Jobjagter-tråden

Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5913

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Smiling_Goat » 26. feb 2016, 12:06

Årh for pokker.. Det er bare meget tidsbegrænset, den periode der søges i. Der er rimeligt meget tryk på, fordi der er opstart i september-oktober. Så der har været et hav af annoncer at reagere på, så jeg kunne simpelthen ikke nå at besvare dem i god tid (fordi jeg også havde skole osv. at passe ved siden af,) og jeg har endda sendt flere ansøgninger hver dag. Der er også allerede begyndt at tynde ud i mængden af annoncer igen, så der nu opslås færre ugentligt, og kun med en ansøgningsfrist til start/midt marts.

Det er da ikke nemt. Pis.
0
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 852

Indlægaf Daphne » 26. feb 2016, 13:39

Smiling_Goat skrev:Årh for pokker.. Det er bare meget tidsbegrænset, den periode der søges i. Der er rimeligt meget tryk på, fordi der er opstart i september-oktober. Så der har været et hav af annoncer at reagere på, så jeg kunne simpelthen ikke nå at besvare dem i god tid (fordi jeg også havde skole osv. at passe ved siden af,) og jeg har endda sendt flere ansøgninger hver dag. Der er også allerede begyndt at tynde ud i mængden af annoncer igen, så der nu opslås færre ugentligt, og kun med en ansøgningsfrist til start/midt marts.

Aaah nu kunne jeg regne ud (og læse tilbage), at det er kontorelev-stillinger, som du søger. Der kan godt gå rigtig lang tid, inden du får svar, ud fra det jeg har hørt fra andre ansøgere. Vi snakker i nogle tilfælde måneder... Netop fordi der kan være en lang ansættelsesproces, hvor de ikke vil sortere nogen fra, før de har en underskreven kontrakt.
Håber du kan holde modet oppe, og trøst dig med at du ikke er alene med frustrationerne. Og det er virkelig ikke nemt at nå hele vejen rundt med det samme, når de lige kommer i bølger på den måde.
Håber det bedste for dig :)
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 26. feb 2016, 21:14

Daphne skrev:
Smiling_Goat skrev:Årh for pokker.. Det er bare meget tidsbegrænset, den periode der søges i. Der er rimeligt meget tryk på, fordi der er opstart i september-oktober. Så der har været et hav af annoncer at reagere på, så jeg kunne simpelthen ikke nå at besvare dem i god tid (fordi jeg også havde skole osv. at passe ved siden af,) og jeg har endda sendt flere ansøgninger hver dag. Der er også allerede begyndt at tynde ud i mængden af annoncer igen, så der nu opslås færre ugentligt, og kun med en ansøgningsfrist til start/midt marts.

Aaah nu kunne jeg regne ud (og læse tilbage), at det er kontorelev-stillinger, som du søger. Der kan godt gå rigtig lang tid, inden du får svar, ud fra det jeg har hørt fra andre ansøgere. Vi snakker i nogle tilfælde måneder... Netop fordi der kan være en lang ansættelsesproces, hvor de ikke vil sortere nogen fra, før de har en underskreven kontrakt.
Håber du kan holde modet oppe, og trøst dig med at du ikke er alene med frustrationerne. Og det er virkelig ikke nemt at nå hele vejen rundt med det samme, når de lige kommer i bølger på den måde.
Håber det bedste for dig :)

Tusind tak.

Jeg fik også lige et afslag på en ansøgning, jeg sendte for et par måneder siden, så ja, der kan da være noget af en ventetid.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 353
Likede indlæg: 3516

Indlægaf Ballademager » 27. feb 2016, 12:49

JoyNips skrev:
Daphne skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg får slet ikke tilbagemeldinger, fra de steder jeg søger. Jeg ved helt oprigtigt ikke, hvor mange steder jeg har søgt de sidste par uger (måske imellem en 20-30 steder,) men jeg har ikke hørt noget, ud over at de har modtaget min ansøgning. Jeg går ud fra, det er bedre end et afslag dagen efter ansøgningen er sendt, men jeg ved ikke, hvad jeg skal tænke om det.

Jeg har opført de steder, jeg skal søge, i et dokument, hvor ansøgningsfristen af anført. Jeg søger så pladserne dagen før ansøgningsfristen (fordi der jo er en del steder, jeg skal søge,) så burde de ikke vende tilbage inden for kortere tid? Jeg ved ikke, om jeg bare skal tænke, at det tager tid for dem at gå ansøgningerne igennem, eller om jeg skal tænke, at de bare har smidt min ansøgning ud.
Jeg lavede min oversigt d. 11/2 og første ansøgningsfrist er dagen efter. Hvornår opgiver jeg håbet, tror I? Jeg synes, det plejer at gå meget hurtigere fra ansøgning til afslag (ja, det er en deprimerende statistik.)

Jeg har fået det råd, at søge stillingerne hurtigst muligt. Hvis man venter til de sidste par dage, så har virksomheden måske allerede udvalgt deres kandidater, hvis der er rigeligt med kvalificerede. Måske kigger de slet ikke på din ansøgning, fordi de modtager den for sent i forløbet.
Jeg ved godt, at det ikke helt er det, du spørger om, men bare et velment råd herfra :)

Mht. til deciderede afslag - dem kan der godt gå en del tid med at få, synes jeg. Får dog fra de fleste, synes jeg - men der kan godt gå nogle uger indimellem. Tror tit de gør hele processen færdig med ansættelse og det hele, før de giver afslag - i tilfælde af, at de får brug for at indkalde flere kandidater.
Men forstår godt du er lidt træt af det.

Samme her. Det job, jeg lige har været til samtale på var eksempelvis stadig opslået, da jeg blev kaldt til samtale.

Det er også min erfaring. De gange, jeg er blevet kaldt til samtale, har jeg søgt inden for tre-fire dage efter, at stillingen er slået op.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. feb 2016, 12:15

Hvordan kan det egentligt være, at man ikke må bruge humor i en ansøgning? Jeg gjorde det engang som ung, da jeg først begyndte at søge jobs, og selvom folk knaldede ud af grin, når de læste den, fik jeg besked på, at jeg ikke skulle sende den.

Jeg forstår det bare ikke rigtigt. Hvordan kan humor ikke være en fordel? Hvis jeg formår at beskrive mine kvalifikationer iblandet humor, hvorfor er det så problematisk?

Jeg forstår det der med situationsfornemmelse og professionalisme, men for mig at se, er det kun upassende, fordi man har besluttet sig for, at det er upassende. At finde en ny medarbejder handler vel i lige så høj grad om personlighed som kompetencer, og humor er vel altid at foretrække? Og at jeg skriver en ansøgning fra et komisk udgangspunkt, behøver jo ikke betyde, at jeg ikke evner at være professionel.

Jeg forstår det bare ikke.
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 28. feb 2016, 12:19

Smiling_Goat skrev:Hvordan kan det egentligt være, at man ikke må bruge humor i en ansøgning? Jeg gjorde det engang som ung, da jeg først begyndte at søge jobs, og selvom folk knaldede ud af grin, når de læste den, fik jeg besked på, at jeg ikke skulle sende den.

Jeg forstår det bare ikke rigtigt. Hvordan kan humor ikke være en fordel? Hvis jeg formår at beskrive mine kvalifikationer iblandet humor, hvorfor er det så problematisk?

Jeg forstår det der med situationsfornemmelse og professionalisme, men for mig at se, er det kun upassende, fordi man har besluttet sig for, at det er upassende. At finde en ny medarbejder handler vel i lige så høj grad om personlighed som kompetencer, og humor er vel altid at foretrække? Og at jeg skriver en ansøgning fra et komisk udgangspunkt, behøver jo ikke betyde, at jeg ikke evner at være professionel.

Jeg tænker at humor tit kan virke overdrevet og forceret på skrift. Kan man gøre det i små passende doser, tror jeg fint det kunne fungere inden for mit felt
0
UH UH UH UH KORT :love:
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. feb 2016, 13:41

D.itsen skrev:
Smiling_Goat skrev:Hvordan kan det egentligt være, at man ikke må bruge humor i en ansøgning? Jeg gjorde det engang som ung, da jeg først begyndte at søge jobs, og selvom folk knaldede ud af grin, når de læste den, fik jeg besked på, at jeg ikke skulle sende den.

Jeg tænker at humor tit kan virke overdrevet og forceret på skrift. Kan man gøre det i små passende doser, tror jeg fint det kunne fungere inden for mit felt

Nej, jeg mener heller ikke, at man skal smække jokes ind på alle linjer, men for eksempel kunne man, hvis man søger som lærervikar eller pædagogmedhjælper o.lign. opremse en masse grunde, der understreger god forståelse for psykologi, udvikling osv. og så afslutte med, at man også er villig til at medbringe eget reb til pacificering af utilregnelige elementer eller sådan noget.

Men det må man ikke!

Ja, det er også det der med at stikke en finger i jorden, og man ved ikke, hvordan personerne i ansættelsesudvalget er, og hvilken humor de har, så lige det eksempel er måske lige ekstremt nok. Jeg ville bare fremhæve, at man kunne bruge humor enkelte steder, som en slags punchline på noget, der ellers er relevant og væsentligt, hvis det ikke var fordi, det åbenbart er upassende (jeg tør i hvert fald ikke gøre det.)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 28. feb 2016, 13:44

Jeg havde humor med i min ansøgning til det job, jeg har nu, og det kommenterede de på til jobsamtalen, og jeg fik meget ros for det. Så jeg tror da ikke, det er et evigt no go?
2
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 28. feb 2016, 17:28

Jeg har valgt at holde mit (ret korte) afsnit om "privatliv og fritidsinteresser" på cv'et i en lidt humoristisk tone; hvilket jeg ikke har hørt noget for. Kan naturligvis ikke vide om jeg er blevet sorteret fra pga det, men er i hvert fald kommet til et par samtaler alligevel :)

Jeg gætter på at grunden til at man advarer mod det, er at meget kan misforstås på skrift og at folk har meget forskellige grænser for hvad der er sjovt og/eller passende - så er det bedre med det sikre, ikke-sjove valg.

Men det er vel, som så meget andet, brancheafhængigt: en velskrevet, faktuel men lidt tør ansøgning vil utvivlsomt være et hit hvis man søger som advokat/revisor/økonom/lignende hvorimod den skæve ansøgning formentlig vil have mere succes hvis det drejer sig om en stilling som kommunikations-et-eller-andet hos et reklamebureau.
2
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 28. feb 2016, 17:33

DetSorteCirkus skrev:...

Jeg holder ferie i det, der kunne blive den første uge på jobbet, hvilket ikke burde blive et problem, da skoler generelt har respekt for den slags, og ansættelsen i forvejen falder skævt i forhold til skoleåret, men hvornår er det mon klogest at nævne ferien? Oprindeligt skulle man allerede være startet d. 22.2, og derfor kom jeg ikke ind på det i ansøgningen.
Byd gerne ind med tanker og gode råd :blomst:

Tillykke med jobsamtalen :)

Medmindre det var et kort vikariat eller det på anden måde var tilkendegivet at det var vigtigt at man startede præcist på den dag, ville det med startdatoen under ingen omstændigheder være noget jeg ville nævne i en ansøgning. Hvis det er en fast stilling, synes jeg heller ikke der er noget til hinder for at du venter med at nævne det til en eventuel anden samtale. Selv ville jeg dog nævne det (til slut) ved første samtale; simpelthen fordi jeg ville gå ud fra at det var en absolut ikke-vigtig detaljer, men alligevel noget der (for mig) ville være rart at få meldt ud så jeg ikke behøvede at gå og spekulere mere på det.
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 29. feb 2016, 17:06

Jeg blev kaldt til "samtale" via nettet ved det sted jeg allerhelst vil hen. Jeg ville varetage noget arbejde, jeg virkelig brænder for. Jeg skulle sende en videopræsentation af et minuts varighed til dem på engelsk. Intet problem.

Jeg brugte flere timer på at finde det rigtige at sige og endte til sidst med noget jeg var tilfreds med, der varede 58 sekunder. Rystende af nerver åbnede jeg programmet, glemte (pga. nerverne) det fjerde ord, ville stoppe videoen og prøve forfra. Men.. Det kunne man ikke! Så.. Jeg gik i panik, spildte adskillige sekunder på at bare panikke og endte med at bare lire, hvad jeg mente, var det vigtigste af :sarkasme:

I det mindste bandede jeg også på engelsk.

Skyd mig.

Jeg ringede til stedet med det samme, som oplyste navnet på den ansvarlige for ansættelserne, så jeg håber, jeg kan få en ny chance, men ellers..
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10273

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. feb 2016, 19:55

Så har jeg været til samtale, og jeg synes, at det gik godt :)
De havde kun indkaldt tre kandidater, så det er temmelig spændende.
Under alle omstændigheder var det guld værd at prøve at være til "rigtig" samtale på en skole. Som sagt har der de to andre gange været tale om jobs via netværk, hvor jeg nærmest allerede var ansat på forhånd.

Jeg får svar her i aften eller i morgen, og hvis det bliver et afslag, vil jeg nævne for lederen, at de gerne må have mig i baghovedet fremadrettet.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. feb 2016, 20:29

Nå. Jeg vedtager, at de har været for trætte til at træffe beslutningen her til aften, for nu gider jeg ikke sidde på pinde mere.
De havde været i gang med møder af forskellig art hele eftermiddagen, så jeg kan godt forstå, hvis de dels gerne bare har villet hjem med det vuns og dels ønsker at sove på beslutningen.
Da jeg talte med lederen forud for min ansøgning, var hun også, skulle det vise sig, lidt vel tidsoptimistisk omkring noget andet, så det skulle ikke undre mig, at de har udsat til i morgen, hvilket jo også blev nævnt som en mulighed :D
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. mar 2016, 18:03

Øvs, det blev ikke mig, der fik det job :/
På positivsiden må dog nævnes, at jeg alene idag har fundet seks relevante fastansættelser at søge (og et pr stykker, jeg godt ville kunne søge, men som jeg ikke føler, at jeg behøver at bruge tid på, enten fordi min profil ikke helt passer ind, eller min interesse simpelthen ligger andetsteds), så i det store billede er det nok i virkeligheden ikke så slemt at gå glip af et vikariat.
0
Je suis un tableau noir.
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 2. mar 2016, 10:19

Æv DetSorteCirkus, men godt med positiv indstilling.

Hvor lang tid tror I så, der går, før jeg får en tilbagemelding på min "samtale"? Jeg snakkede med den ansvarlige for ansættelserne i går, som sagde, at det i hvert fald ikke var pba. de "samtaler" at man blev sorteret fra. Så jeg burde jo stadig have en chance.. Men der er allerede gået to dage! :P
0

Tilbage til "Job"