Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 16:21

Rosa Espinosa skrev:
Har slet ikke noget erfaring endnu, er lige blevet færdiguddannet så vil helst ikke sige det, da jeg er ret sikker på at de vælger en anden så. Vil selvfølgelig ikke lyve, men håber at det ikke kommer på banen. Skal dog først lige blive kaldet til en samtale, så langt er jeg desværre ikke nået. Endnu.

Jeg krydser fingre - og synes det lyder som en fin beslutning - du har jo været uden sygdomsepisoder længe, så det vil næppe betyde noget som helst i din indsats :gogo:
Jeg har f.eks. ikke lyst til at stå frem (blev bedt om det af Sind) fordi det både kan påvirke min arbejdsgiver og mine familie/børn hvad der ligger offentligt. Men samtidig er det jo med til at tabuer ikke brydes.
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4424

Indlægaf Rosa Espinosa » 9. mar 2016, 16:23

Mani skrev:
Rosa Espinosa skrev:
Har slet ikke noget erfaring endnu, er lige blevet færdiguddannet så vil helst ikke sige det, da jeg er ret sikker på at de vælger en anden så. Vil selvfølgelig ikke lyve, men håber at det ikke kommer på banen. Skal dog først lige blive kaldet til en samtale, så langt er jeg desværre ikke nået. Endnu.

Jeg krydser fingre - og synes det lyder som en fin beslutning - du har jo været uden sygdomsepisoder længe, så det vil næppe betyde noget som helst i din indsats :gogo:
Jeg har f.eks. ikke lyst til at stå frem (blev bedt om det af Sind) fordi det både kan påvirke min arbejdsgiver og mine familie/børn hvad der ligger offentligt. Men samtidig er det jo med til at tabuer ikke brydes.

Det forstår jeg udmærket, selvom det er flot når folk står frem. Folk der ikke kender sygdommen tror jo at vi er dybt crazy :genert:
2
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 11. mar 2016, 06:11

Er en side for lang når det er en ansøgning? Det er selvfølgelig opdelt i afsnit og med mellemrum. Det virker måske lidt voldsomt, men føler ikke jeg kan få det hele med ellers. Dette job er ret vigtigt for mig, så vil gerne gøre det godt.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5858

Indlægaf Dikus » 11. mar 2016, 06:14

Rosa Espinosa skrev:Er en side for lang når det er en ansøgning? Det er selvfølgelig opdelt i afsnit og med mellemrum. Det virker måske lidt voldsomt, men føler ikke jeg kan få det hele med ellers. Dette job er ret vigtigt for mig, så vil gerne gøre det godt.

En side er da netop passende for en ansøgning? Hvad får dig til at mene, det er for langt?
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 11. mar 2016, 06:22

Dikus skrev:
Rosa Espinosa skrev:Er en side for lang når det er en ansøgning? Det er selvfølgelig opdelt i afsnit og med mellemrum. Det virker måske lidt voldsomt, men føler ikke jeg kan få det hele med ellers. Dette job er ret vigtigt for mig, så vil gerne gøre det godt.

En side er da netop passende for en ansøgning? Hvad får dig til at mene, det er for langt?

Det er fordi man hører lidt forskelligt fra folk. Det fælles for dem alle er at det i hvert fald ikke skal fylde mere end en side, men nogen mener også at den sagtens kan være kortere end det, så læseren ikke mister interessen.

Der er så meget pres på en, man skal jo fange dem fra starten. Bliver helt febrilsk og har lyst til at række ud efter en masse ord , fordi jeg skal nå at sige en masse rigtigt, så jeg ikke ender i nej bunken.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10146

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2016, 10:05

Jeg er lige kommet hjem fra endnu en jobsamtale og er mildest talt - vred, kan jeg mærke.

Jeg modtog indkaldelsen på mail, mens jeg var på ferie, og måtte derfor kontakte skolen for at høre, om jeg kunne få en anden tid, hvilket jeg heldigvis godt kunne. Mit indtryk af stedet var også fint, da jeg ankom, men så begyndte det at blive mærkeligt.

Ved ankomsten hilste jeg kort på ansættelsesudvalget, inden jeg satte mig på kontoret og ventede. Da det var ved at blive min tur, kunne jeg se, at hende, der måtte - og også viste sig at - være lederen tog overtøj på og gik, og efter lidt mere ventetid blev jeg vist ind i et rum, hvor to lærere sad. Den ene fortalte, at der ikke ville være nogen repræsentanter for ledelsen til stede, da de alle var blevet kaldt ud til "vigtige møder". Det kom bag på mig, da det i sidste ende er ledelsen og ikke medarbejderne, som skal ansætte nye lærere, og min samtale altså derfor på forhånd må siges at have haft et "handicap" i forhold til de andre ansøgere.
Min undren blev ikke mindre, da jeg fik at vide, at dagens første ansøger var blevet væk uden at give besked. Jeg var selv kommet i god tid, og det betyder, at der faktisk ville have været i hvert fald 20 min., hvor lederen kunne have været med, hvis bare man havde prioriteret anderledes. Da jeg kom, sad ansættelsesudvalget tilsyneladende og småsludrede. Hvorfor ikke i stedet begynde min samtale tidligere? Hende, der var udeblevet, havde på det tidspunkt allerede fået 20 min. at løbe på.

Værre blev det, da det viste sig, at de to lærere overhovedet ikke var klædt på til samtalen.
De introducerede kort skolen og det pågældende skema, hvorefter de bad mig "fortælle lidt om dig selv". Det opfattede jeg som en opfordring til en kort introduktion, så stor var min undren, da der ikke efterfølgende blev spurgt ind til noget som helst, hverken det, jeg havde fortalt, eller min ansøgning/CV. Intet!
Når jeg nu tænker over det, var det faktisk blot et faktatjek af ting, der jo ligesom allerede står i mine papirer, og mine forsøg på at få samtalen op på et højere didaktisk/pædagogisk niveau blev mødt med totalt pragmatik. Når jeg fx. spurgte til inklusion og elever med dansk som andetsprog, blev jeg nærmest bare beroliget med, at børnene på den pågældende årgang ikke var så slemme igen. Eller noget i den retning. Aj, men det hele var bare så uambitiøst og lavpraktisk, og jeg hader i forvejen den der lade tilgang til elever med særlige behov, hvor de blot bliver set som problemer. Det er ikke, fordi jeg vil tale teori og pædagogiske retninger, slet ikke, men enhver skole må være i stand til at præsentere sine visioner og politikker og reflektere over praksis på området. Hvad er der ellers at tale om?

Jeg regner bestemt ikke med at få jobbet, for de har så godt som intet nyt at bedømme mig på, og hvorfor i alverden skulle man vælge den eneste ansøger, som lederen ikke har mødt? Jeg må indrømme, at jeg har en mistanke om, at valget allerede var blevet taget, før jeg kom til samtale, og det er også fair nok, da det var min egen skyld, at tidspunktet skulle rykkes, men så kan man da bare aflyse. Det kan også være, at alle samtaler har været faktatjek, og at lærerne blot har gjort det samme som lederen; i så fald vil jeg sætte pris på et afslag.
0
Je suis un tableau noir.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4507

Indlægaf Akehurst2 » 11. mar 2016, 11:59

Det lyder helt sindssygt uprofessionelt!

Til gengæld oplevede jeg til samtalen på mit første job som nyuddannet, at chefen ikke var der, da han ikke havde kunnet nå frem grundet snevejr, så jeg var til samtale kun med vicekontorchefen, og jeg fik jobbet alligevel. Så det behøver ikke at være ødelæggende.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2016, 14:23

Akehurst2 skrev:Det lyder helt sindssygt uprofessionelt!

Til gengæld oplevede jeg til samtalen på mit første job som nyuddannet, at chefen ikke var der, da han ikke havde kunnet nå frem grundet snevejr, så jeg var til samtale kun med vicekontorchefen, og jeg fik jobbet alligevel. Så det behøver ikke at være ødelæggende.

Jeg ville også have været fint tilfreds, hvis der havde været en anden ledelsesperson til stede. Selvfølgelig er det utrolig vigtigt at kunne samarbejde med de andre lærere og indgå i teams med dem, der underviser på samme klassetrin, men da skolerne bliver mere og mere topstyrede, især mht. ressourcer og fokuspmråder, er det helt fundamentalt, om man kan fungere med ledelsen og forstå deres tilgang og prioriteringer. Og omvendt, selvfølgelig.
Jeg kan slet ikke forstå, at man som leder "tør" lade to medarbejdere tage en jobsamtale alene, og helt sort bliver det, når de ikke bliver forberedt ordentlig til det.
Jeg havde faktisk ondt af dem. De kunne ikke engang svare på et simpelt faktuelt spørgsmål, om hvorvidt der fulgte et kontaktlærerhverv med i stillingen. Her fandt jeg kun ud af, at man på den skole kalder en kontaktlærer en klasseleder.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 842

Indlægaf Daphne » 11. mar 2016, 14:29

Jeg er blevet kaldt til min første samtale!!! :banan:
Det virker som et rigtigt fint job til en som mig, der er nyuddannet. Og så ligger det rigtigt tæt på - jeg har faktisk før cyklet derud, selvom jeg var i lidt bedre form der. Det bliver spændende!
Nu skal jeg så bare finde ud af hvad jeg skal have på! Og ARGH! jeg er ikke nået til frisør - skal jeg først i næste uge! :panik:

:genert:
9
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Smiling_Goat » 11. mar 2016, 15:25

Jeg var til min samtale i dag, og de virkede til at tage godt imod mit "jeg har haft svært ved at finde ud af, hvad jeg ville, men alle forsøgene har gjort mig klogere og ledt mig hen til, hvor jeg er i dag, så jeg nu er sikker"-forsvar (det er et ret langt forsvar.)

Jeg tror det gik godt nok, de så ud til at kunne lide de ting, jeg sagde (især én,) men nu må vi se.

Og tillykke med jobsamtalen Daphne :)
9
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 842

Indlægaf Daphne » 11. mar 2016, 16:24

Smiling_Goat skrev:Jeg var til min samtale i dag, og de virkede til at tage godt imod mit "jeg har haft svært ved at finde ud af, hvad jeg ville, men alle forsøgene har gjort mig klogere og ledt mig hen til, hvor jeg er i dag, så jeg nu er sikker"-forsvar (det er et ret langt forsvar.)

Jeg tror det gik godt nok, de så ud til at kunne lide de ting, jeg sagde (især én,) men nu må vi se.

Og tillykke med jobsamtalen Daphne :)

Dejligt. Synes også det er et fint svar du kom med :) Der krydses fingre herfra :)

Og tak :D (også til jer andre for kort osv. :) )
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2016, 17:22

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:Det lyder helt sindssygt uprofessionelt!

Jeg ville også have været fint tilfreds, hvis der havde været en anden ledelsesperson til stede. Selvfølgelig er det utrolig vigtigt at kunne samarbejde med de andre lærere og indgå i teams med dem, der underviser på samme klassetrin, men da skolerne bliver mere og mere topstyrede, især mht. ressourcer og fokuspmråder, er det helt fundamentalt, om man kan fungere med ledelsen og forstå deres tilgang og prioriteringer. Og omvendt, selvfølgelig.
Jeg kan slet ikke forstå, at man som leder "tør" lade to medarbejdere tage en jobsamtale alene, og helt sort bliver det, når de ikke bliver forberedt ordentlig til det.
Jeg havde faktisk ondt af dem. De kunne ikke engang svare på et simpelt faktuelt spørgsmål, om hvorvidt der fulgte et kontaktlærerhverv med i stillingen. Her fandt jeg kun ud af, at man på den skole kalder en kontaktlærer en klasseleder.

Og der er faktisk slet ikke noget at rafle om, viser det sig nu.
Ifg. et cirkulære for ansættelsesproceduren i Købehavns Kommune gør følgende sig nemlig gældende:

Det forudsættes, at såvel ledelse som medarbejdere medvirker under
hele forløbet, herunder formulering af stillingsopslag, udvælgelse af
ansøgere til samtale og gennemførelse af ansættelsessamtaler.

Et andet sted står der, at arbejdspladsen ikke er forpligtet til at indkalde et særligt antal kandidater til samtale, så hvis valget allerede var blevet truffet i går, kunne de bare have givet mig besked om dette.

I indkaldelsen til samtalen blev det forresten også nævnt, at der udover den opgældende stilling var et barselsvikariat i spil, hvilket vi også talte om ved samtalen. Da to af fagene hverken er nogen, jeg har læst eller har andre kompetencer indenfor, meldte jeg ærligt ud, at jeg ikke mente mig i stand til at varetage vikariatet. Måske gjorde det udslaget? Jeg ved det ikke. Hvorom alting er, er det ikke tilladt sådan at bringe et barselsvikariat på banen uden at have slået det op.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Torn » 13. mar 2016, 11:59

Jeg har brugt hele formiddagen på at forbedre og opdatere mit CV. Min kæreste tager et CV-billede af mig senere, da det også skal opdateres. Men kors, hvor er det kedeligt. Jeg glæder mig ikke til af være færdiguddannet og ledig, for jeg kan slet ikke overskue, at min dagligdag skal fyldes op alene med CV-pleje, ansøgninger og jobportaler.
2
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Smiling_Goat » 14. mar 2016, 12:49

Det er lykkedes mig at rende ind i lidt af et luksusproblem.

Jeg er blevet inviteret videre i ansættelsesforløbet, et sted det er virkelig svært at komme ind, men hvor jeg egentligt ikke brænder for at være. Jeg ville også være nødt til at flytte til et andet sted i Jylland - og altså ikke over til min kæreste på Sjælland, som jeg jo helst vil. Samtidig er det lidt en afvej/blindgyde ift. det jeg vil med min karriere.

Jeg ved jo godt, at jeg nok burde melde afbud til samtalen, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det. Det er kun den tredje samtale, jeg er blevet inviteret til (omend min statistik selvfølgelig pt. siger 1 invitation til samtale pr. uge,) og hvad hvis jeg ikke får flere?
Samtidig er det virkelig nemt at få et arbejde, med det sted jeg er inviteret til, i bagagen - det vil bare ikke være inden for et område jeg egentligt har lyst til at arbejde med, tror jeg. Det kan jo også tænkes, at jeg bare falder for det totalt, hvis jeg først begynder at arbejde med det.

Åh altså det er svært.

Jeg tager i hvert fald til samtalen, og så må jeg vel forholde mig til det, hvis jeg rent faktisk skulle være så utroligt heldig at få tilbudt en plads. Det virker også bare forkert at indlede en ansættelsesproces med noget man ikke har lyst til. Især når jeg ved, at utroligt mange brænder for arbejdet. Der var mellem 250-300 ansøgere til pladsen.

Nu håber jeg endnu mere, at det sted, jeg var til samtale ved sidste uge, tilbyder mig en plads :P
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Torn » 14. mar 2016, 13:14

Smiling_Goat skrev:Det er lykkedes mig at rende ind i lidt af et luksusproblem.

Jeg er blevet inviteret videre i ansættelsesforløbet, et sted det er virkelig svært at komme ind, men hvor jeg egentligt ikke brænder for at være. Jeg ville også være nødt til at flytte til et andet sted i Jylland - og altså ikke over til min kæreste på Sjælland, som jeg jo helst vil. Samtidig er det lidt en afvej/blindgyde ift. det jeg vil med min karriere.

Jeg ved jo godt, at jeg nok burde melde afbud til samtalen, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det. Det er kun den tredje samtale, jeg er blevet inviteret til (omend min statistik selvfølgelig pt. siger 1 invitation til samtale pr. uge,) og hvad hvis jeg ikke får flere?
Samtidig er det virkelig nemt at få et arbejde, med det sted jeg er inviteret til, i bagagen - det vil bare ikke være inden for et område jeg egentligt har lyst til at arbejde med, tror jeg. Det kan jo også tænkes, at jeg bare falder for det totalt, hvis jeg først begynder at arbejde med det.

Åh altså det er svært.

Jeg tager i hvert fald til samtalen, og så må jeg vel forholde mig til det, hvis jeg rent faktisk skulle være så utroligt heldig at få tilbudt en plads. Det virker også bare forkert at indlede en ansættelsesproces med noget man ikke har lyst til. Især når jeg ved, at utroligt mange brænder for arbejdet. Der var mellem 250-300 ansøgere til pladsen.

Nu håber jeg endnu mere, at det sted, jeg var til samtale ved sidste uge, tilbyder mig en plads :P

Jeg ville, som du selv siger, tage til samtalen og så beslutte mig senere, såfremt jeg blev tilbudt jobbet.
1

Tilbage til "Job"