Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%

Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf kidkomb » 7. okt 2016, 22:15

Jeg er med Paint.
-Det tør jeg jo nærmest ikke sige kan jeg se.
Og nej, selvfølgelig skal en ikke tilmeldt kunne modtage et organ, hvis og såfremt der ikke er andre på listen, som er donor og egnet til pågældende "ledige" organ.
Sværere er det altså ikke.
-i teorien.
Jeg er klar over at det i praksis vil være meget svært, men ikke desto mindre....

Jeg er for. Så svært er det sgu ikke at melde sig fra, hvis man ikke føler for det. -forstå det hvem der kan.
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2344

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 22:32

kidkomb skrev:Jeg er med Paint.
Og nej, selvfølgelig skal en ikke tilmeldt kunne modtage et organ, hvis og såfremt der ikke er andre på listen, som er donor og egnet til pågældende "ledige" organ.
-i teorien.
Jeg er klar over at det i praksis vil være meget svært, men ikke desto mindre....

Jeg er for. Så svært er det sgu ikke at melde sig fra, hvis man ikke føler for det. -forstå det hvem der kan.

Ja. Du er virkelig havnet i det dårlige selskab – 'Sammenslutningen af kyniske organpushere'

Og nu bidrager jeg så yderligere til tilsmudsningen af dit gode navn og rygte ved at erklære mig enig med dig. Det kan næsten ikke blive værre. :nerve:

Jeg kan heller ikke se det store problem i at man aktivt vælger det fra, hvis man ikke ønsker at deltage. At jeg så, ydermere, har plæderet for at det at modtage et organ, forudsætter at man også selv er donor, bunder primært i, at jeg selv ville have ualmindeligt svært ved at finde på gode argumenter for at ville modtage, men under ingen omstændigheder selv ville give.

Ikke alene er det ulogisk, idet hvis alle andre gjorde det samme, ville der ingen donationer være og dermed heller ingen transplantationer. Samtidigt, rejser det også et etisk/moralsk dilemma.

Jeg kan sagtens se, at det er et prekært synspunkt, men ikke desto mindre, hvis jeg ikke kan finde et argument det understøtter synspunktet om at ville modtage uden selv at ville give, så må man jo tage konsekvensen af synspunktet, og gå ind for det. Det er, i det mindste, min bevæggrund.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. okt 2016, 22:53

Delfin skrev:
En transplantation er ikke nødvendigvis idel lykke og lyserøde skyer. Ikke nok med at man selv skal leve i evig usikkerhed, kontroller i en uendelighed og kraftige mediciner med mange, og for nogle fatale bivirkninger, det kan også være dyrt købte 10-15 år for ens pårørende at være vidne til lidelser og leve med usikkerheden, så måske er det bedre at hive plasteret af først som sidst.

Og selv hvis man vælger det, så er der stadig ingen garanti for at man får de 10-15 år ekstra. Man kan stadig dø af et hav af ordinære årsager.

Måske er det ikke det værd, at leve for sine pårørendes skyld. Hvorfor skulle man det, man skal vel da for pokker leve, fordi man selv har lyst til det og føler, at livet har mere positivt end negativt at byde på?

Den fatter jeg heller ikke. Uanset om jeg har børn eller ej, så ville de sgu godt nok ikke være afgørende for om jeg tilvælger organdonation, livstestamente, eutanasi, selvmord, eller hvad jeg nu måtte finde på. De har ikke en stemme i den afgørelse, og jeg ville heller ikke tage dem med på råd.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 419

Indlægaf Falstria » 7. okt 2016, 23:03

-i teorien.

Hvor omfattende mener du så det skal være? Hvordan melder man sig evt. halvt til eller halvt ud?

Hvis man gerne vil donere nyre og lever, men ikke hjerte, lunger, hornhinder osv.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. okt 2016, 23:08

Falstria skrev:
-i teorien.

Hvor omfattende mener du så det skal være? Hvordan melder man sig evt. halvt til eller halvt ud?

Hvis man gerne vil donere nyre og lever, men ikke hjerte, lunger, hornhinder osv.

Man sætter flueben ud for de kropsdele, man vil donere.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Falstria

Indlægaf Falstria » 7. okt 2016, 23:12

Advocatus-Diaboli skrev:
Falstria skrev:
-i teorien.

Man sætter flueben ud for de kropsdele, man vil donere.

Ja nu, men hvis det at donere organer er noget man automatisk er tilmeldt fra fødslen?

Kan man så fravælge organer på sin 18 års fødselsdag uden at risikere at blive udelukket fra at modtage?
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 7. okt 2016, 23:15

paint skrev:
Ja. Du er virkelig havnet i det dårlige selskab – 'Sammenslutningen af kyniske organpushere'

Og nu bidrager jeg så yderligere til tilsmudsningen af dit gode navn og rygte ved at erklære mig enig med dig. Det kan næsten ikke blive værre. :nerve:

Jeg kan heller ikke se det store problem i at man aktivt vælger det fra, hvis man ikke ønsker at deltage. At jeg så, ydermere, har plæderet for at det at modtage et organ, forudsætter at man også selv er donor, bunder primært i, at jeg selv ville have ualmindeligt svært ved at finde på gode argumenter for at ville modtage, men under ingen omstændigheder selv ville give.

Ikke alene er det ulogisk, idet hvis alle andre gjorde det samme, ville der ingen donationer være og dermed heller ingen transplantationer. Samtidigt, rejser det også et etisk/moralsk dilemma.

Jeg kan sagtens se, at det er et prekært synspunkt, men ikke desto mindre, hvis jeg ikke kan finde et argument det understøtter synspunktet om at ville modtage uden selv at ville give, så må man jo tage konsekvensen af synspunktet, og gå ind for det. Det er, i det mindste, min bevæggrund.

Hele vores sundhedsvæsen bygger på at undgå at noget-for-noget konceptet gør sig gældende, fri og lige adgang for alle.

Uanset automatisk donor ordning, så skal der ikke ændres ved det.

Det er liberalt hjerteblod (findes desværre ikke i blodbanken).
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 8. okt 2016, 01:03

Jeg synes, man burde tilmeldes automatisk ved fødslen, men med mulighed for at melde sig (eller sit barn) ud.

Jeg har det sjældent sådan, at jeg ikke kan respektere eller i det mindste anerkende folks holdninger, men hvad det her angår, synes jeg virkelig det i visse tilfælde er svært. At man insisterer på sin ret til ikke engang at GIDE tage stilling, og forsvarer det med, at man ikke vil være 'reservedelslager', statens eller samfundets ejendom eller whatever, synes jeg helt ærligt er en gang fis. For det første er man, når donationen blev aktuel, stendød, og for det andet har man jo altså stadig muligheden for at vælge den fra, hvis man er så tilpas religiøs eller sentimental, at man ikke kan forlige sig med tanken.

Min holdning er, at såfremt man ønsker at være en del af det fællesskab samfundet pr. defintion er, burde man også være villig til at bidrage dér, hvor man kan, ikke nødvendigvis ved at være tvungen donor, men ved at acceptere at man er pålagt at forholde sig aktivt og tage stilling.

Mennesket er i forvejen underlagt forbehold, når det er dødt. Vi bestemmer sgu i forvejen ikke selv, hvad der skal ske med vores kroppe, faktisk har vi ret begrænsede muligheder; bliv brændt, begravet indenfor et forudbestemt, afgrænset område eller doneret til videnskaben. Fordi nogen engang besluttede, at det var dét, man gjorde med døde kroppe og fordi det sidenhen har været normen, er der ikke en kæft der brokker sig over dét, eller over at de ikke selv kan bestemme fuldstændigt frit, hvad der skal ske med deres jordiske rester, men når nogen kommer med et forslag til nogle ændringer der for det første udelukkende er aktuelle i livets efterskrift og for det andet kan fravælges, så er den personlige frihed pludselig en ting man går op på sin døde krops vegne.

Det er simpelthen enten for hyklerisk eller sentimentalt til jeg kan tage det seriøst.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Anilara » 8. okt 2016, 04:10

Kan se vi sidst debatterede emnet i foråret. Mit svar er stort set det samme i dag, og derfor copy pasted;

"Jeg er imod idéen, at man kommer bagerst i køen eller helt undgået hvis man ikke er donor. Der kan være utallige årsager til man ikke er det, og man kan jo i så tilfælde kun skære alle over en kam, og nærmest dømme nogen til døden, udelukkende på en ukendt årsag.

Jeg er en af dem, som har valgt ikke at blive organdonor (har været inde og tage stilling). Til gengæld vil jeg gerne donere en nyre eller mit blod mens jeg er i live. Jeg støtter flere organisationer, der redder liv, jeg har taget en bestemt uddannelse for at støtte udsatte og for at redde liv, jeg arbejder frivilligt for at hjælpe udsatte og jeg er faktisk et ret godt menneske, som gør en del ekstra for både folk jeg kender og ikke kender.
Jeg synes ikke jeg er mindre værdig til et livsvigtigt organ end en organdonor, om end jeg sagtens kan se argumenterne herfor. Jeg mener bare ikke vi kan måle og veje andet, end hvem der har hårdest brug for organet. Ikke hvem der har "fortjent det" pga. handlinger. Hvorfor skulle en anden fortjene det mere end mig? Fortjener andre så heller ikke bistandshjælp, med mindre de selv har arbejdet?

Men jeg er med på at emnet er nuanceret. Der er flere ting som både taler for og imod begge dele. Om ikke andet, så synes jeg hvert fald det er vigtigt, at dét at tage stilling kommer i fokus. Det er en utrolig vigtig diskussion og jeg ønsker at forældre taler med deres børn om det. Evt. også at ens læge tager en åben (og så objektiv som muligt) samtale med en om det på et tidspunkt."

Kan tilføje at jeg er så egoistisk, at jeg synes det er fair at modtage organer selvom man ikke giver, for man kan have forskellige årsager og rationaler for at vælge fra og til.
Der er forskel på folk, hvor meget kroppen, og hvad man gør ved den, betyder for en, efter man er død - man tager trods alt stilling mens man er i live.
2
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 8. okt 2016, 05:53

Jeg er imod automatisk tilmelding.
Eller teknisk set er jeg ligeglad, jeg havde taget stilling til organdonation længe inden jeg fyldte 18 og meldte mig ind kort efter min fødselsdag. Min familie kender mine ønsker og har gjort det ligeså længe jeg har haft men mening om det.
Men jeg anerkender at det er et ømtåleligt emne for nogen og mener derfor at oplysning ville være en bedre vej frem. Jeg mener dog dette skal ske udenom sådan noget som at tage kørekort, bevares det kan da sagtens være en del af kørekortundervisningen, men jeg synes egentlig det skal være en del af undervisningen i de sidste år af folkeskolen og igen på de forskellige ungdomsuddannelser. Ikke super meget, men en åben og generel snak omkring det. Noget oplysning om hvor man kunne få mere information og så gerne noget hvor børnene kom hjem og gerne ville snakke med deres forældre omkring det også.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1824

Indlægaf Sangius » 8. okt 2016, 06:06

Det kan redfe liv at gøre det. Så selvfølgelig skal man gøre det. Dem der ikke vil være organdonor, kan jo bsre melde sig fra igen. Er det virkelig så besværligt at melde sig fra, at man synes det er bedre at folk dør på ventelisten? Det virker for mig nærmest som en principsag, som andre folk skal lade livet for. Fjollet!
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1824

Indlægaf Sangius » 8. okt 2016, 06:09

Og selvfølgelig skal alle kunnemodtage et organ, uanset om de er donorer eller ej. Alt andet er jo sindssygt. Man står ikke passivt og ser på at folk dør når man kan redde dem. Ingen læger skal stå med sådanne beslutninger omkring hvem der fortjener om hvem der ikke gør.
3
fisken80
Likede indlæg: 1520

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2016, 06:27

Falstria skrev:
paint skrev:

Hele vores sundhedsvæsen bygger på at undgå at noget-for-noget konceptet gør sig gældende, fri og lige adgang for alle.

Men man behøves altså ikke være liberal for at være enig... for jeg er meget lidt liberal, men lige på det her område er jeg ganske enig. Der skal ikke gøres forskel i sundhedsvæsnet. Basta.
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 291

Indlægaf FruitFly » 8. okt 2016, 06:37

Når først vi er døde kan vi være ligeglade. Staten bestemmer allerede hvad man må og ikke må med et lig uden at den afdøde har noget at skulle have sagt i den anledning, så hvorfor ikke her, hvor det kan redde liv?

Jo, gør det til automatisk tilvalg - og gør det super-nemt at melde fra. Så dem der af uransagelige årsager bekymrer sig om hvad der sker med deres milt eller nyrer når de er døde (men ikke har noget problem med at ormene spiser dem), kan sige fra. Bevares.
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2344

Indlægaf paint » 8. okt 2016, 07:42

fisken80 skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:

Men man behøves altså ikke være liberal for at være enig... for jeg er meget lidt liberal, men lige på det her område er jeg ganske enig. Der skal ikke gøres forskel i sundhedsvæsnet. Basta.

Det bliver der allerede. Der findes Privathospitaler, hvor folk kan få særlig og hurtig behandling, mod betaling. Der findes sundhedsordninger/forsikringer, for visse borgere, hvor du kommer foran andre i køen, og dermed kommer i behandling hurtigere end Hr. Hansen, som ikke er omfattet af en sådan ordning. Der findes private skadestuer, uden ventetid etc.

Dét er liberalt hjerteblod.

Jeg er også tilhænger af fri og lige adgang, men jeg er heller ikke særlig liberal.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"