Jobjagter-tråden

Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 386
Likede indlæg: 4271

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf lillebjoern » 9. aug 2018, 18:47

Og tak for alle jeres inputs i øvrigt :kys:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1923
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19458

Indlægaf Daine » 9. aug 2018, 18:49

lillebjoern skrev:
Daine skrev:
lillebjoern skrev:Som nogle af jer måske ved, så har jeg fået et job - og det er bare helt fantastisk. Jeg ringede dog til jobcenteret i dag, fordi jeg er meldt til noget aktivering fra på mandag, hvor jeg skal ind og underskrive kontrakt, m.m. Jeg kender ikke den præcise startdato endnu, men hun sagde "så hurtigt som muligt", så jeg sagde til jobcenteret, at der i hvert fald var opstart før 1. september - og det ved jeg også, at det er. Nu har de så afmeldt mig aktiveringen, hvilket er fint, men jeg SKAL søge jobs indtil startdato. Hvilket var fint, hvis det ikke var fordi jeg ikke må søge almene jobs - jeg må kun søge jobs/vikariater, der udløber d. 1. september 2018. Altså tre uger fra nu. Og jeg bliver fratrukket mine dagpenge hvis jeg ikke gør det. Der er jo ikke nogen der lægger vikariater op, der varer fra lige præcis nu til d. 1. september? Ved I om jeg kan "slippe afsted" med at søge almene jobs? Det andet virker helt vildt, synes jeg. Jeg kan godt forstå at jeg i princippet skal arbejde så meget som muligt og at jeg har mulighed for at arbejde indtil jeg starter på det andet, men det er jo urealistisk at der dukker seks af dem op inden 1. september.

Jeg ved ikke om du kan slippe helt, men hvad med at søge uopfordret på diverse fabrikker eller cafeer? Må du det? Sådan lidt “Hej, jeg har job fra ca 1. September, så hvis I kan bruge en vikar/afløser indtil da, er jeg klar”. Så har du søgt (og det skulle være forholdsvis nemt at finde nok steder) og du bliver temmelig sikkert ikke kontaktet af nogen virksomheder for kun 3 uger.

Edit: jeg er HK’er og der SKAL jeg også søge uopfordret :)

Det var en god idé med uopfordret. Så spilder jeg heller ikke rigtig nogens tid, da de bare kan smide den i skraldespanden, hvis de ikke har brug for nogen :gruble: Jeg skal ikke søge uopfordret nødvendigvis, selvom de opfordrer til det. Tak for tippet! :kys:

:gogo:
Vælg evt nogle meget populære steder, så skulle du gerne være 100% sikker. Det er så åndssvagt at man skal søge hvis der er under en måned til ansættelse. Min bror skulle også søge de sidste par uger før han skulle starte på skole, trods optagelsesbrev fra skolen. Han brugte ovenstående metode og det virkede.

Edit: Og tillykke med jobbet! Det ved jeg ikke om jeg har fået skrevet :genert:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Olaf
Kort karma: 7
Likede indlæg: 236

Indlægaf Olaf » 9. aug 2018, 21:16

lillebjoern skrev:
AstaPasta skrev:
Har jobcenteret/a-kasse sagt, at du ikke må søge almindelige jobs?
Så er det jo nok desværre det, der gælder. Men du kan vel sende cv'er ind til vikarbureauer med en note om, at du kun søger til 1. september. Tæller det ikke?

Ja, hun sagde, at jeg ikke måtte søge nogen, der gik udover 1. september, da det i så fald ville være spild af alles tid - både mig og arbejdsgiveren. Det vil jeg nu også mene at det her er, men det var altså hendes begrundelse. Ja, tænkte også om vikarbureauer gælder som en ansøgning i dagpengeøjemed? For så sender jeg bare et par af dem afsted henover de næste uger.

Lucia skrev:Jeg skulle fortsætte med at søge jobs helt frem til min første dag som fastansat, også selvom jeg havde skrevet kontrakt 5 uger inden og arbejdede samme sted med løntilskud helt frem til startdatoen.
Jeg havde ikke samvittighed til at opdigte noget i jobloggen, så jeg valgte at sende min copypaste-ansøgning til stillinger, der skulle søges pr. mail og så i mailen gøre opmærksom på at jeg havde job og at de bare kunne se bort fra min ansøgning.

Det var også min plan... bare at sende nogle standardansøgninger ud. Det er bare lidt svært, når det kun må være vikariater eller stillinger, der udløber d. 1. september :gruble:

Spjaerten skrev:Man skal kun søge job indtil man har afleveret en underskrevne ansættelsessaftale så vidt jeg ved. Man burde været fredet i 2 uger op til start så.

Jeg tror også det er fordi jeg ikke har nogen officiel startdato før på mandag. Jeg ved reelt set ikke om jeg starter allerede nu på tirsdag eller d. 1. september, hvilket også gør det vanskeligt at give mig en "fredningsperiode". Jeg tror jeg ringer til jobcenteret igen så snart jeg ved noget. Forhåbentlig er det så allerede på tirsdag så jeg kan undgå de der proforma-ansøgninger :D

Neenah skrev:
Da jeg var i den situation løj jeg bare på jobnet og skrev jobs på jeg ikke havde søgt. Det var der ikke nogen, der opdagede.

Det har mange i min omgangskreds også gjort, men jeg ved simpelthen ikke om jeg tør. Men jeg kan ikke forestille mig, at de tjekker... jeg er jo ikke vigtig for dem at "tjekke" eftersom jeg er på vej i job. Det er nok mere dem, der er gode til at glemme det eller har været på dagpenge længe (men jeg aner det ikke).

Jeg havde en startdato (under 1 mdr) og jeg skulle stadig søge job. Det måtte som ved dig være job der ikke skulle siges op inden og de udopfordrede talte ikke med. Jeg skulle dog kun søge et om ugen (A-kassens regler). Så jeg ville lige tjekke med jobcenteret. Jeg endte med at søge tilkaldevikarjobs, f.eks. Postnord og børnehave.
1
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1841

Indlægaf Kalimsofie » 9. aug 2018, 21:21

Da jeg ringede ind til mit jobcenter her før sommerferien og meldte, at jeg havde job 1.august, sagde han i telefonen, at jeg skulle være jobsøgende indtil sidste dag før startdato. Men han foreslog ret specifikt, at jeg traskede ned i føtexbageren og spurgte, om de havde et job i 14 dage til mig: “Det får du nok ikke det store ud af, men så har du da gjort din pligt, ikke? Nyd sommeren!” :-D
7
Brugeravatar
Lalana
Kort karma: 58
Likede indlæg: 837

Indlægaf Lalana » 10. aug 2018, 07:26

Filipai skrev:Jeg fik klaret personlighedstesten, svarede sandfærdigt, og alligevel føler jeg at jeg har snydt. Det er en underlig fornemmelse, men det der tidligere jobsamtale hvor de bare aldrig kontaktede mig efter testene, har lidt ødelagt det for mig.. Og on that note, så lige efter jeg var færdig med testen, er jeg pr mail blevet kontaktet af en rekrutteringsdame som synes jeg har en spændende profil, og hun mener at hun har det perfekte job til mig. En stilling i det firma som netop aldrig svarede mig. Jeg er sgu mavesur på dem omkring hele deres håndtering af først mig, og derefter min veninde som senere blev kaldt til samtale på den stilling jeg blev ignoreret på, men samtidig vil jeg jo virkeligt gerne have et job, og tør ikke afvise noget, så har sagt ja til en snak med hende. Jeg håber virkeligt at den samtale med drømmejobbet på onsdag bliver til et jobtilbud, så jeg med helt ro i maven kan afvise det andet.

Tillykke med 2. samtale, det er sejt! I forhold til personlighedstesten så tror jeg altid det føles lidt mærkeligt at ens personlighed sådan skal analyseres, jeg tog også en sidste måned i forbindelse med jobsamtale, og jeg synes ærlig talt testen var virkelig mærkelig i forhold til dem jeg har taget tidligere, men da vi gennemgik den til samtalen gav det faktisk fin mening - der er jo ikke nogen "forkert" personlighed, det handler nok mest om hvordan man passer ind i teamet og til de specifkke arbejdsopgaver.

At en virksomhed engang ikke har givet dig tilbagemelding på en personlighedstest synes jeg under al kritik, og jeg er ret sikker på at der næsten altid står i de betingelser man får med, at man har ret til at få den gennemgået. Det havde du måske alligevel ikke lyst til nu hvor de var tavse, men jeg havde nok i hvert fald bedt om at få resultatet og at de slettede de data de har om mig. Forstår godt det var en øv oplevelse, og krydser fingre for du får det andet job så du ikke behøver at skulle overveje at tage et job hos dem.
2
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 620
Likede indlæg: 4656

Indlægaf Filipai » 10. aug 2018, 13:15

Jeg sagde ja til en telefonsamtale med hende fra rekrutteringsbureauet, og da jeg sagde jeg kendte til firmaet spurgte hun selvfølgelig hvordan, og jeg forklarede sobert at jeg stod med en lidt ærgelig fornemmelse omkring dem, men samtidig roste jeg jobbet og sagde at stillingen lød for spændende til at sige nej til, hvis en mulighed bød sig. Hun var super fornuftig at snakke med, og sagde at der var kommet ny HR afdeling, og at det job jeg var en kandidat til var i en nyoprettet afdeling og ikke med dem jeg havde haft erfaring med derude.
Det var bare rigtigt rart, og snakken var god, så hun spurgte om jeg havde mod på at tage en personlighedstest, og så ville hun meget gerne se mig til en samtale om 1,5 uge (fordi hun havde ferie i den kommende), og det har jeg selvfølgelig takket ja til.

Hvor kunne det dog være rart hvis man smart lige kunne gemme svar fra ens personlighedstest, og så plotte ind, for det er den samme jeg hver gang er blevet udsat for.
10
IrmaPigen
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4413

Indlægaf IrmaPigen » 10. aug 2018, 13:27

Laver I en faglig profil i jeres CV?

Når man gør synes jeg det er lidt svært ikke at gentage noget fra motivationen fra ansøgningen.

Man bør også lave paralleller (har jeg læst), jeg synes blot der er grænser for hvor mange forskellige måder jeg kan skrive tingene på - og i virkeligheden er det jo også spild af arbejdsgivers tid at skrive det samme igen, blot vinklet lidt anderledes, og man jo også blive frasorteret på at gentage sig selv.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1923
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19458

Indlægaf Daine » 10. aug 2018, 13:56

IrmaPigen skrev:Laver I en faglig profil i jeres CV?

Når man gør synes jeg det er lidt svært ikke at gentage noget fra motivationen fra ansøgningen.

Man bør også lave paralleller (har jeg læst), jeg synes blot der er grænser for hvor mange forskellige måder jeg kan skrive tingene på - og i virkeligheden er det jo også spild af arbejdsgivers tid at skrive det samme igen, blot vinklet lidt anderledes, og man jo også blive frasorteret på at gentage sig selv.

Jeg gør, på akasse/jobcenters opfordring. Mange arbejdsgivere starter ud med at læse cv og så kan den faglige profil være med til at fange deres opmærksomhed, så de også læser ansøgningen (der uddyber profilen). Hos mig er det dog ikke en 100% faglig profil, der er også lidt omkring min personlighed, netop af hensyn til ovenstående. Den fylder ca 7-8 linier i alt.
Jeg har også haft et par enkelte steder, der kun ville have cv når jeg søgte uopfordret og der er profilen jo supervigtig ... men det jo også en lidt anderledes sag.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
IrmaPigen
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4413

Indlægaf IrmaPigen » 10. aug 2018, 14:45

Daine skrev:

Jeg gør, på akasse/jobcenters opfordring. Mange arbejdsgivere starter ud med at læse cv og så kan den faglige profil være med til at fange deres opmærksomhed, så de også læser ansøgningen (der uddyber profilen). Hos mig er det dog ikke en 100% faglig profil, der er også lidt omkring min personlighed, netop af hensyn til ovenstående. Den fylder ca 7-8 linier i alt.
Jeg har også haft et par enkelte steder, der kun ville have cv når jeg søgte uopfordret og der er profilen jo supervigtig ... men det jo også en lidt anderledes sag.

Det er også mit indtryk man i mange tilfælde kunne nøjes med cv'et.
0
Brugeravatar
Lalana
Kort karma: 58
Likede indlæg: 837

Indlægaf Lalana » 10. aug 2018, 15:52

IrmaPigen skrev:
Daine skrev:

Det er også mit indtryk man i mange tilfælde kunne nøjes med cv'et.

Jeg kunne ikke være mere enig, selvfølgelig er det fint med nogle liniers motivation men jeg synes også ofte ansøgningner bliver gentagelser af hvad der står i CV'et. Rekrutteringsfolkene lader til at være enige; https://www.b.dk/nationalt/her-er-fremt ... ning-og-cv
1
Summer
Kort karma: 9
Likede indlæg: 368

Indlægaf Summer » 10. aug 2018, 20:48

Jeg gør, da det er med til at sælge mig selv til arbejdsgiverne. Min faglig profil er 7-8 linjer.
Kan godt forstå følelsen af at gentage det samme som man har skrevet i ansøgningen. Jeg plejer at lave det sådan, at det som jeg ikke har haft plads til i ansøgningen mht. min faglige profil, det skriver jeg så i CV'et.
Herudover er der, som nævnt før, mange arbejdsgivere der starter ud med at læse CV'et.
0
Summer
Kort karma: 9
Likede indlæg: 368

Indlægaf Summer » 10. aug 2018, 21:00

Jeg er indtil videre oppe på 8 afslag, og er ikke blevet kaldt til samtale på nogen af dem.
Har omkring 21-22 ansøgninger ude lige nu som jeg venter svar på.
Af positive ting har jeg i denne uge været til coaching omkring ansøgning og CV, og det var en god oplevelse. Mit CV syntes hun var helt perfekt, så den ville hun ikke gøre noget ved. Mine ansøgninger syntes hun også var rigtig fine og hun mente at de sagtens vil kunne fange arbejdsgiverne til at læse dem helt igennem. Vi fik dog finpudset mine ansøgninger lidt. Fjernede lidt fylde ord, omformulerede nogle af sætningerne og puttede mine referencer ind (det vidste jeg ikke at man kunne gøre i selve ansøgningen).
Det var i det hele taget virkelig skønt at få at vide, at ens ansøgninger faktisk er ganske fine, samt at det var dejligt at få nogle andres øjne og meninger på.

Derudover kan jeg se at der har været et par rekkruteringsmedarbejdere inde og tjekke min Linkedin profil i dag. Så måske jeg kan håbe på at det er fordi nogle af mine ansøgninger faktisk er blevet læst, og eventuelt har vækket en smule interesse.
1
solstråle
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Indlægaf solstråle » 11. aug 2018, 19:54

Hvor er det hårdt at være nyuddannet og jobsøgende. Har sendt 30 ansøgninger af sted. Hvor mange mon der skal til, før jeg er så heldig at få et job? Jeg er godt nok ved at være godt og grundigt træt af at være ledig.

Hvordan holder man modet oppe?
0
1234
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1871

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 06:34

solstråle skrev:Hvor er det hårdt at være nyuddannet og jobsøgende. Har sendt 30 ansøgninger af sted. Hvor mange mon der skal til, før jeg er så heldig at få et job? Jeg er godt nok ved at være godt og grundigt træt af at være ledig.

Hvordan holder man modet oppe?

Jeg vil sige det kommer an på mange ting held, søge strategi, CV osv. Sdste år da jeg stod i din situation sendte jeg mindst 50-60 stykker. Jeg var til 3 samtaler og fik tilbudt 2 jobs. Jeg søgt så også alt i hele Danmark nærmest :lol: og er ret sikker på jeg mange steder blev sorteret fra på ikke at bo i nærheden for alle mine samtaler var i pendlerafstand fra min bopæl indenfor områder jeg havde beskæftigede mig med på studiet. Så hvis jeg havde været lidt mere kræsen havde jeg nok kunne sende færre og fået samme resultat :)

En af mine veninder fx sendt 10-20 ansøgninger væsentlig mere strategisk og kræsent udvalgt og var til 2 samtaler og fik et job. Den anden samtale hun var til og ikke fik jobbet var faktisk et af de jobs jeg fik tilbudt.
0
Wunder8
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1058

Indlægaf Wunder8 » 12. aug 2018, 14:05

Jeg gør det ud fra tanken om, at CV'et er det første, der bliver læst, og det derfor gælder om at udnytte de få sekunders spotlight til at sælge sig selv. Min tekst er 5-7 linjer og opsummerer min profil/erfaring, og så tilpasser jeg den lidt afhængigt af stillingen, jeg søger, så den er spot on ift. de efterspurgte kompetencer.
1

Tilbage til "Job"