Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Whoosh » 12. aug 2015, 13:17

Hvor pokker blev mit indlæg af?! :gruble:
0
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 12. aug 2015, 14:21

Vi havde forestillet os lidt at det enten var helt frit, med undtagelse af trolls/spam, eller at der blev modereret mildt. Jeg synes det er blevet for meget inde på jubii hvor alt der ikke er fuldstændig on topic nærmest bliver slettet. Jeg er ikke selv fan af racister/homofober/andre hadefulde mennesker, men jeg samtidig lidt svært ved at finde ud af hvor grænsen går. Der er f.eks en debattør der ofte opretter debatter inde på jubii omkring ting der er muslimers skyld, men personen virker ikke decideret hadefuld (på den der krittenstein måde) - bare fordomsfuld og lidt DF-agtig. Og jeg ved ærlig talt ikke hvor man skal sætte grænsen.

Hvis der er nogen der har lyst til at være moderatorer, så kan vi prøve at lave nogle fælles "regler for god opførsel" :-P ). Patrick har en del at se til med administrationen/alt det tekniske og jeg har ikke tid (eller forstand) på at moderere et forum - jeg vil gerne være med inde over men tænker at det nok bør være nogle der har lysten til det?

Så ja - hvis der er nogle stykker der melder sig, så finder vi ud af at lave en lille moderatorstab og hvis ikke så bliver kun det allerværste troll-ning/spamming/ulovligheder sorteret fra.
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 12. aug 2015, 14:35

Jeg er admin på en FB-side og man kan sætte alle regler op man vil; der vil altid være grænsetilfælde, som skal afgøres individuelt og hvor man går uden for de gængse regler.

Det er nemt at sidde på brugerens side og sige "ham der skal bare ud" eller "NU skal de satme stoppe."
Men man skal huske på flere ting:
1) Man skal ikke lade sin personlige holdning diktere om andre skal være der/bannes/irettesættes.
2) Man skal formå at kunne se ting fra flere sider.
3) Have is i maven, for der findes folk, der flejner trekvart ud, hvis man beder dem opføre sig ordentligt.
4) Når du sidder med afgørelsen skal især punkt 1 & 2 være meget tydelige og afgørende.

Hvor jeg er admin på FB kører vi pt en nul-tolerance overfor især groft sprog, men vi prøver også at få folk til holde sig til emnerne i opslagene.

Selvfølgelig er der forskel på en debat og en FB-gruppe, men overordnet burde der være nogle retningslinjer.
Dog tror jeg, at der på en debat fungerer en mere normal og anstændig opførsel end på en FB-side: det er ihvertfald min opfattelse. Så måske I skal se tiden an og skal der moderatorer på, kan I jo samle en lille flok og sammen udstikke nogle generelle retningslinjer.

Får I brug for moderatorer siger I bare til.


Edit: FB-gruppen jeg er med-admin på er kendt (eller berygtet) for sine til tider ekstremt hårde og flabede personligheder/opslag. Sprog og tone på Jubii er vand i forhold til den gruppe.
Senest rettet af icelady 12. aug 2015, 14:44, rettet i alt 1 gang.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Whoosh » 12. aug 2015, 14:37

Yvooonne skrev:

Pas - men du har skrevet et kort (i stedet for?)

Nej, jeg havde skrevet et længere indlæg på mobilen.
Øv.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf mariannaa » 12. aug 2015, 14:39

Whoosh skrev:Hvor pokker blev mit indlæg af?! :gruble:


Det er høvdingen som har sneget sig med herind :ninja:
0
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 12. aug 2015, 14:43

Whoosh skrev:
Yvooonne skrev:

Pas - men du har skrevet et kort (i stedet for?)

Nej, jeg havde skrevet et længere indlæg på mobilen.
Øv.


Er du sikker på at du har postet det? Hvis man skriver længere indlæg og der er kommet andre indlæg i mellemtiden, så poster den ikke indlægget i første omgang når du trykker udfør, men opdaterer siden med svarfeltet og samtidig med at der over svarfeltet står noget med at der er kommet nye indlæg og at du har mulighed for at læse dem og ændre i dit svar inden du sender det. Her skal du trykke udfør igen. Måske kan det ikke ses på mobilen og så har du troet at du har sendt det?

Lige nu (det meste af dagen) arbejder Patrick på at få gjort så kort-beskeder kun er synlige for en selv, så han har ikke lige haft tid til at undersøge om dit indlæg rent faktisk er forsvundet.
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 12. aug 2015, 14:44

Yvooonne skrev:
mariannaa skrev:
Whoosh skrev:Hvor pokker blev mit indlæg af?! :gruble:


Det er høvdingen som har sneget sig med herind :ninja:




Jeg kunne godt se det sjove i at Patrick i virkeligheden er Høvdingen :lol: :lol: :lol: :lol:



:deer:
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 12. aug 2015, 14:49

icelady skrev:Jeg er admin på en FB-side og man kan sætte alle regler op man vil; der vil altid være grænsetilfælde, som skal afgøres individuelt og hvor man går uden for de gængse regler.

Det er nemt at sidde på brugerens side og sige "ham der skal bare ud" eller "NU skal de satme stoppe."
Men man skal huske på flere ting:
1) Man skal ikke lade sin personlige holdning diktere om andre skal være der/bannes/irettesættes.
2) Man skal formå at kunne se ting fra flere sider.
3) Have is i maven, for der findes folk, der flejner trekvart ud, hvis man beder dem opføre sig ordentligt.
4) Når du sidder med afgørelsen skal især punkt 1 & 2 være meget tydelige og afgørende.

Hvor jeg er admin på FB kører vi pt en nul-tolerance overfor især groft sprog, men vi prøver også at få folk til holde sig til emnerne i opslagene.

Selvfølgelig er der forskel på en debat og en FB-gruppe, men overordnet burde der være nogle retningslinjer.
Dog tror jeg, at der på en debat fungerer en mere normal og anstændig opførsel end på en FB-side: det er ihvertfald min opfattelse. Så måske I skal se tiden an og skal der moderatorer på, kan I jo samle en lille flok og sammen udstikke nogle generelle retningslinjer.

Får I brug for moderatorer siger I bare til.


Edit: FB-gruppen jeg er med-admin på er kendt (eller berygtet) for sine til tider ekstremt hårde og flabede personligheder/opslag. Sprog og tone på Jubii er vand i forhold til den gruppe.


Præcis - jeg tror meget ofte at jeg ville have lyst til at banne folk fordi jeg personligt synes at de er nogle tumper. Og det er jo ikke så konstruktivt.
Jeg tænker at vi ihvertfald lige venter til alt det der skal på plads er kommet det (det med at kort er synlige for andre, de ting angelina efterlyste som jeg lige har glemt hvad var og de andre småting). Det er det der optager mest tid hos os lige nu nemlig. Når det fungerer så laver jeg en efterlysning af moderator-lystne folk og så kan vi finde ud af om der er nogen der har lyst til det og hvor strikse vi skal være herinde.

Alt er jo på prøv-os-frem-måden - vi er to mennesker der aldrig har prøvet det her før :afro:
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 12. aug 2015, 14:52

Yvooonne skrev:

Jeg er helt enig med dig i dine punkter. Jeg er bare ikke enig i at man skal vente og se tingene an. For mig er der afgørende for om jeg flytter ind her - altså at der er en klar holdning til tonen herinde - og at den opretholdes. Hvis ikke så orker jeg det ikke. Det er det samme alle steder efterhånden - dindebat, artikelkommentarer, Facebook - fortsæt selv.


Som jeg lige skrev til icelady, så skal vi lige have løst alle de ting der er problemer med nu - det er det Patrick sidder og kæmper med (hvis i har bemærket det så har der været sjove ting med kortfunktionen (knapper der forsvandt og alt muligt) i dag. Når der er styr på de ting så laver jeg en efterlysning af folk der har lyst til at moderere og så får vi lagt nogle retningslinjer ud.
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 12. aug 2015, 15:00

Ultraviolet skrev:
Præcis - jeg tror meget ofte at jeg ville have lyst til at banne folk fordi jeg personligt synes at de er nogle tumper. Og det er jo ikke så konstruktivt.
Jeg tænker at vi ihvertfald lige venter til alt det der skal på plads er kommet det (det med at kort er synlige for andre, de ting angelina efterlyste som jeg lige har glemt hvad var og de andre småting). Det er det der optager mest tid hos os lige nu nemlig. Når det fungerer så laver jeg en efterlysning af moderator-lystne folk og så kan vi finde ud af om der er nogen der har lyst til det og hvor strikse vi skal være herinde.

Alt er jo på prøv-os-frem-måden - vi er to mennesker der aldrig har prøvet det her før :afro:



Det kan hurtigt blive en kedelig debat hvis man smider alle dem ud, man er uenig med :D

Men ja, man skal netop sætte sig ud over ens egne holdninger; i FB-gruppen er der et par stykker, hvor man bare ved hvad der kommer når de skriver. Og det er ikke holdninger jeg deler på nogen måde.
Men så længe de holder en sober tone får de lov at blive, for de formår (til dels) at kunne debattere på en god måde og ikke falde ned på "arh, men det er jo bare noget du siger og så passer det altså bare ikke"-niveauet. Eller det alternative, hvor man sviner andre til.

Så jeg synes personligt, I skal lige se tiden an.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 12. aug 2015, 15:05

icelady skrev:
Ultraviolet skrev:
Præcis - jeg tror meget ofte at jeg ville have lyst til at banne folk fordi jeg personligt synes at de er nogle tumper. Og det er jo ikke så konstruktivt.
Jeg tænker at vi ihvertfald lige venter til alt det der skal på plads er kommet det (det med at kort er synlige for andre, de ting angelina efterlyste som jeg lige har glemt hvad var og de andre småting). Det er det der optager mest tid hos os lige nu nemlig. Når det fungerer så laver jeg en efterlysning af moderator-lystne folk og så kan vi finde ud af om der er nogen der har lyst til det og hvor strikse vi skal være herinde.

Alt er jo på prøv-os-frem-måden - vi er to mennesker der aldrig har prøvet det her før :afro:



Det kan hurtigt blive en kedelig debat hvis man smider alle dem ud, man er uenig med :D

Men ja, man skal netop sætte sig ud over ens egne holdninger; i FB-gruppen er der et par stykker, hvor man bare ved hvad der kommer når de skriver. Og det er ikke holdninger jeg deler på nogen måde.
Men så længe de holder en sober tone får de lov at blive, for de formår (til dels) at kunne debattere på en god måde og ikke falde ned på "arh, men det er jo bare noget du siger og så passer det altså bare ikke"-niveauet. Eller det alternative, hvor man sviner andre til.

Så jeg synes personligt, I skal lige se tiden an.


Det ender vi også med :)
Ville også meget gerne have at de fleste større beslutninger er ihvertfald delvist brugerbestemt. Både fordi vi ingen erfaring har og fordi jeg bedst selv kan li' det når man føler at der bliver lyttet til de ting man selv kommer med. Så det er rigtig fint at tråden her blev lavet og folk lige taler sammen og hvad der er smart at gøre :-D
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf TurtleSpeed » 12. aug 2015, 16:00

Ultraviolet skrev:Vi havde forestillet os lidt at det enten var helt frit, med undtagelse af trolls/spam, eller at der blev modereret mildt. Jeg synes det er blevet for meget inde på jubii hvor alt der ikke er fuldstændig on topic nærmest bliver slettet. Jeg er ikke selv fan af racister/homofober/andre hadefulde mennesker, men jeg samtidig lidt svært ved at finde ud af hvor grænsen går. Der er f.eks en debattør der ofte opretter debatter inde på jubii omkring ting der er muslimers skyld, men personen virker ikke decideret hadefuld (på den der krittenstein måde) - bare fordomsfuld og lidt DF-agtig. Og jeg ved ærlig talt ikke hvor man skal sætte grænsen.

Hvis der er nogen der har lyst til at være moderatorer, så kan vi prøve at lave nogle fælles "regler for god opførsel" :-P ). Patrick har en del at se til med administrationen/alt det tekniske og jeg har ikke tid (eller forstand) på at moderere et forum - jeg vil gerne være med inde over men tænker at det nok bør være nogle der har lysten til det?

Så ja - hvis der er nogle stykker der melder sig, så finder vi ud af at lave en lille moderatorstab og hvis ikke så bliver kun det allerværste troll-ning/spamming/ulovligheder sorteret fra.



Jeg hjaelper gerne til. Taenker det er en fordel mht. tidsforskellen for saa kan jeg maaske vaere online, naar andre folk ikke kan det.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 518
Likede indlæg: 9401

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Modesty Blame » 12. aug 2015, 17:15

Jeg ved ikke vel, men altså, jeg var moderator en overgang på jubii, og det var sågu umuligt at gøre alle tilfredse. Selvom jeg forsøgte at "lytte" og bruge min sunde fornuft, så var der altid nogen, der blev sure/kede af det/utilfredse. Jeg ville blive ked af, hvis vi udelukkede brugere uden at give dem en chance. Det handler for mig ikke om, at det skal være nogen, jeg er grundlæggende enig med, men mere om, at de opfører sig ordentligt.
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf D.itsen » 12. aug 2015, 20:28

mariannaa skrev:
Whoosh skrev:Hvor pokker blev mit indlæg af?! :gruble:


Det er høvdingen som har sneget sig med herind :ninja:

Det må man ikke engang joke med :naughty:
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 12. aug 2015, 20:36

Altså et alsidigt moderator-team synes jeg faktisk fungerede fint en overgang på jubii (i gamle dage).
Det kunne desværre godt blive lidt for inderkreds-agtigt til tider og dér gik der nogle gange lidt voksenmobning i den.

Jeg er enig med andre i, at debattører, der altid er på tværs, er trælse, men med til, at gøre debatter levende.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"