Jobjagter-tråden

Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 712

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Bergen » 13. sep 2018, 05:28

Smiling_Goat skrev:Hvor lang tid vil I mene man skal være i en ansættelse, før man begynder at søge videre?

Jeg mener, så en mulig, ny arbejdsgiver ikke betragter én, som en useriøs ansøger, der bare smutter tidligt i ansættelsen.

Hvis man kan forklare, hvorfor man søger videre, så kan man gøre det med det samme.
1
kattekonen
Kort karma: 6
Likede indlæg: 53

Indlægaf kattekonen » 13. sep 2018, 05:36

Jeg tror det afhænger meget fra stilling til stilling, og om man rokerer internt eller om man helt skifter til en anden virksomhed. Men jeg vil nok sige som minimum 2 år, måske 1 1/2 hvis det er intern rokering.

Man kan vel egentlig også sidde for længe i en stilling. Har læst en artikel på nettet, som skriver at arbejdsgivere ikke er glade for jobansøgere der har siddet mere end 7-8 år i samme stiling. Til feb. runder jeg 13 år i samme stilling ;) :8:
0
1234
Kort karma: 76
Likede indlæg: 2037

Indlægaf 1234 » 13. sep 2018, 06:18

Smiling_Goat skrev:Hvor lang tid vil I mene man skal være i en ansættelse, før man begynder at søge videre?

Jeg mener, så en mulig, ny arbejdsgiver ikke betragter én, som en useriøs ansøger, der bare smutter tidligt i ansættelsen.

Jeg tror det kommer rigtig meget an på hvilken branchen. I min branche skifte folk relativt tit og hurtigt men man skal helst have været der minimum 1 år er mit indtryk. I andre brancher er alt under 5 år hurtigt.
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1984

Indlægaf twinkle » 13. sep 2018, 06:42

Der kan jo være helt legitime grunde til, at søge videre hurtigt i en ansættelse. Og som de andre skriver, i nogle brancher er det helt normalt at skifte job hurtigt. Men hvis man ellers har en faglig profil der passer, så ved jeg ikke hvor meget en arbejdsgiver ligger i et hurtigt jobskift? Alle kan jo være uheldige, eller blive ansat i et job som senere hen viser sig ikke rigtigt at matche.
0
1234

Indlægaf 1234 » 13. sep 2018, 06:51

twinkle skrev:Der kan jo være helt legitime grunde til, at søge videre hurtigt i en ansættelse. Og som de andre skriver, i nogle brancher er det helt normalt at skifte job hurtigt. Men hvis man ellers har en faglig profil der passer, så ved jeg ikke hvor meget en arbejdsgiver ligger i et hurtigt jobskift? Alle kan jo være uheldige, eller blive ansat i et job som senere hen viser sig ikke rigtigt at matche.

Jeg tror også det komme meget an på chefen. Jeg har et familiemedlem, der er bygningsingeniør og hans chef overvejer slet ikke folk, der jeg har været under 5 år i deres nuværende job og hvis man har haft mange firma skift trækker det voldsomt ned.
0
avdotja
Kort karma: 238
Likede indlæg: 4509

Indlægaf avdotja » 13. sep 2018, 07:23

Det kommer an på ens historik. Hvis det ikke er noget man normalt gør sig i, burde det ikke betyde noget om man gør det to dage efter opstart - alle kan ende et forkert sted eller støde uventet på drømmejobbet.
0
Lulu
Kort karma: 92
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1335

Indlægaf Lulu » 13. sep 2018, 07:27

Hvad er jeres erfaring med at sige op uden at have et nyt job på hånden? Hvordan fungerer det ift a-kasse etc? (Jeg kender reglerne, mere hvordan I har opkevet at vlive behandlet).
Og hvordan føler I det har påvirket jeres videre arbejdsliv? Har det været nemmere/sværere at finde et nyt job?
0
1234

Indlægaf 1234 » 13. sep 2018, 11:37

Jeg er lidt frustreret over, at alle de gode job lige nu vil kræve en flytning. Min mand har godt nok sagt god for det og er klar til at flytte landsdel for det rigtige job til mig, men jeg synes også bare det rigtig voldsomt at flytte ham fra sin omgangskreds til en landsdel han ikke rigtig kender nogen i.
0
Lilleluftballon
Kort karma: 30
Likede indlæg: 641

Indlægaf Lilleluftballon » 13. sep 2018, 12:27

Lulu skrev:Hvad er jeres erfaring med at sige op uden at have et nyt job på hånden? Hvordan fungerer det ift a-kasse etc? (Jeg kender reglerne, mere hvordan I har opkevet at vlive behandlet).
Og hvordan føler I det har påvirket jeres videre arbejdsliv? Har det været nemmere/sværere at finde et nyt job?

Jeg gjorde det. A-kassen sagde ikke noget - konstaterede bare at jeg jo nok skulle finde noget andet. Det samme faktisk med jobcenteret. Man kommer selvfølgelig i karantæne.
Til de samtaler jeg var til var folk overraskede (jeg skrev ikke i min ansøgning at jeg var stoppet). Men jeg synes faktisk at det var ret nemt at dreje det til noget positivt - "jeg er handlekraftig og tør gøre noget aktivt for at ændre min situation, hvis jeg ikke er glad". De fleste kunne forstå at det var svært at finde tid og energi til at søge videre når man havde små børn, og synes at det var modigt bare at sige op.
Det tog mig 1.5 måned at finde noget nyt, så for mig var det en super prioritering, og tror ikke det betød noget om jeg havde et job eller ej - men jeg havde mere tid til at skrive ansøgninger, og skulle ikke stresse over tiden til at gå til samtaler.
Jeg havde så også et fint forhold til min gamle chef, og havde derved en god reference, som jeg ikke ville have haft hvis jeg stadig var ansat.
0
Lulu
Kort karma: 92
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1335

Indlægaf Lulu » 13. sep 2018, 12:32

^ sidste del har jeg jo så ikke.
Omend vores tidligere coo stoppede i juni og har sagt ja til at være reference i morgen i hvert fald.
Men rart at vide at jobcenter og a-kasse ikke nødvendigvis er negative overfor sådan noget.
0
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6219

Indlægaf ajnaM » 13. sep 2018, 12:43

1234 skrev:Jeg er lidt frustreret over, at alle de gode job lige nu vil kræve en flytning. Min mand har godt nok sagt god for det og er klar til at flytte landsdel for det rigtige job til mig, men jeg synes også bare det rigtig voldsomt at flytte ham fra sin omgangskreds til en landsdel han ikke rigtig kender nogen i.

Jeg synes, det med at flytte er helt vildt angstprovokerende. Jeg kunne i princippet godt være frisk, og min kæreste ville sikkert også. Vi er begge trætte af priserne på boliger i Kbh.

Men jeg frygter at føle mig helt låst? Hvad hvis man ikke trives der? Hvis arbejdet viser sig at være dårligt, kollegaerne nederen eller noget andet? Man risikerer hurtigt at flytte rundt efter nye job på regelmæssig basis.
0
1234

Indlægaf 1234 » 13. sep 2018, 13:12

ajnaM skrev:
1234 skrev:Jeg er lidt frustreret over, at alle de gode job lige nu vil kræve en flytning. Min mand har godt nok sagt god for det og er klar til at flytte landsdel for det rigtige job til mig, men jeg synes også bare det rigtig voldsomt at flytte ham fra sin omgangskreds til en landsdel han ikke rigtig kender nogen i.

Jeg synes, det med at flytte er helt vildt angstprovokerende. Jeg kunne i princippet godt være frisk, og min kæreste ville sikkert også. Vi er begge trætte af priserne på boliger i Kbh.

Men jeg frygter at føle mig helt låst? Hvad hvis man ikke trives der? Hvis arbejdet viser sig at være dårligt, kollegaerne nederen eller noget andet? Man risikerer hurtigt at flytte rundt efter nye job på regelmæssig basis.

Jeg er egentlig ikke nervøs for at flytte på mine egne vegne. Jeg har haft mange skift i mit liv og ved jeg er god til det og nemt finder venner. Egentlig kan jeg også meget godt lide at trække rødderne op og komme ind i en hel ny kontekst. Det er egentlig primært min mand jeg er lidt nervøs for. Han er ikke helt så fleksibel som mig.

Jeg synes nu ikke det mere skræmmende end at være tvunget til at blive et sted, fordi man har købt hus. Og fx skulle blive i et job jeg ikke bryder mig om i lang tid fordi jeg ikke kan finde noget interessant i mit område. Men som sagt finder jeg heller ikke en flytning på egne vegne skræmmende mere som et nyt eventyr, hvor det værste der kan ske er man flytter tilbage. Men jeg ved godt min holdning er udansk. Vi er et meget lidt mobilt folkefærd i forhold til andre lande.
1
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6219

Indlægaf ajnaM » 13. sep 2018, 17:54

1234 skrev:
ajnaM skrev:

Jeg er egentlig ikke nervøs for at flytte på mine egne vegne. Jeg har haft mange skift i mit liv og ved jeg er god til det og nemt finder venner. Egentlig kan jeg også meget godt lide at trække rødderne op og komme ind i en hel ny kontekst. Det er egentlig primært min mand jeg er lidt nervøs for. Han er ikke helt så fleksibel som mig.

Jeg synes nu ikke det mere skræmmende end at være tvunget til at blive et sted, fordi man har købt hus. Og fx skulle blive i et job jeg ikke bryder mig om i lang tid fordi jeg ikke kan finde noget interessant i mit område. Men som sagt finder jeg heller ikke en flytning på egne vegne skræmmende mere som et nyt eventyr, hvor det værste der kan ske er man flytter tilbage. Men jeg ved godt min holdning er udansk. Vi er et meget lidt mobilt folkefærd i forhold til andre lande.

Jeg bor i København, hvor det er forholdsvis nemt at finde nyt arbejde - og jeg frygter klart, at hvis jeg flytter til provinsen efter en specifik stilling, så vil det ikke være muligt for mig at skifte igen uden at flytte igen. Det har jeg ikke lyst til, men jeg har så også to små børn, der vil skulle flytte skole og daginstitution - og en kæreste, der også har en karriere, der skal tages højde for.

Hvis det bare var mig, var det muligvis ikke noget problem.
0
1234

Indlægaf 1234 » 13. sep 2018, 19:11

ajnaM skrev:
Jeg bor i København, hvor det er forholdsvis nemt at finde nyt arbejde - og jeg frygter klart, at hvis jeg flytter til provinsen efter en specifik stilling, så vil det ikke være muligt for mig at skifte igen uden at flytte igen. Det har jeg ikke lyst til, men jeg har så også to små børn, der vil skulle flytte skole og daginstitution - og en kæreste, der også har en karriere, der skal tages højde for.

Hvis det bare var mig, var det muligvis ikke noget problem.

Det er nu ikke alle, der har nemt ved at finde job i København. Jeg har optil flere venner og bekendte der har haft rigtig svært ved at få fodfæste på det københavnsk arbejdsmarked og, hvor flere har taget til provinsen for at få et job.

Men jeg kan godt forstå, at man har sværere ved at flytte, når man har børn. Det gør det ligesom til en meget større beslutning.
Jeg synes bare det, at min mand skal med den her gang giver væsentlig flere overvejelser end det plejer.
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 627
Likede indlæg: 4716

Indlægaf Filipai » 13. sep 2018, 19:22

Jeg har nu haft de 3 første dage på mit nye arbejde. Og den er god nok, det er virkeligt drømmejobbet. Det bliver benhårdt med en masse ting jeg skal lære, men det er så fede opgaver. Jeg tør officielt godt at melde mig ud herfra :D Har allerede fået ros af chefen og hun har flere gange nævnt hvor glade de er for at få mig.

Med til historien kunne jeg også få lov til at afvise 3. Samtale på det job jeg knap så gerne vil have, grundet respektløs opførsel i en tidligere situation fra firmaet. De tiggede endda om jeg ikke ville give dem en chance, så det var lidt rart :genert:
20

Tilbage til "Job"