PET-bogen og censur i Danmark

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
JoyNips
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3825

Re: PET-bogen og censur i Danmark

Indlægaf JoyNips » 8. okt 2016, 19:30

gnostic skrev:Rakel - du kommer med en påstand om at min fortolkning af loven er lægmandsjura. Jeg fortolker ikke loven. Jeg læser loven ordret. Hvordan skal loven ellers forstås?

Og hvis det bare lige var sådan man gjorde, hvorfor skulle man så uddanne jurister? ;) fortolkning er netop noget af det vigtigste indenfor den juridiske disciplin.

Derudover er det en stående joke blandt jurister, at den der nævner grundloven har tabt på forhånd. Vil man være sikker på at blive til grin blandt jurister skal man endelig bare sige "men grundloven siger..."
3
fisken80
Kort karma: 89
Likede indlæg: 1959

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2016, 08:01

Jeg vil altså også gerne vide hvad juraen bag forbuddet er. Der må da være nogen der kan henvise til den paragraf, der overtrumfer grundlovens paragraf om ytringsfrihed
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 13
Likede indlæg: 381

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2016, 08:01

fisken80 skrev:Jeg vil altså også gerne vide hvad juraen bag forbuddet er. Der må da være nogen der kan henvise til den paragraf, der overtrumfer grundlovens paragraf om ytringsfrihed

Samme her.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 813
Likede indlæg: 11250

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 08:08

Så er fogedforbuddet opgivet, fordi Politiken i nat har trykt hele bogen i et særtillæg til dagens avis.
0
Je suis un tableau noir.
I know when that hotline bling/That can only mean one thing
Oveditlevsen
Kort karma: 20
Likede indlæg: 529

Indlægaf Oveditlevsen » 9. okt 2016, 08:21

Forbuddet tager udgangspunkt i forordet, det er godt nok et tyndt grundlag. Ytringsfriheden er ikke kun et juridisk begreb, det er en så grundlæggende rettighed at den ikke bør kunne undertrykkes pga. et forord, især for journalister. Hvis bogen bringer ulovlige oplysninger så må domstolene sanktionere det efterfølgende.
Det er uacceptabelt at skabe en præcendens hvor PET eller andre kan forlange manuskripter eller artikler til gennemlæsning før en offentliggørelse, og hvis der nægtes kan de bare få nedlagt et fogedforbud.

I den konkrete sag virker det også usandsynligt at en mand som Scharf skulle bryde sin tavshedspligt.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 12
Likede indlæg: 97

Indlægaf Zorglup » 9. okt 2016, 08:21

Hold da fast en børnehave. Det virker ikke særligt professionelt.
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
JoyNips
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3825

Indlægaf JoyNips » 9. okt 2016, 08:25

fisken80 skrev:Jeg vil altså også gerne vide hvad juraen bag forbuddet er. Der må da være nogen der kan henvise til den paragraf, der overtrumfer grundlovens paragraf om ytringsfrihed

Det kan du nemt Google dig til, men værsågod: Du finder reglerne omkring midlertidige forbud i retsplejeloven. Du finder reglerne omkring videregivelse af fortrolige oplysninger opnået i offentlig tjeneste eller hverv i straffeloven.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 138
Likede indlæg: 3384

Indlægaf paint » 9. okt 2016, 08:42

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til den måde begrebet 'ytringsfrihed' bliver brugt, eller måske snarere misbrugt på. Jeg har skrevet under på en tavshedserklæring, på et tidspunkt, og så vidt jeg ved, gælder den stadig.

Er det så en undertrykkelse af ytringsfriheden, hvis jeg vil udtale mig om forhold, som jeg har skrevet under på, ikke at ville udtale mig om/videregive? Det har jeg svært ved at se, skulle have noget med ytringsfrihed at gøre.

På samme måde, hvis er forlag på bagsiden af en bog de vil udgive, skriver at de vil fortælle om hemmelige aktioner, arbejdsmetoder og andre ting, som er en forudsætning for efterretningstjenestens arbejde og forhold til andre landes efterretningstjenester, kan det sgu da ikke komme bag på nogen, at man vil modsætte sig en sådan udgivelse.

At forbyde bogen efterfølgende, når/hvis det hele er offentliggjort, giver jo ingen mening.

All lande har efterretningstjenester, som arbejder i hemmelighed, fordi hemmeligholdelse er en forudsætning for arbejdet. Naturligvis kan man ikke love at ville afsløre netop dette, på bagsiden af en bog, der skal udkomme og naturligvis er den pågældende efterretningstjeneste, nødt til at forbyde udgivelsen.

At det så, ligesom de andre bøger fra dette bestemte forlag, er et led i deres markedsføring for at øge salget af bogen - ændrer efter min mening ikke noget. De kunne jo i princippet holde hvad de lover på bagsiden af bogen.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
gnostic
Midlertidigt bortvist
Kort karma: 80
Likede indlæg: 205

Indlægaf gnostic » 9. okt 2016, 09:07

JoyNips skrev:

Det kan du nemt Google dig til, men værsågod: Du finder reglerne omkring midlertidige forbud i retsplejeloven. Du finder reglerne omkring videregivelse af fortrolige oplysninger opnået i offentlig tjeneste eller hverv i straffeloven.

Men grundloven står jo over alle andre love, inkl. retsplejeloven og straffeloven.
0
gnostic
Midlertidigt bortvist

Indlægaf gnostic » 9. okt 2016, 09:09

DetSorteCirkus skrev:Så er fogedforbuddet opgivet, fordi Politiken i nat har trykt hele bogen i et særtillæg til dagens avis.

Øv. Jeg tænkte nok at jeg ikke skulle basere debattråden på PET-bogen alene, da der ville være risiko for at forbuddet bliver ophævet, og så er debatten om ytringsfrihed og grundloven og hensynet til alle andre lovgivninger, spildt.

Jeg håbede faktisk på at forbuddet ville blive opretholdt lidt endnu alene af hensyn til debatten om ytringsfrihed.

Jeg har iøvrigt ingen interesse for at læse den nævnte bog. Titlen/emnet siger mig intet. Det er debatten om princippet om bogcensur over for den grundlovssikrede ytringsfrihed jeg er interesseret i.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 138
Likede indlæg: 3384

Indlægaf paint » 9. okt 2016, 09:16

gnostic skrev:
DetSorteCirkus skrev:Så er fogedforbuddet opgivet, fordi Politiken i nat har trykt hele bogen i et særtillæg til dagens avis.

Øv. Jeg tænkte nok at jeg ikke skulle basere debattråden på PET-bogen alene, da der ville være risiko for at forbuddet bliver ophævet, og så er debatten om ytringsfrihed og grundloven og hensynet til alle andre lovgivninger, spildt.

Jeg håbede faktisk på at forbuddet ville blive opretholdt lidt endnu alene af hensyn til debatten om ytringsfrihed.

Jeg har iøvrigt ingen interesse for at læse den nævnte bog. Titlen/emnet siger mig intet. Det er debatten om princippet om bogcensur over for den grundlovssikrede ytringsfrihed jeg er interesseret i.

Selve lovgrundlaget for tavshedspligt mht. visse forhold, som vedrører den nationale sikkerhed (eller andre vitale nationale interesser), er gengivet på den erklæring du skriver under på, og den skal du læse inden du skriver under OG erklære at du har forstået det, samt at du er indforstået med det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 11:19

paint skrev:Jeg har lidt svært ved at forholde mig til den måde begrebet 'ytringsfrihed' bliver brugt, eller måske snarere misbrugt på. Jeg har skrevet under på en tavshedserklæring, på et tidspunkt, og så vidt jeg ved, gælder den stadig.

Men det har bogens forfatter ikke.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
gnostic
Midlertidigt bortvist

Indlægaf gnostic » 9. okt 2016, 12:21

paint skrev:
gnostic skrev:

Selve lovgrundlaget for tavshedspligt mht. visse forhold, som vedrører den nationale sikkerhed (eller andre vitale nationale interesser), er gengivet på den erklæring du skriver under på, og den skal du læse inden du skriver under OG erklære at du har forstået det, samt at du er indforstået med det.

Men så siger loven (grundloven) i § 77 at man har ret til at ytre sig uden forhånds-censur, men under ansvar for domstolene, dvs. du kan godt straffes for udtalelser, men du må ikke forhindres i at udtale dig.

Det har man gjort når man nedlægger forbud mod at udgive en bog. Det er forhåndscensur. Skal man overholde grundloven, skal man lade bogen blive udgivet, og først bagefter tage et retsopgør. Det er borgerens grundlovssikrede rettighed, jvf. § 77, det er det som er hele idéen bag § 77.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2016, 13:50

JoyNips skrev:

Alt det HAR jeg googlet mig til, men det besvarer faktisk ikke mit spørgsmål. For én ting er, at forfatteren kan straffes for at videregive oplysninger, der er tavshedspligt på, noget andet er, at man direkte forbyder alle at distribuere de oplysninger. At HAN kan straffes er jeg slet ikke i tvivl om. Det er fogedforbuddet, der interesserer mig.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2016, 13:52

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:

Men så siger loven (grundloven) i § 77 at man har ret til at ytre sig uden forhånds-censur, men under ansvar for domstolene, dvs. du kan godt straffes for udtalelser, men du må ikke forhindres i at udtale dig.

Det har man gjort når man nedlægger forbud mod at udgive en bog. Det er forhåndscensur. Skal man overholde grundloven, skal man lade bogen blive udgivet, og først bagefter tage et retsopgør. Det er borgerens grundlovssikrede rettighed, jvf. § 77, det er det som er hele idéen bag § 77.

Præcist. Jeg undrer mig over det samme.

Jeg var nemlig også af den overbevisning, at Grundloven trumfede alt andet. Så han har RET til at fortælle de ting han fortæller, men at han selvfølgelig kan straffes, hvis han har skrevet under på at han har tavshedspligt (det ved jeg ikke om han har)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"