Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:26

kidkomb skrev:
thomassneum skrev:Jeg har bare en dyb og naiv tro og iver, efter at styre de tabte sjæle på den "rette" vej. Og høre de ikke efter, så bliver jeg godt gammel jydsk gal i skrællen. :gammel:

Haha, ja, men det er sgu en lidt tabt kamp på forhånd. Point for intentionen :lol2:

Jeg ved det.. og det er jo præcist det som trætter en helt ned i sokkehøjde. Hoved er med på det opstillede enigma, men passionen tager over og løber med sejeren. Pludselig sidder du i en håbløs situation, hvor din manglende evne for at løse gåden, dikterer din egen undergang i debatten.

Omvendt kan en god debat, løfte din livsglæde..

...eller i det mindste fylde tiden til kolbekaffen er klar. :P
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 17. aug 2015, 09:29

thomassneum skrev:
Code71 skrev:Det behøver ikke være udtryk for politisk korrekthed at reglerne er ens for alle. Det er bare vigtigt at den ene "side" ikke får muligheder for at "mobbe" eller hvad man skal kalde det, den anden side ustraffet. Mens den anden side ikke må være kritiske over for ting som de to parter er uenige om

Selv islam kritik er i min bog mere end velkommen. Fremført sobert og med sobre argumenter hører det til

Sober kritik af Islam.. that will de the day.. :8:

Men naturligvis skal alt i sin grundvold kunne debatteres. Det er bare debattørens evner der sætter standarden. :)

Se det er præcis det jeg mener. Jeg ved godt at du putter en del ironi ind i det indlæg. Men det er præcis et symptom på det jeg taler om. At man også skal kunne kritisere Islam, hvis man fremfører det sobert. Ligeså vel som andre skal kunne kritisere alt muligt andet, så længe det foregår sobert.
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:33

Code71 skrev:
thomassneum skrev:Sober kritik af Islam.. that will de the day.. :8:

Men naturligvis skal alt i sin grundvold kunne debatteres. Det er bare debattørens evner der sætter standarden. :)

Se det er præcis det jeg mener. Jeg ved godt at du putter en del ironi ind i det indlæg. Men det er præcis et symptom på det jeg taler om. At man også skal kunne kritisere Islam, hvis man fremfører det sobert. Ligeså vel som andre skal kunne kritisere alt muligt andet, så længe det foregår sobert.

Ironien springer ud af erfaringerne fra tidligere debatter.
Men hvis vi begge lægger os i selen, så er jeg sikker på at vi når langt. Jeg er overhoved ikke uenige i det du skriver.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5908

Indlægaf Dikus » 17. aug 2015, 22:18

Jeg tror faktisk slet ikke, I er så uenige. Men at der er rum for en lulle misforståelse, fordi eksemplet blev racisme. Det er let at se de trælse debattører foran sig, mens det kan være svært at skelne dem fra dem, man bare anser for politisk ukorrekte.

Jeg synes faktisk, Yvooonne har været flink til at understrege, det ikke handler M holdningen, men om debatstilen. Og ret beset tror jeg, alle gerne vil undvære den stil, Yvooonne tænker på. Men jeg tror også, det kræver et hold af moderatorer, der drøfter i indlæggene - så man ikke kommer til at menings-moderere.
3
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 18. aug 2015, 08:11

Jeg synes også, man skal passe på med at male fanden på væggen. Det kan let blive en selvopfyldende profeti, hvis man er så meget på vagt over for tiltag til usaglig debat.

Ikke at jeg ikke sagtens kan forstå frygten for de typer, der bare vil svine til og brøle op, men indtil videre går det jo fint.

Og ellers er ignore altså et helt fantastisk værktøj.
3
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 18. aug 2015, 17:06

Jeg synes faktisk, at det lover godt, at en tråd som denne trækker så meget opmærksomhed og så mange fine indlæg.

Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at alt debatindhold bliver på dette niveau, men jeg tror på, at det at starte på en "frisk" i sig selv sorterer en del af brøleaberne fra. Og ja - der var efterhånden en del af dem på dindebat, hvilket gjorde at jeg de facto holdt mig ude af en del seriøse debatter.

Jeg har stadig min profil og læser med derinde, men jeg har - hånden på hjertet - været mere aktiv her i denne uge end det seneste år på dindebat.
3
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4156

Indlægaf decibell » 18. aug 2015, 20:46

Krølle skrev:Jeg synes faktisk, at det lover godt, at en tråd som denne trækker så meget opmærksomhed og så mange fine indlæg.

Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at alt debatindhold bliver på dette niveau, men jeg tror på, at det at starte på en "frisk" i sig selv sorterer en del af brøleaberne fra. Og ja - der var efterhånden en del af dem på dindebat, hvilket gjorde at jeg de facto holdt mig ude af en del seriøse debatter.

Jeg har stadig min profil og læser med derinde, men jeg har - hånden på hjertet - været mere aktiv her i denne uge end det seneste år på dindebat.

Det har jeg også, altså været mere aktiv. Godt nok har jeg også ferie lige nu, men lysten til at være med har været meget større. Og jeg har vist oprettet flere tråde her på en uge, end jeg har gjort på den anden i et par år. :)
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 19. aug 2015, 04:40

decibell skrev:
Krølle skrev:Jeg synes faktisk, at det lover godt, at en tråd som denne trækker så meget opmærksomhed og så mange fine indlæg.

Det har jeg også, altså været mere aktiv. Godt nok har jeg også ferie lige nu, men lysten til at være med har været meget større. Og jeg har vist oprettet flere tråde her på en uge, end jeg har gjort på den anden i et par år. :)
Det er det samme her. Jeg har oprettet flere tråde i den her debats levetid end jeg har i mine 8 år på jubii :lol:
3
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9712

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:18

Yvooonne skrev:Kidkomb - hvem er det du ser som den ene eller de to der ønsker at der på denne her debat bliver smidt debattører ud for at have den forkerte holdning?

Jamen, Yvonne, det er da dig? Det er da ingen hemmelighed. Sådan læser jeg dine indlæg. Det er klart, at du ikke ønsker, at smide folk ud, bare fordi de er uoplyste, men det lyder som om, at hvis de ikke "rykker sig", så må de ryge.
Men som jeg også skriver inde på jubii, så tror jeg mest af alt, at det er fordi vi formulerer det anderledes.
Der er et par debattører, der har spurgt dig nu og jeg synes efterhånden, at du har forklaret, at det kun er ekstreme tilfælde.
Det jeg, og måske andre, anker imod er, at det ikke sådan lige kan besluttes hvem det er.

Har jeg misforstået dig?
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:25

Yvooonne skrev:
kidkomb skrev:
Yvooonne skrev:Kidkomb - hvem er det du ser som den ene eller de to der ønsker at der på denne her debat bliver smidt debattører ud for at have den forkerte holdning?

Jamen, Yvonne, det er da dig? Det er da ingen hemmelighed. Sådan læser jeg dine indlæg. Det er klart, at du ikke ønsker, at smide folk ud, bare fordi de er uoplyste, men det lyder som om, at hvis de ikke "rykker sig", så må de ryge.
Men som jeg også skriver inde på jubii, så tror jeg mest af alt, at det er fordi vi formulerer det anderledes.
Der er et par debattører, der har spurgt dig nu og jeg synes efterhånden, at du har forklaret, at det kun er ekstreme tilfælde.
Det jeg, og måske andre, anker imod er, at det ikke sådan lige kan besluttes hvem det er.

Har jeg misforstået dig?

Jeg forstår ikke hvordan man kan læse mine indlæg sådan. Jo hvis man læser et indlæg - men hvis man fx har læst hele denne her tråd, så mener jeg egentligt det er meget tydeligt at det handler om tonen og ikke om forkerte holdninger. Og det er bare så trættende - og frustrerende - at blive skudt holdninger i skoen som man ikke har - og som jeg synes jeg har uddybet igen og igen.

Jeg skriver jo også på jubii, at jeg er ret sikker på, at det bare er fordi vi formulerer tingene anderledes, men at vi ikke mener noget helt forskelligt. Jeg tror ikke engang, at vores grænse for, hvornår folk skal strittes ud ligger særlig langt fra hinanden. Hvis der overhovedet er nævneværdig forskel.

Jeg sakser lige mit indlæg fra jubii ind her, så tråden hænger helt sammen:
Jeg oplever 1 (måske 2?) debattører, som muligvis ønsker den slags moderation. Egentlig tror jeg, at langt de fleste er mere eller mindre enige om (både herinde og derinde) at en anden slags moderation, end den der har været kørt herinde et stykke tid (no offence Høvding, jeg har fuld forståelse for, at det kan være svært, at komme væltende ind efter års enevælde, som pøblen har været overordnet tilfreds med) og at dét indebærer mere synlig moderation, et moderator-team bestående af debattører, og mindre "nu sletter jeg bare indlæg, der ikke passer mig" og muligheden for, at kunne komme hurtigt i kontakt med en moderator.

Der er ikke megen tvivl om, at hvis nye sted bliver et sted, hvor man lukker folk ind selektivt og sletter eller censurerer dem, der ikke har "de rigtige holdninger", så går jeg og mange andre igen meget straks.

Men igen: Jeg tror mere det handler om, at vi formulerer ønsket om moderation forskelligt. Jeg tror som sagt, at der er bred konsensus om et altfavnende forum
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 19. aug 2015, 10:34

Det her virker lige så fjollet som debatten om de rigtige debattører :genert:
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:34

Yvooonne skrev:Jeg bryder mig bare ikke synderligt om at blive udstillet som en der vil bortvise debattører med bestemte holdninger her - eller andre steder. Især når det ikke passer. Og jeg igen og igen og igen har skrevet og forklaret dette.

Jeg har stadig ikke forstået, hvad du mener. Jeg føler mig i hvert fald ikke sikker på, hvad du mener. Derfor gør jeg meget ud af, at skrive "muligvis" og gør også meget ud af, at skrive, at jeg er ret sikker på, at det bare handler om forskellige formuleringer og netop IKKE at vi mener noget forskelligt.
Det er bare svært, at skrive om den disputs, der har affødt reaktionen på jubii, uden at komme nærmere ind på, hvad disputsen handler om.

Jeg er virkelig ked af, hvis du føler dig udstillet, det er slet, slet ikke det der er/var meningen :(

Jeg agiterer bare for, at begge sider skal holde op med, at pege fingre af den anden debat og at jubii-mennesker skal holde op med at kigge herind og læse som fanden læser biblen og derefter rende tilbage og sladre på modersiden.
Det gør ikke noget godt for nogen af os og jeg synes virkelig, at begge sider bør kunne fungere sideløbende uden den kævl, der lige nu er optræk til.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 19. aug 2015, 10:39

Så længe ævl og kævl holdes på modersiden, er jeg godt tilfreds :afro:

Og så vil jeg gerne supplere med, det er et faktum, der holdes flere ude og censureres hårdere på modersiden end her... Hvor der sket ikke er moderation endnu :lol:

Som jeg læser debatten, er det stemning for et team af moderatorer, der lytter, indgår i dialog og diskuterer enkeltsager. Som i gamle dage, før en anmeldelse medførte en advarsel. Bare fordi.
2
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:41

Dikus skrev:Så længe ævl og kævl holdes på modersiden, er jeg godt tilfreds :afro:

Og så vil jeg gerne supplere med, det er et faktum, der holdes flere ude og censureres hårdere på modersiden end her... Hvor der sket ikke er moderation endnu :lol:

Som jeg læser debatten, er det stemning for et team af moderatorer, der lytter, indgår i dialog og diskuterer enkeltsager. Som i gamle dage, før en anmeldelse medførte en advarsel. Bare fordi.

Til det første: Det er jeg ikke. Jeg gider ikke sådan noget finkefnidder. Jeg bliver lang i løgene! Så er det sagt :-p

Til det sidste, så ja. Det er netop og nemlig lige det, der er stemning for, at det var det jeg lige ville pointere på jubii :D
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:44

Yvooonne skrev:
kidkomb skrev:
Yvooonne skrev:Jeg bryder mig bare ikke synderligt om at blive udstillet som en der vil bortvise debattører med bestemte holdninger her - eller andre steder. Især når det ikke passer. Og jeg igen og igen og igen har skrevet og forklaret dette.

Jeg har stadig ikke forstået, hvad du mener. Jeg føler mig i hvert fald ikke sikker på, hvad du mener. Derfor gør jeg meget ud af, at skrive "muligvis" og gør også meget ud af, at skrive, at jeg er ret sikker på, at det bare handler om forskellige formuleringer og netop IKKE at vi mener noget forskelligt.
Det er bare svært, at skrive om den disputs, der har affødt reaktionen på jubii, uden at komme nærmere ind på, hvad disputsen handler om.

Jeg er virkelig ked af, hvis du føler dig udstillet, det er slet, slet ikke det der er/var meningen :(

Jeg agiterer bare for, at begge sider skal holde op med, at pege fingre af den anden debat og at jubii-mennesker skal holde op med at kigge herind og læse som fanden læser biblen og derefter rende tilbage og sladre på modersiden.
Det gør ikke noget godt for nogen af os og jeg synes virkelig, at begge sider bør kunne fungere sideløbende uden den kævl, der lige nu er optræk til.

Jeg mener at debatten skal indeholde alle slags mennesker - folk jeg er enige med - folk jeg er uenige med. Men jeg mener ikke debatten skal lægge side til debattører, der ikke kan finde ud af at debattere ordentligt. Folk der bare ødelægger tråde, konstant fordrejer tingene eller som er så ensporede og negative at andre debattører holder op med at debattere for at slippe for det. Der mener jeg at man i stedet for skal smide sådanne folk ud - så dem der gerne vil debattere (uanset hvad de så end mener) kan gøre det. Jeg mener det er vigtigere at tage hensyn til debattører der vil siden og vil debatterne end det er at "her er plads til alle".

Og så mener jeg også at der skal være højere til loftet - man skal ikke smides ud eller have en advarsel for at miste hovedet en dag eller pga en ophedet debat i ny og næ. Det kal der være plads til - og så skal man kigge på helheden og ikke på enkelte ord (som fx at ordet "idiot" er bortvisningsgrund, men andre mere passive-aggresive kommunikationsmetoder accepteres). Jeg mener man ødelægger stemningen hvis man på den måde skaber en side hvor man hellere vil have stikpiller og hentydninger end klar tale.

Nu formulerede du det, så selv jeg kan følge med. Tak :blush: Så er vi jo (faktisk alle sammen tror jeg) helt enige :banan:
2
Jeg gider ikke engang.
Give free love.

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"