PET-bogen og censur i Danmark

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
gnostic
Kort karma: 103
Likede indlæg: 287

PET-bogen og censur i Danmark

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 15:03

http://politiken.dk/indland/ECE3419130/ ... sfriheden/

Citat fra Danmarks Riges Grundlov nr. 169 af 5. juni 1953:

§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.

Hvordan harmonerer det med at man kan forbyde bøger i at blive solgt, i Danmark?
0
JoyNips
Kort karma: 360
Likede indlæg: 4940

Re: PET-bogen og censur i Danmark

Indlægaf JoyNips » 8. okt 2016, 15:51

Det harmonerer fint.
0
fisken80
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3017

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2016, 15:54

JoyNips skrev:Det harmonerer fint.

Hvad er det juridske belæg for fogedforbuddet? En ven på facebook spurgte i den post i dag, og jeg er egentlig selv nysgerrig efter at vide det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:12

JoyNips skrev:Det harmonerer fint.

Grundloven forbyder forebyggende foranstaltninger. Et fogedforbud mod udgivelse af en bog, er en forebyggende foranstaltning.

Fortæl mig venligst, hvorledes det "harmonerer fint" med grundlovens forbud mod forebyggende foranstaltninger.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:22

Rakel skrev:Terrorlovgivningen....

Det er sikkert en storm i et glas vand og ophævet, når myndighederne får læst bogen.

'Beskrivelsen af bogens indhold bl.a. på People’s Press’ hjemmeside giver det indtryk, at bogen kan indeholde fortrolige oplysninger, hvis offentliggørelse kan bringe personer i fare og skade PET’s muligheder for at forebygge, efterforske og modvirke forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, herunder terrorisme, skriver PET.'

- fra tv2s hjemmeside.

Men hvordan harmonerer terrorlovgivningen med grundloven? Og nu ikke flere intetsigende oneliners som "det harmonerer fint". Her er et åbenlyst modsætningsforhold. Hvordan forsvarer man, juridisk, terrorloven over for grundloven, som står over dem alle (Grundloven hæver sig over alle love, den er loven over alle love).
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 186
Likede indlæg: 5479

Indlægaf paint » 8. okt 2016, 16:24

Det nummer, laver ham Jacob Kvist jo hver gang People's press udgiver en bog, og medierne hopper på den hver gang. Det skete også med 'Jægerbogen' og 'Den hemmelige socialdemokrat' etc.

Det giver omtale og bogen sælger. :træt:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:27

paint skrev:Det nummer, laver ham Jacob Kvist jo hver gang People's press udgiver en bog, og medierne hopper på den hver gang. Det skete også med 'Jægerbogen' og 'Den hemmelige socialdemokrat' etc.

Det giver omtale og bogen sælger. :træt:

Uanset om det bare er pressespin, så ændrer det ikke på min pointe. Terrorloven og flere andre lovgivninger står i modsætning til Grundloven. Jeg vil gerne vide hvordan man - juridisk set - ikke politisk - forsvarer det.

Hvis der ikke er noget juridisk grundlag for at tildsidesætte grundlovens paragraf 77, eller andre af grundlovens paragraffer, hvad skal vi så med grundloven? Er den bare til pynt?

Jeg mener folket har fortjent at få at vide af politikerne, hvad grundloven skal til for. Er det bare en guide, manual, eller er det en reel lov som man ikke kan bryde?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:28

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Terrorlovgivningen....

Det er sikkert en storm i et glas vand og ophævet, når myndighederne får læst bogen.

'Beskrivelsen af bogens indhold bl.a. på People’s Press’ hjemmeside giver det indtryk, at bogen kan indeholde fortrolige oplysninger, hvis offentliggørelse kan bringe personer i fare og skade PET’s muligheder for at forebygge, efterforske og modvirke forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, herunder terrorisme, skriver PET.'

- fra tv2s hjemmeside.

Men hvordan harmonerer terrorlovgivningen med grundloven? Og nu ikke flere intetsigende oneliners som "det harmonerer fint". Her er et åbenlyst modsætningsforhold. Hvordan forsvarer man, juridisk, terrorloven over for grundloven, som står over dem alle (Grundloven hæver sig over alle love, den er loven over alle love).

Myndighederne er nødt til at handle på forhold, der bringer landets sikkerhed og danske statsborgere er i fare. Uanset hvad der giver mening for dig og din lægmandsjura.

Alternativet er sg* værre omend jeg tror, at den her sag vil vise sig, at være en storm i et glas vand.

Du kalder det lægmandsjura, men så fremlæg da den rigtige juridiske begrundelse. Alt andet er ødelæggende for debatten. Jeg redegør for min fortolkning af loven, du er uenig, derfor har du værsgo' at forklare dig, hvis du mener at vide bedre - tak!
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:29

Uanset om statens sikkerhed er i fare, så skal loven overholdes. Lov er lov, og lov er ret. At tilsidesætte loven efter forgodtbefindende alt afhængig af den politiske situation er ikke en retsstat værdig.

Og Grundlovens § 77 er fortsat hævet over terrorloven og anden lovgivning. Rent juridisk. Det står ihvertfald i grundloven.

Jvf.
§ 1
Denne grundlov gælder for alle dele af Danmarks Rige.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:34

Rakel skrev:Jeg har værsgo' at forklare mig, hvis jeg mener at vide bedre - tak!'?

Ja. Det er da logisk, at du skal forklare mig hvad du ved som jeg ikke ved, og som du mener jeg tager fejl i.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:37

Rakel - du kommer med en påstand om at min fortolkning af loven er lægmandsjura. Jeg fortolker ikke loven. Jeg læser loven ordret. Hvordan skal loven ellers forstås?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 16:45

Min "lægmandsjura" understøttes af en jurist... dermed er det ikke lægmandsjura:

http://politiken.dk/indland/ECE3419130/ ... sfriheden/

»I denne sag fremskynder man processen og forhindrer allerede inden, der er nogen, der har ytret sig, at de gør det. Det er klart, at det ikke er en metode, man kan bruge rutinemæssigt i et retssamfund, hvor vi har en grundlæggende ret til at ytre os og først efterfølgende blive stillet til ansvar«.

Citatet er fra en mediejurist.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 17:12

http://www.b.dk/nationalt/pet-genindfoe ... andscensur

Den fhv. operative chef i PET Hans Jørgen Bonnichsen og historikeren Bent Jensen kritiserer begge skarpt, at PET gen­indfører forhåndscensur over for bogen »Syv år for PET« om Jakob Scharfs tid i PET, selv om der i Grundloven står, at forhåndscensur ikke må genindføres.

»Der står i Grundloven, at »forhåndscensur kan ingensinde genindføres i Danmark.« Det er det, som PET nu genindfører

Hvorfor forholder ingen sig til min kritik? Hvorfor har denne debat ingen interesse? Hvorfor forholder folk sig ikke til det modsætningsforhold der går på, på den ene side hvad loven siger, og på den anden side hvad der rent faktisk udøves?
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 70
Likede indlæg: 1155

Indlægaf Tux » 8. okt 2016, 17:43

Mon ikke Københavns byret som har nedlagt forbuddet har helt styr på at juraen er i orden?

Man må formode at de i hvert fald har noget større indsigt i juraen end nogen af os herinde :rulle:
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. okt 2016, 18:36

Tux skrev:Mon ikke Københavns byret som har nedlagt forbuddet har helt styr på at juraen er i orden?

Man må formode at de i hvert fald har noget større indsigt i juraen end nogen af os herinde :rulle:

Og hvordan kan du så vide, at magtens tredeling fortsat er gældende, og at byretten - selv i visse højspændte sager - ikke er underlagt ministeriet og får ordre til at dømme efter politisk overbevisning?

Hvad med Tibet-sagen hvor demonstranter ulovligt blev arresteret under den kinesiske præsidents besøg? Det var ulovligt, siger retten. Bagefter. EFTER besøget forlængst er slut, og det ikke gør noget at vi får en politisk skandale som forskellige ministre skal stå mål for.

Det her handler om at magtens tredeling er ved at blive afskaffet.

Det værste ved pøblen er, at de stoler på autoriteterne. Cæsar blev også diktator fordi folket ville det og stolede på ham. Akkurat som du stoler på fogedrettens afgørelse.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"