Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
Slowpoke
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 103
Kontakt:

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Slowpoke » 15. aug 2015, 17:01

I princippet HAR vi jo ikke brug for en "hvad vil du sige til en unavngiven debattør?" - nu har vo jo kort :banan:
6
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 15. aug 2015, 17:10

Jeg kan sagtens følge jer i, at der somme tider har været nogle harske og let genkendelige stikpiller i de tråde, men jeg er ærligt talt ikke meget for, hvis der skal være censur på, hvilke tråde, der må oprettes.
Selvfølgelig undgår man ikke moderation, men jeg er stor fortaler for, at man kan selv tage de små opgør, når de opstår uden at skrige på barnepigen omgående. Jeg taler selvfølgelig ikke om direkte og grimme personangreb, men vi dør nok ikke af det, hvis nogen siger fjols.

Mon ikke stikpillerne ebber lidt ud, hvis der bliver lidt løsere tøjler?
3
14 11 14 :banan:
TurtleSpeed
Kort karma: 100
Likede indlæg: 595

Indlægaf TurtleSpeed » 15. aug 2015, 21:50

Jeg har alligevel aldrig fattet hvem der blev hentydet til, til trods for at jeg er på ret meget :lol: . Men altså - jeg slettede den da jeg ikke synes den er så nødvendig egentlig.
Jeg har fx. selv kunne skrevet i navngiven. Mine beefs plejer jeg at tage direkte med den pågældende.
1
TurtleSpeed
Kort karma: 100
Likede indlæg: 595

Indlægaf TurtleSpeed » 15. aug 2015, 21:51

Anyway - jeg er ligeglad med om den findes eller ej. Jeg synes bare at skældsord etc skal være bandlyst i sådan en tråd. Punktum.
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 11:16

Log_Lady skrev:Jeg synes, det kunne være fedt, hvis tonen herinde bliver knap så censureret, som den efterhånden er blevet på jubii. Med dét mener jeg, at indgreb fra admins og moderatorer skal være minimal, og i stedet skal det være op til brugerne at gå i rette med hinanden, når man synes, at nogen bliver uretfærdig behandlet på den ene eller den anden måde.

Ja, det kommer sikkert til at skabe en del drama, men det er min påstand, at der altid vil være drama i et eller andet omfang - forskellen er bare, om det foregår i det åbne eller bag kulisserne. En godt onlineslagsmål fra tid til anden er altså også med til at holde et forum igang, og medmindre, der bliver tale om decideret mobning eller andre grove løjer, så har jeg tillid til, at vi i ret vid udstrækning er i stand til at holde hinanden i ørerne. :)

Enig. Jeg husker flere tråde, hvor bølgerne gik virkelig højt, og der blev delt irettesættelser ud på kryds og tværs undervejs (de fleste berettigede.... :genert:) debattørerne imellem - dette skete nok netop fordi, der ikke kom nogen voksne og pippede om girafsprog ved første indlæg, der indeholdt andet end roser og enhjørninger. Dette så jeg ikke de sidste år, og det synes jeg ærligt, er en skam.

Der har også været uheldige episoder under tiden med selvkritik fremfor moderation, men dem synes jeg ikke, man slipper for ved supersippet moderation - de tilfælde, hvor det går galt, og folk bliver ubehageligt personlige, opstår stadig - måske endda i højre grad, hvis det ikke er en kultur med selvkritisk og kollektiv "opdragelse".

Anyways. Jeg opdagede "det nye" ved et tilfælde og regnede ikke med, at det ville gøre det store for mig. Jeg er dog vild med siden so far og har genfundet min gamle debatlyst. Det har jeg tænkt mig at nyde, så længe det varer :lun:
4
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 16. aug 2015, 14:37

Yvooonne skrev:Jeg mener ikke det på nogen måde kan fungere med en internetside uden moderation. Der kommer altid trolle på besøg, folk der smider reklameindlæg overalt eller folk der er nødt til at blive bortvist. Så det mener jeg ikke er realistisk.

Det tror jeg heller ikke, det er nogen der regner med, men der er forskel på moderation. Det rigtig svære er at finde ud af, hvor lang linen skal være, og det er der lagt op til en diskussion af, når der er samlet et moderatorteam.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 20:16

Jeg mener absolut, at der skal være moderation, men jeg er absolut tilhænger af, at debattører forventes at være voksne mennesker, der selv står for at tale sig til rette og i øvrigt pointere, hvis man ser noget, der ikke er i orden. Moderation bør i min optik være forbeholdt tilfælde af klar chikane, spam eller de famøse nedsmeltninger, der sker fra tid til anden, og ikke kommer på ret spor efter lidt tid og en enkel henstilling.
3
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 20:35

Yvooonne skrev: Det lyder som om vi er enige. Bortset fra at jeg også gerne ser debattører som bare skaber sig, er muslimhadske og lignende kan debattere på andre sider.

Forstå mig ret; jeg synes også, det kan være trættende med folk, der rider på udslidte, bitre og i min optik fordomsfulde kæpheste. Det ændrer dog ikke på, at jeg ikke ser grund til at udelukke folk, med mindre de ikke kan opføre sig ordentlig og konsekvent er perfide og personlige. Er det tilfældet, er jeg sådan set ligeglad med, om de i øvrigt repræsenterer holdninger, jeg finder sympatiske.

For mig er lakmustesten om en debattør opfører sig anstændigt - ikke om jeg er enig/finder holdningerne bag anstændige.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10304

Indlægaf icelady » 16. aug 2015, 20:51

Hvis man skal moderere, skal det være pga retorik; ikke holdninger.

At moderere udfra holdninger er at begrænse debatten.
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10304

Indlægaf icelady » 16. aug 2015, 21:37

Det er bare ikke sådan du fik det til at lyde i tidligere indlæg. :)

"Bortset fra at jeg også gerne ser debattører som bare skaber sig, er muslimhadske og lignende kan debattere på andre sider."
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Slowpoke
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 103
Kontakt:

Indlægaf Slowpoke » 16. aug 2015, 22:48

Yvooonne skrev:Og det er det samme jeg skriver nu - had kan for min skyld holde sig væk fra denne side.

Hvis vi taler om reelt had og ikke smagsdommeri, så kan jeg følge dig i det du siger.
1
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4156

Indlægaf decibell » 17. aug 2015, 07:28

Yvooonne, du skriver, at det ikke hjælper at ignorere dem. Hvorfor ikke? Du bestemmer jo selv, hvem du vil svare, og hvis du ikke svarer, kommer du ikke i karambolage med dem? Hvis du mener, at der altid vil være debattører, der ikke kan lade være med at svare, så er det jo også fordi, de debattører ønsker at svare, tænker jeg, for der er jo heller ingen, der tvinger dem til tastaturet.

Alle de år på debatten har lært mig, at lige så vel som der er folk, der elsker at "trolle", så er der også debattører, som elsker "trolls" - hvor det klør i fingrene for at svare, selv om de udmærket ved, de ikke burde, fordi de elsker det drama og de popcorn, det medfører. Nogen står åbenlyst ved det, mens det for andre mere er lige som en hemmelig synd, de helst ikke vil indrømme, de har. Men uanset hvad ER de mennesker til stede, for ellers ville popcornstråde slet ikke eksistere eller tiltrække så megen opmærksomhed.

Jeg synes dog, at en debat lever netop pga. alle de forskellige mennesketyper, der er, på godt og ondt, så ud over at smide "trolls" ud, når de dukker op, og ellers moderere, når folk benytter dårligt sprog, har en tarvelig debatstil eller decideret mobber/bliver personlige/laver bevidst sårende tråde, så tror jeg ikke, det er noget, man kan ændre på, hvis man vil have en succesrig debat. Jeg tror i hvert fald ikke, at vejen frem er at udelukke visse typer på forhånd.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 07:45

Tja.. Jeg synes jo at tonen/niveauet i K&S på Jubii, var eskaleret i nedadgående retning. Nationen er ved at overtage debatten, hvilket gør mig trist og vred. Det er så uintilligent og stupidt - og jeg har svært ved at se hvorfor Jubii ønsker lægge serverplads til en Nationen II. Så jeg kunne efterspørge en bredere moderation.
Det er dog et knivæg som er ret svært at betræde. For meget moderation, vil dræbe en debat.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Ultraviolet
Kort karma: 83
Likede indlæg: 335

Indlægaf Ultraviolet » 17. aug 2015, 07:50

Jeg ved overhovedet ikke om det er muligt, så sæt ikke forventningerne op, jeg er på arbejde så kan ikke spørge Patrick før i eftermiddag, men ville det måske hjælpe med en form for serious-tag i trådtitlen? Ala på reddet? Det er noget ts selv sætter på tråden og i de tråde (på reddit) er der strengere moderation i forhold til off-topic og trolls.

Igen, ved ikke om det er muligt, ville bare lige høre om det måske er noget vi skal undersøge?
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 07:55

Ultraviolet skrev:Jeg ved overhovedet ikke om det er muligt, så sæt ikke forventningerne op, jeg er på arbejde så kan ikke spørge Patrick før i eftermiddag, men ville det måske hjælpe med en form for serious-tag i trådtitlen? Ala på reddet? Det er noget ts selv sætter på tråden og i de tråde (på reddit) er der strengere moderation i forhold til off-topic og trolls.

Igen, ved ikke om det er muligt, ville bare lige høre om det måske er noget vi skal undersøge?

Men er trolls ikke ligeglade?
Jeg kender ikke funktionen - men i udgangspunktet ville jeg mene at en fast moderation over hele linjen, ville være at foretrække. Tråde til useriøsistet og namecalling, kan man jo altid oprette alligevel. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"