Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Neenah » 29. sep 2015, 12:41

milisa skrev:
Taget i betragtning af, at jeg kommer til samtale på hver 4. ansøgning, jeg sender af sted, så er det jo ret mærkeligt, hvis det er min ansøgning, den er gal med. Nok nærmere, at min profil bare ikke passer til Kalundborg.

Det er godt nok en imponerende statistik :gogo:
1
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 29. sep 2015, 12:43

milisa skrev:
D.itsen skrev:Undskyld men jo der er. De er endda ude i medierne at de ikke kan få akademikere nok. Du kan låne min ansøgning og mit cv som jeg brugte for 3,5 år siden, og som mange andre har haft succes med.
Kan sgu godt forstå det er træls, men det er ikke dig den er gal med. Har du aldrig været til samtale herude, så vil jeg altså tro det er din ansøgning der skal kigges på i forhold til det her sted

Taget i betragtning af, at jeg kommer til samtale på hver 4. ansøgning, jeg sender af sted, så er det jo ret mærkeligt, hvis det er min ansøgning, den er gal med. Nok nærmere, at min profil bare ikke passer til Kalundborg.

Som jeg skrev er Kalundborg produktion. Så hvis dine ansøgninger skriger forskning, så kunne det være derfor du ikke bliver indkaldt til samtale herude.
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:51

D.itsen skrev:Som jeg skrev er Kalundborg produktion. Så hvis dine ansøgninger skriger forskning, så kunne det være derfor du ikke bliver indkaldt til samtale herude.

Jeg ved godt, jeg ikke er ansat i Novo Nordisk, men jeg vil mene, jeg kender koncernen ret godt. Så jeg er godt klar over, hvad der ligger i Kalundborg. Så naturligvis - eller det er i hvert fald naturligvis for mig - sender jeg ikke en forskningsansøgning af sted, men en, skal vi kalde den, ingeniøransøgning. Men jeg kan jo ikke løbe fra min phd, jeg kan ikke løbe fra, at min hidtige erhvervserfaring er uni-jobs, jeg kan ikke løbe fra min publikationsliste - som jeg er blevet anbefalet af en novo-hr-dimmer at inkludere i mit cv, selv til produktionsjobs, fordi den siger noget om selvstændighed og fremlæggelsesevner.
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:52

Neenah skrev:Det er godt nok en imponerende statistik :gogo:

Tak tak, desværre bare pt ikke så pokkers brugbart....! Men ansøgninger kan jeg åbenbart finde ud af at skrive, og det er trods alt et forholdsvis vigtigt skridt på vej mod et job! :lol:
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 12:54

Nå, nu spammer jeg lige for vildt:

Tilbage til vores snak om at ringe. Jeg står i en situation, hvor jeg faktisk mægtig gerne vil i kontakt med virksomheden. I stillingsopslaget er der nævnt to navne med hver sit mobilnummer. Har ringet til dem begge flere gange i dag og kan ikke få fat i dem. Er vi ikke enige om, at jeg bare må prøve igen i morgen? Jeg mener, man lægger da ikke en besked og beder dem ringe tilbage, vel? Det ville da være lidt små-arrogant, oder was?
0
Tally-ho
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 29. sep 2015, 13:06

milisa skrev:
D.itsen skrev:Som jeg skrev er Kalundborg produktion. Så hvis dine ansøgninger skriger forskning, så kunne det være derfor du ikke bliver indkaldt til samtale herude.

Jeg ved godt, jeg ikke er ansat i Novo Nordisk, men jeg vil mene, jeg kender koncernen ret godt. Så jeg er godt klar over, hvad der ligger i Kalundborg. Så naturligvis - eller det er i hvert fald naturligvis for mig - sender jeg ikke en forskningsansøgning af sted, men en, skal vi kalde den, ingeniøransøgning. Men jeg kan jo ikke løbe fra min phd, jeg kan ikke løbe fra, at min hidtige erhvervserfaring er uni-jobs, jeg kan ikke løbe fra min publikationsliste - som jeg er blevet anbefalet af en novo-hr-dimmer at inkludere i mit cv, selv til produktionsjobs, fordi den siger noget om selvstændighed og fremlæggelsesevner.

Og jeg ved der er ansat folk i produktionen med phd og postdocs. Og jeg ved at det er teamledere der selv læser ansøgningerne herude og de er i de fleste tilfælde rimelig ligeglade med publicationslister. Og at langt de fleste nyansatte her kommer direkte fra uni
Men jeg stopper her, jeg er tydeligvis til gene
1
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 13:20

D.itsen skrev:Og jeg ved der er ansat folk i produktionen med phd og postdocs. Og jeg ved at det er teamledere der selv læser ansøgningerne herude og de er i de fleste tilfælde rimelig ligeglade med publicationslister. Og at langt de fleste nyansatte her kommer direkte fra uni
Men jeg stopper her, jeg er tydeligvis til gene

Du er på ingen måde til gene, jeg prøver blot at forklare dig, hvorfor det måske ikke er så lige til, som du vil gøre det til. Du må kunne forstå, at det virker lidt provokerende at få at vide, at "der altid er jobs", når man ikke har fået et. Jeg kender som sagt Novo ret godt og kender mange både phd'er og post docs også i Kalundborg (og endnu flere nyklækkede kandidater, der er blevet ansat der ganske som du siger), men de har en anden profil end mig. Jeg har intet ønske om at gå akademikervejen, men pt bærer mit cv bare umådelig meget præg af, at dette ikke er korrekt, og det kan jeg jo ikke gøre så meget ved.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 29. sep 2015, 14:22

milisa skrev:

Tak tak, desværre bare pt ikke så pokkers brugbart....! Men ansøgninger kan jeg åbenbart finde ud af at skrive, og det er trods alt et forholdsvis vigtigt skridt på vej mod et job! :lol:

Man må gerne dele :D
1
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 17:39

Neenah skrev:
milisa skrev:

Man må gerne dele :D

Hæhæ, jamen, jeg gør faktisk noget som simpelt, som det de kloge siger, man skal! Plus jeg brugte en skabelon fra en tidligere studerende, som fik mega ros for sin ansøgning (til novo i kalundborg i øvrigt). I grove træk er det følgende:

En overskrift (tadaaaaa.....!!!) hvor jeg forsøger mig med nogle buzz-words, ex:
Nysgerrig, smånørdet pilfinger med ordensans og høje ambitioner søger…

Dernæst 3-4 linjer med indledning. Her skriver jeg, hvorfor jeg finder firmaet interessant (innovativt, karrieredrømme, muligheder=ambitioner osv), og forsøger ofte at ende med sætningen, og derfor har I hermed min ansøgning - eller noget i den dur. Her er en anden indledning + overskrift:
Biotechnologist, drive, ambition, coordinator…
…are some of the keywords that would describe me. A job which let me use these abilities every day sounds like my kind of job. I have a great aspiration to work in an innovative company like XXX and these are some of my reasons for applying for the job as XXX.

Så har jeg haft rigtig god succes med faktisk IKKE at skrive ret meget om mine faglige evner, ud fra devisen at det kan de jo læse i cv'et. Så jeg skriver mere om, hvad jeg er for en person, hvilket jeg gerne bruger 2 afsnit på. Her er det selvfølgelig vigtigt at forsøge at ramme noget af det, de efterlyser. Nedenstående ex er fra en ansøgning til en projektlederstilling, hvor de søgte efter en, der havde en faglig, teknisk ballast, men som også turde lede og fordele. Derudover nævnte de, at de samarbejdede meget med andre afdelinger, og at man skulle kunne arbejde sammen med andre end bare sin egen lille faggruppe:

En ingeniør er en person, der kan multitaske og som har styr på sine bolde. H*n er detaljeorienteret, teknisk-mindet a la typen, der inderst inde har en lidt morbid glæde ved ødelagt udstyr, fordi det betyder, at man får lov til at skille det hele ad! Ingeniøren er en projektleder, som har styr på sin proces, men også på det, der kommer før og efter i produktionsrækken. Når jeg skriver, at jeg anser mig for at være Ingeniør, er det fordi, jeg sætter en stor ære og stolthed i lige netop disse egenskaber, og det er her, min force er. Til trods for jeg altid har villet arbejde i industrien, valgte jeg at skrive en ph.d., fordi lige netop dét projekt bl.a. var en mulighed for at styrke mine projektlederevner samt en mulighed for at følge nyudviklingen af et produkt. Min opgave var f.eks. at designe og udføre forsøgsrækken fra de indledende lab-forsøg til opskaleringen til pilot plant.

Det perfekte job for mig, er et job med ansvar og en stejl læringskurve – den dag, jeg er færdiguddannet, er den dag, jeg går på pension, og måske ikke engang der. Jeg elsker at blive udfordret, og mit konkurrencegen og stædighed holder især af opgaver, der indledes med ”det kan nok ikke lade sig gøre, men…”. Jeg trives med at samarbejde på tværs af faggrupper, da det er her, man virkelig får en anden synsvinkel på opgaven og dermed i den grad lærer noget. Både i projektgrupperne på universitetet, i min fritid og studiejobs har jeg påtaget mig eller fået tildelt lederrollen, da det falder mig naturligt, og jeg trives med at være den forreste tovtrækker – og jeg har i øvrigt en god retningssans!

Sidste afsnit slutter jeg med en punktformopstilling, hvor jeg skriver, hvad de vil få ud af at ansætte mig. Igen, her forsøger jeg mig med lidt buzz words - aldrig de samme ord, som de skriver i annoncen, men omskrivninger/synonymer, der leder direkte hen til det.
Ex
So by hiring me you will get a person who:
• Thrives on being the project manager
• Is a true team player but still very capable of taking responsibility and working independently
• Enjoys lab-based work all the way from the planning of experiments, to the analyses, the documentation, and finally the sharing and/or presentation of newly gained knowledge

Så slutter jeg af helt standard efter bogen med at skrive, at jeg håber, jeg har vist dem, at jeg kan og vil og tør, og at jeg håber på at få lov til at fortælle mere til en samtale - eller noget i den stil. Med lidt hiv og sving (manipulation af margen, linjeafstand osv!), sørger jeg for ALDRIG at komme over 1 side.

Tja. Det er min opskrift, som med mindre jeg nu har jinxet det fuldstændig, virker for mig. Af en eller anden grund kan jeg mærke, at jeg synes, det er ekstremt personligt at lægge de her bider op fra min ansøgninger, så jeg sletter nok igen i morgen. Eller måske stopper jeg med at overreagere! :-D Nu er I advaret, anyways!
5
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8524

Indlægaf 2SHY » 29. sep 2015, 17:46

Det er sjovt du nævner det med at det er meget personligt. Sådan har jeg det nemlig også med mine ansøgninger og et eller andet sted ved jeg ikke hvorfor. Måske er det det der... "Nu skal I bare høre hvor fantastisk jeg er og hvorfor I ikke kan undvære mig". Det er faktisk ret anti jantelov og den kan jeg desværre ikke selv finde ud af at slå ihjel uanset hvor meget jeg end ønsker at kunne det.

Men selvom det er meget personligt så er det jo ud fra et fagligt synspunkt og ikke hvordan man ellers er. Men jeg forstår dig stadig godt :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 18:10

2SHY skrev:Det er sjovt du nævner det med at det er meget personligt. Sådan har jeg det nemlig også med mine ansøgninger og et eller andet sted ved jeg ikke hvorfor. Måske er det det der... "Nu skal I bare høre hvor fantastisk jeg er og hvorfor I ikke kan undvære mig". Det er faktisk ret anti jantelov og den kan jeg desværre ikke selv finde ud af at slå ihjel uanset hvor meget jeg end ønsker at kunne det.

Men selvom det er meget personligt så er det jo ud fra et fagligt synspunkt og ikke hvordan man ellers er. Men jeg forstår dig stadig godt :)

Jamen, det er jo lige præcis det! Det mest åndssvage er jo, at jeg jo for pokker med glæde står inde for hvert et ord! Alligevel overskrider det en eller anden grænse for mig. Jeg tror måske også, det for mig har noget at gøre med, at jeg føler, min anonymitet ryger. Hvorfor kan jeg simpelthen ikke forklare hverken jer eller mig selv. Det er sgu skørt!
1
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 29. sep 2015, 19:00

Hjælper det hvis jeg også deler fra nogle af mine ansøgninger? Også selvom det måske ikke er så brugbart for andre i tråden? :)
2

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 29. sep 2015, 19:04

2SHY skrev:Hjælper det hvis jeg også deler fra nogle af mine ansøgninger? Også selvom det måske ikke er så brugbart for andre i tråden? :)

Det tror jeg da bestemt, det gør, hvis du har lyst!
0
Tally-ho
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 29. sep 2015, 19:07

milisa skrev:
2SHY skrev:Hjælper det hvis jeg også deler fra nogle af mine ansøgninger? Også selvom det måske ikke er så brugbart for andre i tråden? :)

Det tror jeg da bestemt, det gør, hvis du har lyst!

Altså den her er fra den samtale jeg var til sidste mandag i kommunalt regi

Ressourceorienteret fysioterapeut med en stærk faglig identitet

Jeg er fysioterapeuten, I søger! Jeg har gennem mine seneste ansættelser fået indblik i en bred vifte af hjælpemidler og brugen af disse, og jeg ønsker nu flere udfordringer indenfor dette område. Jeg har en bred faglig profil og vil kunne byde ind i forhold til mange forskellige målgrupper og opgaver f.eks. i forhold til at lave vurderinger af behov for hjælpemidler samt vejledning i brug af disse. Jeg savner nye udfordringer og har længe ønsket at prøve kræfter med sagsbehandling.

Min videreuddannelse indenfor forandrings- og læreprocesser betyder, at jeg har indblik i de faktorer, der kan spille ind, når en borger pludseligt sættes i en forandringsproces f.eks. i forbindelse med sygdom eller en skade og tiden efter en evt. udskrivelse. Jeg lægger vægt på at være lydhør og benytter forskellige teknikker fra bl.a. den motiverende samtale, når der er behov for dette. Denne tilgang og min evne til at inddrage borger, pårørende og evt. plejepersonale i forløbet, har medført positive resultater, og derfor bestræber jeg mig på at videreudvikle denne tilgang. Min vigtigste opgave er, at hjælpe borgeren på vej i genoptræningsforløbet ved at imødekomme dennes ressourcer og muligheder. Jeg vil være fysioterapeuten, der gør en forskel for den enkelte og yder gerne en ekstra indsats for at opnå dette.

Jeg kan bidrage med mine erfaringer fra min tid i hverdagsrehabilitering i Thisted Kommune, hvor jeg har været vant til at have et tæt samarbejde med Hjælpemiddelsektionen. Jeg har desuden et trænet øje for hvordan hjælpemidler kan være et vigtigt redskab til at gøre borgere mere selvstændige i hverdagen. Jeg har en anerkendende tilgang til mine borgere, samtidig med at jeg er opmærksom på de gældende regler for hvilken hjælp, der kan tilbydes. Jeg er desuden vant til at træffe svære beslutninger og håndtere klagesager.

Jeg er videbegærlig og god til at opsøge viden på egen hånd. Jeg trives i et miljø, hvor man medvirker til et godt arbejdsmiljø, hvor man passer godt på sine kollegaer f.eks. ved at give en ekstra hånd ved spidsbelastninger. Jeg er åben, ærlig og loyal i forhold til mine kollegaer og arbejdsplads. Jeg er mødestabil og fleksibel i forhold til arbejdstider.

Jeg ser frem til en uddybende samtale, hvor jeg vil fortælle mere om mig og mine kompetencer.

Venlig hilsen
2

Brugeravatar
Medd
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf Medd » 29. sep 2015, 19:11

Hey, jeg bumper lige ind i jeres tråd og håber, at jeg kan få lidt tips og tricks med på vejen :D

Jeg er nyuddannet og jobsøgende, og jeg synes det er så sindssygt svært at skrive en ansøgning. Egentlig har jeg sendt en del ansøgninger, men de er overfladiske og standard-agtige og har da også kun skaffet mig én jobsamtale. Jobbet fik jeg ikke. Jeg har læst side op og side ned med gode råd på nettet og været til stort set alle jobsøgnings- og cv-møder, som min A-kasse udbyder.

Alligevel har jeg stadig svært ved at finde ud af helt præcist hvad jeg skal skrive. De kloge siger, at man ikke skal bruge sin ansøgning på at fortælle hvad man tidligere har lavet, og jeg kan sagtens se pointen - det står jo alt sammen i cv'et. Men som nyuddannet har jeg bare ikke ret meget erfaring og jeg har svært ved at sætte ord på, hvorfor de lige netop skal ansætte mig. Ofte føler jeg ikke selv, at jeg opfylder halvdelen af "kravene" i jobopslaget, men jeg får jo ikke et job uden at søge, og det er ikke sket endnu, at et jobopslag matcher mig 100 %. Derfor har min ansøgninger indtil videre lidt været en opremsning af hvad jeg har lavet - praktik + udlandsophold og hvilke personlige kompetencer man kan udlede af det, men faktisk ingenting om hvorfor de skal vælge mig.

Hvad gør I andre nyuddannede helt konkret ift. opstilling af ansøgningen?
0

Tilbage til "Job"