Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%

Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6831

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Wizzze » 7. okt 2016, 19:02

gnostic skrev:Jeg læste for en 5 år siden eller længere tilbage, at man eksperimenterede med kunstige organer... hvorfor er man ikke kommet videre med den forskning? Det ville være at foretrække for alle parter.

Det er man også, men ikke de vitale som hjerte, lever, nyrer osv. Det mekaniske hjerte er noget nær den hellige gral indenfor medicin, og der findes mange modeller og forsøg, men ingen virker optimalt. Et hjerte fra en gris, kan være en midlertidig løsning, men det er stadig kun et donorhjerte som er den optimale løsning.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2524
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. okt 2016, 19:22

Ja, jeg er for at man aktivt skal afmelde sig som donor. Det tvinger en beslutning igennem, i forhold til det slatne system vi har i dag.

Jeg synes forøvrigt det er noget pjat at ens krop "tilhører staten" - den tilhører menneskeheden, hvis den tilhører nogen som helst. Staten har blot tvunget dig til at tage stilling, noget som alle burde gøre, lige meget hvad.
7
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. okt 2016, 19:23

Joe skrev:Jeg tænker umiddelbart at lægerne vil foretrække at redde de liv det er muligt at redde, i stedet for at lade et menneske ligge, fordi denne har sagt nej til organdonation.

Det vil jeg egentlig også foretrække at de gør.

Det er ikke noget de foretrækker. De er forpligtet til det, gennem deres lægeløfte.
1
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3126

Indlægaf Rakel » 7. okt 2016, 19:24

Annione skrev:Ja, jeg er for at man aktivt skal afmelde sig som donor. Det tvinger en beslutning igennem, i forhold til det slatne system vi har i dag.

Jeg synes forøvrigt det er noget pjat at ens krop "tilhører staten" - den tilhører menneskeheden, hvis den tilhører nogen som helst. Staten har blot tvunget dig til at tage stilling, noget som alle burde gøre, lige meget hvad.

Hvorfor tllhører den enkeltes krop/organer menneskeheden? Og ikke individet?
1
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. okt 2016, 19:26

Rakel skrev:
Annione skrev:Ja, jeg er for at man aktivt skal afmelde sig som donor. Det tvinger en beslutning igennem, i forhold til det slatne system vi har i dag.

Fordi individet allerede har taget stilling til donation.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. okt 2016, 19:28

Annione skrev:
Rakel skrev:

Okay, dét forstår jeg så ikke og fair nok. Uanset stillingtagen tilhører et individ ikke nogen eller noget efter min mening.
1
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. okt 2016, 19:32

Rakel skrev:
Okay, dét forstår jeg så ikke og fair nok. Uanset stillingtagen tilhører et individ ikke nogen eller noget efter min mening.

Jeg tror vi misforstår hinanden. Jeg mener ikke at man længere er et individ, når man er død (herunder også hjernedød) - og hvis man kan sige, at ens organer overhovedet tilhører nogen, når man er død, så tilhører de ikke staten, men menneskeheden.

Det er ikke min mening at skabe splid eller dybere debat, det var mere for at give min mening til kende.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. okt 2016, 19:34

paint skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:

I de sidste 3 måneder er 27 menneske døde, mens de ventede på et organ, fordi der er meget få donorer. De kunne være reddet.

Og det ville være en bonus, men ikke noget de har krav på. Desuden holder transplanterede organer ikke evigt. En nyre holder gennemsnitligt i 10 år, og så skal der ske en ny transplantation. Er det rimeligt at vi skal bruge 2-6 nyrer på at holde en person i live? For slet ikke at tale om alle de ressourcer der skal bruges på følger, som fx medicin, operationer, færre sengepladser på hospitalerne, osv..

Dét er en helt anden problematik. Men hvis du fik valget mellem at dø i morgen eller om 10 år, hvad ville du så vælge?

Jeg ville uden tøven vælge at dø i morgen, fremfor at skulle leve yderligere 10 år med medicinforbrug, begrænsninger i mit liv, ekstra operationer, store regninger, voksende bitterhed efterhånden som jeg nærmede mig de 10 år senere samt alle de andre ting, som du meget bekvemt undlod at nævne i dine valgmuligheder.

Men det kan jo være ligemeget, eftersom det ikke har noget med sagen at gøre. Ingen får det valg.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. okt 2016, 19:35

Annione skrev:
Rakel skrev:

Jeg tror vi misforstår hinanden. Jeg mener ikke at man længere er et individ, når man er død (herunder også hjernedød) - og hvis man kan sige, at ens organer overhovedet tilhører nogen, når man er død, så tilhører de ikke staten, men menneskeheden.

Det er ikke min mening at skabe splid eller dybere debat, det var mere for at give min mening til kende.

Jeg mener ikke, at en afdød tilhører nogen eller noget. Man har en moralsk og i visse hensender en juridisk pligt til at følge afdødes ønsker og respektere dette (afdøde) individ som netop et individ.

Men ja, vi taler da sikkert forbi hinanden.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6122

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 19:36

Annione skrev:
Rakel skrev:

Man har da ikke taget stilling bare fordi at man er automatisk tilmeldt? Eller jo, hvis man har frameldt sig, men i det tilfælde er at man donerer jo ikke = man har taget stilling.
Eller mener du at man kun har taget stilling hvis man vælger at donere?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. okt 2016, 19:39

LadyFox skrev:Man har da ikke taget stilling bare fordi at man er automatisk tilmeldt? Eller jo, hvis man har frameldt sig, men i det tilfælde er at man donerer jo ikke = man har taget stilling.

Jeg mener at staten tvinger én til at tage stilling, når man automatisk er tilmeldt - fordi så ved man jo, at man er organdonor, i det øjeblik man fylder 18, medmindre man aktivt framelder sig.
Man burde dog nok få et brev om det, i god tid, så man kunne blive mindet om det.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. okt 2016, 19:41

LadyFox skrev:
Annione skrev:
Rakel skrev:

Man har da ikke taget stilling bare fordi at man er automatisk tilmeldt? Eller jo, hvis man har frameldt sig, men i det tilfælde er at man donerer jo ikke = man har taget stilling.

Jeg vil gerne være en flue på væggen, når nogen fortæller en feminist at deres krop tilhører menneskeheden, og ikke individet selv.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 84
Likede indlæg: 443

Indlægaf Falstria » 7. okt 2016, 19:42

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Nej. Jeg sagde at hvis man er villig til at modtage et organ, der kan redde ens liv - må man også være villig til at aflevere et, hvis det skulle blive aktuelt. Indstillingen: Mine organer er MINE og dem skal andre holde nallerne fra. Men hvis jeg skal bruge et organ, så vil jeg gerne have et af de andre.

Undskyld mig, men det er præcist det samme som "Dem uden donorkort må ikke få et donororgan".

Den som lægen kan redde med donororganet, kan ligge i respirator, og både før og efter donationen være imod at donere sin egen lever, nyre, hjerte osv. Det var lægen der besluttede at her kunne der reddes et liv med et donororgan, og man skal naturligvis være glad for de donerer der melder sig, men patienten (modtageren) var altså i koma.

Den noget for noget tankegang ligner dig ikke og den er rigtig grim
.

Igen. Det er ikke en noget-for-noget tankegang. Jeg mener at man skal tage stilling til organtransplantation - alle aspekter af det, og dette inkluderer også at man selv kan få brug for et organ.
I de sidste 3 måneder er 27 menneske døde, mens de ventede på et organ, fordi der er meget få donorer. De kunne være reddet.

Hvis alle bare forventer at kunne få, hvis de har brug for, men ingen vil give, så fungerer det slet ikke. Det er et moralsk valg.

Hvis man kunne lave kunstige organer, ville jeg til enhver tid, slå på tromme for at alle, der havde brug for det, skulle naturligvis have det organ. Men sådan er det desværre ikke.

Jeg vil gerne ændre min stemme fra et "måske" til et klart og rungende "nej" nu!

Jeg var i tvivl før og mente at det kunne afhænge af det enkelte organ man valgte at donere (pr. automatik), men det er jeg ikke længere.

Jeg skal ikke være organdonor, med risiko for at de tager hvad som helst, for måske at have noget at bytte med svenskerne i det fald at en dansk patient på det samme tidspunkt behøver noget jeg ikke kan levere.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1532

Indlægaf landsbytossen » 7. okt 2016, 19:42

Det er ligrøveri.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6122

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 19:45

Annione skrev:
LadyFox skrev:Man har da ikke taget stilling bare fordi at man er automatisk tilmeldt? Eller jo, hvis man har frameldt sig, men i det tilfælde er at man donerer jo ikke = man har taget stilling.

Jeg mener at staten tvinger én til at tage stilling, når man automatisk er tilmeldt - fordi så ved man jo, at man er organdonor, i det øjeblik man fylder 18, medmindre man aktivt framelder sig.
Man burde dog nok få et brev om det, i god tid, så man kunne blive mindet om det.

Det er jeg meget uenig i. Jeg mener ikke at man nødvendigvis har taget stilling blot fordi man automatisk er tilmeldt, og man ikke har frameldt sig. At tage stilling kræver vel at man som minimum har tænkt over det, følt efter i sig selv, dannet sig en mening og handlet ud fra den.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"