør mister de så deres ejermand og tilhører derfor ikke mere nogen. Hvis de så evt sættes ind i en andens krop bliver de så donormodtagerens ejendom.

Hvem der ejer dem i den periode hvor de er taget ud af kroppen og før de bliver sat ind i den nye krop ved jeg ikke. Det er måske rent formelt hospitalet der ejer dem i den periode?

Hvis du ikke selv kan indse at den logik er helt i skoven, så giver det ikke mening at forsøge at forklare dig det.

... og efter dette lille indslag hvor advokaten buldrer på sin tomme tønde som en arrig trold vender vi tilbage til den egentlige debat.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 117
Likede indlæg: 808

Indlægaf Falstria » 11. okt 2016, 18:41

eks-Maupassant skrev:
For mig at se ligner det lidt at folk har svært at acceptere at de dør?

For mig giver det lige så lidt mening at snakke om "mine" ejendele 5 minutter efter at jeg er død som 500 år efter jeg er død. Når man dør er festen forbi, og det med at have ejendele er en del af festen jo.

Død er det mest naturlige fænomen der findes, det rammer alle uanset om de hopper eller springer.

Jeg har lidt den holdning at det må folk da efterhånden have vænnet sig til, derfor skal de ikke gøre krav på andres organer.
Når jeg er væk og lyset er slukket, så er det ikke meningen at stykker af mig skal ligge i et køleskab et sted for at kunne redde andre, det ville være unaturligt.
Hvis jeg kan nå at redde andre imens jeg er i live (f.eks. med en nyre) eller ihvertfald lige inden min put-i-hul-fest, så er det fint.
Derefter har jeg ikke lyst til at stå til rådighed længere.
Og hornhinder mv. er ikke livsnødvendige, dem ønsker jeg ikke at donere.
Senest rettet af Falstria 11. okt 2016, 19:11, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 15
Likede indlæg: 419

Indlægaf FruitFly » 11. okt 2016, 18:44

Falstria skrev:Død er det mest naturlige fænomen der findes, det ramme alle uanset om de hopper eller springer.

Jeg har lidt den holdning at det må folk da efterhånden have vendet sig til, derfor skal de ikke gøre krav på andres organer.
Når jeg er væk og lyset er slukket, så er det ikke meningen at stykker af mig skal ligge i et køleskab et sted for at kunne redde andre, det ville være unaturligt.
Hvis jeg kan nå at redde andre imens jeg er i live (f.eks. med en nyre) eller ihvertfald lige inden min put-i-hul-fest, så er det fint.

Så er det godt du har valget.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 11. okt 2016, 18:47

FruitFly skrev:
Falstria skrev:Død er det mest naturlige fænomen der findes, det ramme alle uanset om de hopper eller springer.

Jeg har lidt den holdning at det må folk da efterhånden have vendet sig til, derfor skal de ikke gøre krav på andres organer.

Så er det godt du har valget.

Du er kommet lidt sent med, i starten af tråden taltes der om at dem der ønsker automatisk tilmelding også ønsker kun at give organer til dem der vil donere.
Det var der jeg strittede imod, det vil jeg ikke ligge stemme til at indføre og jeg vil gå videre end dét at stemme nej.
0
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 11. okt 2016, 19:00

Falstria skrev:... i starten af tråden taltes der om at dem der ønsker automatisk tilmelding også ønsker kun at give organer til dem der vil donere.
Det var der jeg strittede imod, det vil jeg ikke ligge stemme til at indføre og jeg vil gå videre end dét at stemme nej.Det var der jeg strittede imod, det vil jeg ikke ligge stemme til at indføre og jeg vil gå videre end dét at stemme nej.

OK, dét fangede jeg ikke lige ud fra dit indlæg. Det vil jeg da heller ikke være med til.

Måske man kunne gøre det således, at når man framelder sig, så indikerer man også lige man dog gerne vil modtage (hvis man var så uheldig at komme i den situation) eller helst ville være fri.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 11. okt 2016, 19:10

FruitFly skrev:
Måske man kunne gøre det således, at når man framelder sig, så indikerer man også lige man dog gerne vil modtage (hvis man var så uheldig at komme i den situation) eller helst ville være fri.

Det skulle ikke være nødvendigt.

Det må og skal være læger der afgør den slags.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 107
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1541

Indlægaf landsbytossen » 11. okt 2016, 19:14

FruitFly skrev:OK, dét fangede jeg ikke lige ud fra dit indlæg. Det vil jeg da heller ikke være med til.

Hvordan skal det fungere, når man ikke kender denne evt. situation og helbred på tidspunktet for organdonationen. F.eks en nyrepatient uden andre sygdomme vil måske vælge anderledes end en nyrepatient med KOL, cancer eller anden alvorlig sygdom.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
avdotja
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1261

Indlægaf avdotja » 11. okt 2016, 19:30

Nej. Jeg er modstander af alle varianter af "hvis h*n ikke aktivt siger nej, betyder det ja" når det kommer til hvad man kan tillade sig med andres kroppe - levende eller ej.
5
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 11. okt 2016, 19:40

Falstria skrev:
FruitFly skrev:

Jamen det er også fint med mig. Det var bare en stråtanke.
0
abcd
Kort karma: 30
Likede indlæg: 530

Indlægaf abcd » 11. okt 2016, 19:50

FruitFly skrev:
abcd skrev:... almindelig anstændighed er at man får eksplicit samtykke inden man tager noget fra folk.

Der er ikke tale om at "tage noget fra folk". Der ER ikke nogen at tage det fra. Den pågældende person ("Folk") er død.

Hvis det blot antages at jeg vil donere mine organer uden jeg bliver spurgt, føler jeg mig frarøvet ejendomsretten over min krop allerede inden jeg dør.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 11. okt 2016, 19:55

FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:

Jamen det er også fint med mig. Det var bare en stråtanke.

Jeg melder mig helt ud af samfundet hvis det andet bliver indført, det er en dealbreaker for mig om den frie og lige adgang opretholdes som princip eller ej.

Hvis ikke det princip opretholdes og der oven i det kommer et lag af tvang, så er jeg den der er smuttet. Jeg bliver ikke og venter på sejl og hammer (eller hvad det så bliver) vejrer over landet for så er det for sent.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 450
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 4919

Indlægaf Delfin » 11. okt 2016, 20:09

FruitFly skrev:
Falstria skrev:... i starten af tråden taltes der om at dem der ønsker automatisk tilmelding også ønsker kun at give organer til dem der vil donere.
Det var der jeg strittede imod, det vil jeg ikke ligge stemme til at indføre og jeg vil gå videre end dét at stemme nej.Det var der jeg strittede imod, det vil jeg ikke ligge stemme til at indføre og jeg vil gå videre end dét at stemme nej.

OK, dét fangede jeg ikke lige ud fra dit indlæg. Det vil jeg da heller ikke være med til.

Det tror jeg ikke, jeg vil kunne svare på, før jeg evt står i det. Umiddelbart siger jeg på nuværende tidspunkt nej til at modtage. Hvis jeg er så syg, synes jeg egentlig bare at naturen skal have lov at gå sin gang, men meget er måske anderledes, hvis det ikke længere er teoretisk.

Det samme gælder beslutningen om at donere, ikke for afdøde selvfølgelig, men for de pårørende som er dem, der skal gennemgå forløbet. Det er nok ikke helt så simpelt, som nogle vil gøre det til
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 11
Likede indlæg: 206

Indlægaf Frøken Himmelblå » 11. okt 2016, 20:20

Det er godt nok en vild debat det her emne har kunnet skabe :nerve:

Jeg har for nyligt siddet med den her case, og jeg kan sagtens se problematikker ved, at skifte til opt-out i stedet for opt-in. Jeg mener dog at fordelene langt overvejer ulemperne. Ifølge videnskabelige undersøgelser får de fleste ikke meldt sig til, ikke fordi de ikke vil, eller fordi de ikke ved om de vil, men fordi de glemmer det eller bare ikke får det gjort.
Der er blevet lavet flere undersøgelser der viser, at langt den største del af befolkningen (i alle undersøgte lande) ønsker at være organdonorer. De får bare ikke meldt sig til. Desværre.

Laver man det om til en opt-out løsning, vil man stadig kunne til- og fravælge de individuelle organer. Man vil stadig kunne overgive beslutningen til familien og man vil stadig kunne melde sig til og fra så meget man ønsker. Det er jo ikke en endelig beslutning. Så hvis man har brug for længere overvejelsestid, kan man jo melde sig fra.

Grafen nedenfor er fra en videnskabelig undersøgelse. Der er ganske givet nogle personer fra opt-out landende, som ikke ønsker at være donerer, men ikke er klar over, at man kan melde sig fra. Men forskellen mellem opt-in og opt-out er markant og sammenholdt med undersøgelser af, om folk vil være organdonorer, giver det et klart billede af, at langt de fleste altså ønsker at donere organer, skulle man blive hjernedød.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
abcd
Kort karma: 30
Likede indlæg: 530

Indlægaf abcd » 11. okt 2016, 20:28

Frøken Himmelblå skrev:Det er godt nok en vild debat det her emne har kunnet skabe :nerve:

Jeg har for nyligt siddet med den her case, og jeg kan sagtens se problematikker ved, at skifte til opt-out i stedet for opt-in. Jeg mener dog at fordelene langt overvejer ulemperne. Ifølge videnskabelige undersøgelser får de fleste ikke meldt sig til, ikke fordi de ikke vil, eller fordi de ikke ved om de vil, men fordi de glemmer det eller bare ikke får det gjort.
Der er blevet lavet flere undersøgelser der viser, at langt den største del af befolkningen (i alle undersøgte lande) ønsker at være organdonorer. De får bare ikke meldt sig til. Desværre.

Laver man det om til en opt-out løsning, vil man stadig kunne til- og fravælge de individuelle organer. Man vil stadig kunne overgive beslutningen til familien og man vil stadig kunne melde sig til og fra så meget man ønsker. Det er jo ikke en endelig beslutning. Så hvis man har brug for længere overvejelsestid, kan man jo melde sig fra.

Grafen nedenfor er fra en videnskabelig undersøgelse. Der er ganske givet nogle personer fra opt-out landende, som ikke ønsker at være donerer, men ikke er klar over, at man kan melde sig fra. Men forskellen mellem opt-in og opt-out er markant og sammenholdt med undersøgelser af, om folk vil være organdonorer, giver det et klart billede af, at langt de fleste altså ønsker at donere organer, skulle man blive hjernedød.

Hvilken videnskabelig undersøgelse? Jeg synes ikke det lyder plausibelt at 99% af en befolkning skulle ønske at være organdonorer.
0
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 11
Likede indlæg: 206

Indlægaf Frøken Himmelblå » 11. okt 2016, 20:33

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Det er godt nok en vild debat det her emne har kunnet skabe :nerve:

Hvilken videnskabelig undersøgelse? Jeg synes ikke det lyder plausibelt at 99% af en befolkning skulle ønske at være organdonorer.

Jeg har ikke skrevet, at 99% ønsker at være organdonor, jeg har skrevet, at et overvejende flertal ønsker det. Den figur jeg vedhæftede viser ikke hvor mange der har lyst men hvor mange % der er tilmeldt i lande med henholdsvis opt-in og opt-out.
Den figur er taget fra en ældre videnskablig undersøgelse af Eric J. Johnson og Daniel Goldstein.
0
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"