Fup mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3487

Fup mad

Indlægaf FruDulle » 12. okt 2016, 09:41

Forbrugerrådet Tænk anmelder 14 madvarer for vildledning
Grøntsagsbånd, der overdriver indholdet af grøntsager. Roastbeef, der er kogt – ikke stegt. Forbrugerrådet Tænk klager over 14 varer, som vi mener bryder loven.
https://taenk.dk/aktiviteter-og-kampagn ... volutionen

Fx. Forbrugerrådet Tænk anmelder 4 varianter af Pastella grøntsagsbånd for vildledende varebetegnelse:

Broccoli og ærter
Blomkål
Rodfrugt
Gulerod
Pastella grøntsagsbånd er nemlig lavet af almindelig pasta tilsat grøntsagspulver og grøntsagspure. Selv om der er tilsat grøntsager, er der kun minimal forskel på næringsindholdet i grøntsagsbåndene og almindelig Pastella båndpasta.

Nestlé morgenmadsprodukter Lion & Nesquik

Forbrugerrådet Tænk anmelder 2 morgenmadsprodukter fra Nestlé på grund af deres fuldkornsmærke. De 2 produkter er:

Lion
Nesquik
Fuldkornsmærket på disse 2 produkter er lavet af Nestlé selv. Målet med mærket er, at du skal tænke, at produkter med mærket har et højt indhold af fuldkorn og derfor er sundere end andre, tilsvarende morgenmadsprodukter.

Det er lidt ligesom at Nutella er sundt fordi der er hasselnødder på bøtten :/

Hvad med andre fake produkter?
2
Whatever
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5790

Re: Fup mad

Indlægaf Animi » 12. okt 2016, 09:52

For nogen år siden reklamerede Arla med at deres Cheazy Frozen Skyr havde et højt protein indhold. Hvilket var ekstremt vildledende, da det ikke indholdte mere protein end alle andre almindelige former for is.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 167
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2579

Indlægaf Mi55y » 12. okt 2016, 10:20

Pizzatopping, der forsøger at efterligne revet mozzarella men faktisk ikke indeholder ost.
5
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 133
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3368

Indlægaf Hunkat » 12. okt 2016, 10:40

Sodavandsflasker der indeholder 1,4 eller 1,8L men ligner de 'rigtige' størrelse. Og indholdet skal man ned i bunden af etiketten for at finde.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
xxx---xxx
Kort karma: 52
Likede indlæg: 168

Indlægaf xxx---xxx » 12. okt 2016, 11:02

Jeg læste artiklen i går.

Hvis jeg skal være helt ærlig så er jeg ikke typen der nærstudere hvad visse produkter er lavet af.
Derfor kom det virkelig bag på mig at pizza topping overhovedet ikke indholder ost. :8:
Jeg ved godt der er tilsat mælk men alligevel come on!

Jeg skal seriøst sætte mig mere ind i hvad visse produkter er lavet af!
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 133
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3368

Indlægaf Hunkat » 12. okt 2016, 11:12

xxx---xxx skrev:Jeg læste artiklen i går.

Hvis jeg skal være helt ærlig så er jeg ikke typen der nærstudere hvad visse produkter er lavet af.
Derfor kom det virkelig bag på mig at pizza topping overhovedet ikke indholder ost. :8:
Jeg ved godt der er tilsat mælk men alligevel come on!

Jeg skal seriøst sætte mig mere ind i hvad visse produkter er lavet af!

En god tommelfingerregel er at man ikke må bruge f.eks. ordet ost hvis der ikke er ost i. Så hvis det hedder noget kreativt, som pizza topping eller mexi-mix så er der som regel ikke ost i. Ellers ville de kalde det pizza ost.
7
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 201
Likede indlæg: 1350

Indlægaf Sophies-mor » 12. okt 2016, 12:03

Og en stegt roastbeef vil du aldrig i en stegning få så "perfekt" rød som den kogte. Det er da derfor, de gør det.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2524
Kontakt:

Indlægaf Annione » 12. okt 2016, 12:39

Der har været mange flere produkter på markedet, end der er nu, men Fødevarestyrelsen har haft fat i den slags i mange år.
I rigtig mange lande har Pukka fx. en te, der hedder Detox. Det må den ikke hedde i Dk, fordi man skal kunne dokumentere den detox-effekt. Det kunne Pukka ikke.
Mange produkter har fremført sig med "Fedtfattig" og "Lavt fedtindhold" men har indeholdt lige så meget fedt som andre, tilsvarende produkter. I Dk må man kun anprise med de benævnelser, hvis der er under 3 gram fedt, pr. 100 gram.
Der er juice-bikse, der for år siden havde alle mulige beskrivelser af deres smooties og juice, som at de kunne helbrede kræft, forny ens immunforsvar - noget værre pis, når de ikke kunne dokumentere en smule af det.
1
At rejse er at leve :love2:
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 951

Indlægaf IrmaPigen » 16. okt 2016, 07:02

Den slags er der utrolig meget af.

Jeg har lige læst på en pakke Lätta. I teksten står der at det er lavet af rapsolie og kærnemælk.

Læser du indholdsfortegnelsen finder du ud af det indeholder mest vand og palmeolie. Så det er jo faktisk vand og palmeolie det hovedsagelig er lavet af.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5960

Indlægaf Smiling_Goat » 16. okt 2016, 07:13

Becel er ikke sundere end andre flydende margariner, og de er faktisk blevet dømt for den markedsføring (det er også længe siden, de har brugt den, hvis man tænker efter.) Den sidder bare virkelig godt fast i folks bevidsthed.
2
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 169
Likede indlæg: 894

Indlægaf Æble » 16. okt 2016, 07:50

Den her smoothie er sygt lækker. Månindrønne at første gang jeg købte den var det pga det der står på forsiden, jordbær, kirsebær osv.

Deklarationen afsløret dog at der primært er æblemost og vindruer i. Og fx 0.01% guarana. Jeg synes det er lidt snyd.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
D.itsen
Kort karma: 174
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1390

Indlægaf D.itsen » 16. okt 2016, 08:04

Alt det der der ligner juice, men hedder nektar og lignende er ofte fortynder juice tilsat sukker. Der er ret firkantede regler for hvad man må kalde juice, så derfor alle de alternative betegnelser
3
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 16. okt 2016, 13:05

Æble skrev:Den her smoothie er sygt lækker. Månindrønne at første gang jeg købte den var det pga det der står på forsiden, jordbær, kirsebær osv.

Deklarationen afsløret dog at der primært er æblemost og vindruer i. Og fx 0.01% guarana. Jeg synes det er lidt snyd.

Åhhh de er vildt gode
0
Yetie
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Indlægaf Yetie » 16. okt 2016, 20:04

D.itsen skrev:Alt det der der ligner juice, men hedder nektar og lignende er ofte fortynder juice tilsat sukker. Der er ret firkantede regler for hvad man må kalde juice, så derfor alle de alternative betegnelser

Jep. Juice er kun juice hvis det er ren frugt og intet andet.
Rynkeby havde vist en sag med deres brikker på et tidspunkt. Den der har frugt med ansigter på som billede på forsiden.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1608

Indlægaf Spjaerten » 17. okt 2016, 06:58

0
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Mad og drikke"