Hindrer samfundet aktivt teknologi for at skaffe arbejde til folket?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Kort karma: 5
Likede indlæg: 32

Re: Hindrer samfundet aktivt teknologi for at skaffe arbejde til folket?

Indlægaf Thomas31 » 12. okt 2016, 23:16

Hvis det var sandsynligt, at den teknologiske udvikling vil afskaffe alt arbejde ville det allerede være sket. Set fra et 1930-perspektiv har den udvikling allerede fundet sted. Alle burde gå rundt med hænderne i lommen, hæve borgerlønnen og kigge på mejetærskerne og malkemaskinerne og alt det andet der har afløst det tidligere arbejde. Alligevel er der mere arbejde end nogrnsinde.

Hvorfor skulle teknologien pludselig få den modsatte effekt end hidtil? Det er ulogisk og fantasiforladt. I takt med, at teknologien fjerner noget arbejde, vil andet opstå.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 292

Indlægaf FruitFly » 13. okt 2016, 05:46

Thomas31 skrev:Hvorfor skulle teknologien pludselig få den modsatte effekt end hidtil? Det er ulogisk og fantasiforladt. I takt med, at teknologien fjerner noget arbejde, vil andet opstå.

... og vi har ikke fantasi til at forestille os hvad det skulle være, men vi kan være helt rolige, det skal nok ske?
0
Thomas31
Kort karma: 5
Likede indlæg: 32

Indlægaf Thomas31 » 14. okt 2016, 21:01

FruitFly skrev:
Thomas31 skrev:Hvorfor skulle teknologien pludselig få den modsatte effekt end hidtil? Det er ulogisk og fantasiforladt. I takt med, at teknologien fjerner noget arbejde, vil andet opstå.

... og vi har ikke fantasi til at forestille os hvad det skulle være, men vi kan være helt rolige, det skal nok ske?

Ja. For det bygger på alle erfaringer.
Teknologiske fremskridt = mere effektiv produktion = økonomisk vækst= flere arbejdspladser. Det relevante er ikke, om teknologien vil kunne dække behov, hvorved arbejdspladser forsvinder, men om samtlige behov kan dækkes teknologisk. Ellers opstår bare nye arbejdspladser. Det meste arbejde anno 1916 er i dag afskaffet. Det betyder ikke massearbejdsløshed, og det er ulogisk at antage, at det skulle ske i fremtiden.

Lavvækst betyder arbejdsløshed. Der bliver snarere brug for borgerløn, hvis udviklingen gik i stå.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 16. okt 2016, 02:18

gnostic skrev:Robotstøvsugere, robotgræsklippere, droner til pakkelevering, fuldautomatisk styret af kunstig intelligens og GPS.
Det er bare et udpluk af den teknologiske formåen vi råder over. Og som kan lade sig gøre i praksis.
Hvilke verden lever du i hvor droner til pakkelevering, fuldautomatisk styret af kunstig intelligens er en færdig teknologi? Nogle amerikanske/multinationale virksomheder (som du sikker syntes er fæle og onde) arbejder på teknologien, men den er på ingen måde parat til at blive implementeret i større skala.
2
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 16. okt 2016, 07:41

Vlad Kalashnikov skrev:
gnostic skrev:Robotstøvsugere, robotgræsklippere, droner til pakkelevering, fuldautomatisk styret af kunstig intelligens og GPS.
Det er bare et udpluk af den teknologiske formåen vi råder over. Og som kan lade sig gøre i praksis.
Hvilke verden lever du i hvor droner til pakkelevering, fuldautomatisk styret af kunstig intelligens er en færdig teknologi? Nogle amerikanske/multinationale virksomheder (som du sikker syntes er fæle og onde) arbejder på teknologien, men den er på ingen måde parat til at blive implementeret i større skala.

Jeg syntes bare jeg engang læste om at amerikanerne kunne få leveret f.eks. pizza og mindre pakker med droner.

De skulle dog fjernstyres af et menneske, men jeg kan ikke se hvad der hindrer GPS-styring kombineret med at alle tilmeldte husstande får en drone-landingsbane.

Jeg forestiller mig lidt fremtiden som værende følgende:

I hver by bliver der lavet droneparkeringer til større og mindre droner. De vil være afskærmede (selve parkeringspladsen) af sikkerhedshensyn så man ikke får fingrene i klemme i propellerne. Når en drone ankommer, vælger den én af de båse der skal være afhængig af pakkens og dronens størrelse. Når pakken er leveret, bliver den suget ned i et rørsystem, og en computer allokerer pakkerne. Når man henter sin pakke på dette elektroniske posthus, har man pr. email forinden fået udleveret en kode, og så får man pakken.

Det samme vil være i mindre byer samt landsbyer, så der f.eks. er ét droneparkerings-posthus til X-antal husstande.

Med selvkørende biler (når de engang bliver sikre) kan man evt. placere færre droneparkeringspladser pr. husstande og så vende tilbage til selvkørende biler hvor postbuddet er en robot som leverer pakker til døren.

Iøvrigt undrer det mig at man ikke forsker mere, internationalt, i hvordan man kan skabe robotreparationer hvor robotterne reparerer hinanden. Kombineret med robotdrevet minedrift for at udvinde råmaterialerne og selvkørende, selvflyvende og selvsejlende fragtskibe og robothavne, vil vi få et totalt robotstyret samfund. Det er ikke noget vi skal frygte, for vi mennesker kan istedet koncentrere os om de ting som giver mening for os.

På sigt mener jeg, at også de opgaver skal kunstig intelligens overtage, men ikke på jorden. Jeg forestiller mig i en fjern fremtid, at man sender superintelligente selvreparerende og reproduktive robotter som kan skrive musik, lave kunst osv. ud til fjerne planeter (som de iøvrigt selv skal finde). Det vil være menneskehedens bedste evolutionære skridt. Tag det bedste fra menneskeheden og undlad det værste (vores trang til at gøre andre ondt) og lad det kolonisere universet.

Iflg. dokumentarfilmen "The Immortalist" arbejder man p.t. kun på at uploade den menneskelige hjerne til en computer, men det synes jeg er en dårlig idé, idet mennesket er ufuldkomment.
0
abcd
Kort karma: 12
Likede indlæg: 169

Indlægaf abcd » 16. okt 2016, 08:30

Thomas31 skrev:Hvis det var sandsynligt, at den teknologiske udvikling vil afskaffe alt arbejde ville det allerede være sket. Set fra et 1930-perspektiv har den udvikling allerede fundet sted. Alle burde gå rundt med hænderne i lommen, hæve borgerlønnen og kigge på mejetærskerne og malkemaskinerne og alt det andet der har afløst det tidligere arbejde. Alligevel er der mere arbejde end nogrnsinde.

Hvorfor skulle teknologien pludselig få den modsatte effekt end hidtil? Det er ulogisk og fantasiforladt. I takt med, at teknologien fjerner noget arbejde, vil andet opstå.

"Sådan var det i går, så bliver det også sådan i morgen"-argumentet er da også lidt fantasiforladt. Der kommer mere og mere automatisering, jeg synes ikke det er utænkeligt at det på et eller andet tidspunkt vil give mening at anerkende at der bare ikke er arbejde til alle mere. Det er ikke en naturlov at alle skal have noget at rive i.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 17. okt 2016, 11:50

gnostic skrev:Jeg forestiller mig lidt fremtiden som værende følgende:

I hver by bliver der lavet droneparkeringer til større og mindre droner. De vil være afskærmede (selve parkeringspladsen) af sikkerhedshensyn så man ikke får fingrene i klemme i propellerne. Når en drone ankommer, vælger den én af de båse der skal være afhængig af pakkens og dronens størrelse. Når pakken er leveret, bliver den suget ned i et rørsystem, og en computer allokerer pakkerne. Når man henter sin pakke på dette elektroniske posthus, har man pr. email forinden fået udleveret en kode, og så får man pakken.

Det samme vil være i mindre byer samt landsbyer, så der f.eks. er ét droneparkerings-posthus til X-antal husstande.
3D Printing kan gøre 90% af al levering overflødig.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 17. okt 2016, 13:47

Vlad Kalashnikov skrev:

Nej. 3D-printere laver 3d-objekter til plastik. Meget lidt består kun af plastik.
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 435

Indlægaf Falstria » 17. okt 2016, 21:50

Vlad Kalashnikov skrev:3D Printing kan gøre 90% af al levering overflødig.

Sgu ikke hjemme hos mig... Det er vist et fatamorgana.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 18. okt 2016, 05:53

gnostic skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Nej. 3D-printere laver 3d-objekter til plastik. Meget lidt består kun af plastik.

Ikke korrekt, det er faktisk muligt at 3d printe metal, og hvem ved hvad fremtiden bringer..
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 23. okt 2016, 05:22

Falstria skrev:

I dag. Klart. Men om 20-30 år? Hvem ved. Tror mere på udbredelse af 3D printing end en omfattende investering i dronelandingpladser.
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 435

Indlægaf Falstria » 23. okt 2016, 21:54

Vlad Kalashnikov skrev:
Falstria skrev:

I dag. Klart. Men om 20-30 år? Hvem ved. Tror mere på udbredelse af 3D printing end en omfattende investering i dronelandingpladser.

Ja den med at downloade en fil og printe sig en pistol skal nok blive populær i visse kredse, men ellers er det ikke noget folk som de er flest vil benytte.

En 3-D printer kan jo ikke meget andet end hvad man hidtil har kunnet med ler, træ og metal. Hvor mange går rundt med en drøm om at kunne lave noget i ler på daglig basis? eller blive sin egen smed eller snedker?
Den billige bordmodel der kun laver plastic dimser, hvilke plastic dimser skulle man stå og mangle?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"